تقویت ریه با مواد غذایی

تقویت ریه با مواد غذایی :ریه ها یکی از حیاتی ترین ارگان های بدن ما به شمار می روند از این رو حفظ سلامت آن ها هائز اهمیت میباشد یکی از روش هایی که به حفظ سلامت ریه ها یاری میکند تغذیه متناسب میباشد در ادامه به ۱۵ ماده غذایی اشاره میکنیم که برای سلامت ریه مفید هستند.

۱۵ غذای متناسب برای ریه های شما

تغذیه متناسب به طور غیر مستقیم بر سلامت ریه تاثیر دارد رژیم غذایی پرچرب سبب درست کردن مشکلات قلبی و عروقی میشود که امکان دارد بر روی ریه‌های ما هم تاثیر منفی بگذارد و حتی یکی از دلایل ابتلا به سرطان ریه یا مشکلات دیگری همچون آسم برونشیت ذات الریه و غیره باشد.

مصرف غذاهای کم چرب میوه های تازه و سبزیجات سبز در کنار تمرینات ورزشی همچون یوگا به سلامت ریه های شما یاری شایانی میکند در ادامه به ۱۵ خوراکی که برای سلامت ریه های شما مفید هستند اشاره می‌کنیم.

۱.سیر

سیر سرشار از آلیسین میباشد و خاصیت ضد التهابی دارد و سبب کاهش آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد میشود. مصرف سیر خطر عفونت و التهاب را که سبب اختلالات تنفسی همچون آسم یا برونشیت و بیماریهای جدی همچون سرطان ریه میشوند را کاهش میدهد.

 

تقویت ریه با مواد غذایی

تقویت ریه با مواد غذایی

۲. زنجبیل

زنجبیل هم همانند سیر خاصیت ضد التهابی دارد در هندوستان معمولاً از آن به عنوان ادویه برای افزودن عطر و طعم به غذا استفاده می کنند برخی آن را به چای اضافه می کنند زنجبیل برای درمان سرماخوردگی و سرفه و سم زدایی ریه ها مفید میباشد از این رو می تواند ۱ ماده غذایی متناسب برای درمان عفونت ریه باشد.

۳. فلفل

وجود کپسایسین در فلفل به ترشح مخاط یاری میکند و این امر دستگاه تنفسی را پاک کرده و از غشای مخاطی در آن محافظت می کند هم چنین بتاکاروتن موجود در فلفل از ما در برابر آسم محافظت میکند فلفل دارای خواص ضد سرطان ضد التهاب و ضد اختلالات تنفسی میباشد.

۴.زردچوبه

زردچوبه سرشار از کورکومین میباشد کورکومین ترکیبی میباشد که خاصیت ضد التهابی دارد و به مبارزه با عفونت ها و ابتلا به آسم یاری میکند.

۵ .گردو

از آنجایی که گردو سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ میباشد مصرف روزانه آن می تواند به بدن برای دفع اختلالات تنفسی یاری بکند.

۶.میوه های نارنجی رنگ

میوه های نارنجی رنگ همچون پاپایا پرتقال و کدو تنبل سرشار از آنتی اکسیدان ها و ویتامین C هستند از این رو این میوه ها به مبارزه با عفونت ها و کاهش التهاب یاری می‌کنند.

۷. سبزیجات ورق دار

سبزیجات ورق دار سبز همچون اسفناج کلم کاهو و غیره از مواد فیتوشیمیایی تشکیل شده اند این مواد در پیشگیری از بیماری‌هایی همچون سرطان یاری می‌کنند هم چنین به دلیل وجود خاصیت ضد التهابی در آن ها خطر ابتلا به بیماری های تنفسی همچون آسم را کاهش می‌دهند مصرف روزانه اسفناج سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و سالم ماندن ریه ها می شود.

۸.ماهی

وجود اسیدهای چرب امگا ۳ EPA و DHA در ماهی هایی همچون قزل آلا و کپور خاصیت ضد التهابی و ضد سرطان دارد در نتیجه با قرار دادن این ماهی ها در رژیم غذایی روزانه خود از خواص ضد التهابی و ضد سرطان آن ها برای مقابله با انواع بیماری های ریه بهره ببرید.

۹.مرغ

مرغ منبع غنی سلنیوم روی و پروتئین بدون چربی میباشد که می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت بکند ۱ کاسه سوپ مرغ داغ با مقداری فلفل سیاه به نازک شدن مخاط و تمیز شدن راه عبور هوا یاری خواهد نمود که در نتیجه این امر ریه های شما را سالم نگه خواهد داشت.

 

تقویت ریه با مواد غذایی

تقویت ریه با مواد غذایی

۱۰.زردآلو

زردآلو منبع غنی از ترکیبات آنتی اکسیدانی همچون ویتامین C ویتامین E بتاکاروتن و لیکوپن میباشد که با از بین بردن رادیکال‌های آزاد اکسیژن که می‌تواند سبب بسیاری از انواع بیماری‌های ریه شود به سلامت ریه یاری میکند بنابراین مصرف زردآلو برای سلامت ریه زیاد مفید میباشد

۱۱ .کلم بروکلی

کلم بروکلی سموم نیکوتینی که هنگام سیگار کشیدن در ریه ها ذخیره شده میباشد را از بین می برد و سولفورافان موجود در آن ریه ها را از آسیب‌های ناشی از استعمال سیگار بهبود می بخشد این به نوبه خود می تواند در پیشگیری از سرطان در ریه ها یاری بکند از این رو اگر اخیراً سیگار را ترک کرده اید یکی از برترین مواد غذایی برای شما به شمار می آید.

۱۲. گریپ فروت

گریپ فروت حاوی چندین ویتامین و مواد معدنی همچون ویتامین C و ویتامین B6 تیامین اسید فولیک و منیزیم میباشد و هم چنین منبع غنی از آنتی اکسیدان ها میباشد که همه خاصیت ضد التهابی دارند این مواد با سم زدایی ریه ها از بیماری‌هایی همچون سرطان آسم و غیره جلوگیری می کنند.

۱۳. پیاز

پیاز منبع غنی از اسید فولیک ویتامین B6 و ویتامین c میباشد این مواد خاصیت ضد سرطانی دارند و از گرفتگی برونش جلوگیری می کنند هم چنین مصرف پیاز برای بیماران آسمی توصیه میشود چراکه می تواند اسپاسم برونش را کاهش دهد.

۱۴.سیب

سیب حاوی آنتی اکسیدانی به نام کوئرستین میباشد این ماده با بیماری های ریه مبارزه کرده و از ریه ها در برابر اثرات مضر سیگار و آلودگی هوا محافظت میکند جدا از این سیب منبع غنی ویتامین C هست که سبب تقویت سیستم ایمنی بدن میشود و ریه ها را سالم نگه میدارد.

مصرف روزانه سیب می تواند به پاکسازی ریه ها یاری بکند سیب برای افرادی که سیگار را ترک کرده‌اند زیاد مفید میباشد و میتواند ریه های آنان را از آسیب های ناشی از سیگار در امان نگه دارد.

۱۵.انار

آنتی اکسیدان پونیکا لاجین موجود در انار ۳ برابر بیش از هر آنتی اکسیدان دیگر میباشد. به همین دلیل این میوه به عنوان درمانی جایگزین برای سرطان ریه به حساب می آید اسید پونیک در انار به پاکسازی مخاط در گلو سینه و ریه ها یاری میکند و و سرفه را تسکین می بخشد.

 

تقویت ریه با مواد غذایی

تقویت ریه با مواد غذایی

غذاهایی که برای ریه های شما مضر هستند

در این جا به برخی از غذاهایی که برای سالم نگه داشتن ریه ها میبایست به طور کامل از آن ها اجتناب نمایید اشاره می‌کنیم.

محصول های لبنی
غذاهای سرخ شده همچون سیب زمینی سرخ کرده مرغ سرخ شده سمبوسه چیپس و غیره
تخم مرغ
نوشیدنی های گازدار
غذاهایی که موجب رفلاکس اسید شوند همچون قهوه ادویه و سس گوجه
خرچنگ لابستر و میگو
بادام زمینی

نتیجه گیری

ریه ها ارگان های حیاتی هستند که به شما اجازه نفس کشیدن و زندگی را می بدهند از این رو با سیگار نکشیدن و انجام تمرینات تنفسی همچون یوگا و هم چنین مصرف مقدار زیادی آب و غذاهای مفید برای آن از سلامت آنان مراقبت نمایید و با انواع بیماری های ریوی و تنفسی مبارزه نمایید.

 

مطالب مرتبط:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *