بایدها و نباید های تغذیه ایی در سالمندان

اصول تغذیه ایی در سالمندان : سالمندی پدیده‌ای میباشد که می توان آنرا مرحله‌ای از سیر طبیعی زندگی انسان، انگاشت: فرایندی که برای همه افراد بشر قبل می آید و از آن گریزی نیست. انسان در پایان مراحل عمر خود از دوران جنینی گرفته تا بلوغ و میانسالی نیازمند مراقبت های تغذیه ای در هر یکی از این دوران ها میباشد.

بدیهی میباشد که سالمندان هم از این قاعده مستثنی نیستند. در ادامه می خواهیم بیش راجعب تغذیه سالمندان در سلامت و بیماری صحبت کنیم با ما همراه باشید.

نقش تغذیه سالمندان در سلامت و بیماری

تغذیه سالمند نقش مهمی در سلامت و بیماری آنان دارد. اگر سالمندان از ۱ رژیم غذایی برنامه ریزی شده در زندگی خود پیروی کنند سبب میشود که همیشه روحیه خوشحال و پر از انرژی داشته باشند، ولی اگر این تغذیه غلط باشد امکان دارد سالمند دچار انواع بیماری ها مثل:بیماری قلبی عروقی ،دیابت و فشارخون شوند.با روی آوردن سالمندان به پرخوری و بدخوری انواع بیماریها، در جان آنان ریشه میکند.

حتی گاهی اوقات سبب کم حجم شدن( آب رفتن) ماهیچه ها و استخوان های سالمندان می‌شود. سالمندان میبایست در تغذیه خود دقت ضروری را داشته باشند. مثلاً در غذاهای خود از نمک ،شکر و چربی کمتری استفاده کنند، زیرا سبب بیماری های گوناگونی میشود و برعکس از غذاهایی که سرشار از ویتامینها، فیبر، کلسیم ،پروتئین و غیره میباشد به اندازه نیاز بدنشان استفاده کنند.

 

بایدها و نباید های تغذیه ایی در سالمندان

آب و تاثیر آن در تغذیه سالمندان در ارتباط با سلامت و بیماری:

با بالا رفتن سن و کم شدن تحرک در زندگی( یکجانشینی) سالمندان احساس تشنگی کمتری می کنند در صورتی که بدن آنان به روزانه ۸ لیوان آب احتیاج دارد. اگر تغذیه سالمندان متشکل از فیبر باشد،نیاز آنان به آب هم بیش می‌شود. زیرا بدن برای جذب فیبر به آب زیادی نیاز دارد.(اصول تغذیه ایی در سالمندان)

ماهی چرب درتغذیه سالمندان در سلامت و بیماری

انواع ماهی ها سرشار از امگا ۳ هستند. این غذایی پر خاصیت برای سالمندان زیاد مفید میباشد واگر سالمندان در هفته ۲ بار ماهی مصرف کنند ریسک ابتلا به روماتیسم مفصلی و آرتروز در آنان کاهش پیدا می‌کند. مصرف امگا ۳ در دید سالمندان و جلوگیری از ضعیف شدن چشم آنان بی تاثیر نیست.

مرکبات و تغذیه سالمندان در سلامت و بیماری

میوه های دارای ویتامین c سبب قوی شدن سیستم ایمنی بدن در سالمندان و تولید گلبول های سفید خون در آنان میشود. هم چنین سبب از بین رفتن عفونت ریه و عفونت ناشی از زکام ،گلو درد ، در بدن آنان می‌شود. میوه هایی که دارای ویتامین c هستند عبارتند از: پرتقال، نارنگی، گریپ فروت، لیمو ترش و لیمو سنگی. گنجاندن ویتامین c در برنامه غذایی سالمندان سبب سلامتی در آنان میشود.

کلسیم و تغذیه سالمندان در سلامت و بیماری

یکی از مشکلات بزرگی که در سالمندی سلامت ما انسان ها را به خطر می اندازد کمبود کلسیم در بدن میباشد. اگر سالمندان دچار کمبود کلسیم شوند با کوچک ترین ضربه و یا زمین خوردن استخوان های بدن آنان دچار شکستگی می‌شود، لذا سالمندان برای جلوگیری از بیماری و داشتن بدن سالم میبایست روزانه ۳ لیوان شیر کم چرب بنوشند.

حال اگر کسی نمی تواند شیر بخورد و دستگاه گوارش اش دچار مشکل می‌شود میبایست از مواد غذایی دیگری، کلسیم بدنش را تامین بکند .مثل کلم بروکلی ،ماست کم چرب ،بادام درختی، سنجد، پنیر محلی ،کشک و غیره.

سلامت دهان و دندان و اهمیت آن در سالمندان

موضوع سلامت دهان و دندان برای سالمندان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است اگر سالمندان دندان های سالمی نداشته باشند نمی توانند به خوبی غذا بخورند و همین عامل سبب ضعیف شدن سیستم ایمنی بدنشان میشود .سالمندان میبایست یکبار صبح و یکبار شب به دندان هایشان مسواک بزنند و بعد از آن آغاز به خلال نمودن دندان هایشان یا کشیدن نخ دندان به آنان کنند تا سلامت دندان هایشان را داشته باشند.

در این زمینه رسول اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم می فرماید: خلال نمایید چون خلال نمودن دهان را پاکیزه میکند و برای لثه ها پسندیده میباشد.اگر دندان مصنوعی دارند میبایست به خوبی از آنان مراقبت کنند و دقت داشته باشند که در دهان شان به خوبی مکان گرفته باشد زیرا در غیر این گونه توانایی غذا خوردن را از دست می‌دهند و همین امر سبب کاهش اشتهای آنان میشود و سلامت آنان را به خطر می‌اندازد.

 

بایدها و نباید های تغذیه ایی در سالمندان

کالری ومقدار مصرف آن در تغذیه سالمندان

سالمندان با بالا رفتن سنشان از تحرک وفعالیت آنان کاسته می شود.لذا جهت سلامتی بدنشان،رعایت خوردن مواد غذایی از مهم ترین مسائل روزشان میباشد.مثلا مصرف زیادوبیش از اندازه ی غذاهای پر کالری موجب زیاد شدن وزن آنان می شود.لذادر خوردن غذاهای پر کالری میبایست جانب احتیاط را رعایت کنند.زیرا تعذیه سالمندان در سلامت وبیماری آنان موثر میباشد.

مصرف داروها و تاثیر آنان در تغذیه سالمندان در سلامت و بیماری

بعضی از سالمندان به دلیل داشتن انواع بیماری ها مجبور به استفاده ازبرخی داروها هستندکه روی سیستم بدنشان تاثیر میگذاردوموجب بروز پرخوری ویا کم اشتهایی در سالمندان میشود،که این هم مشکلاتی برای آنان به وجود میآورد.

گاهی اوقات بعضی داروها با مصرف بعضی غذاها سازگار نیستند وسبب کاهش دارو در بدن میشود. لذا هنگام مصرف دارو میبایست مراقب تغذیه ی خودباشند وبا دکتر در این خصوص مشورت کنند.

استفاده از ویتامین د

با گنجاندن ویتامین د در غذای سالمندان به سلامت آنان یاری نمایید،زیرا کمبود ویتامین د در بدن باعث بروز انواع بیماریها میشود.لذا با استفاده از موادغذایی که دارای ویتامین د است.مانند:ماهی ،تخم مرغ،لبینات،غلات میتوان دررفع کمبود ویتامین د موثربود.وسبب ثابت نگه داشتن تراکم استخوان در بدن سالمندان شد.

 

بایدها و نباید های تغذیه ایی در سالمندان

کلام آخر

شرایط فیزیکی روحی سالمندان دراین سن زیاد حساس میباشد.لذا رعایت رژیم غذایی متناسب سالمندان از ضروریات زندگی آنان میباشد چرا که با بالا رفتن ویا پایین آمدن انواع ویتامین ها وپروتیین ها دربدن آنان باعث بروز مشکلاتی میشود که گاهی اوقات جبران نا پذیر میباشد.

لذا جهت جلوگیری از بروز این مشکلات میبایست برنامه غذایی مخصوص هر سالمند را از دکتر معالج آن گرفت .تا بتوانیم در تغذیه سالمندان در سلامت وبیماری آنان موثر باشیم.

 

مطالب مرتبط:

 

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *