رفتارهای شایع در آلزایمر

 رفتارهای شایع در آلزایمر :مدیریت رفتارهای شایع در آلزایمر از مهمترین نکته هایی میباشد که افراد درگیر با این بیماری میبایست به خوبی در مورد آن اطلاعات کسب کنند. با زیاد شدن سن، مغز ما به طور طبیعی کوچک شده و روند تفکر و یادگیری بکند میشود. در بیماران مبتلا به آلزایمر، تغییرات عملکرد مغز، متفاوت با روند پیر شدن طبیعی مغز میباشد.

۲ پروتئین به نام های آمیلوئید و تاو در درست کردن این بیماری نقش دارند. با پیشرفت بیماری و در نتیجه ساخت پروتئین های مذکور، سلول های مغزی بیشتری آسیب دیده و بر عملکرد مغز و فرآیندهای ذهنی تاثیر می گذارند.

درمراحل اولیه بیماری، تشخیص اختلال حافظه ویژه بیماران آلزایمر از فراموشی خفیفی که در سنین پیری شایع میباشد، تا حدی دشوار میباشد. آلزایمر بیماری مختص به دوران میانسالی یا سالخوردگی نیست ولی شانس ابتلا به این بیماری با بالا رفتن سن، زیاد شدن می یابد. غالب افراد مبتلا به آلزایمر در سن بالای ۶۵ سال قرار دارند.

مدیریت رفتارهای شایع در آلزایمر

برخی اوقات، این بیماری می تواند افراد در سنین پایین تر را درگیر بکند که در این گونه، آلزایمر زودرس نامیده میشود. حدود ۵ درصد از افراد مبتلا ذیل ۶۵ سال هستند. مراقبت از بیماران مبتلا به آلزایمر می تواند زیاد دشوار و چالش برانگیز باشد خصوصا وقتی که نفر مریض دارای علائم حادی از پرخاشگری و سرگردانی میباشد. در این مقاله به شرح علائم بیماران و هم چگونگی مدیریت رفتارهای شایع در آلزایمر خواهیم پرداخت.

 رفتارهای شایع در آلزایمر

رفتارهای شایع در آلزایمر

بیماران درگیر آلزایمر دارای چه علائم و رفتارهایی هستند؟

بیماران مبتلا به آلزایمر دارای گستره ای از علائم هم چون فراموشی، بی قراری، رفتارهای تکرار شونده، گم نمودن اشیا، زوال عقل، اختلال خواب، پرخاشگری، از دست دادن مهارت ها و … میباشد.

علت تغییرات رفتاری در بیماران مبتلا به آلزایمر چیست؟

مهمترین نکته در هنگام تغییرات رفتاری بیماران مبتلا به آلزایمر، توجه به علت های درست کردن کننده آن میباشد. در بیماران مختلف، عواملی مانند مشکلات مربوط به زوال عقل (شامل از دست دادن حافظه و مشکلات زبانی)، احساس سرخوردگی ناشی از نحوه رفتار دیگران و درک نشدن از سوی آنان و هم اختلالات در سلامت جسم و روان منجر به بروز رفتارهای غیر عادی و نوسانات خلقی میشود.

مدیریت رفتارهای شایع در آلزایمر چطور گونه می گیرد؟

علاوه بر اختلالات حافظه در بیماران مبتلا به آلزایمر، مسائلی هم چون بروز تغییرات رفتاری و نوسانات خلقی، می تواند اطرافیان بیمار را با چالش های جدی برای مراقبت از آن ها روبرو بکند. لازم میباشد که این افراد علت های بروز این تغییرات در مریض را شناسایی کرده و برای مدیریت رفتارهای شایع در آلزایمر و رفع آن سعی کنند. برخی از این تغییرات و نوسانات شامل موارد ذیل می باشد:

طغیان عصبی و پرخاشگری فیزیکی

عصبانیت شدید و پرخاشگری کلامی یا بدنی بیماران مبتلا به آلزایمر می تواند نگران کننده و نیازمند به توجه ویژه باشد. اطرافیان بیمار میبایست به خاطر بسپارند که آلزایمر باعث بروز این رفتارها میشود. همچنین لازم میباشد که بدانند این رفتارها می تواند علت هایی همچون ناراحتی های جسمی و روانی داشته باشد.

 رفتارهای شایع در آلزایمر

رفتارهای شایع در آلزایمر

اضطراب و بی قراری

بیماری آلزایمر پردازش محرک ها و اطلاعات نو در بیماران را دچار اختلال میکند و این مسئله زمینه ساز اضطراب در آن هاست. این اضطراب غالبا بصورت بی قراری، راه رفتن، تکان دادن و لرزیدن دست ها بروز می یابد. انجمن آلزایمر خاطرنشان کرده میباشد که اغلب این اضطراب ها به سبب جزئیات خاص در محیط درست کردن میشود.

بنابر این ضروری میباشد در اول علت بروز این تنش ها در بیماران شناسایی شده و بعدا در جهت منحرف نمودن توجه آن ها از موضوع سعی شود. اقداماتی مثل پیاده روی کوتاه مدت و گوش دادن به موسیقی می تواند در این راستا زیاد موثر باشد.

مدیریت رفتارهای شایع در آلزایمر
توهم و خیال بافی

بیماران مبتلا به آلزایمر امکان دارد رفتارهایی بر اساس واقعیات بی اساس و توهمات ذهنی داشته باشند که این اعتقادات غیر واقعی می تواند منجر به پارانویا شود. در برخی موارد، حواس پرتی های ساده می تواند بیماران درگیر آلزایمر را به وقت حالا برگرداند و باعث تخفیف علاِئم فراموشی آن ها شود ولی در مورد توهم پردازی بیماران، لازم میباشد با دکتر متخصص مشورت نمایید.

تکرار نمودن مطلب ها

اختلالات حافظه ناشی از آلزایمر می تواند منجر به طیف وسیعی از رفتارهای پریشان کننده از جمله تکرار کلمات یا فعالیتها، به یاد نیاوردن جا های آشنا و در موارد شدید، سردرگمی در مورد گذر وقت شود.

در چنین مواقعی، ضروری میباشد اطرافیان مریض مبتلا به آلزایمر، صبور باشند و آرامش خود را حفظ کنند. همچنین میتوان از ابزارهایی هم چون یادداشت و تصویر برای یاری به مریض استفاده نمایید. بهتر میباشد در هنگام تکرار شدن چند باره مطلب ها بوسیله فرد مریض، صبور باشید و تکراری بودن مطلب ها را به آن ها یادآوری نکنید.

مشکلات خواب

هنوز علت دقیق مشکلات خواب در بیماران مبتلا به آلزایمر یافت نشده میباشد. این اختلالات می تواند منجر به بروز مشکلات رفتاری شود. متخصصین برای مقابله با این مشکل، راهکارهایی همچون رژیم غذایی با محدودیت مصرف قند و کافئین و یا فراهم نمودن محیط ایده آل برای خواب بوسیله اطرافیان مریض را توصیه می کنند.

مدیریت رفتارهای شایع در آلزایمر

افراد برای مدیریت رفتارهای شایع در آلزایمر چه اقداماتی میبایست انجام دهند؟

آگاهی کامل در مورد بیماری آلزایمر

ضروری میباشد در مورد بیماری آلزایمر، علائم و مسائلی که بیمار درگیر آن میباشد، اطلاعات کافی کسب نمایید.

ارتباط با مریض و توجه به احساسات آن ها

۱ یادداشت کوتاه، تماس تلفنی و یا ملاقات حضوری با فرد مریض، برای بهبود روحیه مریض و ارتقا سلامت روانی او زیاد موثر و کارساز میباشد.

صبور بودن

روند تشخیص،کنترل و یا درمان آلزایمر در افراد مبتلا به این بیماری، متفاوت میباشد و نیازمند به حفظ آرامش و شکیبایی اطرافیان و پرستار سالمند مریض میباشد.

پشتیبانی از مریض

آلزایمر می تواند زمینه ساز استرس و تنش های زیاد برای فرد مریض و اطرافیان او باشد. لازم میباشد با پشتیبانی دوستانه و حمایت عاطفی و روانی مریض، در جهت کاهش اثرات منفی استرس گام بردارید.

مکالمه با فرد مریض

درگیر نمودن مریض مبتلا به آلزایمر در مکالمات و گفتگوهای روزمره، نشان دهنده حمایت عاطفی از بیماران و روشی موثر و مفید برای بهبود روحیه آن هاست.

انعطاف پذیر بودن

در صورتی که بیمار برای انجام فعالیتهای سازنده و مفید همکاری ضروری را نداشت، ناامید نشوید! بیماران مبتلا به آلزایمر امکان دارد برای ارزیابی نیازهای خود به وقت احتیاج داشته باشند.

 

مطالب مرتبط:

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *