مکمل های تقویت حافظه

مکمل های تقویت حافظه :مشغله‌های زیاد زندگی روزمره می‌تواند سبب درست کردن فراموشی شود. این مسئله علاوه بر درست کردن اختلال در انجام فعالیت‌های زندگی روزمره، سبب احساس استرس و کاهش اعتماد به نفس افراد می‌شود. علاوه بر این بسیاری از فعالیت‌های همراه با استرس از جمله آمادگی برای کنکور می‌تواند سبب افت کارایی حافظه بشود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد چندین ترکیب طبیعی و صنعتی می‌توانند اثرات مفیدی بر ارتقاء وضعیت حافظه داشته باشند. اثر بخشی ترکیبات طبیعی از جمله جینسنگ قرمز کره‌ای و بادرنجبویه، به‌صورت تجربی و سینه به سینه در طب سنتی و بعدا در سال‌های اخیر با تحقیقات مختلف آزمایشگاهی به اثبات رسیده میباشد.

هم چنین ترکیباتی صنعتی از جمله نوپتوگر هم پس از بررسی و آزمون‌های مختلف در آزمایشگاه تهیه شده‌اند و اثر بخشی آن‌ها مورد تایید قرار گرفته میباشد.

نوپتوگر

نوپپت ۱ ترکیب دارویی صنعتی میباشد که سبب تقویت فعالیت‌های شناختی مغز می‌شود. این ترکیب برای نخستین بار در دهه‌ی ۹۰ میلادی در کشور روسیه تولید و به عنوان تقویت‌کننده‌ی حافظه، تقویت‌کننده‌ی عملکردهای شناختی و کاهش‌دهنده‌ی اضطراب به بازار عرضه شد.نوپپت از پیشنهاد ساختاری شبیه به داروی پیراستام است، ولی زیاد قوی‌تر بوده و دوز کمتری از آن برای اثربخشی مورد نیاز میباشد.

تصور می‌شود که نوپپت با زیاد شدن مقادیر انتقال دهنده‌های عصبی خاص در مغز از جمله استیل کولین و گلوتامات عملکردهای شناختی را تقویت می‌کند. هم چنین این ترکیب از مغز در برابر آسیب‌های ناشی از پیری یا استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند. این مکمل در ایران با نام تجاری نوپتوگر در بازار دارویی به فروش می‌رسد.

میتوان از نوپتوگر به عنوان برترین مکمل تقویت حافظه برای دانش آموزان و دانشجویان نام برد چراکه بلافاصله بعد از مصرف به طور کامل (بالای ۹۹ درصد) جذب بدن شما شده و وارد سلول های مغزی میشود. نوپتوگر را میبایست روزانه دو تا سه نوبت، هربار ۱ قرص نیم ساعت پیش از غذا میل شود. مکمل نوپتوگر در اکثر داروخانه ها موجود و بدون نسخه دکتر قابل تهیه میباشد.

مکمل های تقویت حافظه

مکمل های تقویت حافظه

مکمل روغن ماهی

روغن ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا-۳ میباشد. این نوع چربی‌ها برای ارتقاء وضعیت کلی سلامت بدن مفید هستند. تحقیقات نشان داده مصرف این روغن‌ها سبب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی و زوال عقل و هم چنین کاهش التهاب، اضطراب و استرس می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد مصرف ماهی‌های روغنی و یا مکمل روغن ماهی سبب بهبود عملکرد حافظه به‌خصوص در افراد مسن می‌شود. نتایج ۱ بررسی جامع که در سال ۲۰۱۵ انجام شد مشخص نمود افراد بزرگسالی که علائم خفیف از دست دادن حافظه را داشتند با مصرف روغن ماهی بهبود وضعیت حافظه را تجربه کردند.

مکمل جینسنگ قرمز کره‌ای

جینسنگ پاناکس که به عنوان جینسنگ قرمز کره‌ای هم شناخته می‌شود برای مدت‌ها در طب سنتی کشور چین مورد استفاده قرار گرفته است. ریشه‌ی این گیاه حاوی ترکیباتی به‌نام جینسنوسیدها است که دارای اثرات آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی می‌باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد مکمل جینسنگ قرمز کره‌ای برای زیاد شدن طول عمر، کاهش خستگی و تقویت عملکرد‌های شناختی موثر واقع می‌شود.

نتایج کارآزمایی‌های بالینی نشان می‌دهد مصرف جینسنگ قرمز کره‌ای سبب ارتقاء عملکردهای شناختی در افراد سالم و افراد مبتلا به زوال عقل می‌شود. هم چنین بررسی‌ها نشان می‌دهند استفاده از جینسنگ قرمز کره‌ای سبب بهبود قابل توجه حافظه‌ی کاری، محاسبات ذهنی و توجه می‌شود.

نتایج ۱ کارآزمایی بالینی که اخیرا انجام شده نشان می‌دهد مصرف جینسنگ قرمز کره‌ای به مقدار یک گرم در روز و به مدت هشت هفته، سبب زیاد شدن قابل توجه حجم ناحیه‌ای از مغز که در حافظه نقش مهمی دارد می‌شود و هم چنین نمرات عملکردهای اجرایی، توجه و حافظه را بهبود می‌بخشد. این اثرات در گروه دارونما مشاهده نشده میباشد.

مکمل منیزیم

منیزیم چهارمین ماده‌ی معدنی زیاد در بدن میباشد. منیزیم برای بیشتر از ۶۰۰ آنزیم بدن که نقش اصلی در متابولیسم سلولی دارند به عنوان عامل کمکی (کوفاکتور) نیاز میباشد. منیزم نقش اساسی در انتقال پیام‌های عصبی بر عهده دارد. کمبود منیزیم در بسیاری از بیماری‌ها از جمله میگرن و آلزایمر گزارش شده میباشد.

هم چنین بررسی‌ها نشان می‎‌دهد مصرف مکمل منیزیم از راه کاهش استرس اکسیداتیو از آسیب به سلول‌های عصبی جلوگیری می‎‌کند.نتایج ۱ مطالعه نشان داد زیاد شدن مقادیر منیزیم سبب بهبود توانایی‌های یادگیری، حافظه‌ی فعال، حافظه‌ی بلند مدت و کوتاه مدت در موش‌های برنا می‌شود. هم چنین منیزیم به موش‌های مسن‌تر یاری نمود تا در آزمون‌های یادگیری بهتر عمل کنند.

ویتامین‌های گروه B

مغز ویتامین‌های گروه B را یار دارد و این گروه از ویتامین‌ها نقش مهمی در بهبود حافظه و عملکردهای شناختی دارند. بررسی‌ها نشان می‌دهند کمبود ویتامین‌های گروه B سبب افسردگی و زوال عقل می‌شود. تحقیقات اخیر در دانشگاه آکسفورد نشان داده میباشد که مصرف دوزهای بالای ویتامین B6، B12 و فولات می‌تواند به‌طور قابل توجهی از کاهش حافظه در سالمندان جلوگیری بکند.

ویتامین B6 بدلیل داشتن خواص ضدالتهابی و خواص اختصاصی دیگر، از مهم‌ترین ویتامین‌ها برای حافظه میباشد. این ویتامین هم چنین برای ساخت انتقال‌دهنده‌های عصبی دوپامین و سروتونین که مسئول درست کردن احساسات پسندیده در مغز هستند، لازم می‌باشد.بررسی‌ها نشان می‌دهد ویتامین B3 از دست رفتن حافظه در موش‌ها را معکوس می‌کند.

در انسان این ویتامین سبب ترمیم آسیب‌های وارده به DNA سلول‌های مغزی می‌شود.مصرف کافی ویتامین B1 (تیامین) به بهبود تمرکز و حافظه یاری می‌کند. این ویتامین به دلیل تأثیر مثبت آن بر نگرش و عملکرد مغز، به عنوان «ویتامین اخلاق» هم شناخته میشود.

مکمل های تقویت حافظه

مکمل های تقویت حافظه

مکمل بادرنجبویه

گیاه بادرنجبویه به‌طور سنتی برای درمان اختلالات عصبی استفاده می‌شود و به عنوان ۱ گیاه تقویت‌کننده‌ی حافظه هم شناخته شده میباشد. این گیاه هم چنین دارای اثرات ضد التهابی میباشد و ظرفیت آنتی‌اکسیدانی بالایی دارد.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف مکمل عصاره گیاه بادرنجبویه دارای اثرات مهاری بر آنزیم استیل کولین استراز و اثرات تحریکی بر گیرنده‌های نیکوتینی می‌باشد. این اثرات سبب زیاد شدن مقادیر استیل کولین و فعالیت گیرنده‌های نیکوتینی گشته که در نهایت منجر به بهبود عملکردهای شناختی، حافظه و یادگیری می‌شود.

 

مطالب مرتبط:

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *