مصرف ویتامین برای سالمندان

مصرف ویتامین برای سالمندان : بسیاری از افراد مسن به دلیل بی اشتهایی، مشکل جویدن و بیماری های خاص نمی توانند مواد لازم نیاز بدن را بصورت کامل دریافت کنند. از این رو مصرف ویتامین برای‌سالمندان نخستین روشی میباشد که برای رفع این مشکل مطرح میشود.
ویتامین ها از لازم ترین مواد ضروری برای بدن می باشند زیرا کمبود آن ها سبب میشود سیستم ایمنی بدن ضعیف شود، سطح انرژی پایین بیاید، دردهای استخوانی و مفصلی فراوان شود و افراد دوران سالمندی سختی را سپری کنند.

سالمندان با مراجعه به دکتر و انجام آزمایش خون می توانند کمبود ویتامین های بدنشان را شناسایی کنند و دکتر معتمد برترین روش مصرف ویتامین برای سالمندان معرفی بکند.

روش صحیح مصرف ویتامین برای سالمندان

یکی از بزرگترین مشکلات در دوران سالمندی کمبود کلسیم میباشد. منبع غنی این ویتامین لبنیات میباشد. افراد با مصرف روزانه ماست و شیر می توانند میزان جذب کلسیم را بالا ببرند. اگر از کودکی به اندازه کافی کلسیم در بدن ذخیره شود در دوران سالمندی از خطر ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری میشود.

زنان بالای پنجاه سال و مردان بالای هفتاد سال بیست درصد بیش به کلسیم نیاز دارند.
بدن انسان برای این که بتواند کلسیم بیشتری جذب بکند نیاز به ویتامین دی دارد. و هم چنین ویتامین دی به تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود عملکرد عضلات و تقویت اعصاب یاری شایانی میکند.

این ویتامین را میتوان از نور خورشید گرفت اما در سالمندان به دلیل زیاد شدن سن ، بدن کمتر قادر میباشد تا اشعه خورشید را به این ویتامین دی تبدیل بکند از این رو مصرف مواد غذایی که حاوی این ویتامین مثل ماهی های چرب برای سالمندان توصیه میشود.

مصرف ویتامین برای سالمندان

امگا ۳ ، اسید چرب لازم بدن میباشد که از آلزایمر و آرتروز جلوگیری میکند.

بدن انسان قادر به تولید این اسید چرب مفید نمی باشد و میبایست از راه یک رژیم غذایی سالم آن را تامین نمود. مواد غذایی همچون گردو ، بذر کتان، روغن کانولا و ماهی منبع غنی اسید های چرب مفید هستند.

اگر سالمندی کمبود امگا۳ داشته باشد با مشورت دکتر می تواند از راه قرص های موجود در بازار این کمبود را جبران بکند. مصرف ویتامین برای سالمندان زیاد لازم میباشد.

گروه ویتامین ب برای سالمندان

کمبود ویتامین خانواده ب برای سالمندان زیاد مضر میباشد. ویتامین ب۱۲ یاری به ساخت سلول های عصبی و خونی میکند.

انسان ها می توانند از راه مواد غذایی به راحتی این ویتامین را به دست بیاورند از این رو که مصرف ویتامین برای سالمندان حیاتی میباشد یک رژیم غذایی سالم در سپری نمودن دوران سالخوردگی یاری فراوانی میکند. مواد غذایی مثل ماهی ، تخم مرغ ، لبنیات سرشار از ویتامین ب ۱۲ شوند.

ویتامین ب ۶ عضو دیگری از خانواده ویتامین های ب میباشد که به مقابله با میکروب ها و تولید انرژی یاری میکند این ویتامین برای رشد مغز در نوزادان و بهبود حافظه در سالمندان زیاد لازم میباشد. جگر و غلات صبحانه منبع خوبی از این ویتامین به شمار می روند.

مصرف ویتامین برای سالمندان

مصرف منیزیم و زینک در دوران سالخوردگی

منیزیم برای تولید پروتئین و ثابت نگه داشتن قند خون در بدن نقش مهمی را ایفا میکند. این ماده را میتوان از آجیل ، دانه ها و بعضی از سبزیجات دریافت نمود.

چون سالمندان تمایل کمتری به خوردن این نوع مواد دارند عموما از کمبود منیزیم رنج می برند. مصرف ویتامین برای سالمندان امری اجتناب ناپذیر میباشد برای جلوگیری از اسیب های احتمال با زیرنظر دکتر مصرف منیزیم الزامی میباشد.

ریز مغذی زینک که در بدن بسیاری از سالمندان به اندازه کافی وجود ندارد زینک با عفونت ها و التهابات مقابله میکند. از راه مصرف گوشت گاو و غلات صبحانه میتوان زینک فراوانی به بدن وارد نمود.

کمبود ویتامین در سالمندان

با کاهش حس چشایی و بویایی در سالمندان اشتهای آنان کم میشود . سوخت و ساز بدن انسان با زیاد شدن سن پایین می آید و عملکرد دستگاه گوارش به خوبی انجام نمی شود به همین خاطر جذب غذا و مواد نیاز بدن به پایین ترین حد خود می رسد.

از طرفی دیگر افراد سالمند امکان دارد چندین دارو را با هم مصرف کنند که این دارو ها باعث عدم جذب ریز مغذی ها و دفع آن ها شود. این مشکلات مصرف ویتامین برای سالمندان را پر رنگ تر میکند.

برای جلوگیری از این کمبود میبایست توجه بیشتری به رژیم غذایی و مکمل ها برای سالمندان کنیم. فیبر از آن دسته مواد غذایی میباشد که در همه دوران های زندگی به آن بی توجه هستیم. میتوانیم با رنده نمودن و یا له نمودن میوه و سبزیجات این مواد غذایی مهم را برای سالمندان فراهم کنیم.

با توجه به تحلیل رفتن عضلات در سنین بالا استفاده از پروتئین برای سالمندان زیاد توصیه شده میباشد اگر سالمندی توانایی مصرف پروتئین را ندارد از مکمل های پروتئینی موجود در بازار مثل HMB میتوان استفاده نمود.

مصرف ویتامین برای سالمندان

رژیم غذایی سالمندان

تعداد زیادی از سالمندان از کمبود ویتامین ب۱۲ رنج می برند. کمبود این ویتامین باعث احساس خستگی و عدم تعادل در انسان میشود. اگر سالمندان نتوانند از راه رژیم غذایی این ویتامین را دریافت کنند با مراجعه به دکتر و مصرف مکمل VITB12 می توانند این کمبود را جبران کنند.

پیشگیری از بیماری در دوران سالمندی

در دوران سالمندی به دلیل زیاد شدن رادیکال های آزاد ، پایین آمدن سوخت و ساز بدن و اختلالات گوارشی بدن انسان مستعد انواع بیماری ها میشود و توانایی بدن کاهش می یابد.

اما اگر از دوران جوانی و میانسالی به فکربالا بردن توان بدن و پیشگیری از بیماری ها باشیم میتوانیم سالخوردگی راحتی را تجربه کنیم.

طبق تحقیقات انجام شده رژیم غذایی متناسب و ورزش ما را از هر گونه بیماری های احتمال به دور نگه می دارد. ریشه بیماری های قلبی و دیابت نوع ۲ کم تحرکی و اضافه وزن میباشد. همانگونه که شاهد هستیم این بیماری ها به سنین پایین تر هم رسیده میباشد.

پس میبایست در جوانی به فکر میانسالی و سالمندی خود باشیم.

کاهش مصرف قند، نمک و آرد سفید یاری زیادی در این راه به ما میکند.
از استعمال دخانیات خودداری کنیم چون انسان را در معرض خطر بیماری های ریوی ، قلبی ، پوکی استخوان و سرطان قرار میدهد.

ورزش، تغذیه سالم و روحیه پسندیده در همه سنین باعث زیاد شدن سلامتی و بالا رفتن سطح رضایت مندی از زندگی میشود. برای باز توانی سالمندان یکی از مهمترین نکات حفظ ارتباط سالمند با جامعه میباشد.

مصرف ویتامین برای سالمندان ، حفظ روحیه ، داشتن رژیم غذایی متناسب و ورزش از جمله روش هایی میباشد که وضعیت سالمند را بهبود می بخشد.


برای مراقبت و پرستاری از سالمندان عزیز خود در منزل ؛ مرکز خدمات پرستاری و پزشکی در منزل همراه شما در خدمات رسانی حاضر است.

مطالب مرتبط :

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *