خواب آلودگی سالمندان و علت، پیشگیری و درمان

خواب آلودگی سالمندان و علت، پیشگیری و درمان : یکی از بزرگترین مشکلات در پرستاری سالمند خواب آلودگی سالمند میباشد که ریشه در بیماری های جسمی و روحی وی دارد. حفظ سلامتی افراد در سنین بالا کار آسانی نمی باشد و نکته های زیادی را در بر میگیرد. به طور کل سالمندان یا دچار کم خوابی میشوند و یا خواب آلودگی را تجربه می کنند، که این ریشه در عدم تنظیم خواب سالمند دارد و امکان دارد با ادامه ی روند هر کدام ،حتی منجر به مرگ نفر گردد.

خواب کافی برای حفظ سلامتی سالمند

خواب کافی از مهمترین عوامل در سلامتی روحی و جسمی هر فرد میباشد در غیر این گونه سبب درست کردن خواب آلودگی سالمند میشود. با توجه به تغییر بیولوژیکی بدن و بالا رفتن سن مقدار خواب کافی برای افراد سالمند و میانسال کمتر از افراد کم سن و سال میباشد. در واقع به توصیه ی پزشکان افراد بالای پنجاه سال، میبایست در طول شب ۷ الی ۶ ساعت به طور مفید بخوابند. منظور از خواب مفید، خوابی میباشد که در طول آن بدن به پایین ترین درجه ی حرارت خود برسد و میزان ترشح ملاتونین به بالاترین مقدار برسد.

ملاتونین هورمونی میباشد که شب هنگام بدن فرد را برای خواب باخبر می سازد، این هورمون مهم در غده ای در اعماق مغز قرار دارد. ذکر این نکته مهم میباشد، همانطور که خواب ناکافی سلامت هر فردی را به خطر می اندازد، خواب فراوان هم امکان دارد سبب بروز مشکلات روحی و روانی زیادی شود، پس تنظیم خواب زیاد مهم میباشد.

رابطه تنظیم خواب و سلامت جسمی و روحی

خواب با سلامت جسمی و روحی ارتباطی تنگاتنگ و مستقیم دارد.

همانطور که میدانید هنگام خواب پایان اعضای مکانیکی بیرونی بدن به حالتی مرسوم به نام مرگ موقت قرار می گیرند که سبب رفع خستگی و هم چنین ذخیره کالری و کسب انرژی میشود. خواب در سنین سالمندی بیش ۱ مبحث استراحتی و هم چنین آرامشی میباشد و دیگر به ترشح بعضی از هورمون های رشد مربوط نمی شود.

حالا اگر خواب سالمند کافی و مفید نباشد، سبب زیاد شدن درد های مفصلی و استخوانی، سردرد، کسلی، کلافگی و حتی بروز بیماری های روحی و رفتار های هیجانی و تهاجمی میشود، هم چنین اگر خواب وی بیش از حد معمول باشد، همین مشکلات تکرار میشوند و احتمال خطر بیش میشود، پس مهم ترین فاکتور در تنظیم خواب، ساعات دقیق و کافی برای خواب میباشد.

خواب آلودگی سالمندان و علت، پیشگیری و درمان

خواب آلودگی سالمندان و علت، پیشگیری و درمان

مشکل خواب آلودگی سالمند

یکی از مشکل خواب آلودگی سالمند میباشد .یعنی نفر به طور دائم تمایل به خوابیدن دارد و علاوه بر شبانه بیشترین ساعات روز خود را با خوابیدن می گذارند. همانطور که گفته شد خواب کافی برای سالمندان ۷ ساعت در شب و نهایت ۱ ساعت در روز میباشد، اگر میزان خواب وی بیش از این ساعات باشد می تواند مشکل ساز شود.

خواب آلودگی به حالتی بین خواب و بیداری گفته میشود، یعنی فرد احساس نیاز شدید به خواب دارد که اگر بتواند بخوابد میتوان گفت وی شخصی خوابالو میباشد، ولی اگر توانایی آهسته نمودن ذهن خود و رسیدن به خوابی آهسته را نداشته باشد، نفر دچار مشکلات عصبی و کلافگی های مکرر میگردد.

علت چرت زدن سالمند

علت چرت زدن سالمند می تواند متفاوت باشد. به طور معمول دلایل بروز مشکل خواب آلودگی بین افراد سالمند و برنا تر مشترک میباشد، ولی به دلیل ضعف ایمنی بدن سالمندان و هم چنین بیش بودن فشار های روانی، عوامل تاثیر بیشتری بر روی این افراد می گذارند و سبب میشوند سالمندان بیش از مشکل خواب آلودگی رنج ببرند.

به طور کلی دلایل خواب آلودگی سالمند به ۲ دسته جسمی و روحی تقسیم میشوند که در ادامه هر کدام را به طور کامل توضیح می بدهیم.

مشکلات جسمی در خواب آلودگی سالمند

همانطور که اطلاع دارید تمامی بخش های بدن به طور مرتب و زنجیر وار با هم در ارتباط می باشند و اختلال در هر بخش ، سبب اختلال در عملکرد سایر بخش ها میشود . حالا برخی از این مشکلات همگانی به طور غیر مستقیم سبب خواب آلودگی سالمند میشوند، به طور مثال تمامی سالمندان از درد های عضلانی و مفصلی ناشی از کهولت سن رنج می برند و برای کاهش این درد ها از مسکن ها و دارو های آرامبخش استفاده می کنند، استفاده این دارو ها یکی از دلایل واضح خواب آلودگی سالمند میباشد.
بیماری های جسمی که سبب بروز خواب آلودگی میشود

خواب آلودگی سالمندان و علت، پیشگیری و درمان

خواب آلودگی سالمندان و علت، پیشگیری و درمان

چندین بیماری جسمی وجود دارد که هر کدام به طور قطع می توانند دلیل خواب آلودگی سالمندان شوند.

انواع عفونت ها ( عفونت های سالمندان می تواند ناشی از انواع میکروب و ویروس باشد که سبب ضعف ایمنی بدن و احساس خستگی و درد شود )
آلرژی های متداول (هورمون هیستامین یکی از هورمون های خواب آور میباشد که در هنگام بروز آلرژی ترشح میشود ، آلرژی می تواند ناشی از استشمام هوای آلوده ،منابع غذایی و… باشد .)
کم خونی ( وظیفه اصلی خون اکسیژن رسانی به بدن میباشد ، در صورتی که فرد کم خون باشد گلبول های قرمز در انجام وظیفه ی خود ناتوان خواهند بود و فرد احساس خستگی و خواب آلودگی شدید دارد .)
به هم ریختن هورمون های زنانه ( با کاهش هورمون استروژن بانوان احساس ضعف و خستگی می کنند و کاهش وزن یکی از علائم دقیق این مشکل میباشد .)
کم کاری غده ی تیروئید( وظیفه ی اصلی تیروئید متابلویسم و سوخت و ساز بدن میباشد که در نتیجه ی کم کاری آن سبب بروز خستگی و کسلی و احساس نیاز به خواب در فرد میشود.)
اختلال در عملکرد کبد ( بیماری کبد چرب ، سبب اختلال در عملکرد کبد میشود وظیفه ی کبد تولید انرژی میباشد که در گونه عملکرد ناکافی سبب خستگی در فرد میشود.)
بیماری های همچون دیابت ، بیماری های قلبی و…

البته دلایل جسمی خواب آلودگی سالمند زیاد فراوان میباشد و توضیح همه ی آن ها از حوصله ی این مقاله خارج میباشد.

دلایل روحی

دلایل روحی خواب آلودگی سالمند دلایلی ساده می باشند. مهمترین عامل روحی خواب آلودگی این افراد افسردگی میباشد. افسردگی می تواند ناشی از مشکلات و فشار های روانی زندگی و یا احساس پیری و درماندگی و هم چنین تنهایی های بلند مدت باشد . در چنین شرایطی فرد برای فرار از فشار های روحی و روانی ناشی از ترشحات بدبینانه ی ذهن خود ، به خوابیدن فراوان پناه می برد.

برای جلوگیری از خواب آلودگی سالمند ، اول میبایست سعی نمود تا با حفظ روحیه ی وی مانع از بروز افسردگی وی بشوید اما اگر علائمی همچون خستگی ، سردرد ، بی حوصلگی و تندخویی را در وی مشاهده کردید هر چه سریع تر به دکتر مراجعه کنید تا با جلسات روان درمانی و کنترل دارویی این مشکل حل شود.
پیشگیری از بروز مشکل خواب آلودگی در سالمندان

برای جلوگیری از خواب آلودگی سالمند ، اول میبایست با پایان مشکلات جسمی و روحی وی و هم چنین عادات خواب و تغذیه نفر آشنایی کامل داشته باشید. در صورتی که ریشه ی اصلی مشکل را بیابید قطعا در جلوگیری از بروز آن موفق تر خواهید بود .یکی از مهمترین ارکان خواب متناسب ، تغذیه ی متناسب میباشد ، میبایست از منابع تغذیه ای استفاده نمایید که تمامی مواد معدنی ،املاح، ویتامین ها و…. مورد نیاز برای بدن وی و تامین انرژی را در پیشنهاد بگیرید ، در عین حالا منابعی را که سبب احتمال خطر در سلامتی وی میشود را شناسایی و حذف و منابع مشابه و کم خطر را جایگزین نمایید . با مهربانی با سالمند رفتار نمایید و تلاش نمایید با وی رفتاری دوستانه داشته باشید ، تا احساس تنهایی و افسردگی نداشته باشد. بهتر میباشد برای سالمند فعالیتهای فیزیکی و بدنی سبکی را در پیشنهاد بگیرید تا با پر نمودن زمان وی مانع از خوابیدن نا به هنگام آن ها بشوید.

درمان خواب آلودگی

همانطور که میدانید برترین درمان پیشگیری میباشد . ولی با فرض اینکه شما دیر به این مشکل رسیده اید میبایست روشهای درمانی را پیشرو بگیرید. پیش هر کاری به دکتر مراجعه نمایید، بعدا درمان های رایج را به طور مرتب انجام بدهید. برخی از این درمان ها را بصورت اختصار نام می بریم.

استفاده از مواد مغذی و رفع مشکل فقر آهن و کم خونی
استفاده از نوشیدنی های انرژی زا همچون مرکبات و گیاهان دارویی همچون شیرین بیان
یاری به بهبود روحیه ی سالمند و برقراری ارتباط دوستانه برای رفع افسردگی ناشی از تنهایی
حفظ سلامت سالمند با حفظ وی از انواع عفونت ها و آلرژی ها
انجام فعالیتهای فیزیکی همچون قدم زدن در هوای آزاد
تنظیم ساعات خواب وی و سعی جهت داشتن خوابی کافی و مفید
پرهیز از غذای های ناسالم و یاری به حفظ تعادل وزن
حذف عوامل محیطی و روانی که سبب کلافگی و سردرد میشوند
و…

همانطور که مشاهده مینمایید ، راههای جلوگیری از خواب آلودگی و هم چنین درمان خواب آلودگی سالمندان زیاد راحت و در دسترس میباشد

 

مطالب مرتبط :

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *