ویروس نیل غربی

ویروس نیل غربی :عفونت نیل غربی ۱ ویروس منتقل شده بوسیله پشه میباشدویروس نیل غربی (WNV) می‌تواند سبب بیماری در انسان‌ها، اسب‌ها و سایر حیوانات شود. این ویروس عمدتاً پرندگان را آلوده می‌کند اما برای آلوده سازی انسانها، سگها، اسبها و خفاش‌ها هم شناخته شده‌است.در این مقاله از بیتوته، به بررسی این ویروس، علائم و راه‌های پیشگیری از آن می‌پردازیم.
عفونت نیل غربی ۱ ویروس منتقل شده بوسیله پشه میباشد. اکثر کسانی که به ویروس آلوده میشوند هیچ علامتی ندارند یا فقط ۱ بیماری خفیف دارند. با این حالا، در بخش کوچکی از موارد، ویروس نیل غربی می تواند سبب مننژیت شدید و تهدید کننده زندگی (التهاب نخاع) یا آنسفالیت (التهاب مغز) شود. این عوارض عصبی ویروس نیل غربی را به ۱ عامل نگران کننده در سراسر جهان تبدیل کرده میباشد.

 

علائم ویروس نیل غربی

تخمین زده میشود که ۶۰ تا ۸۰ درصد کسانی که به ویروس نیل غربی آلوده میشوند هیچ علامت یا نشانه ای از هیچ بیماری ندارند. تقریباً بیست درصد به تب نیل غربی مبتلا میشوند که دارای علائم هستند.

علائم تب نیل غربی امکان دارد شامل موارد ذیل باشد:

• تب

• دردهای عضلانی

• سردرد

• گلو درد

• تهوع و استفراغ

• خستگی

• بثورات پوستی

این علائم ویروسی معمولاً پس از چند روز بهبود می یابند و معمولاً فقط ۱ “سرماخوردگی ” در پیشنهاد گرفته میشوند. اکثر مردم و پزشکان آنان هرگز متوجه عفونت ویروس نیل غربی نمی شوند.

تب نیل غربی ۱ بیماری خود محدود شده میباشد که تقریباً از بسیاری از عفونت های ویروسی دیگر قابل تشخیص نیست.در تعداد کمی از افراد آلوده (که تصور میشود کمتر از ۱٪ باشند) ۱ عفونت عصبی جدی امکان دارد رخ دهد. کسانی که به مننژیت نیل غربی یا آنسفالیت مبتلا میشوند امکان دارد موارد ذیل را تجربه کنند:

• تب زیاد بالا

• گرفتگی گردن

• گیجی یا سردرگمی

• فلج

• تشنج

مننژیت یا آنسفالیت نیل غربی حتی با مراقبت های پزشکی جامع می تواند کشنده باشد. بسیاری از افرادی که بهبود می یابند، علائم عصبی طولانی مدت برای ۱ سال یا بیش دارند، و برخی امکان دارد با نقایص عصبی دائمی باقی بمانند.

عوارض عصبی ناشی از ویروس نیل غربی در افراد مسن، مبتلایان به سرطان و کسانی که پیوند عضوی از اهداکننده‌ای که به ویروس نیل غربی آلوده شده میباشد، بیش میباشد. شواهدی وجود دارد که فشار خون بالا، سوء مصرف الکل و دیابت هم امکان دارد مستعد ابتلا به بیماری جدی با ویروس نیل غربی باشد.

ویروس نیل غربی

ویروس نیل غربی

علل بروز ویروس نیل غربی

ویروس نیل غربی یک ویروس RNA میباشد که در سراسر جهان از جمله اروپا، آفریقا، آسیا، استرالیا و آمریکای شمالی و جنوبی یافت میشود. در حالی که خود ویروس نو نیست، ولی تا چند دهه قبل زیاد بیش در آفریقا و خاورمیانه بود. و دانشمندان نخستین بار تنها در دهه ۱۹۹۰ آن را با بیماری شدید عصبی دارای ارتباط دانستند.

میزبان اصلی ویروس نیل غربی پرندگان هستند. پشه ها ویروس را از پرنده ای به پرنده دیگر منتقل می کنند و به ویروس اجازه تکثیر و انتشار می بدهند. وقتی که پشه حامل ویروس فردی را نیش میزند، ویروس می تواند وارد جریان خون شود و سبب عفونت شود.این ویروس هم چنین می تواند از افراد آلوده اهدا کننده خون هم سرایت بکند.

راه های تشخیص ویروس نیل غربی

۲ آزمایش وجود دارد که امکان دارد برای شناسایی عفونت ویروس نیل غربی استفاده شود:

• آزمایش واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR): این ۱ آزمایش خون میباشد که می تواند خود ویروس را شناسایی بکند. با این حالا، به دلیل طول عمر کوتاه ویروس در انسان، این کاربرد محدودی دارد. این احتمال وجود دارد که به نیل غربی آلوده شده باشید و آزمایش آن منفی باشد.

• آزمایش الایزا:

این آزمایش خون (که در دو قسمت انجام می‌شود) می‌تواند آنتی‌بادی‌های IgM را شناسایی بکند، پروتئین‌هایی که بدن شما در واکنش به ویروس تولید می‌کند. این آزمایش می‌تواند شواهدی مبنی بر مصونیت نسبت به ویروس را شناسایی کند، حتی اگر ویروس دیگر در بدن شما وجود نداشته باشد.تست های PCR و ELISA قیمت بر هستند.

این آزمایش‌ها معمولاً فقط در صورتی انجام می‌شوند که دکتر تشخیص دهد که تشخیص رسمی عفونت نیل غربی لازم میباشد، همچون مواردی که فردی به‌شدت مریض میباشد.اکثر افراد مبتلا به عفونت علائمی را تجربه نمی کنند یا فقط علائم خفیف شبیه آنفولانزا دارند که خود به خود برطرف میشوند.

در حالی که افراد مبتلا به موارد خفیف امکان دارد بخواهند به طور رسمی بدانند که آیا نیل غربی میباشد که آنان را تحت تأثیر قرار میدهد یا خیر، تشخیص تأیید شده با آزمایش تأثیری بر توصیه های درمانی نخواهد داشت.

راه های درمان ویروس نیل غربی

هیچ درمان خاصی برای ویروس نیل غربی وجود ندارد، بنابراین درمان در درجه ابتدا بر کاهش علائم متمرکز میباشد. مبتلایان به تب معمولی نیل غربی (اکثریت قریب به اتفاق آنان هرگز متوجه نمی شوند که به ویروس نیل غربی آلوده شده اند) معمولاً خود را با اقدامات معمولی همچون استراحت، مصرف مایعات و داروهای ضد درد درمان می کنند و بیماری آنان در عرض چند روز برطرف میشود.

کسانی که با بیماری جدی ناشی از ویروس نیل غربی در بیمارستان بستری میشوند، برای مدیریت تب و ثابت نگه داشتن علائم حیاتی تحت درمان قرار می گیرند. در حالی که داروهای ضد ویروسی و ایمونوگلوبولین داخل وریدی اغلب برای درمان عفونت نیل غربی در بیماران بستری در بیمارستان استفاده میشود، شواهد واقعی مبنی بر این که این درمان ها به بهبودی یاری می کنند وجود ندارد.

جلوگیری از ویروس نیل غربی

از آنجایی که هیچ درمان خوبی برای این عفونت وجود ندارد، پیشگیری زیاد مهم میباشد.

√ اجتناب از رفتن به مناطق آلوده به پشه

√ از دافع حشرات استفاده نمایید. دافع حشرات می‌تواند به محافظت از شما در برابر پشه‌ها یاری بکند.

√ لباس‌های متناسب بپوشید. لباس‌های بلند و گشاد بپوشید که پایان بدن شما را بپوشاند.

√ پاکسازی فضاهای زندگی از هر گونه آب ایستاده که در آن لارو پشه امکان دارد رشد بکند √ استفاده از دافع حشرات

√ غربالگری خون اهدایی از پیشنهاد ویروس نیل غربی به میزان قابل توجهی خطر انتقال از راه انتقال خون را کاهش داده میباشد.

یک. آیا میتوانید به طور کامل از ویروس نیل غربی بهبود پیدا کنید؟

اکثر کسانی که آلوده میشوند ۱ بیماری جزئی دارند و به طور کامل بهبود می یابند.

ویروس نیل غربی

ویروس نیل غربی

 

دو. چرا به آن ویروس نیل غربی می گویند؟

ویروس نیل غربی از ناحیه نیل غربی اوگاندا نامگذاری شده میباشد که در آن ویروس برای نخستین بار در سال ۱۹۳۷ جدا شد. شیوع بیماری نیل غربی در مصر، آسیا، اسرائیل، آفریقای جنوبی و بخش هایی از اروپا و استرالیا رخ داده است.

۳٫ آیا واکسنی برای نیل غربی وجود دارد؟

هیچ واکسن یا دارویی وجود ندارد که از ویروس نیل غربی جلوگیری بکند. مسافران می توانند با جلوگیری از نیش پشه از خود در برابر عفونت ویروس نیل غربی محافظت کنند

چهار. آیا همه پشه ها ناقل ویروس نیل غربی هستند؟

WNV معمولاً بوسیله پشه هایی که قبلاً از ۱ پرنده آلوده تغذیه کرده اند به انسان منتقل میشود. در حالی که بیشتر از ۱۵۰ گونه پشه ناقل ویروس شناخته شده میباشد ، گونه های ناقل اصلی در ایالات متحده Culex pipiens، Culex tarsalis و Culex quinquefasciatus هستند.

پنج. ویروس نیل غربی چقدر دوام می آورد؟

در موارد خفیف نیل غربی، علائم معمولاً سه تا شش روز طول می‌کشد و می‌توانید در خانه بهبود پیدا نمایید. اگر به ۱ مورد شدیدتر از غرب نیل مبتلا بشوید، علائم می‌تواند هفته‌ها یا ماه‌ها ادامه داشته باشد و امکان دارد ضروری باشد در بیمارستان بمانید تا بتوانید برای بهبودی خود دارو دریافت نمایید

شش. شیوع ویروس نیل غربی در چه مناطقی است؟

ویروس نیل غربی در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان شیوع دارد. در ایالات متحده، این ویروس در بیش مناطق جنوبی و شرقی کشور یافت می‌شود.

توصیه پایانی

ویروس نیل غربی ۱ عفونت منتقله از پشه میباشد که در سراسر ایالات متحده و جهان گسترده میباشد. در حالی که اکثر افراد آلوده به ویروس نیل غربی بیماری‌های نسبتاً خفیفی دارند و به طور کامل بهبود می‌یابند، کسانی که دچار عفونت‌های عصبی می‌شوند می‌توانند به شدت مریض شوند و امکان دارد بهبودی طولانی‌مدت داشته باشند و هم چنین در معرض خطر مرگ قرار گیرند.

از آنجایی که هیچ درمان خاصی برای ویروس نیل غربی وجود ندارد، مهم میباشد که در گونه امکان با محافظت از خود و عزیزانتان در برابر پشه ها، اقداماتی را برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری انجام بدهید.

 

مطالب مرتبط:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *