آقایان این آزمایش ها را بدهند

آقایان این آزمایش ها را بدهند :برخی بیماری ها در بین آقایان رواج بیشتری دارد، ولی متاسفانه آقایان کمتر به دکتر مراجعه می کنند.نیازی به برآوردهای خاصی نیست تا مشخص شود مردان بیش از زنان از مراجعه به دکتر اجتناب می کنند. در حقیقت زنان ۱۰۰ درصد بیش از مردان برای معاینه، انجام تست های غربالگری و مشاوره های پیشگیری از بیماری به دکتر مراجعه می کنند، حتی اگر مشکل به وجود آمده خیلی سخت و کشنده نباشد.

پزشک لسلی شلاتر Leslie Schlachter، مدیر برنامه سلامت مردان در کوه سینا Mount SinaiMount Sinai می گوید: بسیاری از مردان در طول سال های زیادی، از وقت کودکی که به متخصص اطفال مراجعه کرده اند تا ۵۰ سالگی که نخستین ترس های مربوط به سلامت خود را دارند، به دکتر مراجعه نمی کنند. مراجعه به دکتر نبایستی اینقدر به تعویق بیفتد.

چکاپ های پیشگیرانه سلامتی به سلامت مردان یاری میکند. این معاینات و چکاپ ها سبب میشود سرطان های خطرناک در مراحل اولیه کشف شده و زندگی فرد را نجات بدهند.در ادامه به آزمایشات و معایناتی اشاره میکنیم که ضروری میباشد حتما انجام بدهید تا زندگی سالم تری داشته باشید.

آقایان این آزمایش ها را بدهند

آقایان این آزمایش ها را بدهند

آقایان عزیز برای حفظ سلامت خود میبایست این آزمایش ها را انجام بدهید

پزشک شلاتر می گوید: تست سالانه قند خون برای مردان لازم میباشد تا احتمال ابتلا به بیماری های قلبی کاهش پیدا بکند.دیابت ۱ بیماری مزمن میباشد که با زیاد شدن سطح قند خون مشخص میشود و به شدت خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیگر پیامدها و آسیب های اندام های داخلی را زیاد شدن میدهد. پیامدهایی همچون آسیب کبدی و اختلال نعوظ که بر اثر آسیب رسیدن به عصب بروز میکند.

آزمایش سالانه قند خون برترین روش برای تشخیص دیابت میباشد که پیش از پیشرفت آن میتوان به درمان آن پرداخت.بسیاری از مردان در اوایل ابتلا به دیابت یا تشخیص این بیماری می توانند مشکل را با رژیم غذایی متناسب و ورزش نمودن مدیریت کنند. پزشک شلاتر می گوید: اگر مدیریت سبک زندگی با رژیم غذایی و ورزش نمودن کافی نیست، داروهای خوراکی و انسولین وجود دارد که می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

آزمایش و بررسی پوست

مردانی که سابقه ابتلا به سرطان پوست را در خانواده خود داشته اند یا در سنین پایین دچار آفتاب سوختگی شدید شده اند، بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به سرطان پوست هستند. به گفته پزشک شلاتر سرطان پوست مردان را در هر سنی تحت تاثیر قرار میدهد.
ضروری میباشد سالانه بوسیله ۱ متخصص پوست مورد معاینه قرار بگیرید.

در خانه هم به خال ها و نشان هایی که از وقت تولد روی بدن داشته اید، دقت بیشتری نمایید چرا که تغییرات جزئی می تواند نشانگر بروز مشکل باشد. استفاده مداوم از کرم ضد آفتاب مهم است.

آزمایش PSA

از هر ۷ آقا ۱ شخص به سرطان پروستات مبتلا میشود. به جز سرطان پوست، سرطان پروستات هم در بین مردان زیاد رایج میباشد. آزمایش SPA یا Prostate Specific Antigen آنتی ژن خاص پروستات همراه با معاینات دیجیتال مقعدی برترین روشها برای کشف سرطان پروستات هستند.

پزشک شلاتر می گوید: همه مردان از ۵۰ تا ۷۰ سالگی میبایست سالانه مورد معاینه قرار گیرند. اگر فردی سابقه ابتلا به سرطان پروستات در خانواده خود داشته، آزمایش PSA میبایست در سن ۴۰ سالگی شروع شود.

کولونوسکوپی

کولونوسکوپی آزمایش ضروری برای مردان (و زنان) بالای ۵۰ سال میباشد،در این سن خطر ابتلا به سرطان روده زیاد شدن پیدا میکند. دیگر عوامل تشدید کننده عبارتند از سابقه ابتلا به بیماری التهابی روده یا انتخاب ۱ رژیم غذایی با چربی حیوانی بالا.

پزشک شلاتر می گوید: اگر شما سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان روده را ندارید، کولونوسکوپی میبایست در سن ۵۰ سالگی انجام شود. کولونوسکوپی های بعدی هر سه تا ده سال انجام میشود که این فاصله بر اساس نتایج هر کولونوسکوپی تعیین میشود.

آزمایش فشار خون و کلسترول

فشار خون بالا مهمترین عامل بروز سکته مغزی در مردان میباشد و اگر کنترل نشود خیلی خطرناک خواهد بود. کلسترول بالا منجر به بروز مشکلات قلبی و عروقی جدی میشود، از جمله حمله قلبی و سکته مغزی.
پزشک شلاتر می گوید: معاینه را میتوانید با اساس کار خون انجام بدهید. اندازه گیری فشار خون در هر جایی و بدون نیاز به ملاقات دکتر انجام میشود.
مردان از بیست سالگی به بالا هر سه تا پنج سال میبایست کلسترول خود را چک کنند و پس از ۵۰ سالگی اینکار را سالانه انجام بدهند.
اگر شانس ابتلا به برخی بیماری ها را دارید این آزمایش ها را انجام بدهید.

آقایان این آزمایش ها را بدهند

آقایان این آزمایش ها را بدهند

اکوی قلب یا اکوکاردیوگرافی Echocardiogram

بسیاری از عوامل مرگبار قلبی با آزمایش کلسترول و کنترل فشار خون و کنترل وزن مدیریت میشوند. ولی اگر سابقه بیماری قلبی در بین اعضای خانواده وجود دارد، یا اگر قبلا دچار کلسترول بالا یا فشار خون بالا بوده اید، اکوی قلب یا اکوکاردیوگرافی می تواند به شما اطمینان دهد که آسیب قلبی جدی وجود ندارد.
*اکوکاردیوگرافی Echocardiogram :پژواک‌نگاری قلب یا اکوکاردیوگرافی که به آن سونوگرافی قلب یا اکوی قلب هم گفته می‌شود روشی غیر تهاجمی میباشد که با استفاده از امواج صوتی، ساختمان داخلی قلب به عکس کشیده می‌شود و در حقیقت به عنوان استاندارد تشخیص بیماری‌های قلبی تلقی می‌شود.

آزمایش آنزیم کبد

آزمایش آنزیم کبد بخشی از کار استاندارد خون است و به دنبال آسیب های کبدی است که عوامل مختلفی سبب بروز آن میشوند، از جمله الکل – به طور کل میزان مصرف نوشیدنی های الکلی در بین مردان بیش از زنان میباشد.

پزشک شلاتر می گوید: تست آنزیم های کبد برای مردان خیلی مهم میباشد، چرا که مصرف داروهای بدون نسخه، مصرف الکل، اختلالات التهابی، اختلالات تیروئید، چاقی و برخی سموم سبب زیاد شدن این آنزیم ها میشوند.

آزمایش TSH

تیروئید با آزادسازی هورمون هایی که سوخت و ساز بدن را تنظیم می کنند، به همه سلول ها در بدن یاری میکند. هر گونه تغییر در هورمون هایی که تولید میکند می تواند بر روی زندگی ۱ مرد تاثیر بگذارد و منجر به زیاد شدن وزن، بی تفاوتی و خستگی مفرط شود. نوعی آزمایش خون به نام هورمون تحریک کننده تیروئید TSH می تواند برای ارزیابی عملکرد تیروئید اجام شود.

پزشک شلاتر می گوید: متاسفانه بسیاری از نشانه های مربوط به کم کاری یا پرکاری تیروئید، نشانه هایی هستند که مردان احساس می کنند بخشی از زندگی آنهاست. ولی اگر آزمایش انجام شده هر گونه اختلالی نشان دهد، این اختلالات با مصرف دارو برطرف میشوند.

*TSH یا thyroid-stimulating hormone : هورمونی میباشد که عملکرد تیروئید را کنترل میکند. این هورمون، هورمون تیروئید تحریک کننده میباشد. در واقع این هورمون از غده هیپوفیز در مغز تولید میشود.

آزمایش غربالگری ریه

سرطان ریه یکی از قابل پیشگیری ترین سرطان هاست. ۹۰ درصد مواقع در افراد سیگاری این سرطان تشخیص داده میشود. دیگر افراد مبتلا به سرطان ریه افرادی هستند که از لحاظ ژنتیکی مستعد ابتلا به این بیماری هستند یا افرادی که در معرض دود سیگار دیگران یا مواد شیمیایی سمی قرار گرفته اند.
پزشک شلاتر می گوید: پیشگیری زیاد مهم میباشد. سرطان ریه اغلب شرایطی میباشد که بصورت اتفاقی و در اسکن های مربوط به دیگر بیماری ها کشف میشود. غربالگری سرطان ریه کمی بحث براگیز میباشد، چرا که فرم های پذیرفته شده اسکن این بیماری دارای پرتوهایی هستند.
متخصصان سرطان ریه به دنبال روش هایی هستند که میزان کمتری از پرتو در آزمایش بکار گرفته شود که امکان دارد در آینده امکان پذیر شود. استفاده از اشعه ایکس به طور سالیانه به عنوان ابزاری برای غربالگری ریه توصیه نمی شود.

آقایان این آزمایش ها را بدهند

آقایان این آزمایش ها را بدهند

 

مطالب مرتبط :
1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *