قرص کلیدینیوم سی

قرص کلیدینیوم سی :مریضی‌های گوارشی روی قسمت‌های مختلف دستگاه گوارش، از دهان گرفته تا مقعد، تاثیر می‌گذارند. اصلاح رژیم غذایی نقش مهمی در درمان این بیماری‌ها دارد، ولی گاهی‌اوقات استفاده از دارو لازم میباشد.

کلیدینیوم سی یکی از داروهایی میباشد که معمولا برای مشکلات معده و روده تجویز می‌شود. برای این که درمورد این دارو اطلاعات بیشتری کسب نمایید، تا انتهای این مقاله از همراه شما با ما همراه باشید.

اطلاعات شناسنامه‌ای قرص کلیدینیوم سی

چکیده راهگشای دارو کلیدینیوم سی ۱ داروی ترکیبی میباشد که از کلردیازپوکساید و کلیدینیوم تشکیل شده میباشد و به رفع مشکلات گوارشی یاری می‌کند.نام دارو به کلیدینیوم سی به انگلیسی Clidinium-C می‌گویند.

بک‌گراند دارو کلردیازپوکساید روی مغز و اعصاب تاثیر دارد و آرامش‌بخش میباشد، در حالی که کلیدینیوم دارای اثر ضد اسپاسم میباشد و ترشح اسید معده را کاهش می‌دهد.گروه دارو هم کلردیازپوکساید و هم کلیدینیوم که Clidinium-C از آن‌ها تشکیل شده میباشد از داروهای تاییدشده هستند.

قرص کلیدینیوم سی

قرص کلیدینیوم سی

از خواص کلیدینیوم سی برای درمان مشکلات ذیل استفاده می‌شود:

زخم معده (کلیدینیوم سی برای اسید معده مفید است و ترشح آن را کاهش می‌دهد)
سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) که سبب درد معده، نفخ، یبوست یا اسهال می‌شود
انتروکولیت (التهاب روده کوچک و روده بزرگ)

نحوه مصرف داروی کلیدینیوم سی

برترین وقت مصرف کلیدینیوم سی بوسیله دکتر مشخص می‌شود، ولی معمولا میبایست آن را ۳ تا ۴ بار در روز (۳۰ تا ۶۰ دقیقه پیش از غذا و پیش از خواب) مصرف نمایید. اگر از آنتی‌اسید استفاده می‌کنید، آن را بعد از غذا و Clidinium-C را پیش از غذا بخورید.از قرص Clidinium-C میبایست پیش از غذا و پیش از خواب استفاده نمایید.دوز دارو بر اساس سن و وضعیت پزشکی شما مشخص می‌شود.

پزشک معمولا دارو را برای سالمندان با دوز کم آغاز می‌کند تا خطر عوارض جانبی کاهش یابد بنابراین خودسرانه دوز دارو را زیاد شدن ندهید یا بدون مشورت با دکتر برای مدت طولانی از آن استفاده نکنید. چون امکان دارد به عوارض جانبی جدی مبتلا بشوید.وقتی که از Clidinium-C برای مدت طولانی استفاده می‌کنید، امکان دارد اثربخشی آن کاهش یابد. در این شرایط احتمالا دکتر نوع دارو یا دوز آن را تغییر می‌دهد.

اگر فکر می‌کنید اثربخشی دارو در مقایسه با گذشته کمتر شده میباشد، با دکتر صحبت نمایید.بسیاری از افراد از معجزه کلیدینیوم سی برای رفع مشکلات گوارشی بهره می‌برند، ولی این دارو می‌تواند در بعضی موارد اعتیادآور باشد. این مشکل به خصوص در کسانی دیده می‌شود که به اختلال سوء مصرف مواد (برای مثال، اعتیاد به الکل یا مواد مخدر) مبتلا هستند.

عوارض کلیدینیوم سی

استفاده از Clidinium-C در بعضی از افراد با عوارض جانبی همراه است. اگر علائم ذیل شدید بود یا با گذشت وقت از بین نرفت، به دکتر خود اطلاع دهید:

ضعف یا خستگی
خواب‌آلودگی
خشکی دهان یا چشم
تاری دید یا تغییرات بینایی
سرگیجه
یبوست
نفخ
حالت تهوع
مشکل در ادرار نمودن
تغییر میل جنسی
چرخه قاعدگی نامنظم

برای رفع خشکی دهان، آدامس بدون قند بجوید، آب بنوشید یا از جایگزین بزاق استفاده نمایید. هم چنین اگر از خشکی چشم رنج می‌برید، در مورد استفاده از اشک مصنوعی یا سایر داروها با دکتر مشورت نمایید.برای جلوگیری از یبوست، غذاهای پرفیبر بخورید، آب کافی بنوشید و ورزش نمایید. هم چنین امکان دارد نیاز به مصرف ملین داشته باشید. از دکتر خود بپرسید که کدام نوع ملین برای شما متناسب میباشد.

معمولا عوارض مصرف Clidinium-C با گذشت وقت بهبود می‌یابد. در غیر این گونه میبایست به دکتر مراجعه نمایید.

 

قرص کلیدینیوم سی

قرص کلیدینیوم سی

عوارض جدی Clidinium-C

مشکل در صحبت نمودن
مشکل در راه رفتن
لرزش مداوم یا ناتوانی در نشستن
ضربان قلب سریع یا نامنظم
مشکل در تنفس یا بلع
کهیر
تورم دست‌ها یا پاها
زرد شدن پوست یا چشم
تغییرات خلقی و ذهنی مثل گیجی، بی‌قراری و افسردگی

برای این که خطر عوارض جانبی کلیدینیوم سی به حداقل برسد، به نکته ها ذیل توجه کنید:

اگر به کلردیازپوکساید، کلیدینیوم یا هر داروی دیگری حساسیت دارید، به دکتر اطلاع بدهید.به دکتر خود بگویید که از چه داروها، مکمل‌های غذایی و محصول های گیاهی استفاده می‌کنید. چون امکان دارد ضروری باشد دکتر دوز داروی شما را تغییر دهد یا شما را به دقت تحت پیشنهاد داشته باشد.اگر به گلوکوم (آب سیاه)، هیپرتروفی پروستات (بزرگ شدن غده پروستات) یا انسداد گردن مثانه مبتلا هستید،

حتما به دکتر اطلاع بدهید. احتمالا دکتر به شما توصیه می‌کند که از داروهای حاوی کلردیازپوکساید و کلیدینیوم استفاده نکنید.اگر به مشکلات بینایی، مشکلات ادراری، بیماری کلیوی یا بیماری کبدی مبتلا هستید یا سابقه ابتلا به آن‌ها را دارید، دکتر را از این موضوع مطلع نمایید.اگر سن شما بالای ۶۵ سال میباشد، در مورد خطرات و مزایای Clidinium-C با دکتر صحبت نمایید.

معمولا توصیه می‌شود سالمندان از این دارو استفاده نکنند، چون به اندازه سایر داروهایی که می‌توانند مشکلات گوارشی را درمان کنند بی‌خطر یا موثر نیست.این دارو امکان دارد سبب خواب‌آلودگی، سرگیجه یا تاری دید شود. تا زمانیکه دقیقا نمی‌دانید Clidinium-C چه تاثیری روی شما دارد، رانندگی نکنید یا کاری انجام ندهید که به هوشیاری نیاز داشته باشد.

ملاحظات لازم هنگام مصرف این دارو

Clidinium-C امکان دارد تعریق را کاهش و احتمال گرمازدگی را زیاد شدن دهد. در حین مصرف این دارو از انجام کارهایی که سبب گرمازدگی می‌شوند (مانند کار سخت یا ورزش در هوای گرم یا استفاده از جکوزی) خودداری نمایید. هم چنین هنگامی هوا گرم میباشد، مایعات زیاد بنوشید و لباس سبک بپوشید.

تداخلات دارویی قرص کلیدینیوم سی

قرص یا کپسول پتاسیم
سدیم اکسی‌بات
پراملینتید
بعضی از داروهای ضد قارچ مثل کتوکونازول و ایتراکونازول
دیگوکسین
سایمتیدین
دی‌سولفیرام

مصرف داروهای حاوی کلردیازپوکساید همراه با الکل یا سایر داروهایی که سبب خواب‌آلودگی یا مشکلات تنفسی می‌شوند (به ویژه اپیوئیدها همچون کدئین و هیدروکودون) امکان دارد به عوارض جانبی زیاد جدی از جمله مرگ منجر شود.

بنابراین، دکتر از شما می‌خواهد که کمترین دوز موثر کلردیازپوکساید را در کوتاه‌ترین وقت ممکن مصرف نمایید. هم چنین توصیه می‌شود در گونه مصرف کلردیازپوکساید، بدون مشورت با دکتر از داروی دیگری استفاده نکنید.

قرص کلیدینیوم سی

قرص کلیدینیوم سی

فعل و انفعالات کلیدینیوم سی در بدن

کلردیازپوکساید در دسته‌ای از داروها به نام بنزودیازپین‌ها قرار دارد و با کاهش فعالیت الکتریکی غیر طبیعی در مغز عمل می‌کند. این دارو اضطراب را کنترل می‌کند و اثر آرام‌بخش دارد.کلیدینیوم که جزء دسته‌ای از داروها به نام آنتی‌کولینرژیک‌ها طبقه‌بندی می‌شود به کاهش اسید معده یاری می‌کند. هم چنین با بکند نمودن حرکات طبیعی روده و با شل نمودن عضلات معده و روده اثر خود را نشان می‌دهد.

افراد آسیب‌پذیر

استفاده از کلیدینیوم سی در بارداری توصیه نمی‌شود، چون امکان دارد به جنین آسیب برساند. اگر در حین مصرف این دارو باردار شدید، فورا با دکتر تماس بگیرید. هم چنین برای مصرف کلیدینیوم سی در شیردهی میبایست با دکتر مشورت نمایید. این دارو امکان دارد تولید شیر را کاهش دهد یا روی شیرخوار تاثیر منفی داشته باشد.

 

مطالب مرتبط:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *