بیماری گال و راههای تشخیص و درمان آن

بیماری گال و راههای تشخیص و درمان آن : گال یا جرب در نتیجه هجوم کنه‌های کوچک ۸ پا در بدن درست کردن می‌شود. این حشرات به‌قدری کوچک هستند که نمی‌توانید آن‌ها را روی پوست ببینید ولی مطمئناً اثرات آن‌ها را خواهید دید! کنه‌ها برای زندگی و تغذیه در لایه بالایی پوست فرو می‌روند و کنه‌های ماده آغاز به تخم‌گذاری می‌کنند.

اگر چه گال می‌تواند زیاد آزاردهنده باشد و منجر به بروز بثورات خارش‌دار و قرمز روی پوست شود ولی قابل درمان میباشد. اگر می‌خواهید با این بیماری پوستی بیش آشنا بشوید تا انتها مقاله با مجله سلامت کیوت اسکین همراه باشید.گال نوعی بیماری پوستی میباشد که از کنه شناخته‌شده‌ای به نام Sarcoptes Scabiei درست کردن می‌شود.

آشنایی با بیماری گال وراههای تشخیص ودرمان آن

این کنه‌های میکروسکوپی ماه‌ها می‌توانند روی پوست شما زندگی کنند. آن‌ها روی پوست، خود را تکثیر می‌کنند و بعدا در پوست فرورفته و تخم می‌گذارند. تقریباً ۱۳۰ میلیون مورد بیماری جرب در جهان وجود دارد. اگرچه این بیماری زیاد مسری میباشد و به‌راحتی از راه تماس مستقیم پوست می‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود ولی ۱ بیماری آمیزشی نیست.(بیماری گال و راههای تشخیص و درمان آن)

بیماری گال و راههای تشخیص و درمان آن

کنه‌ها از راه سطوح آلوده مثل لباس، ملافه یا مبلمان هم انتقال می‌یابند. پس از مواجهه اولیه با گال تا شش هفته طول می‌کشد که نخستین علائم ظاهر شود ولی کسانی که قبلاً دچار گال شده‌اند این علائم با سرعت بیشتری درست کردن می‌شود. علائم و نشانه‌های این بیماری عبارت‌اند از:

گال نوعی بیماری پوستی میباشد که از کنه شناخته‌شده‌ای به نام Sarcoptes Scabiei درست کردن می‌شود. این کنه‌های میکروسکوپی ماه‌ها می‌توانند روی پوست شما زندگی کنند.(بیماری گال و راههای تشخیص و درمان آن)

علائم گال

آن‌ها امکان دارد به‌صورت خطوط ریز برجسته یا تغییر رنگ یافته ظاهر شوند.(بیماری گال و راههای تشخیص و درمان آن)
خارش پوست: خارش شدید شایع‌ترین نشانه گال به شمار می‌رود که در شب شدیدتر می‌شود.
جوش، دانه‌ها و راش‌های پوستی: این کنه‌ها مسیرهای حفره‌ای نازک و نامنظم متشکل از تاول‌های کوچک و برجسته روی پوست درست کردن می‌کنند که امکان دارد به شکل گزیدگی‌های ریز، کهیر، گره‌های زیرپوستی یا کورک باشد.

زخم: خاراندن مداوم ناحیه آلوده می‌تواند زخم‌هایی را درست کردن بکند که آلوده شوند. اگر این اتفاق بیافتد امکان دارد درمان اضافی با آنتی‌بیوتیک برای عفونت پوستی توصیه شود.

خشن شدن پوست: برخی از افراد امکان دارد به نوع شدیدتر بیماری جرب به نام گال نروژی( که به جرب پوسته‌ای هم معروف است) دچار شوند که زیاد مسری میباشد. این نوع گال، پوسته ضخیمی روی پوست مریض درست کردن می‌کند که حاوی هزاران کنه و تخم کنه میباشد.
مسیر حرکت کنه‌ها روی پوست دیده می‌شود. آن‌ها امکان دارد به‌صورت خطوط ریز برجسته یا تغییر رنگ یافته ظاهر شوند.

مچ دست، آرنج، ذیل بغل، پستان، آلت تناسلی مرد، دور کمر، باسن و نواحی بین انگشتان بیش در معرض گزش کنه گال قرار می‌گیرند. گال در نوزادان و کودکان نوپا و گاهی اوقات در افراد مسن با سیستم ایمنی ضعیف امکان دارد در سر، گونه، گردن، دست و کف پاها دیده شود.

بیماری گال و راههای تشخیص و درمان آن

درمان گال

گال به‌راحتی قابل درمان میباشد. داروهایی که روی پوست شما استفاده می‌شود کنه‌های ایجادکننده گال و تخمک‌های آن‌ها را از بین می‌برد ولی امکان دارد چندین هفته پس از درمان هنوز دچار خارش بشوید. از آنجایی‌که جرب زیاد مسری میباشد پزشکان اغلب درمان را برای کل خانواده یا کسانی که در تماس مکرر با مریض هستند توصیه می‌کنند.

تشخیص گزش گال و بثورات متمایز قرمز می‌تواند به شما در یافتن سریعترین راه درمان یاری بکند.از آنجایی‌که جرب زیاد مسری میباشد پزشکان اغلب درمان را برای کل خانواده یا کسانی که در تماس مکرر با مریض هستند توصیه می‌کنند.درمان گال معمولاً شامل خلاص شدن از آلودگی با پمادها، کرم‌ها و لوسیون­های میباشد که می‌توانند مستقیماً روی پوست استفاده شوند.

داروهای خوراکی هم برای درمان گال موجود میباشد.احتمالاً پزشکتان از شما می‌خواهد شب‌ها که کنه‌ها بیش فعال هستند از دارو استفاده نمایید. شاید ضروری باشد پایان پوست خود از گردن تا پاها را کرم بمالید. بهتر میباشد درمان‌های موضعی را تا ۷ روز تکرار نمایید. برخی داروهای رایج که برای درمان گال استفاده می‌شود عبارت‌اند از:

کرم پرمترین ۵ درصد
لوسیون ۲۵ درصد بنزیل بنزوات
پماد گوگرد ۱۰ درصد
کرم ۱۰ درصد کروتامیتون
لوسیون ۱ درصد لیندان

سایر راههای درمانی

-آنتی‌بیوتیک برای از بین بردن هرگونه عفونت که درنتیجه خارش مداوم پوست درست کردن می‌شود.(بیماری گال و راههای تشخیص و درمان آن)

-کرم‌های استروئیدی برای تسکین تورم و خارش
-وقتی‌که نفر به نوع شدیدتر یا گسترده‌تر بیماری مبتلا می‌شود درمان تهاجمی‌تر ضروری میباشد. عموماً در این مواقع ۱ قرص خوراکی با نام ایورمکتین برای بیماری تجویز می‌شود که بهبودی در علائم پس از درمان اولیه مشاهده نشده یا گال بیش بدن را پوشانده و پوسته کرده میباشد.

 

بیماری گال و راههای تشخیص و درمان آن

راه‌های پیشگیری از گال

برترین راه جلوگیری از ابتلا به گال جلوگیری از تماس مستقیم پوست به پوست شخصی میباشد که به گال مبتلاست. هم چنین بهتر میباشد از دست زدن به لباس یا ملافه‌های شسته نشده‌ای که بوسیله نفر آلوده به جرب استفاده می‌شود، خودداری نمایید. کنه‌های گال می‌توانند ۳ تا ۴ روز خارج از بدن زنده بمانند بنابراین ضروری میباشد که اقدامات احتیاطی خاص برای جلوگیری از انتشار آلودگی انجام بدهید.

برای اینکار ضروری میباشد که لباس، ملافه، حوله و بالشت نفر مریض را در آب گرم با دمای بالاتر از ۵۰ درجه سانتی‌گراد بشویید. بعد از شستشو ضروری میباشد که به مدت ۱۰ تا ۳۰ دقیقه آن‌ها را در خشک‌کن با حرارت زیاد بالا خشک نمایید. هر چیزی که قابل شستشو نیست میبایست کاملاً جارو کشیده شود. هنگامی جارو کردید کیسه جاروبرقی را بیرون بیندازید و بعدا با سفیدکننده و آب داغ کاملاً تمیز نمایید.

می‌توانید از سفیدکننده و آب داغ برای تمیز نمودن سایر سطوحی که امکان دارد حاوی کنه‌های جرب باشند هم استفاده نمایید.درمجموع کنه­ های گال می‌توانند حداکثر تا ۲ ماه در بدن مریض زندگی کنند. با درمان گال امکان دارد خارش و سوزش ناشی از بثورات آن تا چندین هفته ادامه‌دار باشد چراکه تخم‌ها و مواد زائد کنه هنوز در پوست وجود دارد، حتی اگر کنه‌ها مرده باشند.

مطالب مرتبط : 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *