کم تحرکی و راهکارهای درمان آن

کم تحرکی و راهکارهای درمان آن :به سبک زندگی کم‌تحرک یا کم تحرکی به انگلیسی Sedentary lifestyle می‌گویند. کم تحرکی به این معنی میباشد که در طول روز فعالیت کافی ندارید و اغلب نشسته یا دراز کشیده‌اید. اگر به وضعیت خود یا اعضای خانواده دقت نمایید، متوجه می‌شوید که در بیش ساعات روز در حالا کار نمودن با لپ‌تاپ و موبایل، تماشای تلویزیون یا انجام بازی‌های ویدیویی هستید.

از سوی دیگر، همیشه برای رفت و آمد از مترو، اتوبوس یا اتومبیل استفاده می‌کنید یا به دلیل شغل‌تان مجبور هستید برای مدت طولانی پشت میز بنشینید.اگر در طول روز برای مدت طولانی می‌نشینید یا دراز می‌کشید، سبک زندگی کم‌ تحرکی دارید.

عوارض کم تحرکی

کم تحرکی می‌تواند تاثیر زیادی روی بدن و سلامتی داشته باشد. مهم‌ترین عوارض کم تحرکی در جدول ذیل آورده شده است:

عوارض جسمی عوارض روانی
فشار خون بالا
بیماری‌های قلبی-عروقی
انواع سرطان همچون سرطان روده بزرگ، رحم و سینه
دیابت نوع ۲
چربی خون بالا
اسید اوریک بالا
واریس اضطراب
افسردگی

 کم تحرکی و راهکارهای درمان آن

کم تحرکی و راهکارهای درمان آن

۱. چاقی

چاقی مهم‌ترین مشکلی میباشد که در اثر کم تحرکی به آن مبتلا می‌شوید. به یاد داشته باشید که چربی‌ها به سرعت در بدن انباشته می‌شوند، ولی برای سوزاندن آن‌ها میبایست وقت و انرژی زیاد زیادی صرف نمایید. چاقی می‌تواند خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن مثل دیابت نوع ۲ را زیاد شدن دهد.

۲. بیماری‌های جسمی

سبک زندگی کم‌تحرک در طولانی‌مدت متابولیسم را کاهش می‌دهد و توانایی بدن برای تنظیم سطح قند خون، چربی خون و فشار خون را مختل می‌کند. بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که بین کم تحرکی و تنگی نفس هم ارتباط وجود دارد. چون فعالیت بدنی کم روی حرکات عضلات تنفسی تاثیر منفی دارد. از سوی دیگر، چاقی حجم قفسه سینه را کاهش می‌دهد که این امر با تنگی نفس همراه میباشد.

۳. مشکلات دارای ارتباط با سلامت روان

تاثیر کم ‌تحرکی فقط به آسیب‌های جسمی محدود نمی‌شود، بلکه می‌تواند مشکلات روانی را هم شامل شود. هر چقدر برای مدت وقت بیشتری بی‌تحرک باشید، خطر بروز افسردگی و اضطراب در شما بالاتر می‌رود.

بر اساس تحقیقات، کسانی که به طور منظم ورزش می‌کنند زندگی سالم‌تر و شادتری دارند. چون فعالیت بدنی سبب ترشح موادی می‌شود که خلق و خو را بهبود می‌بخشند.کسانی که فعالیت بدنی کافی ندارند در معرض خطر ابتلا به افسردگی هستند.

درمان بی تحرکی

اگر سبک زندگی کم تحرکی دارید، به تدریج فعالیت بدنی را به برنامه روزانه خود بیفزایید. در ادامه به شما می‌گوییم که چطور می‌توانید در خانه و محل کار خود فعالیت بدنی‌تان را زیاد شدن بدهید.

زیاد شدن فعالیت بدنی در خانه

وظایف روزمره خود را با سرعت بیشتری انجام بدهید. خانه‌داری، باغبانی و تمیز نمودن حیاط همگی فعالیت بدنی محسوب می‌شوند.
در حین تماشای تلویزیون فعالیت بدنی داشته باشید. برای مثال، می‌توانید با دمبل ورزش نمایید، حرکات کششی ملایم یوگا را انجام بدهید یا از دوچرخه ثابت استفاده نمایید. به‌علاوه، توصیه می‌شود به جای استفاده از کنترل تلویزیون، بلند بشوید و کانال‌ها را خودتان عوض نمایید.

فیلم‌های ورزشی را از اینترنت دانلود و همراه با آن‌ها تمرین نمایید. اینکار به ویژه برای افرادی که نمی‌توانند به باشگاه بروند ایده خوبی میباشد.
در محله خود قدم بزنید. فرزندتان را پیاده به مدرسه ببرید یا همراه با یکی از دوستان‌تان پیاده‌روی نمایید. اینکار هم سرگرم‌کننده میباشد و هم فعالیت بدنی شما را زیاد شدن می‌دهد.هنگام صحبت نمودن با تلفن بایستید یا قدم بزنید.

تحقیقات نشان می‌دهد که نشستن طولانی‌مدت با زیاد شدن خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن دارای ارتباط میباشد.چند وسیله ورزشی برای خانه خود تهیه نمایید. خرید تردمیل یا دوچرخه ثابت پرهزینه میباشد، ولی به راحتی می‌توانید تجهیزات ارزان‌تر همچون توپ‌ یوگا و پیلاتس، دمبل یا کش‌ ورزشی را بخرید و با آن‌ها در خانه ورزش نمایید.

 کم تحرکی و راهکارهای درمان آن

کم تحرکی و راهکارهای درمان آن

زیاد شدن فعالیت بدنی در محل کار

امروزه اکثر مردم در محل کار خود برای مدت طولانی می‌نشینند و از کامپیوتر استفاده می‌کنند. داشتن فعالیت بدنی کافی در روزهای پرمشغله سخت و چالش‌برانگیز است، ولی با رعایت نکته ها ذیل می‌توانید با این مشکل مقابله کنید:

-حداقل هر ۱ ساعت یک‌بار از روی صندلی خود بلند بشوید و کمی در اتاق‌ قدم بزنید.
-وقتی که با تلفن صحبت می‌کنید بایستید.
-از مدیر خود بخواهید که در گونه امکان برای شما میز ایستاده تهیه بکند.
-به جای آسانسور از پله برای رفت و آمد استفاده نمایید.
-در ساعت ناهار یا استراحت در اطراف ساختمان شرکت قدم بزنید.
-در گونه امکان به جای این که برای همکارتان ایمیل بفرستید به اتاق او بروید.
-اینفوگرافی درمورد راه‌های زیاد شدن فعالیت بدنی در محل کار
-تا حد امکان تلاش نمایید در محل کار خود برای مدت طولانی پشت میز ننشینید.
-همان‌طور که متوجه شدید راههای مختلفی برای زیاد شدن فعالیت بدنی وجود دارد. تنها نکته مهم این میباشد که فعالیت یا ورزش مورد علاقه خود را پیدا نمایید و به انجام آن پایبند باشید.

 

مطالب مرتبط:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *