عوارض مصرف دخانیات
عوارض مصرف دخانیات :آمارهای منتشرشده از سوی سازمان بهداشت جهانی (WHO) نشان می‌دهد که ۲۲/۳ درصد مردم جهان (۳۶/۷ درصد مردان و ۷/۸ درصد زنان) از دخانیات استفاده می‌کنند.
هم چنین سالانه بیشتر از ۸ میلیون شخص به دلیل استفاده از دخانیات فوت می‌کنند که ۱/۳ میلیون شخص آن‌ها سیگاری نیستند، ولی در معرض دود سیگار دیگران (دود دست دوم) قرار دارند. از آن جا که یادآوری عوارض مصرف دخانیات امکان دارد بعضی از افراد را به کنار گذاشتن آن تشویق بکند، این مقاله از مجله درمانکده را به این موضوع اختصاص داده‌ایم.

از مهم‌ترین عوارض دارای ارتباط با مصرف دخانیات می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱. سرطان

دود سیگار و سموم آن روی سیستم ایمنی و سایر اندام‌های بدن، از دهان و بینی گرفته تا ارگان‌های حیاتی همچون کبد، کلیه و… تاثیر می‌گذارد و خطر ابتلا به انواع سرطان را زیاد شدن می‌دهد. اگر سیگار کشیدن را کنار بگذارید، بعد از ۱۰ تا ۲۰ سال احتمال ابتلا به اکثر سرطان‌ها کاهش می‌یابد. با این حالا، امکان دارد هنوز بیش از افرادی که هرگز سیگار نکشیده‌اند در معرض خطر ابتلا به این بیماری باشید.

۲. بیماری‌های تنفسی در عوارض مصرف دخانیات

پزشکان و متخصصان سیگار کشیدن را مهم‌ترین عامل بروز بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) می‌دانند. این بیماری پیش‌رونده میباشد و به طور جدی سلامت ریه‌ها را تهدید می‌کند.
سیگار خطر ابتلا به سرطان ریه را هم زیاد شدن می‌دهد و سبب تشدید بیماری‌های تنفسی از جمله آسم می‌شود. هم چنین بر اساس تحقیقات، استفاده از آن با زیاد شدن خطر ابتلا به بعضی از عفونت‌ها مثل پنومونی (ذات‌الریه) و سل دارای ارتباط میباشد.
عوارض مصرف دخانیات

عوارض مصرف دخانیات

۳. بیماری‌های قلبی، عروقی و مغزی

دخانیات به قلب و عروق خونی آسیب می‌زند و خطر لخته شدن خون را زیاد شدن می‌دهد که این موضوع می‌تواند در خون‌رسانی به قلب و مغز اختلال درست کردن بکند. به همین دلیل، در افراد سیگاری احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و مشکلات مغزی بیش میباشد. حتی دود دست دوم هم می‌تواند در بروز بیماری قلبی، حمله قلبی و سکته مغزی نقش داشته باشد.

۴. دیابت

احتمال بروز دیابت نوع ۲ در افراد سیگاری ۳۰ تا ۴۰ درصد بیش از غیر سیگاری‌ها میباشد. مصرف دخانیات روی هورمون انسولین تاثیر دارد و شما را مستعد ابتلا به مقاومت به انسولین می‌کند. به‌علاوه، می‌تواند عوارض ناشی از دیابت را تشدید کند.

۵. تضعیف سیستم ایمنی بدن

کسانی که به مصرف دخانیات شامل سیگار، قلیان و… عادت دارند، بیش از سایر مردم دچار عفونت‌های ویروسی و باکتریایی می‌شوند. چون سموم ناشی از این مواد سبب ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می‌شوند.

۶. بیماری‌های دهان و دندان

در افراد سیگاری، از دست دادن دندان و حساسیت دندان ۱ بیماری زیاد شایع میباشد. هم چنین این افراد معمولا از بیماری‌های لثه رنج می‌برند. چرا که سیگار سبب التهاب بافت اطراف دندان می‌شود و خطر ابتلا به عفونت‌های باکتریایی را زیاد شدن می‌دهد.

۷. مشکلات ناباروری در عوارض مصرف دخانیات

دخانیات سطح هورمون‌های جنسی را در مردان و زنان کاهش می‌دهد، میل جنسی را سرکوب می‌کند، روی کیفیت اسپرم تاثیر منفی دارد و سبب اختلال نعوظ می‌شود. از سایر عوارض مصرف دخانیات در زنان می‌توان به یائسگی زودهنگام، زایمان زودرس، تولد نوزاد کم‌وزن، مرده‌زایی و حاملگی خارج رحمی اشاره نمود.

۸. پوکی استخوان

سیگار روی سلامت استخوان تاثیر منفی دارد و سبب کاهش تراکم استخوان می‌شود. تحقیقات درمورد عوارض مصرف دخانیات نشان می‌دهد که زنان سیگاری بیش از زنان غیر سیگاری در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند.
عوارض مصرف دخانیات

عوارض مصرف دخانیات

۹. مشکلات بینایی

سیگار عصب بینایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و احتمال ابتلا به کاتاراکت (آب مروارید) و گلوکوم (آب سیاه) را زیاد شدن می‌دهد. علاوه بر این، می‌تواند به دژنراسیون وابسته به سن ماکولا (تباهی لکه زرد) منجر شود. دژنراسیون ماکولا با آسیب شبکیه چشم همراه میباشد.

۱۰. مشکلات شنوایی

سموم ناشی از مصرف دخانیات روی گردش خون نقاط مختلف بدن از جمله گوش داخلی تاثیر می‌گذارند. به همین دلیل، افراد سیگاری امکان دارد از مشکلات شنوایی رنج ببرند.

عوارض مصرف دخانیات در کودکان و نوجوانان

تحقیقات زیادی در مورد عوارض مصرف دخانیات در بارداری انجام شده میباشد. نتایج مطالعات مختلف درمورد عوارض مصرف دخانیات بر جنین نشان می‌دهد که این محصول روی تکامل ریه‌ها تاثیر منفی دارد.
از سوی دیگر، مشخص شده میباشد که دود دست دوم می‌تواند خطر ابتلا به بعضی از بیماری‌ها و مشکلات پزشکی را در کودکان زیاد شدن دهد. از این مشکلات می‌توان به سرفه نمودن، خس‌خس سینه، حملات آسم، پنومونی، بیماری سل، برونشیت و کاهش عملکرد ریه اشاره کرد. به‌علاوه، در نوجوانانی که سیگار می‌کشند، در مقایسه با نوجوانان غیر سیگاری، ریه‌ها کوچک‌تر و ضعیف‌تر هستند.

کلام پایانی درمورد عوارض مصرف دخانیات

حداقل از دهه ۱۹۵۰ میلادی، کارشناسان سیگار کشیدن را با سرطان ریه دارای ارتباط می‌دانند. در سال‌های اخیر هم مشخص شده میباشد که دخانیات کل بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن مثل دیابت نوع ۲ و پوکی استخوان را زیاد شدن می‌دهد. بنابراین، ترک آن گام بزرگی میباشد که می‌توانید برای داشتن زندگی طولانی‌تر و سالم‌تر بردارید.

مطالب مرتبط:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *