علائم تب در بارداری

علائم تب در بارداری :تب زمانی رخ می‌دهد که درجه حرارت بدن به دمای بالاتر از حد طبیعی برسد. تب معمولا خطرناک نیست، ولی وقتی که در دوران بارداری اتفاق می‌افتد امکان دارد روی جنین در حالا رشد تاثیر بگذارد. در این مقاله  درمورد علائم، دلایل و راه‌های از بین بردن تب در بارداری صحبت می‌کنیم. اگر در دوران بارداری به‌سر می‌برید، خواندن این مطلب می‌تواند به شما در رفع نگرانی‌هایتان یاری بکند.

علائم تب در بارداری ماه اول تا آخر

میانگین دمای بدن معمولا حدود ۹۸/۶ درجه فارنهایت (۳۷ درجه سانتی‌گراد) میباشد، ولی میزان آن در طول روز به طور طبیعی تغییر می‌کند. از سوی دیگر، زیاد شدن جزئی دما لزوما به معنی تب نیست.

شما می‌توانید دمای بدن خود را در ۵ ناحیه اندازه بگیرید:

ذیل بغل یا پیشانی: دمای بالاتر از ۹۹/۳ درجه فارنهایت یا ۳۷/۴ درجه سانتی‌گراد به عنوان تب تعریف می‌شود.
دهان: اگر میزان آن بالاتر از ۱۰۰/۴ درجه فارنهایت یا ۳۸ درجه سانتی‌گراد باشد، تب دارید.
رکتوم (بخش انتهایی روده بزرگ) یا گوش: دمای بالاتر از ۱۰۱ درجه فارنهایت یا ۳۸/۳ درجه سانتی‌گراد به معنی تب میباشد.

 

علائم تب در بارداریعلائم تب در بارداری 

 

سایر علائم تب در اوایل بارداری تا اواخر آن عبارت‌اند از:

خستگی
سرگیجه
حالت تهوع
احساس سرمای شدید و لرز
احساس سرما و گرما به طور متناوب
تعریق
اینفوگرافی درمورد علائم تب در بارداری
تب با علائم مختلفی مثل خستگی، تعریق، لرز و… همراه میباشد

علت تب بالا در بارداری

تب راهی میباشد که بدن تلاش می‌کند به یاری آن با عفونت مبارزه بکند. علت تب در بارداری امکان دارد به موارد ذیل دارای ارتباط باشد:

سرماخوردگی
آنفولانزا
عفونت‌های گوش یا دستگاه تنفس
عفونت‌های کلیه
عفونت‌های دستگاه ادراری
عفونت‌های تناسلی
التهاب لوزه
گاستروانتریت ویروسی (ویروس معده)

مسمومیت غذایی هم می‌تواند علت تب در بارداری باشد. این عارضه معمولا بوسیله ویروس‌ها و در موارد نادر بوسیله باکتری‌ها درست کردن می‌شود.در گونه ابتلا به مسمومیت غذایی احتمالا علائم دیگری مثل درد شکم، حالت تهوع و استفراغ را هم تجربه می‌کنید. اسهال یا استفراغ امکان دارد سبب کم‌آبی بدن و زایمان زودرس شود. بنابراین اگر مشکوک به مسمومیت غذایی هستید، فورا با دکتر خود تماس بگیرید.

از عوارض تب در دوران بارداری می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱. نقایص مادرزادی

بررسی ۴۶ مطالعه مختلف نشان داده میباشد که بروز تب در ۳ ماه ابتدا بارداری امکان دارد خطر تولد نوزاد مبتلا به شکاف دهان، نقایص قلبی مادرزادی و نقص لوله عصبی را تقریبا ۱/۵ تا ۳ برابر زیاد شدن دهد. با این حالا، محققان در سایر مطالعات نتوانستند به شواهد کافی مبنی بر ارتباط بین تب و نقایص مادرزادی دست یابند.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC)، زنانی که تب در دوران بارداری را گزارش می‌کنند، حداقل ۲ برابر بیش از دیگران احتمال دارد نوزادی با نقص لوله عصبی به دنیا بیاورند. با این حالا، شواهد نشان می‌دهد که مصرف دوز توصیه‌شده اسید فولیک امکان دارد این احتمال را کاهش دهد.

برای درک برترین ارتباط تب با نقایص مادرزادی به تحقیقات بیشتری نیاز میباشد. با این حالا، به زنان باردار توصیه می‌شود درمورد این موضوع با دکتر صحبت کنند تا وضعیت آن‌ها بصورت فردی بررسی شود.

علائم تب در بارداری

۲. اوتیسم

نتایج به دست آمده از ۱ مطالعه نشان داد که بین تب مادر و اوتیسم، به ویژه زمانیکه تب در ۳ ماهه دوم بارداری رخ می‌دهد، ارتباط وجود دارد. در همین مطالعه مشاهده شد که تب‌ مکرر امکان دارد احتمال بروز این بیماری را به‌ طور قابل‌توجهی بیش بکند.

از سوی دیگر، مصرف داروهای ضد تب می‌تواند خطر بروز اوتیسم را کاهش دهد.تب در دوران بارداری امکان دارد احتمال تولد نوزاد مبتلا به اوتیسم را زیاد شدن دهد.تب معمولا نشانه ۱ بیماری جدی نیست، ولی در دوران بارداری امکان دارد عوارض درست کردن بکند. اگر یکی از علائم ذیل در دوران بارداری رخ داد، به دنبال یاری پزشکی باشید:

تشنگی شدید
کاهش حجم ادرار
ادرار تیره
سبکی سر
کرامپ شدید
درد شکم
مشکل در تنفس
سفتی گردن
کاهش حرکت جنین

اگر در بارداری تب کردیم چه کنیم؟

برای درمان تب بالا در بارداری مهم میباشد که دکتر اول علت اصلی بروز آن را تشخیص دهد. دکتر بسته به عامل درست کردن تب، داروهای مختلفی را تجویز می‌کند.

۱. آنتی‌بیوتیک

اگر عفونت باکتریایی علت تب باشد، دکتر امکان دارد آنتی‌بیوتیک تجویز بکند. به طور کلی، متخصصان سلامت مصرف اکثر آنتی‌بیوتیک‌ها را برای کاهش تب در بارداری بی‌خطر می‌دانند. با این حالا، ما فقط درمورد ۱۰ درصد آنتی‌بیوتیک‌ها و تاثیر آن‌ها روی زنان باردار اطلاعات کافی داریم. بنابراین دکتر میبایست خطر استفاده از این داروها را ارزیابی بکند و شما را در حین مصرف آن‌ها به دقت تحت پیشنهاد گیرد.

۲. داروهای ضد ویروس

اگر در دوران بارداری متوجه علائم آنفولانزا شدید، میبایست در اسرع زمان به دکتر مراجعه نمایید تا در گونه لزوم برای شما داروی ضد ویروس تجویز بکند. داروهای ضد ویروس زمانی اثرگذاری بیش دارند که آن‌ها را ظرف ۴۸ ساعت مصرف نمایید.

۳. داروی بدون نسخه

زنان باردار نبایستی ایبوپروفن مصرف کنند، چرا که استفاده از این دارو در ۳ ماهه دوم با تولد نوزاد کم‌وزن دارای ارتباط میباشد. از سوی دیگر، مصرف آن در ۳ ماهه دوم و سوم امکان دارد به آسم منجر شود. و

لی در گونه لزوم می‌توان از استامینوفن استفاده نمود. به پیشنهاد می‌رسد که استامینوفن بی‌خطرترین داروی ضد درد و تب‌بر برای دوران بارداری است. طبق گفته کارشناسان، زنان باردار فقط تا زمانیکه تب دارند می‌توانند از این دارو استفاده کنند.۱ بسته قرص استامینوفنبه پیشنهاد می‌رسد که استامینوفن بی‌خطرترین داروی تب‌بر برای زنان باردار است.

۴. درمان‌های خانگی

درمان تب در بارداری با طب سنتی شامل استراحت نمودن و نوشیدن مایعات فراوان میباشد. این راه‌کارها به کنترل علائم تب یاری می‌کنند و مدت وقت ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را کاهش می‌دهند.اسید فولیک یک مکمل مهم برای زنان باردار میباشد، چون احتمال تولد نوزاد با نقص لوله عصبی را کاهش می‌دهد.

۱ مطالعه روی زنانی که صحیح پیش از بارداری یا در اوایل بارداری تب داشتند، نشان داد افرادی که کمتر از ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک در روز مصرف می‌کردند بیش از سایرین در معرض خطر تولد نوزاد با نقص لوله عصبی بودند.از آن جا که بروز بیماری در دوران بارداری می‌تواند سلامت جنین در حالا رشد را به خطر بیندازد، لازم میباشد پیش از امتحان نمودن هر نوع درمان خانگی به دکتر مراجعه نمایید.

برترین راه پیشگیری از تب در بارداری چیست؟

جلوگیری از تب در بارداری همیشه امکان‌پذیر نیست، ولی امکان دارد با راه‌کارهای ذیل بتوان خطر ابتلا به بیماری‌های دارای ارتباط با آن را کاهش داد:

-دریافت واکسن آنفولانزا
-شستن دست‌ها بعد از استفاده از سرویس بهداشتی یا پیش از آماده نمودن غذا و خوردن آن
-دوری نمودن از افراد مریض

کلام پایانی تب در بارداری

تب معمولا نشانه ۱ مشکل جدی نیست، ولی مراجعه به دکتر برای شناسایی علت اصلی بروز آن لازم میباشد. چون بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که تب در دوران بارداری با زیاد شدن خطر سقط جنین، اوتیسم یا نقایص مادرزادی دارای ارتباط میباشد.اگر در دوران بارداری با مشکل تب مواجه شدید، در اسرع زمان به پزشک زنان مراجعه نمایید.

 

مطالب مرتبط:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *