چرا کبد چرب میشود؟

چرا کبد چرب میشود؟کبد چرب بیماری میباشد که در میان مردم ایران شایع میباشد و یکی از اصلی ترین دلایل مبتلا شدن افراد به کبد چرب مواد غذایی میباشد.

چرا کبد چرب میشود تنها ۱ جواب دارد و آن هم تغذیه نامناسب میباشد و در لابه لای مواد غذایی مضر برای کبد یکی از آنان اصلی ترین دلایل ابتلا به “کبد چرب” هستند. بیماری کبد چرب به هیچ گروهی محدود نمی شود و به پیشنهاد نمی رسد تفاوت های جنسیتی مشخصی وجود داشته باشد, ولی مطالعات نشان میدهد که آمریکایی های لاتینی به طور نامتناسب تحت تاثیر این بیماری قرار می گیرند.

این وضعیت در درجه ابتدا در دوران میانسالی رخ می دهد, گرچه کودکان هم امکان دارد آن را داشته باشند. بیماری کبد چرب در آسیا به سرعت در حالا زیاد شدن میباشد. کبد چرب ریشه در تغذیه و عادات غلط غذایی دارد که در تازه ترین یافته های محققان اصلی ترین عامل اصلی ابتلا به کبد چرب مصرف نوشیدنی های شیرین میباشد.

سلول های کبد چرب و روندی که موجب چرب شدن کبد میشود نظریه رایج این میباشد که این مشکل به دلیل مقاومت انسولین آغاز میشود و به نوبه خود اغلب نتیجه چاقی و بافت چربی اضافی در شکم میباشد.

روند مقاومت بدن به انسولین

وقتی که افراد نسبت به انسولین مقاوم هستند, ماهیچه, چربی و کبد به طور طبیعی به انسولین واکنش نشان نمی دهند, به این ترتیب میزان هورمون و قند خون, سبب درست کردن سلول ها در خون میشود در نتیجه خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی زیاد شدن می یابد ولی مقاومت انسولین ۱ حالت متابولیکی پیچیده میباشد که شامل زیاد شدن میزان اسیدهای چرب آزاد در خون میباشد.

بیماری کبد چرب هنگامی رخ میدهد که برخی از مولکول های چربی داخل سلول های کبد تجمع کنند. وجود این سلول های چربی می تواند منجر به التهاب کبد و آسیب به بافت اطراف کبد شود. برآوردها کمی متفاوت هستند، ولی به پیشنهاد می رسد که پنج تا ده درصد افراد مبتلا به بیماری کبد چرب به رشد و توسعه NASH ادامه می بدهند.

NASH اغلب ۱ وضعیت نسبتاً ثابت و کم درجه میباشد که افراد برای سال ها با این مشکل زندگی می کنند ولی چنانچه اشاره شده میباشد می تواند آسیب جدی به کبد برساند و اختلال در عملکرد کبد- بیماری به نام سیروز میباشد. سیروز غیرقابل برگشت میباشد و منجر به نارسایی کل کبد میشود هم چنین با زیاد شدن خطر ابتلا به سرطان کبد همراه میباشد.

پیش بینی توسعه بیماری سیروز کبدی چگونه امکان پذیر است؟

برخی مطالعات نشان داده اند که ۳% از افراد مبتلا به NASH در حالا توسعه سیروز هستند, در حالی که برخی دیگر این اندازه را ۲۶%می دانند. هیچ تست یا فاکتور ریسکی وجود ندارد که قبل بینی بکند چه کسی سیروز را توسعه خواهد داد و چه کسی نه. واضح میباشد که پیش بینی NASH زیاد بهتر از استاتو هپاتیت است.

علاوه بر مشکلات کبدی, افراد مبتلا به کبد چرب و NASH بیش نگران بیماری های قلبی و سکته هستند ، خطر مرگ آن ها از بیماری های قلبی و عروقی دوبرابر کسانی میباشد که NASH را ندارند.

۱ دلیل امکان دارد مربوط به فاکتورهای التهابی و دیگر عوامل پمپ شده بوسیله سلول های کبد مبتلا به چربی باشد که آسیب به درون سرخرگ ها را زیاد شدن داده و خون را بیش به لخته تبدیل می کند, ترکیبی که امکان دارد منجر به حمله قلبی یا سکته شود.

چرا کبد چرب میشود؟

چرا کبد چرب میشود؟

کبد چطور چرب می شود؟

*چاقی شکمی و سندرم متابولیک, مقاومت انسولین را درست کردن می کنند.
*مقاومت انسولین در خون میزان اسید چرب را زیاد شدن میدهد
*چربی در سلول های کبد تجمع می یابد
*معمولاً علامتی برای این بیماری وجود ندارد
*کاهش وزن می تواند چربی کبد را کم تر بکند
*چربی در کبد سبب التهاب و آسیب به بافت کبد میشود
*اصطلاح پزشکی اش استاتو هپاتیت میباشد ؛استاتو هپاتیت غیر الکلی، یا NASH میباشد.
*نمونه برداری از کبد تنها راه تشخیص قطعی این بیماری میباشد.
*کاهش وزن و ورزش، درمان های اصلی هستند.
*آسیب بیش کبد به فیبروز کبدی و سیروز منتهی میشود.
*فیبروز، تجمع بافت فیبری میباشد. سیروز از بافت زخم تشکیل میشود.
*بین سه تا ۲۶ درصد از بیماران مبتلا به NASH سیروز می گیرند.
*تعداد کمی از افراد مبتلا به سیروز، سرطان کبد را توسعه می بدهند
NASH با زیاد شدن خطر حمله قلبی و سکته پیوند یافته میباشد.
*کبد مبتلا به NASH امکان دارد عوامل التهابی تولید بکند که فرآیند آترواسکلروز را ترویج میکند که رگ های خونی را محدود میکند.
*ممکن میباشد NASH 1 جنبه دیگر از سندروم متابولیک باشد.

چطور نوشیدنی ها و غذاهای حاوی شکر اضافه شده، می توانند منجر به کبد چرب شوند؟

بیشتر ترین زیاد شدن قند خون، ناشی از مصرف نوشیدنی های متنوع میباشد این شامل آب میوه و شیر و هم چنین قهوه یا چای با شکر میباشد. غذاهای تهیه شده با قند هم موجب زیاد شدن سطح قند خون میشوند.

هنگامی سطح قند خون بالا می رود، قند برای انرژی بکار می رود و مقدار کمی در ماهیچه و کبد شما ذخیره میشود ، پس از آن، قند اضافی در جریان خون فوراً به نوعی چربی به نام تری گلیسیرید تبدیل میشود صحیح چند دقیقه بعد از خوردن نوشیدنی حاوی شکر، تری گلیسیرید خون زیاد شدن می یابد. تری گلیسیریدها پس از آن در سلول های چربی، ماهیچه ها و در خود کبد ذخیره میشوند.

بدن در بسیاری از مناطقش چربی را به عنوان انرژی و عایق ذخیره میکند. کبد تا حدی از چربی تشکیل شده میباشد، ولی اگر مقدار چربی در کبد زیاد بالا باشد، امکان دارد نشانه بیماری کبد چرب باشد. هنگامی کبد قادر به انجام موثر این کارها نباشد، فرد را در معرض خطر توسعه مشکلات دیگر در بدن قرار میدهد. ۱ رژیم غذایی برای بیماران کبد چرب شامل انواع مختلفی از غذاها میباشد.

شروع تغییر در سبک زندگی

کاهش کالری و خوردن فیبر بالا نقطه آغاز خوبی هستند. خوردن غذاهایی حاوی کربوهیدرات پیچیده، فیبر و پروتیین می تواند به بدن یاری بکند تا احساس سیری داشته و انرژی پایدار را فراهم بکند. برخی افراد تصمیم می گیرند برنامه های رژیم غذایی خاصی همچون رژیم غذایی گیاهی را دنبال کنند.

متخصص رژیم می تواند به فرد یاری بکند تا ۱ برنامه رژیم غذایی را فراهم بکند که برای سلایق، نشانه ها و وضعیت سلامتی فرد متناسب باشد.

چرا کبد چرب میشود؟

چرا کبد چرب میشود؟

مطالب مرتبط :

آشنایی با بیماری پلورزی 

آشنایی با حمله ی پانیک و راههای درمان آن

تفاوت حمله ی قلبی با حمله ی عصبی

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *