عطش کاذب وراههای درمان آن

عطش کاذب وراههای درمان آن : عطش کاذب یعنی احساس تشنگی زمانیکه بدن نیاز به آب ندارد و مازاد بر نیاز بدنمان آب می نوشیم, ولی از منظر طب سنتی، چه چیزی سبب درست کردن عطش کاذب می‌شود؟ چطور می‌توان آن را برطرف نمود؟ این ها سوالاتی میباشد که در این پست به آن ها جواب خواهیم داد.

در طب سنتی حالتی وجود دارد که به عنوان عطش صادق شناخته می‌شود که بنابر احتیاج بدن و نیاز اعضا به رطوبت برای رفع خشکی و حرارت و برای رقیق نمودن غذایی که خورده شده به وجود می‌آید که در این حالت میباشد که طب سنتی اصرار می‌کند که میبایست آب نوشیده شود.

آشنایی با عطش کاذب وراههای درمانی آن ازدیدگاه طب سنتی

حالت دیگری وجود دارد که عطش کاذب نامیده می‌شود که در اثر بعضی اختلالات مثلاٌ سوء مزاج‌ها در بدن درست کردن می‌شود که گفته شده که در وقت عطش کاذب میبایست بر تشنگی صبر نمود.آشامیدن مکرر آب در حالت عطش کاذب زیاد مضر میباشد.

عطش کاذب وراههای درمان آن

علل به وجود آمدن عطش کاذب از نگاه طب سنتی

گاهی اوقات به علت وجود بلغم در معده هرچقدر آب خنک مصرف می‌کنید، عطش برطرف نمی‌شود. این نوع تشنگی، هم عطش کاذب نام دارد؛
عطش کاذب، معمولاً بعد از خوردن غذاهای دیرهضم، مصرف ماهی، کشک یا غذاهای سرد و تر رخ میدهد.پس یکی از علل عطش کاذب حاصل از وجود بلغم شور در معده و سوء مزاج سوداوی میباشد.

علت دیگر حرارت معده میباشد و گاهی به این باعث، خشک شدن معده رخ می‌دهد.مراقب باشید در این جا حرارت ریه و قلب را با حرارت معده اشتباه نپندارید که علامت حرارت قلب و ریه این میباشد که‌ در حرارت قلب و ریه و احساس عطش، استنشاق هوای سرد، مریض را آهسته خواهد کرد؛اما‌ در حرارت معده و احساس عطش، فقط خوردن آب ایشان را آهسته می‌کند.

زیرا که‌ هوای سرد به صدر ریه و قلب زودتر نفوذ می‌کند و خوردن آب به معده زودتر خواهد رسید،از دیگر علت‌های این عطش، می‌توان ورم کبد، سوءمزاج کبد، سوءمزاج حادث بر کلیه را نام برد.و گاهی پس از استفراغ هم این حالت یعنی عطش کاذب پدید می‌آید.

راهکارهای رفع تشنگی کاذب

راهکارهایی برای رفع عطش کاذب وجود دارد، به عنوان مثال نفر می‌تواند، موارد ذیل را امتحان بکند تا حالت عطش کاذب از بین رود:

بخوابد یا این که در هوای سرد تنفس بکند،
آب سرد را مزه مزه بکند.
دست و پاهای خود را در آب سرد قرار دهد.
مقدار کمی آب یا مقدار کمی آبی را که با مقداری عسل شیرین شده میباشد را بنوشد.

مواد غذایی عطش زدا

یکسری از مواد غذایی عطش زدا وجود دارد که افراد با عطش فراوان می‌توانند از آن ها استفاده کنند تا احتیاجشان به آب که غیر طبیعی است از بین رود و عطششان را کمتر کند؛ نظیر:غذاهایی همچون «خورشت اسفناج»، «خورشت به» .تخم بادیان، تخم خرفه، سماق، سرکه با آب.

عطش کاذب وراههای درمان آن

تدابیر درمانی بر اساس نوع علت

درمان این قسم عطش و تشنگی (عطش کاذب ناشی از اجتماع خلط بلغم در معده) نوشیدن شربت هایی نظیر سکنجبین با آب گرم و شربت عسل با آب گرم بصورت جرعه جرعه و خوردن سیر میباشد.

۱ لیوان دم کرده دارچین یا زنجبیل به رفع عطش کاذب هم یاری می‌کندو علاج این قسم عطش‌ها (عطش ناشی از ورم کبد، سوءمزاج کبد، سوءمزاج حادث بر کلیه) خوردن ماءالشعیر طبی، لعاب اسپرزه، آب خیار چنبر، شیره‌ی خرفه، سیب، رب آلو، و انگور ترش میباشد و‌ چنانچه ضروری باشد فصد میباشد.البته فصد زمانی انجام میشود که‌ با اغذیه‌ها درمان نشود.

چنانچه بعد از استفراغ عطش رخ داده باشد علاجش خوردن خنکی‌هاست.

مطالب مرتبط :

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *