احتیاط‌ های ضروری بعد از انتقال جنین

احتیاط‌ های ضروری بعد از انتقال جنین : تحقیقات دانشمندان نشان میدهد که از هر ۸ زن ۱ شخص از آن ها به راحتی باردار نمی شوند. این افراد جهت باردار شدن می توانند از روشهای یاری باروری همچون IVF استفاده نمایند. آی وی اف ۱ روش درمان ناباروری میباشد که طی آن تخمک خانم و اسپرم مرد در محیط آزمایشگاهی لقاح داده میشوند و جنین تشکیل میگردد.

جنین حاصل از IVF را میتوان در داخل رحم خانم قرار داد و یا میتوان آن را فریز کرد. کسانی که ای وی اف انجام می دهند، نگرانی های بیشماری از قبیل میزان موفقیت IVF، قیمت انجام آن و مسائل دوران بارداری دارند. بنابراین امکان دارد دچار اضطراب شوند. با رعایت برخی اصول و انجام مراقبت های بعد از انتقال جنین، میتوان میزان موفقیت ای وی اف (انتقال جنین موفق) و در نتیجه شانس بچه دار شدن زوجین را زیاد شدن داد.

خدمات پرستاری در منزل

مراقبت های بعد از انتقال جنین شامل موارد مختلفی میباشد که رعایت هر کدام از این موارد، زیاد مهم و لازم میباشد. در ادامه به مهمترین موارد مراقبت های بعد از انتقال جنین میپردازیم.

احتیاط‌ های ضروری بعد از انتقال جنین

تغذیه بعد از انتقال جنین:

چگونگی تغذیه بعد از انتقال جنین، از جمله مسائلی میباشد که بسیاری از خانم ها در مورد آن کنجکاو هستند. در هنگام انجام IVF و پس از انتقال جنین، رژیم غذایی فرد میبایست سالم و متعادل باشد. تغییرات بنیادی در رژیم غذایی بعد از انتقال جنین، از جمله استفاده از مواد غذایی فاقد گلوتن توصیه نمی شود.احتیاط‌ های ضروری بعد از انتقال جنین

مطالعلات نشان داده اند که داشتن وزن طبیعی و رژیم غذایی متناسب، می تواند باعث زیاد شدن سلامت مادر در خانم هایی که سن آن ها کمتر از ۳۵ سال میباشد گردد. بهتر میباشد تغذیه بعد از انتقال جنین شامل مواد ذیل باشد چرا که با مصرف این موارد مشاهده علائم دفع جنین بعد از انتقال به کمترین حد خود می رسد:

• وعده های غذایی سرشار از میوه و سبزیجات؛
• زیاد شدن مصرف پروتئین که در مواد غذایی همچون ماهی و مرغ وجود دارد؛
• مصرف انواع غلات؛
• خوردن حبوبات همچون لوبیا، نخود و عدس؛
• مصرف میوه هایی همچون آناناس بعد از انتقال جنین نمی تواند سبب بروز مشکل حادی شود؛
• نشاسته بعد از انتقال جنین را مشکلی را به وجود نخواهد آورد؛
• استفاده از چربی های سالم مثل آواکادو، روغن زیتون، مغزها و دانه های خوراکی؛
• اجتناب از مصرف گوشت خام، شکر و مواد غذایی حاوی نگهدارنده ها.

ورزش بعد از انتقال جنین:

خیلی از خانم ها در حین IVF و پس از انتقال جنین از انجام ورزش اجتناب کرده و یا انجام آن را متوقف می کنند. زیرا تصور می کنند که انجام ورزش بعد از انتقال جنین می تواند به بارداری آن ها آسیب برساند. پزشکان توصیه می کنند مادران به ورزش ادامه بدهند خصوصا افرادی که از پیش ورزش انجام می بدهند.

تحقیقات نشان داده میباشد افرادی که دارای BMI متناسب هستند و ورزش می کنند رحم متناسب تری جهت بارداری دارند. البته ضروری به ذکر میباشد که دویدن، می تواند در بارداری اختلال درست کردن بکند و ضخیم شدن بخش اندومتر رحم را تحت تاثیر قرار دهد زیرا جریان خون را از رحم به دیگر اعضای بدن منتقل مینماید و بر روی سیستم تولید مثل تاثیر می گذارد.

کسانی که از دویدن اجتناب می کنند، می توانند ورزش هایی همچون قدم زدن را جایگزین آن نمایند..

احتیاط‌ های ضروری بعد از انتقال جنین

دارو های مصرفی پس از انتقال جنین:

خانم هایی که تحت درمان آی وی اف هستند و انتقال جنین انجام داده اند، میبایست پایان داروهای مصرفی خود را بشناسند و با دستور دکتر خود، داروها را قطع کرده یا تغییر دهند. اصولا داروهای مصرفی پس از انتقال جنینبه رحم، به قرار ذیل خواهند بود:

• داروهای هورمونی؛
• مکمل های دارویی.

داروهایی که در موارد خاص پس از انتقال جنین استفاده میشوند هم شامل موارد ذیل هستند:

• داروهای ضد افسردگی؛
• داروهای استروئیدی در کسانی که بیماری های خاص همچون لوپوس و آسم دارند؛
• داروهای تیروئید؛
• داروهای مربوط به شیمی درمانی؛
• هم چنین داروهایی که اثرات داروهای هورمونی را کاهش بدهند.
داروهای نام برده، اصلی ترین داروهای مورد استفاده در ای وی اف و پس از انتقال جنین می باشند. گاهی به صلاحدید دکتر امکان دارد تغییراتی در داروهای مصرفی درست کردن گردد.

 

مصرف مکمل های دارویی پس از انتقال جنین:

یکی از مهم ترین مکمل های دارویی پس از انتقال جنین اسید فولیک میباشد زیرا از درست کردن آسیب مغزی و اختلال در ستون فقرات جنین جلوگیری مینماید. ویتامین D یکی دیگر از مکمل های دارویی میباشد که پس از انتقال جنین برای زنان تجویز میشود زیرا کاهش ویتامین D می تواند باعث بیماری اوتیسم در جنین شود.

روغن ماهی هم بوسیله بسیاری از پزشکان به بیماران داده میشود. نکته مهم این میباشد که مکمل های دارویی هم میبایست بوسیله دکتر و با توجه به شرایط مریض تجویز گردند.

احتیاط‌ های ضروری بعد از انتقال جنین

مسافرت بعد از انتقال جنین:

انتقال جنین منعی برای مسافرت نمودن به وجود نمی آورد. پس از انتقال جنین در گونه مسافرت طولانی مدت با ماشین و یا هواپیما، بهتر میباشد هر ۱ ساعت یکبار خانم پیاده شده، راه برود و مایعات بنوشد. اگر پس از انتقال جنین، بارداری گونه بگیرد، فرد هنگام سفر میبایست به مناطقی برود که امکانات کافی وجود داشته باشد تا در گونه نیاز بتواند از امکانات ضروری استفاده نماید.

سفر به کشورهایی که امکان عفونت های خاص از جمله عفونت با ویروس زیکا وجود دارد پس از انتقال جنین به رحم، به زنان توصیه نمی شود.

استراحت بعد از انتقال جنین:

در دستورالعمل های نو، استراحت بعد از انتقال جنین توصیه نمی شود. علت اصلی عدم توصیه به استراحت بعد از انتقال جنین این است که عدم تحرک به همراه استروژن می تواند باعث زیاد شدن لخته شدن خون شود، بنابراین استراحت بعد از انتقال جنین می تواند مانع خون رسانی به جنین شده و در رشد جنین و جفت اختلال درست کردن نماید.

کار نمودن پس از انتقال جنین:

کار نمودن بعد از انتقال جنین بلامانع میباشد. خانم ها پس از انتقال جنین می توانند سر کار بروند و هیچ دلیل خاصی برای استراحت وجود ندارد.

رابطه جنسی پس از انتقال جنین:

داشتن رابطه جنسی پس از انتقال جنین تاثیری بر موفقیت درمان ناباروری ندارد درنتیجه انجام آن بلامانع است .

استحمام بعد از انتقال جنین:

بسیاری از افراد تصور می کنند که استحمام بعد از انتقال جنین درست نیست این در حالی میباشد که استحمام بعد از انتقال جنین ممنوع نیست و خانم ها می توانند پس از انتقال جنین حمام کنند. هنگام استحمام بعد از انتقال جنین، آب مورد استفاده نبایستی زیاد گرم باشد زیرا می تواند به بارداری آسیب وارد نماید. هم چنین رفتن به سونا و جکوزی به دلیل گرمای بیشتر حد توصیه نمی شود و ممنوع میباشد.

نحوه خوابیدن بعد از انتقال جنین:

مطالعات نشان داده اند شیوه خاصی در خوابیدن بعد از انتقال جنین وجود ندارد، بنابراین نحوه خوابیدن بعد از انتقال جنین تاثیری بر روی زیاد شدن احتمال لانه گزینی جنین ندارد. هر نوع نحوه خوابیدن بعد از انتقال جنین حتی لم دادن در این دوران امکان پذیر میباشد و سبب مشاهده علائم دفع جنین پس از انتقال نخواهند شد. تنها نکته قابل توجه در نحوه خوابیدن بعد از انتقال جنین این میباشد که خانم ها میبایست احساس راحتی داشته باشند.

در این دوران راه هایی جهت بهبود کیفیت خواب توصیه میشوند که به شرح ذیل می باشند:

• دمای متناسب اتاق خواب شانزده تا نوزده درجه سانتی گراد؛
• دوش آب گرم پیش از خواب؛
• قرار دادن اسطوخودوس در اتاق خواب؛
• اجتناب از نوشیدن چای و کافئین چهار تا شش ساعت پیش از خواب؛
• عدم مصرف مواد غذایی دو تا سه ساعت قبل از خواب؛
• گوش دادن به موزیک های آرام؛
• استفاده نکردن از تلویزیون، لپ تاپ و گوشی تلفن همراه ۳۰ دقیقه پیش از خواب.

تاثیر مصرف الکل و سیگار پس از انتقال جنین:

مصرف سیگار، الکل و تنباکو از مهم ترین عوامل تأثیرگذار بر روی میزان موفقیت بارداری می باشند. مصرف موارد نامبرده، تاثیر منفی بر باروری، کیفیت تخمک و اسشپرم و در نتیجه کیفیت جنین دارد. مطالعات نشان می بدهند که حتی مصرف کوتاه مدت سیگار و تنباکو اثرات منفی بر روی مراحل مختلف بارداری دارد.

احتیاط‌ های ضروری بعد از انتقال جنین

احساس خستگی پس از انتقال جنین:

جهت رفع احساس خستگی پس از انتقال جنین، انجام اقدامات ذیل توصیه می شود:
• داشتن خواب شبانه به مدت ۸ ساعت هر شب؛
• داشتن هر روز ۳۰ تا ۴۵ دقیقه خواب نیمروزی؛
• مثبت اندیشی.

راهکارهایی جهت کاهش استرس پس از انتقال جنین:

انجامIVF و انتقال جنین یکی از پرچالش ترین مسائل مربوط به زندگی زوجین میباشد، بنابراین زنان میبایست بتوانند این مرحله از زندگی خود را مدیریت نمایند. موارد ذیل در کاهش اضطراب این دوران، نقش مؤثری دارند:
• مصرف مقدار زیاد مایعات؛
• داشتن خواب شبانه به میزان کافی؛
• ملاقات دوستان؛
• دیدار والدین؛
• مطالعه کتاب؛
• انجام یوگا؛
• تماشای فیلم.
برای درک، بهتر فیلم انتقال جنین در ای وی اف را مشاهده فرمایید.

در رابطه با انتقال جنین در ای وی اف اشاره به موارد ذیل دارای اهمیت است:

بالا رفتن از پله بعد از انتقال جنین مشکلی در روند آی وی اف به وجود نخواهد آورد؛

درد ذیل شکم بعد از انتقال تا زمانیکه خونریزی مشاهده نشود طبیعیست؛

در پاسخ به این پرسش که شب پیش از انتقال جنین چی بخوریم میتوان این گونه جواب داد که فقط بهتر میباشد همچون سایر جراحی ها شب پیش از این عمل هم غذاهای سبک مصرف کنید؛

با مراقبتهای بعد از ای وی اف پیش از انجام عمل خود تا حدودی آشنایی داشته باشید؛از جمله علائم لانه گزینی بعد از انتقال جنین فریز شده می تواند سفت شدن سینه، مشاهده ترشح واژینال و درد ذیل شکم باشد که طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد.

مطالب مرتبط :

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *