جابه جایی مهره کمر

جابه جایی مهره کمر:سرخوردگی یا جابجایی مهره کمر بر اساس سن، وراثت، و شیوه زندگی متفاوت میباشد. کودکان امکان دارد به علت نقص مادرزادی یا جراحات دچار سرخوردگی مهره های کمر شوند.

با این حالا، در گونه وجود این بیماری در خانواده، افراد در پایان سنین در معرض مبتلا شدن به اسپوندیلولیستزی هستند. رشد سریع در دوران نوجوانی هم می تواند احتمال ابتلا به سرخوردگی مهره ها را زیاد شدن دهد.ورزش نمودن امکان دارد باعث کشیدگی بیشتر از حد عضلات شود و به قسمت پایینی کمر فشار وارد بکند.

ورزش های ذیل به احتمال فراوان می توانند سبب درست کردن این وضعیت شوند:

فوتبال
ژیمناستیک
۲ و میدانی
وزنه برداری

مُهره کاف یا اسپوندیلولیزیس (Spondylolysis) اغلب قبل آمد سرخوردگی مهره هاست. مهره کاف زمانی اتفاق می افتد که در یکی از مهره ها شکستگی وجود دارد، ولی هنوز روی استخوان پایین تر خود در ستون فقرات سر نخورده است.

سرخوردگی یا جابجایی مهره کمر:معاینه فیزیکی نخستین گام در تشخیص این بیماری میباشد. اگر شما دچار سرخوردگی مهره ها شده باشید، امکان دارد در طول تمرینات ساده دچار مشکل شده و به سختی بتوانید پای خود را به طور مستقیم بالا آورید. عکسبرداری اشعه ایکس ستون فقرات تحتانی برای مشخص شدن جابه جایی مهره ها خارج از محل میباشد، حائز اهمیت میباشد.

جابه جایی مهره کمر

جابه جایی مهره کمر

دکتر شما هم چنین می تواند وجود هر گونه شکستگی استخوان را هم در تصاویر اشعه ایکس چک بکند.اگر استخوان جابه جا شده روی اعصاب شما فشار وارد آورد، دکتر شما امکان دارد برای بررسی دقیق تر درخواست سی تی اسکن دهد.

روند بیماری سرخوردگی مهره کمر چطور است؟

به تدریج و با گذر ماهها و سالها معمولا سرخوردگی بیش و بیش می شود و طبیعتا علائم مریض هم به تدریج و آهستگی شدیدتر می گردد؛ چراکه در طول زندگی روزمره حرکت در ستون فقرات مکرر رخ می دهد و کم کم جابجایی و سرخوردگی مهره های ناپایدار هم زیاد شدن می یابد.
خصوصا اگر این سرخوردگی در سن جوانی رخ دهد احتمال پیشرفت آن و رسیدن به مراحل شدیدتر در سالهای بعد بیش می شود.

در سنین بالاتر، هم فعالیت فرد کمتر میباشد و هم از طرفی ستون فقرات در ماهیت خود به سمت سفت شدن قبل میرود و به این دلیل احتمال پیشرفت در بالای ۶۰ سال زیاد کمتر از دوران میانسالی میباشد.

درمان در رفتگی مهره کمری

درمان بدون جراحی: وقتی که اقدامات معمولی شامل استراحت نسبی، ورزش درمانی، رعایت نکته ها پیشگیری کننده و… سبب بهبودی مریض مبتلا به در رفتگی مهره کمری شوند، همین اقدامات کفایت کرده و به درمان بیشتری نیاز نخواهد بود.
درمان جراحی: اما اگر مشکلات مریض رو به زیاد شدن باشند و زندگی او تحت تأثیر قرار گرفته باشد یا به استراحت های طولانی مدت نیاز باشد، و از همه مهمتری علائم عصبی پیشرونده مثل ضعف و کاهش قدرت عضلانی بخشی از پا یا کل پا، اختلال در دفع ادرار و مدفوع (بی اختیاری یا گیرکردن یا هردو) پدید آمده باشد.

عمل جراحی و فیکس کرده مهره ی لق یا جابجا شده زیاد ارزشمند و اغلب راه حل نهایی درمان در رفتگی مهره کمری خواهد بود.در گونه انجام جراحی درست، جواب این بیماران به عمل زیاد عالی خواهد بود و قریب به اتفاق موارد به زندگی عادی و بدون درد و مشکل خود باز خواهند گشت.

درمان در رفتگی مهره کمری با جراحی چطور است؟

همانطور که ذکر شد درمان نهایی این بیماری قرار دادن پروتز برای ثابت نمودن مهره های لق میباشد. این عمل جراحی گرچه در ظاهر خیلی پیچیده به پیشنهاد نمیرسد و بطور شایع انجام می شود ولی در دل خود ظرافت های زیادی دارد که امکان دارد با غفلت از آنان نتیجه معکوس از جراحی بگیریم.

خود این جراحی با تکنیکهای مختلف و متفاوتی انجام می شود و تطبیق نوع عمل جراحی با علائم مریض و یافته های تصویربرداری و بکارگیری تکنیک درست، کلید موفقیت این درمان میباشد. امروزه پلاتین گذاری در سطح وسیعی انجام می شود ولی این که چقدر دقت برای آن به کار رود تا پلاتینها صحیح و در جای متناسب قرار داده شوند مساله دیگریست که کمتر مورد توجه واقع میشود.

با عمل جراحی موفق و درست انتظار می رود به یاری برداشته شدن فشار از روی عصبها و ثابت شدن مهره های ناپایدار و لق، به تدریج علائم مریض رو به بهبود برود.

مراقبت های بعد از جراحی سرخوردگی مهره کمر

با توجه به سنگین بودن عمل جراحی و به کار گیری پلاتین ستون فقرات، درد بعد از عمل در کمر احتمالا کم نخواهد بود ولی این درد به تدریج رو به بهبود خواهد رفت. درد انتشار یابنده به پاها و گزگز هم امکان دارد تا مدتی وجود داشته باشد ولی انتظار میرود کم کم برطرف گردد.
معمولا تا زمانیکه مهره های لیزخورده به هم جوش نخورده باشند ضروری میباشد مریض از کمربند استفاده بکند.

بعد از اطمینان از استحکام کافی که امکان دارد چند ماه به طول بینجامد می توان کمربند را باز نمود.رها نمودن ستون فقرات جراحی شده اشتباه بزرگی میباشد که بسیاری از افراد مرتکب می شوند و فکر می کنند با بهبودی دردها دیگر نیازی به پیگیری نیست و این در حالی میباشد که ادامه ورزش و حتی انجام چندین جلسه فیزیوتراپی و آب درمانی در زمانیکه جراح صلاح بداند قسمتی از درمان میباشد.

جابه جایی مهره کمر

جابه جایی مهره کمر

طبیعتا پروتز ها هرگز جایگزین بافت طبیعی و انعطاف پذیر ستون فقرات نمی شوند و تنها به دلیل شدت ناپایداری مجبور به استفاده از آنان هستیم و گرچه فردی که این عمل را انجام می دهد قسمتی هر چند کوچک از حرکت کمر را از دست خواهد داد اما از سوی دیگر میتواند دوباره راه برود و بدون درد یا با دردی اندک به زندگی عادی بازگردد.

 

مطالب مرتبط :

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *