عوارض قرص اورژانسی

عوارض قرص اورژانسی :لوونورژسترول (Levonorgestrel) نوعی قرص ضد بارداری اورژانسی و هورمون مصنوعی میباشد که اغلب برای جلوگیری از بارداری پس از رابطه جنسی محافظت‌نشده یا پیشگیری از بارداری تجویز می‌شود.

این دارو با جلوگیری از تخمک‌گذاری و دشوار نمودن فرآیند رسیدن اسپرم به تخمک، لانه‌گزینی تخمک بارورشده در رحم را دشوارتر می‌کند. بنابراین می‌تواند سبب بروز عوارض مختلفی در افراد شود که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم نمود.

عوارض قرص اورژانسی از کی آغاز می‌شود؟

عوارض جانبی قرص‌های ضد بارداری اورژانسی، همچون لوونورژسترول می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. این قرص‌ها انواع مختلفی دارند و هر ۱ امکان دارد عوارض متفاوتی درست کردن کنند. برای درک بهتر این موضوع می‌توانید مقاله تفاوت قرص اورژانسی تکی با دوتایی را  بخوانید.

همچنین، برخی از عوارض جانبی رایج این دارو امکان دارد در عرض چند ساعت تا چند روز پس از مصرف قرص آغاز شود. عوارض قرص اورژانسی ضد بارداری عبارت‌اند از:

تهوع
استفراغ
خستگی
سردرد
درست کردن حساسیت در پستان‌ها
درد شکم
سرگیجه
تغییرات در خون‌ریزی قاعدگی
گرفتگی عضلات
زیاد شدن وزن

عوارض قرص اورژانسی

عوارض قرص اورژانسی

متداول‌ترین عوارض قرص اورژانسی را می‌توانید در عکس بالا مشاهده نمایید.این موارد، عوارض معمول لوونورژسترول هستند و در عرض چند روز فروکش می‌کنند.

اگر یکی از شرایط پزشکی ذیل را دارید، به هیچ عنوان از داروهای ضد بارداری اورژانسی استفاده نکنید:

بیماری قلبی-عروقی
وجود لخته خون در دست‌ها، پاها یا ریه
مشکلات کبد
فشار خون بالا
میگرن و سردردهای شدید
سرطان پستان یا رحم
اختلال در حس بینایی Aura

عوارض قرص اورژانسی بر پریود عبارت‌اند از:

خون‌ریزی شدید یا خفیف قاعدگی
از دست رفتن دوره‌های قاعدگی به مدت ۱ الی ۲ ماه
قاعدگی نامنظم
توقف خون‌ریزی قاعدگی
احساس درد در لگن

زیاد شدن درد قاعدگی پس از مصرف قرص‌های اورژانسی یکی از عوارض داروهای ضد بارداری میباشد.برخی از افراد تصور می‌کنند که عوارض قرص اورژانسی سبب نازایی می شود. ضروری میباشد بدانید که عوارض انواع قرص‌های اورژانسی همچون قرص اورژانسی دوتایی، کوتاه‌مدت بوده و بعد از ۱ دوره قاعدگی به‌طور کامل از بین می‌روند و سبب نازایی نمی‌شوند. با این حالا، استفاده طولانی‌مدت از این دارو توصیه نمی‌شود.

قرص‌های اورژانسی در شیردهی چه عوارضی دارند؟

عوارض قرص اورژانسی در شیردهی معمول نیستند. با این حالا، امکان دارد بعضی از مادران شیرده عوارض خاصی را تجربه کنند. عوارض قرص اورژانسی برای فرزند شیرخوار عبارت‌اند از:

کاهش موقتی شیر مادر

تاثیر دارو روی نوزاد

تغییر ترکیب شیر مادر

واکنش‌های آلرژیک همچون بثورات پوستی، خارش، تورم یا مشکل در تنفس

دقت داشته باشید که قرص‌های ضد بارداری اورژانسی در صورتی که طبق دستورالعمل مصرف شوند، در پیشگیری از بارداری موثر هستند؛ ولی هنوز احتمال بارداری وجود دارد. اگر نگران اثرگذاری قرص‌های اورژانسی هستید، می‌توانید مقاله از کجا بفهمیم قرص اورژانسی اثر کرده را در  بخوانید.

همچنین، اگر در مورد عوارض داروهای ضد بارداری هورمونی روی نوزاد خود نگران هستید، می‌توانید از داروهای ضد بارداری غیر هورمونی استفاده نمایید. با این حالا، پیش از مصرف هرگونه دارو نظر می‌کنیم با دکتر زنان و زایمان یا مراقب مرکز بهداشت خود مشورت نمایید.

عوارض قرص اورژانسی برای دختر باکره

داروهای اورژانسی برای دختران باکره هیچ کاربردی ندارند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم از مصرف خودسرانه این داروها بپرهیزید. مصرف خودسرانه این دارو می‌تواند سبب بروز عوارض مختلف در دختران شود. از عوارض قرص‌های اورژانسی همچون قرص اورژانسی تنسی ۱/۵ برای دختر باکره می‌توان به اختلال در نظم طبیعی قاعدگی، زیاد شدن یا کاهش خون قاعدگی و احساس درد فراوان هنگام قاعدگی اشاره نمود.

عوارض قرص اورژانسی برای رحم

تحقیقات نشان داده‌اند، احتمال حاملگی خارج از رحم در زنانی که از داروی لوونورژسترول در سیکل پیش از بارداری خود استفاده کرده‌اند، ۹.۳۴ درصد زیاد شدن پیدا کرده میباشد.

از دیگر عوارض قرص لوونورژسترول برای رحم، می‌توان به زیاد شدن سرطان رحم اشاره نمود. بنابراین، اگر یکی از بستگان نزدیک شما به سرطان رحم مبتلا میباشد، توصیه می‌کنیم از داروهای ضد بارداری استفاده نکنید.مصرف داروهای ضد بارداری می‌تواند در طولانی‌مدت شانس ابتلا به سرطان رحم را زیاد شدن دهد.

عوارض قرص‌های اورژانسی برای مردان

قرص‌های اورژانسی مردانه برای یاری به سلامت عمومی مردان و جلوگیری از بارداری‌های ناخواسته تولید شده‌اند. در حالا حاضر، روی نسل ابتدا این داروها آزمایش‌های بالینی انجام شده؛ ولی تحقیقات برای یافتن عوارض این داروها در مردان همچنان ادامه دارد. عوارض قرص اورژانسی برای مردان عبارت‌اند از:

آکنه
سردرد
اختلال نعوظ خفیف
کاهش میل جنسی
خستگی
زیاد شدن وزن

قابل ذکر میباشد که داروهای ضد بارداری مردانه امکان دارد به‌طور موقت بر تولید یا تحرک اسپرم تاثیر بگذارند. هم چنین، برخی از مردان امکان دارد اضطراب یا سایر اثرات روانی مربوط به استفاده از داروهای ضد بارداری را تجربه کنند.

عوارض قرص اورژانسی

عوارض قرص اورژانسی

عوارض قرص اورژانسی تا چند روز ادامه دارد؟

به‌طور کلی عوارض قرص اورژانسی بعد از ۱ هفته و در ۱ دوره قاعدگی به‌طور کامل از بین می‌روند. با این حالا، اگر عوارض قرص اورژانسی بعد از ۱ ماه همچنان ادامه داشت، توصیه می‌کنیم فورا به ۱ متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید.

مطالب مرتبط :

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *