حمام در قائدگی

حمام در قائدگی :بایدها و نبایدهای زیادی در مورد دوران قاعدگی زنان وجود دارد و حمام در پریودی یکی از مهم‌ترین آن‌ها میباشد. هنوز هم تعداد زیادی از زنان به دلیل باورهای غلطی که دارند فکر می‌کنند حمام در وقت پریودی کاری اشتباه میباشد، ولی این واقعیت ندارد.

براساس گفته‌های پزشکان استحمام در دوران قاعدگی اگر به شکل درستی انجام شود، ۹ تنها خطری ندارد بلکه به حفظ سلامت واژن هم یاری می‌کند. در ادامه این مقاله از مجله پزشکی قرار میباشد برخی باورهای نادرست رایج در مورد استحمام در دوران پریودی را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

اگر در پریودی حمام برویم، چه می‌شود؟

یکی از باورهای نادرست و زیاد شایع در مورد پریودی، ممنوعیت حمام نمودن در پریودی میباشد. برخی می‌گویند با حمام در وقت پریودی، آب داخل واژن می‌رود و سبب بروز عفونت می‌شود. برخی دیگر می‌گویند حمام در این دوران احتمال ابتلا به کیست و ناباروری را در زنان زیاد شدن می‌دهد.

میبایست بگوییم که این باورها همگی نادرست هستند و بعد از خواندن این مقاله، میبایست این اطلاعات نادرست و قدیمی را از ذهن خود دور بریزید. اگر در پریودی حمام برویم، هیچ اتفاق بدی نخواهد افتاد و برخلاف باور عامه مردم، حمام در این دوره ۹ تنها بد نیست؛ بلکه کسالت و ناراحتی‌های این دوره را تسکین بخشیده و به شما حس بهتری می‌دهد.

چطور در پریودی حمام کنیم؟

۱ تصویر که آمادگی برای حمام‌کردن را نشان دهد.
حمام در دوره قاعدگی به حفظ بهداشت این دوره یاری می‌کند.

برای حمام در وقت پریودی، به توصیه‌های ذیل عمل نمایید تا تجربه‌ای لذت‌بخش و سالم داشته باشید:

پیش از خیس‌کردن بدن حتما نوار بهداشتی یا تامپون را دور بیندازید.اول ناحیه تناسلی را با آب گرم و به آرامی بشویید.ناحیه تناسلی را از جلو به عقب بشویید تا از ورود باکتری‌های ناحیه مقعد به درون واژن جلوگیری شود.اگر خونریزی شدید بود، بهتر میباشد چند دقیقه صبر نمایید و بعد حمام‌کردن را آغاز نمایید.از نشستن روی کف حمام یا درون وان بپرهیزید.

به شایعات توجهی نکرده و حتما با آب گرم حمام نمایید. حمام با آب سرد انقباض عضلات را شدیدتر می‌کند.بهتر میباشد در طول حمام به شکل ایستاده باشید و دوش بگیرید.هر روزی از دوره قاعدگی می‌توانید به حمام بروید؛ روز ابتدا و آخر هیچ فرقی ندارند.برای شستن واژن به هیچ‌وجه از شوینده‌های صابونی و معطر استفاده نکنید.

بهتر است از شوینده‌های مخصوص واژن با pH متناسب (۴٫۵- سه.۸) استفاده نمایید.تنها ناحیه خارجی واژن را بشویید و از شستن بخش داخلی آن خودداری نمایید. شستن داخل واژن سبب بروز عفونت یا خشکی این ناحیه می‌شود.

حمام در قائدگی

حمام در قائدگی

بعد از اتمام حمام نمودن در پریودی، حتما به نکته ها ذیل توجه کنید:

ناحیه تناسلی را با ۱ حوله نرم و تمیز خشک نمایید. هر گونه رطوبت در این ناحیه ریسک عفونت را زیاد شدن می‌دهد.
اگر خونریزی شدید دارید، اول با ۱ دستمال کاغذی یا حوله یک‌بار مصرف ناحیه تناسلی را فورا خشک کرده و از نوار بهداشتی یا تامپون استفاده نمایید.دست‌ها را با آب و شوینده متناسب بشویید تا بوی خون و آلودگی‌های احتمالی به طور کامل از بین بروند.

چرا نشستن کف حمام یا وان در دوره پریودی مضر است؟

در دوره قاعدگی دهانه رحم باز بوده و به همین دلیل ریسک ابتلا به عفونت بالا است. کف وان یا حمام، ۱ فضای اشتراکی میباشد و هیچ‌گاه به طور کامل تمیز نخواهد بود.

به این ترتیب زمانیکه روی زمین می‌نشینید باکتری‌ها و آلودگی‌های کف حمام وارد واژن شده و سبب عفونت می‌شوند.اگر به دلیل کمردرد یا پادرد ایستاده حمام‌کردن برای‌ شما سخت میباشد، می‌توانید از ۱ صندلی حمام شخصی برای نشستن استفاده نمایید. این صندلی را پیش و بعد از استحمام به خوبی با شوینده متناسب بشویید.

عوارض شستن واژن در دوران قاعدگی

تا سال‌های زیادی مردم بر این باور بودند که حمام در دوران قاعدگی، مضر میباشد و ریسک ناباروری را زیاد شدن می‌دهد. این باور به طور کامل اشتباه بوده و شستن واژن در دوره قاعدگی هیچ عارضه‌ای به همراه ندارد.

در مورد حمام در وقت پریودی باورهای اشتباه زیادی وجود دارد که در ادامه چند تا از آن‌ها را نام می‌بریم:

دوش‌گرفتن در دوره پریودی موها را نازک و حتی فر می‌کند.
حمام‌ در پریودی طب سنتی سبب ناباروری در زنان ‌می‌شود.
نبایستی در روز ابتدا پریودی به حمام رفت، چون خونریزی قطع شود.
حمام‌کردن می‌تواند منجر به کاهش خونریزی می‌شود.
حمام ریسک عفونت واژن را زیاد شدن می‌دهد.
حمام‌کردن سبب تنبلی تخمدان و سردی واژن می‌شود.
آب گرم سبب توقف خونریزی می‌شود.
حمام در دوره قاعدگی سبب ریزش شدید مو می‌شود.
یکی عوارض دوش گرفتن در وقت پریود ورود آب به داخل واژن میباشد.
اینفوگرافی باورهای نادرست حمام در دوران پریودی
در مورد نحوه استحمام در دوره پریودی با دکتر زنان مشورت نمایید و به باورهای اشتباه اعتماد نکنید.

مزایای حمام نمودن در پریودی

حمام نمودن در دوران قاعدگی فواید زیادی دارد که مهم‌ترین آن‌ها رعایت بهداشت فردی میباشد. برخی از شایعات مربوط به قاعدگی و حمام در دوران پریودی اگر چه بی‌ضرر به پیشنهاد می‌رسند، ولی می‌توانند پیامدهای جدی‌ای برای سلامتی داشته باشند. در ادامه برخی از مزایای حمام نمودن در پریودی را توضیح می‌دهیم.

جلوگیری از عفونت

برخلاف باور عامه مردم، حمام نمودن در پریودی به حفظ بهداشت این دوره یاری کرده و ریسک بروز عفونت‌های ذیل را کم می‌کند:

عفونت‌های مخمری ولوواژینال
واژینوز باکتریایی (BV)
عفونت‌ دستگاه ادراری (UTI)
جلوگیری از بوی بد
تصویری از پزشکان برتر تخصص

حمام در قائدگی

حمام در قائدگی

گرمادرمانی و حفظ آرامش

یکی دیگر از فواید حمام در دوره پریودی حفظ آرامش میباشد. ۱ حمام آب گرم ماهیچه‌های منقبض‌شده را شل کرده و عوارضی چون درد و ناراحتی را تسکین می‌دهد. هم چنین پیش از خواب سبب می‌شود تا خواب آرام‌تری در این دوره داشته باشید.

استفاده از گرما برای درمان گرفتگی‌های پریودی چیز جدیدی نیست. دوش‌گرفتن با آب گرم ماهیچه‌های شکم شما را شل کرده و تنش را کم می‌کند. هم چنین گرمادرمانی می‌تواند سردرد، کمردرد و دل‌دردهای ناشی از پریودی را کاهش دهد.

زیاد شدن جریان خون لگن

گرمای حمام می‌تواند گردش خون را در لگن زیاد شدن داده و از احتباس خون و مایعات جلوگیری بکند. احتباس خون و مایعات در دوره پریودی زیاد شایع بوده و فشار زیادی روی اعصاب ناحیه لگن وارد می‌کند.

اگر در دوره قاعدگی درگیر یبوست و نفخ می‌شوید، حمام در دوران قاعدگی از راه زیاد شدن جریان خون لگن منجر به تسهیل حرکت مدفوع و بهبود یبوست شود.

مطالب مرتبط:

بیماری های گوارشی رایج تابستان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *