دلایل گریه نوزاد بعد از شیر خوردن

دلایل گریه نوزاد بعد از شیر خوردن : بعضی از والدین از گریه نوزاد پس از شیر خوردن Cry After Feeding مخصوصا در ساعات شب شکلایت دارند . برای والدین این وضعیت نوزاد از این جهت غمگین کننده میباشد که نمی توانند با هیچ کاری گریه کودک را آهسته نمایند و او را تسلی بدهند .

گریه نوزاد بعد از غذا

ولی ضروری میباشد والدین بدانند که گریه نوزاد بعد از شیر خوردن آنقدرها هم غیرمعمول و غیر طبیعی نیست . در این مقاله به بررسی علل گریه نمودن نوزاد پس از شیر خوردن میپردازیم :

بررسی دلایل گریه نوزاد بعد از شیر خوردن

قولنج یا کولیک از دلایل اصلی گریه نوزاد

کولیک، در اصطلاح فنی، به سادگی به معنای “کودک گریان و بی قراری میباشد که پزشکان نمی توانند علت گریه او را کشف کنند.”
مجله پزشکی بریتانیا (BMJ) یک معیار را برای تشخیص قولنج ذکر می کند: نوزادی که حداقل سه ساعت در روز، سه روز یا بیش در هفته گریه میکند و ذیل ۳ ماه سن دارد امکان دارد دچار قولنج باشد .

علت شناخته شده و قطعی ای برای کولیک وجود ندارد. بر طبق آمار حدود ۲۰ درصد از نوزادان تازه متولد شده امکان دارد دچار کولیک باشند .

دلایل گریه نوزاد بعد از شیر خوردن

گریه نوزاد ناشی از رفلکس اسید

یکی از دلایل گریه بعد از غذا خوردن و استفراغ نمودن در نوزادان در واقع رفلاکس اسید معده میباشد. این بیماری به عنوان بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) شناخته میشود که علائم قابل توجهی همچون روند زیاد شدن وزن آرام و ضعیف را درست کردن میکند.

پزشکان با انجام یک سری آزمایشات بر روی سیستم گوارش می توانند این مشکل را تشخیص بدهند . رفلاکس اسید یا ریفلاکس می تواند بصورت علائمی شبیه به قولنج در نوزادان، درد معده در کودکان مدرسه ای و بعداً به عنوان درد واقعی سوزش سر دل در نوجوانان ظاهر شود.

در حالی که بسیاری از نوزادان استفراغ می کنند ، تعداد کمتری به GERD واقعی مبتلا هستند، که می تواند ناشی از رشد ناکافی فلپ بین مری و معده یا تولید بیشتر از حد طبیعی اسید معده باشد.

در بیش موارد، تشخیص رفلاکس نوزاد به سادگی بر اساس علائم کودک انجام میشود . با این حالا، اگر دکتر مشکوک به یک مورد شدید رفلاکس باشد، چندین آزمایش وجود دارد که می تواند رفلاکس نوزاد را تشخیص ‌دهد.

آزمایش می تواند شامل بیوپسی از روده کودک یا استفاده از نوع خاصی از اشعه ایکس برای تجسم هر ناحیه اسیب دیده از انسداد باشد.

حساسیت های غذایی و آلرژی عامل گریه نوزاد

برخی از نوزادان، به ویژه نوزادانی که با شیر مادر تغذیه میشوند، امکان دارد به ذرات غذایی خاصی که مادرشان می خورند حساسیت داشته باشند.

دلایل از بین رفتن حس بویایی و چشایی در بیماری کرونامطالعه نمایید
آکادمی پزشکی تغذیه با شیر مادر خاطرنشان میکند که رایج ترین عامل آلرژی پروتئین شیر گاو در شیر مادر میباشد، ولی معمولا داشتن آلرژی شدید زیاد نادر میباشد.
تصور میشود که تنها حدود ۰٫۵ تا ۱ درصد از نوزادانی که فقط با شیر مادر تغذیه میشوند به پروتئین شیر گاو حساسیت دارند.

بر اساس گزارش متخصصان رایج ترین عاملان دیگر آلرژی تخم مرغ، ذرت و سویا هستند. اگر کودک علائم تحریک پذیری شدید را بعد از شیر خوردن نشان میدهد و علائم دیگری همچون مدفوع خونی دارد، میبایست با دکتر در مورد آزمایش آلرژی او صحبت نمایید.

دلایل گریه نوزاد بعد از شیر خوردن

گذشته از یک آلرژی واقعی، شواهدی هم وجود دارد که نشان می‌دهد پیروی از یک رژیم غذایی کم آلرژن در دوران شیردهی (در اصل پرهیز از غذاهای آلرژی‌زا همچون لبنیات، تخم‌مرغ و ذرت) امکان دارد برای نوزادان مبتلا به قولنج هم مفید باشد.

رژیم های غذایی سخت و شدید هم می تواند خطرات خاص خود را داشته باشد، بنابراین پیش از تغییر قابل توجه رژیم غذایی با دکتر مشورت کنید .

اگر نوزاد مبتلا به قولنج دارید، قطعا حاضرید هرکاری انجام بدهید تا گریه کودکتان را کاهش دهد.

اگر کنجکاو هستید که ببینید رژیم غذایی شما بر گریه او تاثیری دارد یا خیر، میتوانید با درج غذای خود در یک دفترچه غذایی و نوشتن واکنش های کودک بعد از هر وعده غذایی اینکار را آغاز نمایید.

در مرحله بعد، میتوانید با حذف یک غذا، ببینید که آیا تفاوتی در رفتار کودک بوجود آمده یا خیر .ضروری به ذکر میباشد که اگر کودک با حذف یک غذا احساس آرامش و راحتی نماید این به این معنا نمی باشد که کودک در سال های آیند ه زندگی خود نمی تواند از آن ماده غذایی استفاده بکند .

فقط حتما به خاطر داشته باشید که آلرژی امری نادر میباشد و مطمئن بشوید که علائم جدی همچون خون در مدفوع کودک را کنترل نمایید.

گاز حبس شده در معده باعث گریه نوزاد میشود

اگر کودک بعد از هر بار شیر خوردن فراوان گریه میکند، امکان دارد به سادگی این مشکل ناشی از هوای بلعیده شده در حین غذا خوردن باشد. تصور میشود که تغذیه با شیشه شیر به طور خاص امکان دارد بیش باعث بلع هوای فراوان در طول تغذیه باشد.

این می تواند گاز را در معده نوزاد جمع بکند و برای او غمگین کننده باشد. به طور کلی، نوزادانی که با شیر مادر تغذیه میشوند، تنها به دلیل نحوه غذا خوردن، هوای کمتری را هنگام غذا خوردن می بلعند.

ولی هر نوزادی متفاوت میباشد و حتی نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند امکان دارد نیاز به آروغ زدن بعد از شیردهی داشته باشند.

تلاش نمایید کودک را بعد از شیر دادن در حالت عمودی نگه دارید و به آرامی از پایین کمر و بالا از راه شانه ها او را ترغیب کنید که آروغ بزند تا حباب های گاز به سمت بالا حرکت کنند و خارج شوند.

دلایل گریه نوزاد بعد از شیر خوردن

شیر خشک از دلایل گریه نوزاد بعد از شیر خوردن

اگر کودک با شیر خشک تغذیه میشود، تعویض شیر خشکی که استفاده می نمایید امکان دارد راه حل ساده ای برای رفع گریه نوزاد پس از شیر خوردن باشد.

شیرخشک ها با یکدیگر متفاوت هستند و برندهای خاصی از شیر خشک برای معده های حساس تر نوزاد تهیه میشود .اگر تصمیم گرفتید اینکار را امتحان نمایید، با دکتر اطفال در مورد این که چه نوع شیرخشکی را برگزینید صحبت نمایید.

اگر یک برند متفاوت را امتحان کردید و هیچ تغییری در میزان گریه کودک مشاهده نکردید، ادامه آزمایش برندهای مختلف بعید میباشد کمکی بکند.

کولیک، همراه با چند بیماری شایع دیگر، امکان دارد عامل اصلی گریه نمودن نوزاد پس از شیر خوردن باشد . اگر کودک پس از تغییر رژیم غذایی یا آروغ زدن تسکین نمی یابد، ضروری میباشد حتما راجب به این موضوع به دکتر مراجعه نمایید.


امروزه با بیشتر شدن مشغله افراد در زندگی ، نیاز به وجود پرستاری مهربان در بیشتر خانه ها دیده می شود. مرکز خدمات پرستاری در منزل همراه شما با مجرب ترین پرستاران به شما در پرستاری کودک در منزل ، پرستاری سالمند در منزل ، پرستاری بیماران خاص در منزل و…. کمک می کند. برای مشاوره رایگان تخصصی پرستاری با ما تماس بگیرید.

مطالب مرتبط :
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *