خدمات پرستاری در منزل

سالمندی سالم با تغذیه سالم :زیاد شدن سن و پیر شدن یک پدیده فیزیولوژیک می‌باشد که با کاهش تدریجی فعالیت فیزیکی و زیاد شدن بیماری‌های مزمن همراه می‌باشد.به پیشنهاد می رسد بهبود سبک زندگی که از مهترین مولفه‌های آن تغذیه و رژیم درمانی می‌باشد می‌تواند تا حدی زیادی از مشکلات مربوط به سالمندان پیشگیری و یا به حداقل برساند .

به همین دلیل در رابطه با سالمندان، وضعیت تغذیه آنان می‌بایست مورد توجه قرار ویژه قرار بگیرد.در سالمندان به دلیل کاهش سطح متابولیسم پایه و کاهش سطح فعالیت فیزیکی،نیاز به انرژی کاهش می یابد و سالمندان هم به دلیل مشکلات جسمانی همچون بی اشتهایی ، پوسیدگی دندانی، تغییر ذایقه و یا مصرف دارو تمایل به مصرف مواد غذایی کمتری دارند.

رعایت اصول درست تغذیه در سالمندان باعث می‌شود آنان در این دوران از سلامتی و شادابی بیشتری برخوردار و کمتر در معرض بیماری‌های مزمن همچون چاقی، دیابت، پرفشاری خون، زیاد شدن چربی و پوکی استخوان قرار گیرند که باعث زیاد شدن و بهبود کیفیت زندگی آنان می‌شود.

برخی عوامل بر وضعیت تغذیه سالمندان اثرات نامطلوب می گذارد :

به عنوان مثال بسیاری از سالمندان امکان دارد به بیماری‌های مزمن مبتلا باشند و به دلیل مصرف دارو و تداخلات دارویی به درجاتی از بی اشتهایی مبتلا،و یا دچار تغییر حس چشایی باشند.همچنین به دلیل پوسیدگی دندانی در جویدن مواد غذایی مشکل داشته باشند و یا دچار مشکلات گوارشی، ناتوانی جسمی، حرکتی و یا بی تحرکی باشند که بر روی وضعیت تغذیه سالمند تاثیر گذار می‌باشد.

بر همین اساس رعایت اصول درست تغذیه که شامل اصل کفایت، تنوع و تعادل در برنامه ریزی غذایی می‌باشد می‌بایست در سالمندان بیش مورد توجه قرار بگیرد و توجه ویژه ای به عادات غذایی سالم و شیوه زندگی درست در فرد سالمند شود.به عنوان مثال با توجه به مشکلات گوارشی و از جمله یبوست در بیش سالمندان توصیه می‌شود مصرف مایعات در آنان کافی باشد.

روزانه حداقل هشت تا ۱۲ لیوان مایعات بنوشند.سالمندان از مواد غذایی پرفیبر همچون نان‌های تهیه شده از آرد کامل و انواع میوه جات و سبزیجات در برنامه غذایی استفاده و از مصرف بی رویه و غیر لازم مسهل‌ها پرهیز کنند چون می‌تواند یبوست آنان را تشدید بکند.این متخصص تغذیه و رژیم درمانی توصیه کرد: سالمندان از غذاهای پرچرب و پر ادویه و سرخ شده کمتر مصرف کنند تا مشکلات گوارشی آنان کاهش یابد.

 

سالمندی سالم با تغذیه سالم

سالمندی سالم با تغذیه سالم

سایر اصول تغذیه ایی لازم برای سالمندان

سالمندان وعده‌های غذایی بیش و با حجم کمتر مصرف کنند، در طول روز حداقل پنج وعده غذایی مصرف کنند اما حجم هر وعده را تا حد امکان کاهش بدهند.سالمندانی که با مشکل چاقی روبه رو هستند ضروری می‌باشد انرژی دریافتی خود را کنترل و در گونه نیاز با متخصص تغذیه مشاوره و رژیم غذایی مورد نیاز خود را دریافت کنند.

سالمندانی که مشکلات دندانی دارند بهتر است از غذاهای نرم و آبکی تر همچون انواع پوره ها، سوپ‌ها و آش‌ها که نیاز به جویدن زیادی ندارند استفاده کنند.سالمندان مبتلا به پرفشاری خون می‌بایست کنترل وزن را حایز اهمیت قرار داده، مصرف نمک را تا حد امکان محدود ، و فعالیت فیزیکی متناسب را در برنامه خود بگنجانند.

ازدیگر مشکلات شایع در سالمندان را پوکی استخوان بیان نمود و افزود:

اگرچه اقدامات پیشگیرانه در این زمینه می‌بایست از سال‌ها قبل از سالمندی شروع شود ولی برای جلوگیری ازروند پیشرفت آن،می‌بایست در دوره سالمندی منابع غذایی شامل ویتامین دی، کلسیم و فسفر کافی مصرف کنند.عمده ترین منابع غذایی دارای کلسیم و فسفر گروه شیر و لبنیات می‌باشد که می‌بایست سه واحد در طول روز از این گروه غذایی مصرف شود .

در گونه لزوم مکمل این مواد مغذی بصورت جداگانه برای آنان تجویز شود.می‌بایست توجه داشت برخی مشکلات روحی و روانی همچون افسردگی، تنهایی، از دست دادن همسر و مشکلات اقتصادی در نوع تغذیه سالمندان تاثیر گذار می‌باشد و اطرافیان می‌بایست تا حد امکان به عادات غذایی آنان احترام بگذارند.

هر نوع تغییر در برنامه‌های سالمند با ملایمت درست کردن شود تا پذیرش بیشتری نسبت به تغییر سبک زندگی داشته باشند.همراه شما آماده خدمات رسانی در زمینه‌های خدمات پرستاری ـ نگهداری بیمار در منزل ـ نگهداری از سالمند ـ پرستاری از کودک و … به شما عزیزان می‌باشد. جهت مشاوره و هرگونه سوال با ما تماس بگیرید.

 

مطالب مرتبط:

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *