تسکین عفونت ناخن پا

تسکین عفونت ناخن پا :عفونت ناخن شست پا دردآور و آزار دهنده میباشد که بر اثر عفونت و یا عدم مراقبت ناخن به درون روییده، درست کردن میشود. با یاری برخی ترکیبات طبیعی و نسخه های گیاهی میتوانید چندین داروی خانگی صحیح نمایید که امکان دارد ناخن آسیب دیده را سریع تر به حالت عادی برگرداند که در این مطلب به آن ها اشاره خواهیم نمود.

ناخن فرورفته از مشکلات رایج ناخن میباشد و ناشی از فشار رشد لبه ناخن به داخل پوست و گوشت اطراف آن میباشد. این مشکل امکان دارد در انگشتان پا یا دست رخ دهد اگرچه اغلب اوقات در انگشت پا و به دلیل پوشیدن کفش و فشرده شدن انگشتان پا رخ میدهد.

وقتی که لبه ناخن به داخل پوست فرو می رود موجب بروز التهاب شده و اول بصورت ناراحتی جزئی و کم اهمیت ظاهر میشود ولی در گونه عدم رسیدگی و درمان، با گسترش عفونت در نواحی اطراف آن، امکان دارد به مشکلی جدی تبدیل شود.

برخی عوامل، احتمال بروز ناخن فرورفته در گوشت پا را زیاد شدن می بدهند. از جمله:

-ورزش، مخصوصا ورزش هایی همچون تنیس، فوتبال و بسکتبال
-کفش نامناسب؛ بیشتر از حد کوچک یا بزرگ تر از پا
-وارد شدن فشار مکرر یا ضربه به پاها
-عدم رعایت بهداشت پا
-ناهنجاری های پا همچون کف پای صاف، انگشت چکشی (همرتو) یا پینه پا
-راه رفتن غیرطبیعی
-ناهنجاری های مادرزادی انگشت پا
-انگشت های بیشتر از حد بلند
-چاقی
-دیابت
-مشکلات قلبی، کلیوی و تیروئید که موجب تورم پا میشوند
-عفونت قارچی ناخن ها
-آرتروز
-تومور استخوانی یا بافت نرم انگشت پا
-عرق نمودن بیشتر از حد پاها
-ورم اندام تحتانی بدن

تسکین عفونت ناخن پا

تسکین عفونت ناخن پا

یکی از مهمترین علت های فرو رفتن ناخن در گوشت، نحوه کوتاه نمودن ناخن ها میباشد. میبایست همیشه دقت نمایید که گوشه های ناخن نبایستی کوتاه و قوس داده شوند، در این گونه امکان دارد ناخن از گوشه انگشتان وارد گوشت شود.

علت عفونت ناخن فرورفته چیست؟

محیط گرم و مرطوب پا مستعد رشد باکتری ها و قارچ هایی مانند استافیلوکوک ها، سودوموناس، درماتوفیت ها، کاندیدا و تریکوفیتون میباشد. وقتی که پوست کنار ناخن آسیب می بیند این باکتری ها به داخل ناحیه آسیب دیده نفوذ کرده و سبب درست کردن عفونت میشوند.

درمان عفونت گوشه ناخن پا یا پارونیشیا برای حفظ سلامت پا لازم میباشد و در گونه عدم درمان سبب بروز مشکلات جدی تر مانند دردهای مزمن، تغییر شکل، سلولیت و عفونت استخوانی میشود.

علائم و نشانه های ناخن فرورفته پا

نواحی آسیب دیده قرمز، دردناک و متورم میشود، گاهی با ترشحات زرد رنگ همراه میباشد و در گونه عفونت، ترشحات چرکین از آن خارج میشود.گاهی اوقات علائم این عارضه با تومور، تروما، عفونت قارچی یا جسم خارجی در پا اشتباه گرفته میشود و ضروری میباشد برای تشخیص دقیق به متخصص مراجعه شود.

درمان های خانگی عفونت ناخن پا

در گونه بروز ناخن فرو رفته در پا ضروری میباشد سریعا نسبت به رفع آن اقدام شود تا از عفونت جلوگیری شود. خوشبختانه ضروری نیست همیشه به لوسیون و محصول های دارویی متوسل بشوید تا فرآیند التیام را تسریع نمایید. معمولا عارضه ناخن فرورفته با درمان های خانگی و رعایت برخی نکته ها و توصیه های بهداشتی به مرور درمان میشود. از جمله این روشهای میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

دم کرده آویشن

آویشن گیاهی دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی میباشد که می تواند به درمان عفونت ناخن ملتهب یاری بکند. محتوای آن احساس سوزش را آهسته و به جلوگیری از عفونت های احتمالی یاری میکند.

یک قاشق آویشن
یک فنجان آب

پنبه را داخل مایع فرو نمایید و آن را روی ناخن آسیب دیده بمالید. بگذارید ده دقیقه بماند و دو بار در روز انجام بدهید.

تاثیر پیاز بر درمان عفونت ناخن پا

پیاز حاوی ترکیبات سولفور با اثرات ضد باکتری میباشد که درمان عفونت های قارچی را آسان تر میکند. استفاده مستقیم از آن روی این ناحیه، التهاب را کاهش میدهد و به بازسازی پوست آسیب دیده یاری میکند.

نصف پیاز
۱/۴ فنجان آب

پیاز را تکه تکه و با آب مخلوط نمایید. مخلوط را بیست تا ۳۰ دقیقه روی ناخن بگذارید بماند. آن ها را با آب گرم بشویید و دو بار در روز تکرار نمایید.

پیاز
هویج و عسل

با ترکیب نمودن هویج مرطوب کنندگی و خاصیت بازسازی و خواص آنتی بیوتیکی عسل، یک روش درمانی مؤثر برای درمان ناخن درست کردن نمایید. مواد غذایی آن پوست را ترمیم و درد را تسکین می بدهند و به محافظت از ناخن در برابر عوامل عفونی یاری می کنند.

یک عدد هویج
دو قاشق سوپ خوری عسل (۵۰ گرم)

هویج را مخلوط نمایید، هنگامی خمیری شد آن را با عسل ترکیب نمایید. ترکیب را روی ناخن بمالید و بگذارید ۳۰ دقیقه بماند. با آب گرم بشویید و با دقت موضع را خشک نمایید. هر روز از آن استفاده نمایید تا پوست درمان شود.

روغن زیتون و سیر

سیر درمان طبیعی میباشد که به جلوگیری از زخم پوست دارای ارتباط با عفونت ناخن یاری میکند. میتوانید اثرات این درمان را با روغن زیتون به حداکثر برسانید، زیرا این ترکیب مرطوب و بازسازی کننده پوست میباشد.

یک عدد سیر که بهتر میباشد پخته باشد
یک قاشق سوپ خوری روغن زیتون (۱۶ گرم)

سیر را له و با روغن زیتون مخلوط نمایید. خمیر را روی ناحیه آسیب دیده بمالید و با ۱ بانداژ بپوشانید. آن را کل شب بگذارید تا زمانیکه درمان شود.

نمک اپسوم برای درمان عفونت ناخن پا

نمک های اپسوم به عنوان ضد عفونی کننده طبیعی عمل و به جلوگیری از آلوده شدن یاری می کنند. با استفاده از آنان پوست را نرم و سلول های مرده را پاک می کنند و به بازسازی دوباره پوست یاری می کنند.

سه قاشق سوپ خوری نمک اپسوم (۴۵ گرم)
۱ فنجان آب (۲۵۰ میلی لیتر)

نمک، را داخل فنجان آب داغ حل نمایید. موضع را در آب نمک خیس نمایید یا مدت بیست دقیقه بشویید. هر روز تا زمانیکه بهبود یابید از آنان استفاده نمایید.

روغن خردل و زردچوبه

این نسخه ضد باکتری و مسکن به آهسته شدن حساسیت پوست ناشی از ملتهب شدن یاری میکند. این آنتی اکسیدان ها به احیای بافت آسیب دیده یاری می کنند و در نهایت ۱ لایه محافظتی درست کردن می کنند که قارچ ها و باکتری ها را مسدود می کنند.

۱ قاشق چای خوری زردچوبه (۵ گرم)
یک قاشق سوپ خوری روغن خردل (۱۵ گرم)

زردچوبه را با روغن خردل مخلوط نمایید تا خمیر سفتی به دست بیاید. مخلوط را روی ناخن هایتان بمالید و بگذارید ۳۰ تا ۴۰ دقیقه بماند. با آب گرم بشویید و دو بار در روز استفاده نمایید.

درمان عفونت ناخن پا با سرکه سیب

انگشت پا را در سرکه سیب قرار بدهید. شما میبایست اینکار را برای پانزده دقیقه انجام بدهید. سرکه سیب می تواند گرم یا سرد باشد. استفاده از هر درجه حرارت برای شما که راحت تر است. سرکه سیب دارای خواص ضد میکروبی است، که احتمالا به دلیل ماهیت اسیدی آن است. سرکه به طور کلی برای ضد عفونت برای صد ها سال استفاده شده است.

تسکین عفونت ناخن پا

تسکین عفونت ناخن پا

دهانشویه لسترین

دهانشویه لسترین را در آب گرم بریزید و پا را در آن خیس نمایید. Listerine می تواند به ۱ عفونت ساده یاری بکند، زیرا حاوی مواد منوول، تیمول و اکالیپتول میباشد که همه آنان از منابع مختلف آنتی بیوتیک طبیعی استخراج میشوند. اگر ۱ عفونت قارچی انگشتی داشته باشید، مخلوط ۵۰/۵۰ لسترین و سرکه سفید میتواند در از بین بردن عفونت یاری بکند.

کفش راحت

پوشیدن کفش های تنگ از جمله عوامل اصلی میباشد که سبب عارضه ناخن فرورفته میشود. کفش های پاشنه بلند هم فشار زیادی به انگشت های پا وارد میکند. تلاش نمایید بیش اوقات از صندل و کفش های راحتی استفاده نمایید تا انگشتان پا فضای بیشتری داشته باشند. ایده آل این میباشد که کفشی از جنس پارچه نرم بپوشید.

استفاده از پنبه برای نگه داشتن ناخن

برای نگه داشتن ناخن – تا قدری بالاتر بیاید و آسیب کاهش پیدا بکند – با دقت لبه ناخن آسیب دیده را کمی بالا بیاورید و ۱ تکه پنبه کوچک بین ناخن و پوست ذیل آن قرار بدهید. حتما پنبه را زود به زود عوض نمایید مخصوصا بعد از خیساندن پا در وان حمام.

سخن آخر

اگر هیچ ۱ از روشهای درمانی بالا موثر نبود و ناخن فرورفته بعد از دو یا سه روز بهبود پیدا نکرد ضروری میباشد به دکتر مراجعه نمایید. بنا به تشخیص دکتر، امکان دارد نیاز به مصرف آنتی بیوتیک خوراکی یا موضعی باشد. معمولا دکتر عمومی قادر به درمان این عارضه میباشد ولی اگر تورم شدید و دردناک باشد نیاز به مراجعه به دکتر متخصص میباشد.

 

مطالب مرتبط :

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *