سکسکه جنین

سکسکه جنین :مادر باردار در دوران حاملگی با تغییرات و حرکات مختلف جنین همچون لگد، ضربه و غلت مواجه می‌شود. سکسکه جنین (Fetal Hiccups) یکی دیگر از تغییرات مهم این دوره به‌شمار می‌آید که معمولا نشان‌دهنده رشد درست نوزاد میباشد. متخصصان در اغلب موارد سکسکه را نشانه بلوغ ریه و آمادگی آن برای آغاز فرآیند تنفس جنین می‌دانند.

از همین‌رو می‌توان گفت سکسکه کوتاه و معمولی جنین نگران‌کننده نیست، ولی اگر این تغییر با کاهش حرکات جنین همراه شود یا بیشتر از حد طول بکشد، می‌تواند نشان‌دهنده خطر جدی باشد. در چنین وضعیتی میبایست بلافاصله به دکتر متخصص زنان یا پزشک ماما مراجعه نمایید.

برای این که بدانید سکسکه‌جنین چه احساسی در شکم مادر درست کردن می‌کند و علائم آن چیست، در این مقاله از  همراه ما باشید تا بیش درمورد آن صحبت کنیم.

سکسکه جنین چیست؟

سکسکه‌جنین در رحم بصورت حرکات سریع و تکراری رخ می‌دهد و مادر پس از مدتی به طور کامل متوجه تفاوت آن با لگد زدن می‌شود.
معمولا مادر در هفته ۱۸ یا ۲۰ بارداری متوجه نخستین حرکات جنین می‌شود. این حرکات شامل مراحل مهمی هستند که جنین پیش از به دنیا آمدن، آن‌ها را تمرین می‌کند تا بتواند در دنیای واقعی زنده بماند.

سکسکه جنین

سکسکه جنین

به زبان ساده‌تر، سکسه جنین در رحم را می‌توان حرکات کوچکی دانست که دیافراگم جنین برای تمرین نفس کشیدن، درست کردن می‌کند. هنگامی جنین برای نخستین بار نفس می‌کشد، مقداری مایع آمونیاک وارد ریه‌های او می‌شود که نتیجه آن انقباض دیافراگم در حالا رشد و سکسکه جنین در رحم مادر میباشد.

سکسکه‌ جنین چطور احساس می‌شود؟

متخصصان معتقدند مادران باردار با آغاز ماه سوم حاملگی، سکسکه جنین در رحم را احساس می‌کنند. معمولا در اول ضربه ملایم احساس می‌شود، ولی پس از گذشت چند لحظه، ضربات دچار ریتم تند و تکراری خواهند شد که پشت سر هم ادامه دارند.

علائم سکسکه جنین در رحم

نخستین نشانه سکسکه‌جنین بصورت ضربه ناگهانی، تپش‌دار و تکان خوردن شکم مادر ظاهر می‌شود. این حرکات شبیه انقباض شکمی هستند؛ به همین دلیل برخی زنان انقباضات ریتمیک سکسکه را با اسپاسم شکمی اشتباه می‌گیرند. در حالی که ریتم سکسکه منظم میباشد و در تعداد دفعات بیشتری رخ می‌دهد. معمولا مادر باردار، سکسکه جنین را در قسمت مشخصی از شکم، حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه احساس می‌کند.

سکسکه جنین نشانه چیست؟

سکسه را می‌توان یکی از عوارض جانبی شروع فعالیت سیستم‌های بدن و عامل موثری در سیر تکامل جنین دانست. به طور کلی این عارضه ناشی از موارد ذیل است:

تکامل سیستم تنفسی: توانایی دم و بازدم مایع آمونیاک و سکسکه، نشان‌دهنده رشد دیافراگم جنین است.
رفلکس‌ها: تمریناتی همچون مکیدن، خمیازه کشیدن و مکیدن شست می‌تواند منجر به سکسکه شود.
رشد سیستم عصبی: نشان‌دهنده فعال شدن عصب کنترل‌کننده دیافراگم میباشد. هم چنین می‌توان از عملکرد صحیح مغز و نخاع برای زنده نگه داشتن جنین بیرون از رحم مطمئن شد.سکسکه‌کردن جنین پیش از هفته ۳۲ بارداری نشان‌دهنده سیر تکامل سیستم تنفسی و عصبی میباشد.

مهم‌ترین علت سکسکه جنین در هفته‌های پایانی بارداری را می‌توان شامل موارد ذیل دانست:

پیچ‌ خوردگی بند ناف

یکی از مواردی که مادر باردار میبایست روی آن حساس باشد، هر حرکت و نشانه‌ای از طرف جنین در شکم میباشد. اگر سکسکه به دلیل عدم اکسیژن‌رسانی کافی به جنین رخ دهد، شدت و دفعات آن کاهش پیدا می‌کند.

در این گونه میبایست سریعا به دکتر متخصص زنان مراجعه نمایید تا از احتمال خفگی جنین ناشی از پیچ‌ خوردگی بند ناف جلوگیری شود. اگر بند ناف به دور گردن جنین بپیچد، مانع از رسیدن اکسیژن و هوای کافی به او می‌شود که نتیجه این امر بروز سکسکه میباشد.

آمادگی برای تولد

زمانیکه جنین بالغ دچار سکسکه شود، نشان‌دهنده آمادگی او برای تولد و تغذیه با شیر مادر میباشد. از همین‌رو می‌توان سکسکه‌جنین بالغ را یکی از نشانه‌های فرا رسیدن وقت زایمان دانست. با این حالا بهتر میباشد هر زمانیکه متوجه سکسکه شدید.

سکسکه جنین چه زمانی خطرناک است؟

سکسکه‌کردن جنین پیش از هفته ۳۲ بارداری ۱ رفلکس طبیعی میباشد و جای نگرانی ندارد. با این حالا اگر بعد از هفته ۲۸ احساس کردید، سکسه با قدرت بیش، در تعداد دفعات بالا و برای مدت طولانی‌تر (بیش از ۱۵ دقیقه) رخ می‌دهد، حتما به دکتر متخصص زنان مراجعه نمایید.

هم چنین بروز سکسکه‌جنین در هفته‌های آخر بارداری نیاز به بررسی دقیق دکتر دارد، زیرا می‌تواند نشان‌دهنده مشکل جدی همچون پیچیدن بند ناف دور گردن جنین و کاهش یا قطع منبع خون و اکسیژن باشد.

سکسکه جنین

سکسکه جنین

تعداد سکسکه طبیعی جنین چقدر است؟

به طور کلی قاعده مشخصی برای تعداد سکسکه جنین وجود ندارد؛ زیرا هر زن شرایط بارداری را به شکل متفاوتی تجربه می‌کند. در برخی مواقع جنین بصورت رندوم و اتفاقی چندین بار در روز دچار سکسکه می‌شود ولی بعضی دیگر اصلا سکسکه نمی‌کنند.سکسکه را می‌توان ۱ رفلکس طبیعی و نشان‌دهنده سیر تکامل سیستم بدنی نوزاد دانست.

این حالت از آغاز ماه سوم بارداری با سایر تغییرات همچون لگد زدن جنین شروع می‌شود و هر چه به سمت هفته‌های پایانی حاملگی نزدیک بشوید، تعداد آن کاهش می‌یابد. اگر در ۳ یا ۴ هفته پایانی بارداری متوجه زیاد شدن شدت و تعداد سکسکه جنین در رحم شدید، حتما با دکتر متخصص زنان یا پزشک ماما مشورت نمایید تا نوزاد دچار پیچ خوردگی بند ناف نشده باشد.

راه‌های متوقف نمودن سکسکه جنین چیست؟

اگر این عارضه طبیعی بارداری نمی‌گذارد راحت بخوابید یا حواس‌تان را موقع انجام فعالیت روزمره پرت می‌کند، می‌توانید از روش‌های ذیل برای درمان سکسکه جنین استفاده کنید:

دراز کشیدن: به سمت چپ بدن دراز بکشید و کمی در این حالت استراحت کنید.
عوض نمودن موقعیت: موقعیت خود را تغییر بدهید و کمی راه بروید.
استفاده از بالش: از ۱ بالش یاری گیرد تا ستون فقرات‌تان تحت فشار نباشد.
مصرف مواد غذایی مغذی: بهتر میباشد رژیم غذایی سالم، گوناگون و مغذی‌ای را رعایت نمایید و به اندازه کافی آب بنوشید تا بدن‌تان هیدراته بماند.
خواب منظم: برنامه خواب منظمی داشته باشید و در طول روز ۱ یا ۲ بار به مدت کوتاهی بخوابید.
ورزش سبک: ذیل پیشنهاد دکتر متخصص زنان خود، فعالیت بدنی سبکی را به طور منظم انجام بدهید.در اغلب موارد به یاری راه‌کارهای خانگی می‌توان سکسکه‌کردن جنین را متوقف کرد.

چطور فرق بین سکسکه جنین و لگد زدن را متوجه شویم؟

حرکات جنین معمولا از آغاز ۳ ماه سوم بارداری طبیعی میباشد و مادران باردار به مرور وقت با این حرکات آشنا می‌شوند و می‌توانند به درستی آن را از سکسکه تشخیص بدهند.

با این حالا می‌توان گفت، جنین زمانی آغاز به لگدزدن می‌کند که احساس ناراحتی کند. از طرفی خوردن چیزهای شیرین، گرم و سرد می‌تواند سبب تحریک جنین و لگد زدن او شود.برترین راه برای تشخیص سکسکه در رحم و لگد زدن این میباشد که مادر باردار موقعیت بدنی خود را تغییر دهد. معمولا جنینی که به نواحی مختلف شکم مادر لگد می‌زند با جابه‌جایی او آهسته می‌گیرد.

همان‌طور که پیشتر گفتیم، سکسکه‌جنین بصورت ضربات ریتم‌دار ادامه پیدا می‌کند؛ بنابراین زمانیکه تغییر موقعیت بدنی مادر، ضربات ریتمیک را کاهش ندهد یا قطع نکند، می‌توان با اطمینان گفت جنین در حالا سکسکه میباشد.

آیا زیاد شدن ضربان قلب جنین پس از سکسکه طبیعی است؟

سکسکه‌جنین معمولا با زیاد شدن فعالیت عضلانی همراه است؛ به همین دلیل بروز آن پیش از هفته ۲۸ بارداری، سبب بالا رفتن ضربان قلب جنین می‌شود. در واقع می‌توان زیاد شدن ضربان قلب جنین به دلیل سکسکه را عامل موثری در رشد عصبی نوزاد دانست؛

زیرا با بالا رفتن ضربان قلب، خون بیشتری در بدن جنین به جریان می‌افتد و عضلات قلب او تقویت می‌شوند. با آغاز هفته ۳۲ تا ۳۶ بارداری، سکسکه‌جنین دیگر بر روی ضربان قلب او اثری ندارد؛ بنابراین اگر در این مدت متوجه تغییرات غیر طبیعی و ادامه سکسکه شدید، حتما با متخصص زنان مشورت نمایید.

سکسکه جنین

سکسکه جنین

 

مطالب مرتبط:

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *