نقش مهم روده در بدن

نقش مهم روده در بدن: روده بخشی از سیستم گوارش میباشد که مسیری طولانی را در سیستم گوارش طی می‌کند. غذا در بدن وارد دستگاه گوارش (GI) می‌شود. وقتی که غذا از معده شما خارج می‌شود، وارد روده کوچک می‌شود که به آن روده باریک هم می‌گویند. روده کوچک به روده بزرگ متصل می‌شود که به آن روده بزرگ یا کولون هم می‌گویند.

روده‌ها وظیفه تجزیه غذا، جذب مواد مغذی و جامد نمودن مواد زائد را بر عهده دارند. روده کوچک طولانی‌ترین قسمت دستگاه گوارش میباشد و جایی که بیش هضم شما در آن انجام می‌شود. اگر در جایی به وظایف مهم روده در جدول برخوردید، میبایست بدانید که مهم‌ترین وظیفه روده تجزیه غذا و جذب مواد مغذی میباشد.روده بخشی از سیستم گوارش میباشد که مسیری طولانی را در سیستم گوارش طی می‌کند.

آشنایی با جایگاه ونقش مهم روده دربدن

روده کوچک ۱ لوله عضلانی پیچ در پیچ میباشد که از معده تا مقعد امتداد دارد. هدف اصلی آن هضم غذا میباشد. ولی روده فقط برای هضم نیست، بلکه مواد مختلفی تولید می‌کند که پیام‌ها را به سایر قسمت‌های بدن منتقل می‌کند و نقش مهمی در مبارزه با میکروب‌ها و تنظیم تعادل آب بدن دارد. تعداد زیادی سلول عصبی در دیواره روده وجود دارد. برای برخی از افراد، روده احساس آن‌ها را منعکس می‌کند:

به عنوان مثال، امکان دارد زمانیکه از چیزی استرس دارند یا غمگین هستند دچار معده درد، اسهال یا یبوست شوند.روده کوچک که مستقیما به معده متصل میباشد، از اول به پایان ۳ تا ۵ متر طول دارد. از ۳ بخش به نام‌های اثنی عشر، ژژونوم و ایلئوم تشکیل شده میباشد. دیواره داخلی روده کوچک همچون بدنه آکاردئون دارای چین‌هایی میباشد. این چین‌ها سبب می‌شوند سطح روده در مواقع نیاز بازو بزرگ شود.

وظیفه روده بزرگ

در سمت راست پایین شکم، روده کوچک به روده بزرگ منتهی می‌شود که تقریبا ۱ تا ۱ و نیم متر طول دارد. روده بزرگ از کورروده، آپاندیس، کولون و رکتوم تشکیل شده میباشد که به مقعد در کانال مقعدی ختم می‌شود. در روده بزرگ، حرکات قوی و موج همچون به فشار دادن محتویات روده به سمت مقعد یاری می‌کند. عملکرد روده بزرگ در دستگاه گوارش صحیح مثل ۱ کمپرسور میباشد.

در این بخش از روده مواد غذایی که بدن به آن‌ها احتیاجی ندارد، به مدفوعی فشرده تبدیل می‌شوند.مهم‌ترین عملکرد روده بزرگ درست کردن میل به توالت رفتن و تخلیه روده‌ها میباشد که با وارد شدن مدفوع به رکتوم احساس شود. اگر این میل را سرکوب کنیم، رکتوم به‌طور موقت مدفوع را ذخیره می‌کند. به‌طورکلی دفعات مدفوع از فردی به فرد دیگر زیاد متفاوت میباشد.

نقش مهم روده در بدن

نقش مهم روده در بدن

روند تخیله روده در چه صورتی طبیعی است؟

تخلیه روده معمولا بین ۳ بار در روز تا ۳ بار در هفته کاملاً طبیعی میباشد. میزان مدفوع در اکثر افراد به میزان فیبری که در رژیم غذایی خود دریافت می‌کنند بستگی دارد.یکی دیگر از وظایف مهم روده بزرگ، جذب آب و املاح میباشد. هم چنین میلیون‌ها باکتری در روده بزرگ وجود دارد. این باکتری‌ها پروتئین‌های موجود در غذا را برای تولید بلوک‌های سازنده پروتئین (اسیدهای آمینه) تجزیه می‌کنند.

و ویتامین‌های حیاتی B و K را می‌سازند. روده بزرگ، بخشی از سیستم گوارشی میباشد که وظیفه تبدیل مواد غذایی به مواد غیرضروری و دفع آن‌ها از بدن را بر عهده دارد. این بخش شامل ۴ بخش اصلی میباشد که به ترتیب شامل کورروده، کولون صعودی، کولون نزولی و رکتوم میباشد. در ادامه می‌توانید با وظایف و عملکرد هر بخش از روده بزرگ آشنا بشوید.

وظایف سکوم با کورروده (Cecum)

کورروده ، بخشی از روده بزرگ میباشد که در ابتدای آن قرار دارد. وظیفه اصلی آن جذب آب و الکترولیت‌های موجود در مواد غذایی میباشد. در این بخش، مواد غذایی به شکل مایع به کولون صعودی منتقل می‌شوند.

وظایف کولون صعودی

کولون صعودی ، بخشی از روده بزرگ میباشد که در قسمتی از بین کورروده و کولون نزولی قرار دارد. وظیفه اصلی آن، جذب مایعات و درست کردن فضا برای تشکیل مواد غیرضروری میباشد. در این بخش، مایعات و الکترولیت‌های را که کورروده جذب نکرده میباشد، جذب می‌شوند.

وظایف کولون نزولی

کولون نزولی، بخشی از روده بزرگ میباشد که بعد از کولون صعودی قرار دارد. وظیفه اصلی آن، جذب آب و الکترولیت‌ها و تشکیل مواد غیرضروری میباشد. در این بخش، مواد غذایی به شکل سفت و جامد به کولون رکتوم منتقل می‌شوند.

وظایف رکتوم

رکتوم، بخشی از روده بزرگ میباشد که در انتهای آن قرار دارد. وظیفه اصلی آن، ذخیره مواد غیرضروری و تخلیه آن‌ها از بدن میباشد.

وظیفه روده کوچک

در روده کوچک، آنزیم‌ها (مواد تولید شده بوسیله بدن) مواد مغذی همچون کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها یا چربی‌ها را به اجزای سازنده خود تجزیه می‌کنند. این آنزیم‌ها در غدد بزاقی در دهان، در پانکراس و در سلول‌های روده تولید می‌شوند. سلول‌های روده بلوک‌های ساختمانی (به عنوان مثال قند، اسیدهای آمینه یا اسیدهای چرب) را همراه با ویتامین‌ها، نمک‌ها و آب جذب می‌کنند.

از آن جا، بیش مواد مغذی وارد جریان خون می‌شوند تا به بقیه بدن منتقل شوند.سلول‌های روده کوچک هم هورمون‌های مختلف روده‌ای تولید می‌کنند. این هورمون‌ها بر چیزهایی همچون تولید صفرا یا آب پانکراس تأثیر می‌گذارند. آن‌ها هم چنین سبب ترشح بیش آب در روده می‌شوند و سبب می‌شوند که شما احساس سیری نمایید.

تصویری از روده کوچک

مهم‌ترین وظیفه روده کوچک تجزیه مواد غذایی و جذب ویتامین‌ها و آب است.کوچک، بخشی از سیستم گوارشی است که وظیفه جذب مواد غذایی و مواد مغذی از غذا را بر عهده دارد. این بخش شامل ۳ بخش اصلی میباشد که به ترتیب شامل دوازدهه، ژژونوم و ایلئوم میباشد. در ادامه می‌توانید با وظیفه روده کوچکی که در بدن‌تان وجود دارد، بیش آشنا بشوید.

وظایف دوازدهه (duodenum)

دوازدهه، بخشی از روده کوچک میباشد که در ابتدای آن قرار دارد. وظیفه روده باریک در این بخش ابتدایی آن هضم و جذب مواد غذایی میباشد. در این بخش، مواد غذایی به شکل مایع به ژژونوم منتقل می‌شوند.

وظایف ژژونوم (Jejunum)

ژژونوم بخشی از روده کوچک میباشد که در قسمتی از روده کوچک، بین دوازدهه و ایلئوم قرار دارد. وظیفه اصلی آن، جذب مواد مغذی از غذا و ترشح مواد زائد میباشد. در این بخش، مجرای صفراوی و مجرای پانکراس به ژژونوم متصل می‌شوند.

وظایف ایلئوم (Ileum)

ایلئوم، بخشی از روده کوچک میباشد که در انتهای آن قرار دارد. وظیفه اصلی آن، جذب آب و الکترولیت‌ها و ادامه جذب مواد مغذی از غذا میباشد. در این بخش، مواد غذایی به شکل مایع به روده بزرگ منتقل می‌شوند.اختلال در عملکرد روده بزرگ و کوچک می‌تواند مشکلات جدی برای بدن درست کردن بکند.

این اختلالات امکان دارد سبب بروز مشکلات پایداری، سلامتی و کیفیت زندگی شود. در ادامه به برخی از مشکلاتی که با اختلال در کارکرد روده بزرگ و کوچک دارای ارتباط هستند، اشاره می‌کنیم:اختلال در عملکرد روده موجب یبوست، اسهال، سندرم روده تحریک پذیر و بیماری کرون می‌شود.

نقش مهم روده در بدن

نقش مهم روده در بدن

یبوست

یبوست یا قبض بیشتر از حد، یکی از شایع‌ترین مشکلاتی میباشد که با اختلال در عملکرد روده بزرگ و کوچک همراه میباشد. در این حالت، فرد دچار کاهش فرکانس و حجم مدفوع می‌شود و مدفوع سفت و خشک میباشد. این مشکل می‌تواند سبب درست کردن درد شکمی، تورم شکم، احساس سنگینی و بی‌اشتهایی شود.

اسهال

اسهال یا اسهال بیشتر از حد، هم ۱ مشکل شایع میباشد که با اختلال در عملکرد روده بزرگ و کوچک همراه میباشد. در این حالت، فرد دچار زیاد شدن فرکانس و حجم مدفوع می‌شود و مدفوع نرم و آبکی میباشد. این مشکل می‌تواند سبب درست کردن درد شکمی، تورم شکم، احساس سردرد و دل‌درد شود.

سندرم روده تحریک‌پذیر

سندرم روده تحریک‌پذیر یا IBS، یک مشکل شایع میباشد که با اختلال در عملکرد روده بزرگ و کوچک همراه میباشد. در این حالت، فرد دچار درد شکمی، تورم شکم، تغییرات فرکانس مدفوع و شکل آن میباشد. این مشکل می‌تواند سبب کاهش کیفیت زندگی و زیاد شدن اضطراب و استرس شود.

برای درمان این مشکل می‌توانید از ۱ پزشک گوارش آنلاین مشاوره دریافت نمایید.سندرم روده تحریک‌پذیر یکی از مشکلات شایع عملکرد اختلال روده میباشد که موجب نفخ و دل‌درد می‌شود.

 

 

مطالب مرتبط:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *