عوارض مصرف خودسرانه اشک مصنوعی

عوارض مصرف خودسرانه اشک مصنوعی: اگر از خشکی چشم رنج می برید، استفاده نمودن از قطره های چشم به دفعات در طول روز می تواند چشم شما را نرم تر بکند.

این قطره های چشم برای از بین بردن قرمزی چشم، خارش، سوزش و در کل احساس ناخوشایند بصورت خودسرانه بوسیله خود افراد استفاده میشود که می تواند عوارضی را هم به همراه داشته باشد که در این مطلب از ساعد نیوز به آن ها اشاره خواهیم نمود.

بعضی از قطره های چشم حاوی مواد شیمیایی هستند که چشم شما نبایستی در طولانی مدت در معرض آن ها قرار گیرد. به همین دلیل میبایست مراقبت کافی در مورد آن ها داشته باشید و حتماً از انواع مشخصی از آن ها استفاده نمایید و هر نوع قطره چشمی را بدون اجازه دکتر به چشم خود اعمال نکنید.

۲ نوع اشک مصنوعی یا قطره های چشم وجود دارد :

قطره چشم بدون نگهدارنده

اشک های مصنوعی که حاوی نگهدارنده هستند، مدت وقت بیشتری دوام می آورند. این نگهدارنده ها مواد شیمیایی هستند که از ورود باکتری و رشد آن ها جلوگیری می کنند. این قطره ها معمولاً در ۱ بطری قطره چشم ، می توانند به مدت طولانی سالم بمانند. اگرچه نگهدارنده های موجود در این اشک های مصنوعی سبب درست کردن خارش میشود.

به همین دلیل متخصصان چشم معمولاً نظر می کنند که از این نوع قطره ها نبایستی بیش از چهار بار در روز استفاده نمایید.اشک مصنوعی فاقد نگهدارنده معمولاً با خطر کم تری همراه میباشد ولی یکبار مصرف میباشد. زمانیکه این قطره ها را داخل چشم خود ریختید ، میبایست سریعا آن را دور بریزید. معمولاً به دفعات بیشتری برای خرید این قطره ها نیاز دارید.

اگر خشکی چشم شما خفیف میباشد ، ۱ بار استفاده از این قطره ها کافی میباشد ولی گاهی اوقات در موارد شدیدتر، دکتر به شما توصیه میکند که چهار بار در روز از آن استفاده نمایید.

عوارض مصرف خودسرانه اشک مصنوعی

عوارض مصرف خودسرانه اشک مصنوعی

خطرات مربوط به اشک‌های مصنوعی

بسیاری از مواد بکار رفته در این قطره های چشم شامل نگهدارنده ها و ضخامت دهنده ها هستند. این مواد امکان دارد که سبب درست کردن حساسیت در طولانی مدت داخل چشم ها شود. دیگر خطرات آن هم به محتوای موجود در آن ها بر می گردد:

نگهدارنده ها

نگهدارنده های موجود در اشک مصنوعی ، طول عمر قطره چشم را بالا می برد ولی سبب حساسیت چشم میشود و در نتیجه استفاده بیشتر از چهار بار در روز از این قطره ها ممنوع میباشد.

اگر خشکی چشم شما شدید میباشد و بیش از چهار بار استفاده در روز به آن نیاز دارید ، حتماً میبایست از قطره های فاقد نگهدارنده استفاده نمایید. همیشه برچسب های روی این اشک های مصنوعی را از لحاظ دارا بودن نگهدارنده با دقت بررسی نمایید.

آلودگی

امکان دارد که نوک بطری قطره چشم شما دچار آلودگی شود. برخورد نوک این بطری به علت این آلودگی ، اشک های مصنوعی با سطح چشم میباشد.

برخورد آن با سطوح دیگر هم این آلودگی را زیاد شدن میدهد و در نتیجه در نگهداری از این اشک های مصنوعی میبایست دقت بالایی داشته باشید. به مقدار نیاز از این قطره ها خریداری نمایید و سریع آن ها را دور بریزید و لمس نکنید. مراقب باشید که نوک این قطره ها به چشم شما نخورد. حتماً از دستورالعمل های و هشدار های روی قطره ها پیروی کنید.

مهر و موم بودن اشک های مصنوعی

سازمان جهانی اعلام کرده میباشد که بعضی از بطری های اشک های مصنوعی موجود هستند که سرشان شل شده میباشد. هرگز نبایستی از این اشک های مصنوعی استفاده نمایید و از طرفی میبایست به برندهای جهانی و معتبر آن ها دقت داشته باشید. حلقه موجود روی بطری قطره چشم هرگز نبایستی جدا و یا شل شده باشد.

عوارض جانبی استفاده از قطره‌های چشمی

یکی از مهمترین عوارض استفاده خودسرانه از قطره های چشمی، سرکوب نمودن علائم بیماری و تشدید علل آن میباشد.آگاه باشید که گاهی اوقات اشک های مصنوعی سبب درست کردن عوارض جانبی میشوند.

مثلاً تار شدن بینایی امکان دارد که در کوتاه مدت بعد از استفاده از قطره چشم به وجود بیاید و در نتیجه چند دقیقه بعد از استفاده از قطره چشم حتما میبایست مراقب باشید و کارهایی مثل رانندگی را انجام ندهید.گاهی اوقات هم واکنش های آلرژیک در فرد به وجود می آید.

ده درصد واکنش های دارویی، آلرژیک هستند. واکنش های آلرژیک آنافیلاکتیک شامل کهیر، گرگرفتگی، ورم، وزوز نمودن گوش و سرگیجه میباشد. اگر هر کدام از این علائم را مشاهده کردید، از مصرف این قطره ها خودداری نمایید و سریعاً به دکتر مشورت نمایید.

عوارض مصرف خودسرانه اشک مصنوعی

عوارض مصرف خودسرانه اشک مصنوعی

نکته ها مهم درمورد اشک مصنوعی

پیش از استفاده از قطره های چشمی ، خودتان را از آلودگی و گرد و غبار دور نگهدارید و در گونه عدم رفع خشکی چشم ، چنین اقدامی را انجام بدهید.اگر خشکی چشم شما خفیف میباشد ، میتوانید از این قطره ها و اشک های مصنوعی استفاده نمایید ولی حتما برچسب روی آن ها را مطالعه نمایید و از دستورالعمل های موجود روی آن آگاه بشوید.

اگر قطره چشم شما دارای نگهدارنده میباشد ، هرگز بیشتر از حد از آن استفاده نکنید. سریعا بعد از استفاده، بطری را دور بریزید. هر گونه عوارض جانبی را سریعاً به دکتر اطلاع بدهید.بهداشت اطراف قطره چشم را به خوبی رعایت نمایید. در مورد داروهای مصرفی هنگام استفاده از قطره چشم حتماً با دکتر صحبت نمایید.

مطالب مرتبط:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *