کمبود ویتامین D در مردان

کمبود ویتامین D در مردان :ویتامین D 1 ویتامین محلول در چربی میباشد که کمبود آن تراکم استخوان را کاهش و خطر ابتلا به بعضی از بیماری‌های مزمن را زیاد شدن می‌دهد. این ویتامین به یاری نور خورشید در پوست ساخته می‌شود. علاوه بر این، در تعدادی از غذاها از جمله ماهی‌های چرب و مکمل‌های غذایی هم وجود دارد.

مزایای منحصر به‌فرد ویتامین D برای مردان

رشد عضلات: این ویتامین روی قدرت عضلات تاثیر دارد و به ریکاوری آن‌ها پس از ورزش یاری می‌کند. ۱ مطالعه روی مردان نشان داد که ویتامین D می‌تواند به طور قابل‌توجهی آسیب‌دیدگی سلول‌های عضلانی در اثر ورزش را کاهش دهد.

سطح تستوسترون: ویتامین D در تولید تستوسترون و باروری مردان نقش دارد. در ۱ مطالعه روی مردان مبتلا به اضافه وزن که برنامه کاهش وزن داشتند، مکمل ویتامین D توانست سطح تستوسترون را بالا ببرد.

اختلال نعوظ: شواهد نشان می‌دهد که در مردان مبتلا به اختلال نعوظ سطح ویتامین D پایین میباشد.

باروری: بر اساس تحقیقات، بین سطح ویتامین D با تعداد و تحرک اسپرم‌ها ارتباط وجود دارد.

سلامت روان: ویتامین D به تنظیم خلق و خو و کاهش افسردگی یاری می‌کند.

کاهش وزن: نتیجه تحقیقات در مورد نقش ویتامین D در کاهش وزن ضد و نقض میباشد. با این حالا، در بعضی از مطالعات مشاهده شده میباشد که مکمل ویتامین D می‌تواند به کاهش شاخص توده بدنی (BMI) در افراد چاق یاری بکند.

رشد مو: تحقیقات نشان داده‌اند که در افراد مبتلا به ریزش مو سطح ویتامین D پایین میباشد.مردی که ۱ کپسول ویتامین D را بین دو انگشت نگه داشته میباشد
ویتامین D از سلامت جسم و روان محافظت می‌کند.

کمبود ویتامین D با علائم مختلفی همراه میباشد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

یک. چاقی

مردان چاق ۳۵ درصد بیش از افراد غیرچاق در معرض خطر کمبود ویتامین D هستند. علت پایین بودن سطح ویتامین D در افراد چاق این میباشد که سلول‌های چربی ویتامین‌ را نگه می‌دارند و آن را آزاد نمی‌کنند.

دو. دیابت

افراد مبتلا به دیابت یا پیش‎دیابت سطح ویتامین D کمتری نسبت به افراد سالم دارند. این ارتباط هم در افراد لاغر و هم در افراد چاق دیده شده میباشد.

سه. بیماری قلبی

شواهد نشان می‌دهد که بیماری قلبی از عوارض کمبود ویتامین D در مردان میباشد. چون کمبود این ویتامین می‌تواند فشار خون که یکی از عوامل خطر بیماری قلبی میباشد را زیاد شدن دهد.

چهار. مولتیپل اسکلروزیس

مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس (MS)، ۱ بیماری خودایمنی ناتوان‌کننده میباشد که روی سیستم عصبی مرکزی (مغز و نخاع) تاثیر می‌گذارد. به گفته محققان، کمبود ویتامین D در مردان با زیاد شدن سرعت پیشرفت این بیماری دارای ارتباط میباشد.

پنج. بیماری التهابی روده

کمبود ویتامین D در کسانی که به دلیل مشکلات گوارشی قادر به جذب موثر مواد مغذی نیستند، زیاد رایج میباشد. ۱ مطالعه نشان داد که بیماران مبتلا به کولیت اولسراتیو فعال (یک نوع بیماری التهابی روده)، به‌ ویژه کسانی که کورتیکواستروئید مصرف می‌کنند، اغلب به کمبود ویتامین D مبتلا هستند.

شش. بیماری لثه و از دست دادن دندان

از آن جا که ویتامین D به جذب کلسیم در بدن یاری می‌کند، برای سلامت دندان‌ها و لثه‌ها لازم میباشد. کمبود ویتامین D در مردان سبب ضعیف شدن دندان‌ها می‌شود و آن‌ها را مستعد پوسیدگی می‌کند. علاوه بر این، احتمال ابتلا به پریودنتیت (التهاب لثه) را زیاد شدن می‌دهد.

کمبود ویتامین D در مردان

کمبود ویتامین D در مردان

هفت. آلزایمر و زوال عقل

محققان کمبود ویتامین D را با ناهنجاری در ساختار مغز، زوال شناختی و زوال عقل دارای ارتباط می‌دانند. با این حالا، شواهد کافی وجود ندارد که نشان دهد مکمل ویتامین D بتواند از بروز این مشکلات جلوگیری بکند.

در گونه لزوم میتوانید با پزشک عمومی انلاین مشورت نمایید و هم میتوانید بصورت حضوری به متخصص عمومی مراجعه نمایید.پیرمرد روی صندلی نشسته و دستش را روی پیشانی گذاشته میباشدزوال عقل یکی از علائم مهم کمبود ویتامین D میباشد.

هشت. آسم

بر اساس نتایج ۱ مطالعه بزرگ که روی بیشتر از ۲۱ هزار بزرگسال مبتلا به آسم انجام شد، بیمارانی که به کمبود ویتامین D مبتلا بودند ۲۵ درصد بیش احتمال داشت که حملات حاد آسم را تجربه کنند. این یافته اهمیت غربالگری سطح ویتامین D را برای بیماران مبتلا به آسم شدید نشان می‌دهد.

نه. سرطان پروستات

ویتامین D نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی دارد. کمبود این ویتامین امکان دارد التهاب را زیاد شدن دهد که ۱ عامل خطر برای بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان میباشد. علاوه بر این، بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که ویتامین D سرعت پیشرفت سرطان پروستات را کاهش می‌دهد و کمبود آن با تومورهای تهاجمی پروستات دارای ارتباط میباشد.

ده. پوکی استخوان

بدن ما برای جذب کلسیم و رشد استخوان‌ها به ویتامین D نیاز دارد. کمبود ویتامین D روی تراکم استخوان تاثیر منفی دارد که این به پوکی استخوان و شکستگی منجر می‌شود.

عوامل ذیل احتمال کمبود ویتامین D را زیاد شدن می‌دهند:

-داشتن پوست تیره
-زیاد شدن سن
-اضافه وزن یا چاقی
-زندگی در مناطقی که دور از خط استوا هستند یا از خورشید نور کافی دریافت نمی‌کنند
-ماندن در خانه برای مدت طولانی
-کار در شیفت شب
-ابتلا به بیماری مزمن کلیوی، بیماری کبدی یا هیپرپاراتیروئیدیسم
-ابتلا به بیماری‌هایی که روی جذب مواد مغذی تاثیر می‌گذارند، همچون بیماری کرون یا بیماری سلیاک
جراحی بای‌پس معده
-استفاده از داروهایی که روی متابولیسم ویتامین D تاثیر دارند، همچون استاتین‌ها و استروئیدها
-کرم ضدآفتاب احتمال کمبود ویتامین D را زیاد شدن می‌دهد، با این حالا استفاده از آن برای پیشگیری از سرطان پوست لازم میباشد.

اینفوگرافی درمورد علت کمبود ویتامین D در مردان

رنگ پوست، سن، وزن، محل زندگی و تاریخچه پزشکی همگی روی سطح ویتامین D خون تاثیر دارند.

تشخیص کمبود ویتامین D

با آزمایش خون می‌توان کمبود ویتامین D را در مردان تشخیص داد. این ویتامین به دو شکل در خون وجود دارد:

-هیدروکسی ویتامین D یا کلسی‌دیول
-دی‌هیدروکسی ویتامین D یا کلسی‌تریول
-رایج‌ترین آزمایش برای تشخیص کمبود ویتامین D، آزمایش ۲۵-هیدروکسی ویتامین D میباشد. چرا که غلظت بالاتری دارد و برای مدت بیشتری در خون شما باقی می‌ماند.

اگر دکتر متوجه شود که به کمبود ویتامین D مبتلا هستید، راه‌کارهای ذیل را به شما توصیه می‌کند:

یک. مصرف مکمل

استفاده از مکمل خوراکی ویتامین D برترین راه برای درمان کمبود این ماده مغذی مهم میباشد. شما می‌توانید این مکمل را بدون نسخه بخرید، ولی درمورد دوز آن میبایست با دکتر مشورت نمایید. ضروری به ذکر میباشد که مصرف قرص ویتامین D هم می‌تواند گزینه مناسبی برای درمان آن باشد، برای اطلاع از وقت مصرف قرص ویتامین d کلیک نمایید.

دو. خوردن غذاهای غنی از ویتامین D

درمان خانگی کمبود ویتامین D در مردان این میباشد که مصرف غذاهای حاوی این ویتامین را زیاد شدن بدهید. ویتامین D در ماهی‌های چرب (مثل سالمون و ساردین)، زرده تخم‌مرغ، جگر گاو و غذاهای غنی‌شده وجود دارد.

سه. قرار گرفتن در معرض نور خورشید

از آن جا که نور خورشید منبع طبیعی ویتامین D میباشد، دکتر امکان دارد بیرون رفتن از خانه را به شما نظر دهد. اگر حداقل دو بار در هفته و هر بار ۵ تا ۳۰ دقیقه بدون استفاده از کرم ضدآفتاب در معرض نور خورشید قرار بگیرید، احتمالا ویتامین D کافی در بدنتان تولید می‌شود.

مردی که در ساحل ایستاده و ۱ دست خود را پشت گردن گذاشته میباشد.برای درمان کمبود ویتامین D میبایست به مدت محدود در معرض نور خورشید قرار بگیرید.

کمبود ویتامین D در مردان

کمبود ویتامین D در مردان

کلام پایانی درمورد کمبود ویتامین D در مردان

کمبود ویتامین D رایج میباشد، ولی علائم آن اغلب خفیف و غیراختصاصی هستند. بنابراین، امکان دارد به سختی بتوانید آن را تشخیص بدهید. اگر فکر می‌کنید به کمبود ویتامین D مبتلا هستید، به دکتر عمومی یا متخصص داخلی مراجعه نمایید. در صورتی که آزمایش خون این موضوع را تایید بکند، میبایست از مکمل استفاده نمایید.

مطالب مرتبط:

نکات دوران بارداری

مصرف میوه و سبزیجات و فواید آن برای سلامتی

روش های تقويت ذهن كودك

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *