بارداری بعد از یائسگی

بارداری بعد از یائسگی:بارداری بعد از یائسگی (Pregnancy after menopause) 1 پدیده نادر میباشد، زیرا خانم‌ها در این دوره قدرت باروری و سیکل قاعدگی خود را از دست می‌دهند. ولی در حالا حاضر می‌توان به یاری برخی شرایط خاص، حاملگی بعد از یائسگی زودرس را تجربه نمود.

یائسگی به‌عنوان مرحله‌ای طبیعی در زندگی زنان شناخته می‌شود که با توقف قاعدگی و انتها تولید هورمون‌های تخمک‌گذاری همراه میباشد. در گذشته این فرآیند انتها چرخه فرزندآوری زنان تلقی می‌شد ولی با پیشرفت علم پزشکی و روی کار آمدن روش‌های نو، بارداری پس از یائسگی بدون سیکل قاعدگی امکان‌پذیر میباشد.

احتمال بارداری بعد از یائسگي وجود دارد؟

بارداری بعد از یائسگی تنها بوسیله شرایط خاص و به یاری روش‌های نو علم پزشکی امکان‌پذیر میباشد. پس از قطع سیکل قاعدگی به مدت یک سال کامل دیگر نمی‌توانید به‌طور طبیعی حامله بشوید. زیرا به‌دلیل تغییرات هورمونی بدن دیگر فرآیند تخمک‌گذاری و آزادسازی آن انجام نمی‌شود.پسندیده میباشد بدانید بارداری در این دوران ذیل پیشنهاد دکتر متخصص می‌تواند آرزوی شما را برای داشتن فرزند برآورده بکند.

 

بارداری بعد از یائسگی

بارداری بعد از یائسگی

 

روش‌های پیشگیری از بارداری در دوران یائسگی

اگر در سن شروع دوران قبل از یائسگی هستید، استفاده از روش پیشگیری هورمونی آغاز این دوره را به تاخیر نمی‌اندازد ولی به‌دلیل اثرگذاری بر هورمون‌های تخمدانی امکان دارد علائم و نشانه‌های آغاز یائسگی را مخفی بکند.

با این حالا برترین روش پیشگیری از بارداری برای سن ۴۰ سالگی به بعد شامل موارد ذیل می‌شود:

قرص ضدبارداری ترکیبی
حلقه واژینال ضدبارداری
چسب ضدبارداری
برای اطمینان از این‌ که کدام روش مطمئن‌تر میباشد و آسیبی به شما نمی‌زند با دکتر متخصص زنان خود مشورت نمایید.روش‌های پیشگیری از بارداری که ذکر شد تا سن ۵۰ سالگی مطمئن هستند. پس از آن می‌توانید از قرص ضد بارداری حاوی پروژسترون استفاده نمایید.

بارداری بعد از یائسگی زودرس

پیشرفت علم و توسعه درمان‌های باروری در سال‌های اخیر این امکان را فراهم کرده تا تجربه بارداری پس از یائسگی داشته باشید.
برای بررسی این مورد اول میبایست بدانیم که یائسگی زودرس یا دوران قبل از یائسگی به وضعیتی گفته می‌شود که تولید هورمون‌های تخمدانی در زنان پیش از سن معمول یائسگی کاهش یافته یا قطع شده میباشد.

یائسگی زودرس در حالی‌که سن متوسط ورود به یائسگی برای زنان ۵۱ سال میباشد، در سنین ۴۰ سال یا ذیل آن رخ می‌دهد که می‌تواند ناشی از عوامل ژنتیکی یا برخی شرایط پزشکی باشد.

احتمال بارداری بعد از یائسگی زودرس وجود دارد؟

این پدیده زیاد نادر میباشد ولی برخی زنان می‌توانند به‌دلیل وجود تخمک‌هایی در تخمدان بصورت طبیعی در دوران یائسگی زودرس باردار شوند. درواقع رابطه جنسی در این دوران می‌تواند منجر به لقاح تخمک‌های باقی‌مانده با اسپرم شود.

از همین‌رو متخصصین توصیه می‌کنند در دوران یائسگی زودرس تا پیش از سن اصلی آغاز یائسگی در گونه فعال بودن از پیشنهاد جنسی حتما برای انتخاب راه‌های پیشگیری از حاملگی با پزشک زنان مشورت نمایید.اگر این امکان بصورت طبیعی برای زنان وجود نداشته باشد، می‌توانند از روش‌های نو باردار شدن در دوران یائسگی زودرس هم استفاده کنند.

جدید ترین روش‌های بارداری بعد از یائسگی کدامند؟

موفق‌ترین روش‌ها شامل موارد ذیل هستند:

۱- لقاح مصنوعی با تخمک‌های فریز شده

می‌توانید در سنین جوانی و در دوره فعال بودن فرآیند تخمک‌گذاری، تخمک‌های جوان و بالغ را فریز نمایید تا در دوران یائسگی یا هر زمانیکه تصمیم به بارداری گرفتید از آن‌ها استفاده نمایید.

بارداری بعد از یائسگی

بارداری بعد از یائسگی

۲- روش IVF با تخمک‌های اهدایی

این روش زیاد موفقیت‌آمیز میباشد و برای زنانی که پس از یائسگی دنبال باردار شدن هستند یا بر اثر بیماری، عملکرد تخمدان خود را از دست داده‌اند گزینه مناسبی میباشد. در این روش تخمدان زن اهداکننده سالم با تزریق گنادوتروپین تحریک خواهد شد و اقدامات ضروری برای بارداری شما فراهم می‌شود.

۳- جوان‌سازی تخمدان

یکی از جدید ترین روش‌های باردار شدن بعد از یائسگی میباشد که برای بیدار نمودن تخمک از روش درمانی PRP استفاده می‌کنند. در این روش پلاسمای سرشار از پلاکت که از نمونه خون شما دریافت شده برای رشد و بلوغ مجدد تخمک‌ها به تخمدان‌ شما تزریق می‌شود.

خطرات بارداری بعد از یائسگی را بشناسید!

روش‌های نو حاملگی بعد از یائسگی امروزه زیاد پرکاربرد هستند ولی می‌توان گفت احتمال برخی خطرات را برای مادر یا رشد جنین زیاد شدن می‌دهند.بارداری پس از این دوره به‌طور طبیعی امکان‌پذیر نیست و بوسیله جراحی انجام می‌شود. به همین دلیل امکان دارد خطراتی به همراه داشته باشد.

خطرات بارداری بعد از یائسگی عبارت‌اند از:

تولد زودرس
سقط جنین
سزارین
فشار خون بالا در بارداری (پره اکلامپسی)
تولد نوزاد با ناهنجاری کروموزومی (سندرم داون)

در روش‌های نو بارداری در دوران یائسگی به‌دلیل این‌ که از چندین تخمک برای لقاح استفاده می‌کنند، احتمال حاملگی چندقلو وجود دارد. این مورد به خودی‌خود بد نیست ولی به‌دلیل بالا بودن سن مادر و بارداری پس از قاعدگی امکان دارد با خطراتی همراه باشد. با توجه به خطرات ذکر‌شده، اگر به بارداری پس از یائسگی تمایل دارید حتما با دکتر خود مشورت نمایید تا او به طور کامل شما را راهنمایی بکند.

 

بارداری بعد از یائسگی

بارداری بعد از یائسگی

بارداری بعد از یائسگی در ۱ نگاه

امروزه دیگر بارداری پس از این دوره ۱ رویا نیست. شما می‌توانید حتی پس از سن ۵۰ سالگی با جدید ترین روش‌های بارداری در دوران یائسگی، طعم شیرین مادر شدن را حس نمایید. ولی امکان دارد حاملگی پس از عبور از سن ۴۰ سالگی با خطراتی همراه شود که نیاز به بررسی و مشورت با پزشک متخصص زنان دارد.

 

مطالب مرتبط :

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *