چرا میل به شیرینی دارم؟

چرا میل به شیرینی دارم؟میل و هوس شدید به شیرینی جات می تواند به دلیل کمبود ۱ ویتامین در بدن باشد که میبایست کنترل و از عوارض خوردن فراوان مواد غذایی شیرین جلوگیری شود.

دلایل هوس شیرینی و راه حل آن

علاقه شدید به خوردن محصول های فرآوری شده شیرین مزه و از این قبیل خوراکی ها در طول روز ریشه در میل درونی دارد ، اگر چنین هستید نگران و برای سرکوب هوس شیرینی دست بکار بشوید.افراد ذائقه های متنوع دارند برخی میل به شیرینی و برخی دیگر به ترشی میل دارند ولی همان طور که میدانید میل به شیرینی و زیاده روی در آن عوارض گوناگونی دارد که با رعایت نکته ها ذیل تا حدودی قابل کنترل میباشد.

چرا هوس شیرینی میکنیم ؟ علت هوس شیرینی چه می تواند باشد؟

آیا تا به حالا شنیده اید آنچه که می خورید هستید ؟ حتما گاهی متوجه نیاز شدید به شیرینی شده اید در این میان میل به خوردن شیرینی بدترین چیز میباشد بخصوص زمانیکه نمی توانید خودتان را کنترل نمایید ولی شکر در سبک زندگی سالم مشکل درست کردن میکند و تاثیر مستقیمی بر احساسات عصبی دارند.

مصرف پروتیین ناکافی

این تنها مغز نیست که نیاز به مصرف قند دارد، ولی اگر در رژیم غذایی تان پروتئین کم تر از حد مورد نیاز باشد، می تواند میل برای غذاهای قندی را تحریک بکند. سطوح پروتیین کم می تواند سبب زیاد شدن غیرطبیعی و کاهش سطح قند خون شود و این امر راه را برای نیاز فوری انرژی که از شکر به دست می آورید، هموار میکند.

چرا میل به شیرینی دارم؟

چرا میل به شیرینی دارم؟

مصرف کالری ناکافی

برای داشتن اندامی متناسب ، افراد زیادی وجود دارند که کالری کافی مصرف نمی کنند به همین دلیل، بدن نیاز به انرژی فوری دارد که به راحتی میتوانید از غذاهای شیرین دریافت نمایید.

خوردن فراوان نمک

امکان دارد این را درک نکنید، ولی هرچه غذا نمک بیشتری داشته باشد نیاز شدید تر میباشد اگر مصرف سدیم بیش از آنچه که بدن نیاز دارد باشد، به طور خودکار هوس شکر می نمایید.

اگر به طور کامل شکر را کنار گذاشته اید می تواند یکی از دلایل اصلی این باشد طبق انجمن قلب آمریکا، یک فرد معمولی نبایستی بیشتر از نه قاشق چای خوری شکر مصرف بکند در حالی که ۱ زن تنها شش قاشق چای خوری مجاز میباشد و اگر کم تر از آن مصرف نمایید جهش قند خواهید داشت که غیرقابل کنترل خواهد بود.

کمبود سروتونین

اگر میزان سروتونین نامتعادل باشد، کمی احساس افسردگی و بی حالی خواهید نمود و این می تواند سبب شود غذاهای شیرین بخورید این انتقال دهنده عصبی برای کنترل حالا زیاد مهم میباشد هر وقت که کمی سطح سروتونین زیاد شدن یابد سبب میشود که احساس خوشحالی نمایید کربوهیدرات در غذاهای شیرین به راحتی می تواند اینکار را انجام دهد.

کمبود آهن

سطح پایین آهن در بدن می تواند سبب رخوت و کاهش سطح انرژی شود در حالی که انرژی کمی دارید به دنبال چیزی هستید که بتواند انرژی لحظه ای را در اختیار تان قرار دهد، که از غذاهای شیرین نشات میگیرد.

بازی های فکری

مغز نقش مهمی در نیاز به غذا و غذاهای شیرین بازی میکند و می تواند سطح دوپامین را زیاد شدن دهد، که بیشتر ترین لذت را برای مغز فراهم میکند که مغز نمی تواند آن را انکار بکند.

محرومیت از خواب و نداشتن خواب کافی

به خوبی نخوابیدن می تواند “هورمون گرسنگی” را ترشح بکند که سبب میشود بیش از آنچه ضروری میباشد غذا بخورید کمبود خواب همچنین سبب میشود احساس خستگی نمایید و تمایل به خوردن غذاهای شیرین داشته باشید تا کمی انرژی بگیرید.

شکر و اثرات سروتونین

با زیاد شدن مقدار سروتونین اثر جانبی شکر نسبت به اثر مستقیم آن بیش میباشد هنگامی شکر مصرف میشود انسولین آزاد میشود و به آمینو اسیدها می پیوندد و با هم به ماهیچه ها می رسند و تریپتوفان را ترک میکند آمینو اسید کوچکی که به طور معمول ۱ مسیر روشن برای رسیدن به مغز میباشد و در تولید سروتونین استفاده میشود این ارتباط را درست کردن می نمایید که شکر سبب میشود احساس خوبی داشته باشید .

در واقع، این برای برخی از دیگران حقیقی تر میباشد. مطالعه ای در ژانویه ۲۰۰۹ در ژورنال “رفتار خوردن” گزارش شد، زیاد شدن مصرف غذاهای شیرین بوسیله افراد مبتلا به اضافه وزن را وقتی که سطح تریپتوفان کاهش یافته میباشد گزارش داد.

 

چرا میل به شیرینی دارم؟

چرا میل به شیرینی دارم؟

استرس و مصرف قند

چیزهای کمی می توانند عادات غذایی سالم را سریع تر از استرس برهم بزنند ۹ این که سبک زندگی حول آن را ذکر کنند. رهایی غیرقابل اجتناب از کورتیزول که با ۱ محرک استرس همراه میشود قند خون را بالا و پایین می برد.

برای بالا نگه داشتن انرژی به دنبال سریع ترین راه برای رسیدن به نزدیکترین غذای شیرین هستید. محققان دانشگاه میشیگان نشان دادند که میزان مصرف شکر در واکنش به زیاد شدن سطح هورمون استرس ۳ برابر شده میباشد

نوسانات هورمونی

براساس گزارش وبسایت علوم روان شناسی، نیکول مطالعه ای که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد می گوید شکر در زیاد شدن سطح اندورفین در مغز و در نتیجه تسکین درد پیدا شده میباشد.

میل به شیرینی برخلاف دیگر مواد شیمیایی اعتیاد آور رخ میدهد علاوه بر این، بسیاری از زنانی که تجربه میل به شیرینی را دارند با سندروم پیش از قاعدگی همراه میباشد که منجر به زیاده روی در شکلات و یا دیگر شیرینی ها میشوند اینکار را به این دلیل انجام میشود که سطح اندورفین در پایین ترین حد قرار دارد.

بیماری های گوارشی

عدم تعادل در باکتری های مفید که در روده هستند می توانند منجر به مخمر و قارچ ها شوند که سبب زیاد شدن هوس شکر در افراد با مخمر و قارچی میشوند. آلرژی های غذایی و حساسیت های غذایی می توانند سبب عدم تعادل در قند خون شوند.

علاوه بر این، جواب سیستم ایمنی که با مصرف غذاهای آلرژیک درست کردن میشود شکل مخصوص به خود از نیاز به سیستم ایمنی را درست کردن میکند این فرآیند گوارشی مربوط به سیستم گوارشی را میتوان با احیای تعادل باکتری و یا درمان آلرژن کاهش داد.

غذا خوردن سریع و نجویدن کامل غذا

مواد غذایی میبایست به خوبی جویده شوند و به آرامی خورده شوند تا از عملکرد بهینه و موثر دستگاه گوارش اطمینان حاصل شود. روند گوارش با بزاق که حاوی آنزیم هایی برای یاری به این روند و تعادل جسمانی بدن میباشد، شروع میشود.

کم آبی بدن

از نوشیدن آب همراه با وعده های غذایی پرهیز نمایید، چراکه گوارش غذا در معده را مختل میکند و همین گوارش نامناسب می تواند عاملی شود در بروز و زیاد شدن هوس شیرینی در شما.

یک. میزان قند خون را ثابت نگه دارید

زمانیکه قند خون افت میکند، مغز سیگنال هایی را می فرستد که می گوید قند بیشتری بخورید تا سطح قند خود را بالا ببرید بنابراین نگه داشتن سطح قند خون به جلوگیری از هوس شکر در وهله ابتدا یاری میکند برای یاری به حفظ سطح قند خون خود باید:

از نخوردن وعده های غذایی اجتناب نمایید

غذاهایی با شاخص گلیسمیک پایین را برگزینید اینها شامل جو، نان ، کینوا، سیب زمینی شیرین، عدس، شیر، ماست و بسیاری از میوه ها (از جمله موز، کیوی ، انبه و گلابی)می شوند.

گنجاندن پروتئین در وعده ها و میان وعده ها این می تواند ماهی، بنشن، یا مرغ باشد. گنجاندن برخی از چربی های سالم در وعده های غذایی این می تواند شامل برخی آووکادو، روغن زیتون، آجیل یا بذر باشد.

دو. مصرف کربوهیدرات را کاهش ندهید

نیازی نیست مصرف کربوهیدرات را کاهش دهید کربوهیدرات برای تامین انرژی مغز و ماهیچه ها زیاد لازم هستند در واقع، مغز شما صرفا گلوکز را دور میکند (. قند )که از تجزیه کربو هیدرات ها میباشد بنابراین اگر کربوهیدرات را از رژیم غذایی حذف نمایید، بدون شک عاشق شکر خواهید شد.

مصرف منابع سالم کربوهیدرات همچون (نان و غلات)، سبزیجات (سیب زمینی، سیب زمینی شیرین و ذرت)، عدس، لوبیا، برنج قهوه ای، کینوا، میوه، شیر، و ماست را برگزینید.

چرا میل به شیرینی دارم؟

چرا میل به شیرینی دارم؟

سه. علت هوس تان را پیدا نمایید

زمانیکه هوس شیرینی دارید، ۱ دقیقه زمان بگذارید و به این فکر نمایید که چرا به آن نیاز دارید. آیا زمانیکه استرس دارید و یا خسته اید هوس شیرینی دارید؟ آیا می خواهید چیزی شیرین بخورید چون غمگین یا کسل هستید؟

اگر فکر می نمایید که به دلیلی غیر از گرسنگی فیزیکی به شکر نیاز دارید (برای مثال، اگر خسته هستید و یا استرس دارید)، “گرسنگی ذهن” نامیده میشود و میبایست اول به آن توجه نمایید اگر استرس دارید، خودتان را از محیط پر استرس خارج نمایید و کاری انجام بدهید که واقعا به کاهش سطح استرس یاری بکند.

چهار. غذاهای غنی از فیبر بخورید و آب بنوشید

۳ نوع فیبر در مواد غذایی وجود دارد فیبر قابل حل، قابل تخمیر / مقاوم وجود دارد زمانیکه نیاز به توقف هوس شکر وجود دارد، مصرف فیبر قابل حل مهم میباشد.

فیبر قابل حل با آب در شکم باد میکند و یاری میکند احساس سیری داشته باشید همچنین به تثبیت سطح قند خون و مدیریت قند یاری میکند فیبر محلول را میتوان در میوه ها، سبزیجات و غلات یافت (مانند جو ، ماکارونی، حبوبات و دانه ها) درمورد آنچه هر روز می خورید، فکر نمایید اگر به طور مرتب غذاهایی همچون نان سفید، پاستا و بیسکوییت را مصرف می نمایید، این غذاها را با فیبر بالاتر عوض نمایید.

هم چنین میبایست مطمئن بشوید که آب کافی برای فیبر محلول در اختیار دارید تا موثر باشد میبایست هشت فنجان آب روزانه بنوشید. آب جذب میشود و با فیبر محلول در شکم برخورد میکند و به تثبیت سطح قند خون یاری میکند و احساس کامل سیری را حفظ میکند. نوشیدن آب به اندازه کافی می تواند به جلوگیری از نیاز به قند یاری بکند

پنج. میوه بخورید

میوه ها حاوی قند طبیعی هستند که می تواند به جلوگیری هوس شکر یاری بکند این اتفاق می افتد چون میوه ها هم مواد غذایی نظیر فیبر، ویتامین، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و مواد فوتو شیمیایی را تامین می کنند با توجه به محتوای فیبر میوه، بدن قند طبیعی در میوه ها را به طور متفاوت پردازش میکند و نشان میدهد که چطور غذاهایی که در قند فرآوری شده بالا هستند را پردازش میکند.

جلوگیری از هوس شیرینی با خوردن میوه

مواد غذایی پیشنهادی ؛ خوردنی هایی که می توانند با هوس شیرینی مقابله کنند :

میوه:

هنگامی بیش افراد هوس شیرینی دارند، به غذاهای پر از چربی و شکر همچون شکلات رو می آورند با این حالا، هنگامی هوس شیرینی دارید مقداری میوه بخورید میوه به طور طبیعی شیرین میباشد .

ولی حاوی بسیاری از ترکیبات گیاهی مفید و فیبر میباشد و این امکان را میدهد خود را سالم نگه دارید برای این که مطمئن بشوید قند مورد نیاز را تامین می نمایید میوه هایی شیرین مثل انبه و یا انگور را بخورید اگر هم گرسنه هستید، کمی ماست را به میوه اضافه نمایید تا آن را به میان وعده تبدیل نمایید.

توت:

توت ها انتخاب عالی و مغذی برای توقف در هوس شکر هستند آن ها طعم شیرینی دارند ولی محتوای فیبر بالا به این معنی میباشد که آن ها واقعا شکر زیاد کمی دارند این می تواند آن ها را به ۱ انتخاب عالی تبدیل بکند اگر فکر می نمایید نیاز به قند دارید و ۹ گرسنگی. برای مثال، امکان دارد زمانیکه تلویزیون تماشا می نمایید عاشق غذاهای شیرین باشید.

علاوه بر این، انواع توت ها در ترکیبات گیاهی غنی هستند و خواص آنتی اکسیدان قوی و ضد التهابی دارند و این بدان معنی میباشد که آن ها امکان دارد به کاهش عوامل خطر بیماری های مزمن نظیر بیماری قلبی و دیابت یاری کنند.

شکلات تلخ:

شکلات یکی از رایج ترین خوراکی هایی میباشد که افراد هنگام خوردن شیرینی می خورند این به خصوص برای زنان صادق میباشد ولی اگر می خواهید شکلات بخورید میتوانید با انتخاب شکلات تلخ انتخاب سالم ترکنید.

شکلات تیره شکلاتی میباشد که بیشتر از ۷۰ % کاکائو میباشد. هم چنین حاوی ترکیبات گیاهی سالم شناخته شده به عنوان پلی فنول ها میباشد برخی مطالعات نشان داده اند اثرات آنتی اکسیدان و ضد التهابی این پلی فنول ها امکان دارد به بهبود شاخص سلامت قلب یاری بکند با این حالا، همچون شکلات معمولی شکلات سیاه حاوی شکر و چربی میباشد، بنابراین بهتر میباشد خودتان را محدود نمایید

دانه چیا :

دانه چیا منبع خوبی از بسیاری از مواد مغذی مهم از جمله اسیدهای چرب امگا سه، فیبر رژیمی قابل حل و برخی ترکیبات گیاهی سالم هستند در حقیقت، دانه چیا حاوی حدود ۴۰ % فیبر محلول میباشد این نوع فیبر به آسانی آب را جذب میکند و به شکل ماده ای شبیه ژله در روده بالا می رود، که امکان دارد یاری بکند به مدت طولانی احساس سیری نمایید و از میل به شکر جلوگیری نمایید

آدامس بدون قند یا نعنایی :

جویدن آدامس می تواند راه خوبی برای کنترل هوس قند باشد آدامسی که با قند مصنوعی صحیح میشود شیرین هستند ولی حاوی حداقل تعداد کالری و شکر هستند اگرچه نتایج متفاوت هستند، برخی مطالعات نشان داده اند که جویدن آدامس می تواند به کنترل گرسنگی، هوس و مصرف غذاهای سنگین کربوهیدرات در اواخر روز یاری بکند.

بنشن :

بنشن همچون عدس، لوبیا و نخود منابع گیاهی عالی از فیبر و پروتئین هستند در حقیقت ۱ فنجان (۱۹۸ گرم)عدس به شما حدود هجده گرم پروتئین و شانزده گرم فیبر میدهد همچنین تصور میشود که هر دوی این مواد مغذی، احساس سیری را زیاد شدن بدهند. بررسی اخیر نشان داد که خوردن عدس می تواند به کاهش وزن یاری بکند این امکان دارد تا حدودی ناشی از تاثیرات سودمند کوتاه مدت باشد که می تواند روی شما داشته باشد

ماست :

برخی مطالعات نشان داده اند که ماست می تواند ۱ وعده پسندیده برای یاری به تنظیم و کنترل اشتها باشد در حقیقت، مطالعات نشان داد زنانی با وزن سالم که ماست یونانی با پروتئین بالا برای میان وعده بعد از ظهر داشتند، کم تر گرسنه می شدند و در طول روز کم تر غذا می خوردند، در مقایسه با آن هایی که میان وعده با پروتئین کمتری داشتند یا میان وعده نداشتند.

چرا میل به شیرینی دارم؟

چرا میل به شیرینی دارم؟

خرما :

خرما میوه ی خشک درخت نخل خرما هستند زیاد مقوی و زیاد شیرین اند اگرچه آن ها خشک شده اند، منبع عالی فیبر، پتاسیم، آهن و ترکیبات گیاهی مفید هستند خوردن روزانه خرما به جای نوشابه و یا مقداری شکلات می تواند به شما یاری بکند و هم چنین مواد مغذی سالم برای شما را تامین بکند حتی میتوانید با بادام آن را میل نمایید.

سیب زمینی شیرین:

سیب زمینی شیرین سرشار از مواد مغذی، قند و سیر کننده میباشد آن ها حاوی کربوهیدرات بیش ولی فیبر و تعدادی ویتامین و مواد معدنی از جمله ویتامین آ، ویتامین ث و پتاسیم هستند بعضی از افراد نیاز به شکر دارند، چون در طول روز به اندازه کافی غذا نمی خورند داشتن ۱ منبع کربوهیدرات مثل سیب زمینی شیرین در وعده های غذایی می تواند با افزودن کالری به وعده های غذایی مقابله بکند.

گوشت و ماهی:

گنجاندن منبع پروتئین همچون گوشت، مرغ یا ماهی در وعده های غذایی امکان دارد به جلوگیری از هوس شکر یاری بکند.

در حقیقت، اگر می خواهید وزن کم نمایید، خوردن مقادیر کافی پروتئین امکان دارد برای مدیریت مصرف مواد غذایی، نیاز به غذا و وزن زیاد مهم باشد در ۱ مطالعه، زمانیکه شرکت کنندگان ۱ رژیم کاهش وزن را دنبال کردند که ۲۵ % کالری خود را از پروتیین به دست آورد، هوس غذای آن ها تا ۶۰ % کاهش یافت و میل آن ها برای میان وعده در شب به نصف کاهش یافت

اسموتی :

اگر به چیزی شیرین میل دارید و به میان وعده نیاز دارید میتوانید اسموتی را برگزینید شیرینی میوه ترکیب شده با اثرات پر کننده ماست می تواند نیاز شما را برای چیزی شیرین برآورده بکند، در حالی که مواد مغذی مفید زیادی میدهد اگر اسموتی دارید مطمئن بشوید که از پایان میوه ها استفاده می نمایید ۹ فقط آب میوه، بنابراین میتوانید فیبر سالم را حفظ نمایید.

نوشابه بدون قند :

نوشابه بی نهایت شیرین میباشد و نوشیدن مقدار زیادی از نوشیدنی های قندی به تعدادی از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی و دیابت مربوط میباشد با این حالا،کنار گذاشتن آن می تواند مشکل باشد.در حقیقت، مصرف کنندگان نوشابه که نوشیدنی های شیرین را کاهش می بدهند امکان دارد هوس شیرینی داشته باشند بنابراین از نوشابهای بدون قند مصرف نمایید

آلو:

آن ها هم مثل خرما پر از فیبر و مواد مغذی هستند و طعم شیرین دارند این به این معنی میباشد که میتوانید به عنوان جایگزین سالم برای شکلات استفاده نمایید. محتوای فیبر بالا و سوربیتول طبیعی آن ها هم به این معنی میباشد که امکان دارد به تسکین یبوست یاری کنند.

تخم مرغ:

تخم مرغ یکی دیگر از غذاهای حاوی پروتئین میباشد که امکان دارد به حفظ اشتها یاری بکند در حقیقت تحقیقات نشان داده اند خوردن ۱ صبحانه با پروتئین بالا همچون تخم مرغ سبب کاهش گرسنگی و یاری به کم اشتهایی افراد در طول روز میشود

این امکان دارد تا حدودی به این دلیل باشد که ۱ صبحانه پروتیین بالا هورمون گرسنگی را سرکوب میکند و برخی از هورمون ها را زیاد شدن میدهد که سبب میشود احساس سیر تری داشته باشید.

غذاهای تخمیری:

غذاهایی همچون ماست،کیمیچی و…. منبع باکتری های مفید هستند باکتری های مفید یافت شده در این غذاها امکان دارد به حفظ تعادل باکتری “خوب” در روده یاری کرده و تعداد باکتری ها بیماری زا را کاهش دهد در واقع، باکتری ها در روده شما هم با بسیاری از فرایندهای بدن دارای ارتباط هستند و می توانند با مغز خود از راه ترکیبات و هورمون های تولید آن ها صحبت کنند.

اینکار سبب میشود که باکتری های شکمی شما مصرف مواد غذایی خود را به چند روش تحت تاثیر قرار بدهند برخی از این ترکیبات امکان دارد حتی از گرسنگی یا هورمون ها در بدن تقلید کنند و اشتها و خواسته های غذایی را تحت تاثیر قرار بدهند به همین دلیل نظر شده میباشد که برخی غذاهای تخمیر شده در رژیم غذایی می تواند به حفظ شکم سالم و حتی یاری به جلوگیری از نیاز به غذا یاری بکند.

مواد غذایی سبوس دار:

غلات سبوس دار فیبر بالایی دارند و حاوی مواد غذایی ویتامین ب، منیزیم، آهن، فسفر، منگنز و سلنیوم هستند . خوردن دانه های کامل به ۱ زندگی طولانی تر و سالم تر دارای ارتباط بوده و محتوای فیبر بالا آن ها به این معنی میباشد که امکان دارد یاری کنند تا احساس کامل داشته باشید همچنین غلات می تواند رشد باکتری های مفید از قبیل ،لاکتوباسیلی و… را در دل بالا ببرد.

سبزیجات:

در حالی که خوردن سبزیجات امکان دارد زمانی رضایت بخش نباشد هنگامی میل به قند را تجربه می نمایید، ولی گنجاندن آن ها در رژیم غذایی به طور منظم می تواند مفید باشد سبزیجات حاوی فیبر بالایی هستند و کالری کمی دارند. آن ها هم چنین حاوی مقدار زیادی مواد مغذی مفید و ترکیبات گیاهی هستند

خوردن سبزیجات بیش یکی از برترین کارهایی میباشد که میتوانید برای سلامتی انجام بدهید و امکان دارد خطر بیماری هایی مثل بیماری های قلبی و سرطان را کاهش بدهید افزودن سبزیجات هم روشی عالی برای زیاد شدن وعده های غذایی میباشد و به شما یاری میکند تا در طول روز احساس رضایت بیشتری بکنید.

خدمات پرستاری در منزل همراه شما

مرکز خدمات پرستاری همراه شما ارائه دهنده ی خدمات پرستاری،پرستاری در منزل،پرستاری از سالمند،خدمات پزشکی در منزل و…. آماده ارائه خدمات به شما عزیزان میباشد.برای تماس با ما با شماره های سایت تماس بگیرید.

 

مطالب مرتبط:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *