لق شدن دندان در بزرگسالی

لق شدن دندان در بزرگسالی :مسواک زبر و رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان از عوامل لق شدن دندان ها در سنین بزرگسالی میباشد جرم گیری می تواند از این اتفاق جلوگیری بکند.

لق شدن دندان در بزرگسالی را جدی بگیرید 

تکثیر بیشتر از حد باکتری های طبیعی موجود در دهان باعث درست کردن التهاب لثه خواهد شد که در گونه عدم تشخیص و درمان این ناراحتی، رفته رفته موجب استخوان محافظ دندان کاهش و تحلیل می رود و موجب به وجود آمدن عفونت لثه میشود. عفونت لثه ها، بیماری میباشد که علایم غمگین کننده و دردناکی دارد ولی زمانی بروز میکند که بیماری تا حد زیادی پیشرفت کرده میباشد.

باکتری ها ی که مسسب عفونت لثه میشوند به استخوان های محافظ دندان آسیب می رسانند و زمینه لق شدن یا افتادن دندان را فراهم می آورند حتی اگر دندان های شما سالم باشند ولی مراقبت کافی نشوند، امکان دارد لق شده و بیفتند.

علت لق شدن دندان ها در سنین بزرگسالی

هر دندان طبیعی تا حد جابجایی طبیعی دارد و لقی طبیعی که در دندان پزشکی موبالیتی می گویند هیچ اشکالی ندارد.بیماری لثه مشکلات پریو و مشکل در بافت های نگهدارنده دندان یعنی لثه و استخوان آلوئول موجب لقی دندان ها میشود. در درمان های ارتدنسی برای دندان های لق شده دندان ها پس از تثبیت در محل نو مجددا سفت میشوند.

برخی بیماری های عمومی سیستمیک با تحلیل استخوان اطراف ریشه دندان آلوئول موجب لقی دندان میشود.ضربه به دندان موجب شل شدن آن می شودکه این مورد خود بخود رفع می شود ولی اگر رفع نشد میبایست حداقل شش ماه مریض تحت پیشنهاد دندان دکتر یا متخصص باشد تا در گونه نیاز، درمان انجام شود تا دندان عفونت نکند.

لق شدن دندان در بزرگسالی

لق شدن دندان در بزرگسالی

با تجمع تدریجی جرم بر دندان، لثه و مقداری از استخوان نگهدارنده تحلیل می رود و دندان لق میشود. لقی دندان در اثر جرم و پلاک میکروبی میباشد و در مراحل اولیه بیماری های لثه و بافتهای اطراف دندان دیده نمی شود.دندان هایی که لق شده به پیشنهاد می رسند گاهی بلندتر شده و فاصله قابل ملاحظه ای بین دندان و ریشه آن پدید می آید. این عارضه نشانه ۱ بیماری لثوی به نام التهاب لثه میباشد که دندان را در معرض خطر قرار میدهد.

علل بیشماری باعث بروز عفونت لثه ها میشود که عبارتند از :

زمینه ژنتیک

برخی از بیماران بصورت ژنتیکی دچار این بیماری هستند و عفونت لثه ها در اعضای خانواده شان وجود دارد بنابراین ضروری میباشد از پیشنهاد وضعیت سلامت خانوادگی بررسی شوند.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان باعث کاهش خطرات بروز عفونت لثه ها میشود. پلاک های دندانی در خط لثه جمع شده و موجب تحریک لثه و حساس شدن آن میشود که بعضی اوقات خونریزی هم پیدا میکند. جرم های دندان مستقیما عامل بروز بیماری نیستند، ولی محیط مناسبی برای رشد و تکثیر باکتری ها فراهم می کنند.قی

دیابت و سایر بیماری ها

کسانی که سلامت بدنی بیشتری دارندکمتر دچار التهاب و ورم لثه میشوند. مثلا افراد دیابتی نسبت به باقی افراد کمتر در معرض این بیماری قرار دارند. عفونت دندان بر وضعیت سلامت عمومی تاثیرگذار میباشد و افراد مبتلا به ناراحتی های قلبی عروقی، دیابت و خانم های باردار بیش به این بیماری دچار میشوند.

استفاده از مسواک زبر

استفاده از مسواکهای خیلی زبر و مسواک زدن محکم سبب آسیب به بافت لثه و بروز عفونت لثه خواهد شد.عفونت ویروسی یکی از علل تورم لثه میباشد که سبب تشکیل پلاک دندانی میشود. پلاک دندانی، مایع و گلبول های سفید خون را در آن منطقه فراوان میکند و سبب ورم لثه میگردد.

علایم هشدار لق شدن دندان

عفونت لثه ها، بیماری موذی و غمگین کننده و دردناکی میباشد ولی زمانی بروز خواهد نمود که بیماری تا حد زیادی پیشرفت بکند. خونریزی های مکرر و درد لثه ها هنگام مسواک زدن نخستین نشانه هایی میباشد که میبایست آن را جدی گرفت.

برخی از بیماران، وقت زیادی به خونریزی لثه دچار هستند ، ولی تا زمانیکه درد یا آبسه به سراغشان نیامده به دندان دکتر مراجعه نمی کنند. درمورد قرمزی و انقباض لثه ها هم درمان متناسب میبایست گونه بگیرد. افرادی که دخانیات مصرف می کنند بیش به عفونت و تورم لثه ها دچار میشوند و مصرف دخانیات می تواند اولین علایم هشدار همچون خونریزی لثه را پنهان بکند.

درمان متناسب لق شدن دندان

درمان متناسب این مشکل، کاهش باکتری ها و عوامل زمینه ساز بیماری میباشد.تکنیک های مسواک زدن را بوسیله دندان دکتر بیاموزید.با ۱ مسواک نرم، با کیفیت، مخصوصا مدل شارژی دوبار در روز دندانها را مسواک بزنید تا ریسک ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.کشیدن نخ دندان و استفاده از دهانشویه ها و دستگاه تمیز کننده بین دندانی، شانس ابتلا به این بیماری را می کاهد.

در گونه تشخیص عفونت لثه ها، تمیز نمودن کامل ریشه و عاج دندان ها برای از بین بردن باکتری های سطح و حفره های بین دندانی لازم میباشد.مریض ۳ تا شش ماه بعد به دندان دکتر مراجعه نماید تا روند گسترش بیماری بررسی و درمان های متناسب گونه پذیرد.

لق شدن دندان در بزرگسالی

لق شدن دندان در بزرگسالی

پیشگیری از لق شدن دندان ها

پارادونت مسئول ثبات دندان هاست. همزمان استخوان کندویی که دندان در آن کاشته میشود، رشته هایی که در آن به هم ارتباط پیدا می کنند و بافتی که اطراف همه اینهاست یعنی لثه، هم دخیل هستند. مشکل پارادونت، این است که باکتری های موجود در پلاک دندانی می توانند سبب درست کردن التهاب شوند.

لثه متورم حساس میشود، و به محض مسواک زدن از آن خون جاری میشود. امکان دارد کیسه هایی پر از باکتری بین دندان ها و لثه به وجود آیند و استخوان کندویی ماده خود را از دست میدهد.

برخی اوقات اگر درمان انجام نشود عموما طی چند سال، بخشی از ریشه دندان محو می شود؛ دندان ها بلندتر و کشیده تر شده و فاصله بین آنان بیش به پیشنهاد می رسند.

جرم گیری دشمن لقی دندان

تنها دندانپزشک میباشد که می تواند شما را از شر رسوب ها و باکتری ها رها بکند. اگر پارادونتیت پیشرفت کرده میباشد، جرم گیری ذیل لثه الزامی میباشد، صیقل دادن دندان ها هم مانع از جذب باکتری ها میشود.بعد از انجام این اقدامات، اگر دندان های تان همچنان لق بودند، میتوان از روشهای جراحی برای دندان هایی که اولویت بیشتری دارند، استفاده نمود.

معمولا افراد هر تغییر رنگی که در دندان ها درست کردن میشود را جرم می نامند و برای رفع آن دندان های خود را جرم گیری می کنند در حالی که یکسری از تغییر رنگها بر روی دندان در واقع پوسیدگی هایی هستند که معمولا بصورت سیاه رنگ مشاهده میشوند و در مراحل پیشرفته به شکل حفره در می آیند.

یکسری از تغییر رنگها در ساختمان خود دندان وجود دارند که دائمی بوده و با جرم گیری از بین نمی روند این تغییر رنگها ناشی از مصرف دارو در وقت رشد جوانه دندان بوده و یا ناشی از نقص تکاملی دندان ها و کمبود املاح مختلف در وقت تشکیل دندان و یا ناشی از زیاد شدن فلوراید آب میباشد.برخی تغییر رنگها ناشی از موادی میباشد که مصرف میکنیم و رسوباتی که بر روی دندان تشکیل میشود.

روند لق شدن دندان ها

این رسوبات بصورت رنگدانه و جرم هستند که لثه را تخریب کرده و سبب لقی دندان ها میشود.جرم های تشکیل شده بر روی دندان ها به مرور سبب آزردگی لثه و عقب نشینی لثه میشود. لثه ای که عقب نشینی کرده با جرم گیری جایگزین میشود و این گونه از دید بیماران پنهان می ماند. وقتی که مریض برای جرم گیری مراجعه میکند لثه تحلیل رفته و مریض احساس میکند جرم گیری سبب از بین رفتن لثه شده میباشد.

موضوع دیگری که میبایست مورد توجه قرار بگیرد این میباشد که موقع جرم گیری در هر گونه خونریزی اتفاق می افتد این امری طبیعی میباشد اما مریض آن را به دلیل صدمه دیدن لثه هایش می داند و فکر میکند همین خونریزی ها به علت کنده شدن لثه ها از روی دندان میباشد.جرم دندان مانع رسیدن سرما و گرما به دندان میشود.

دندان به مرور حساسیت خود را از دست داده و وقتی که به جرم گیری می رویم ناگهان دندان درمعرض سرما و گرما قرار میگیرد و مریض فکر میکند که جرم گیری سبب تخریب دندان و حساس شدن آن و تخریب لثه ها شده میباشد.حساس شدن دندانها بعد از جرم گیری به مرور رفع میشود. بعد از جرم گیری حتما از دهانشویه متناسب استفاده نمایید.

تأثیر دندان های نا قشنگ بر سلامت روان کودک

برخی از والدین متاسفانه نسبت به سلامت دهان و دندان بی اهمیت هستند که این امر امکان دارد سبب ضعف اعتماد به نفس کودکان گردد. جلوگیری از پوسیدگی دندان در کودکان اهمیت زیادی دارد زیرا پوسیدگی دندان ها در کودکان کاهش اشتها، رشد و کم خونی آن ها میشود.

امروزه پزشکان می توانند با بی هوشی اطفال ذیل ۲ سال بیماری های دهان و دندان را از همان سنین ابتدایی درمان کنند مناسب با سن کودک، شیوه های مرتب سازی دندان ها بوسیله متخصص ارتودنسی مشخص میشود.

لق شدن دندان در بزرگسالی

لق شدن دندان در بزرگسالی

راهکاری نوین برای درمان عفونت لثه

پیوره، از شایع ترین بیماری های دهان و دندان هاست که باعث بروز عفونت در ناحیه لثه ها و سایر نسوج نگه دارنده دندان، میشود و موجب افتادن دندان خواهد شد. عفونت لثه به دلیل باکتری های بافت های اطراف دندان میباشد که موجب عفونت و در نتیجه تورم میشود.این باکتری ها به استخوان های محافظ دندان آسیب وارد می کنند و سبب افتادن دندان میشوند.

در این شرایط احتمال حمله قلبی و سکته مغزی افرایش می یابد.محققان با مطالعه روی خواص ضد میکروبی نیترید سیلیکون توانستند نوعی سرامیک با خواص کاهش هسته سلول های باکتریایی را شناسایی کنند. نتایج تحقیقات نو ثابت نمود نیترید سیلیکون برای بیماری های حاد لثه متناسب میباشد.قرار گرفتن این ماده روی لثه به مدت شش روز باعث تغییر متابولیسم باکتری های عامل این التهاب میشود.

گرچه درمان های دیگر برای بهبود این بیماری مؤثر هستند، ولی نتایج تحقیقات نو ثابت میکند که نیترید سیلیکون برای بیماری های حاد لثه زیاد عالی خواهد بود.

 

مطالب مرتبط:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *