افزایش سطح فعالیت بدنی سالمندان

افزایش سطح فعالیت بدنی سالمندان : در دوران سالمندی بسیاری از افراد مسن دامنه حرکتی خود را تا حدودی از دست می بدهند و دچار محدودیت های حرکتی میشوند که این مسئله برای آنان زیاد ناخوشایند میباشد و آنان را دچار مشکلاتی می کنند.

سالمندان میبایست بدانند که این دوران برای آنان آغاز یک سری از برنامه و علاقه مندی آنان به وقت های گذشته میباشد و آنان میبایست برای دوران باز نشستگی خودشان یک برنامه ریزی صحیح داشته باشند و به زندگی خود ادامه بدهند ولی اگر دامنه حرکتی آنان با مشکل روبرو شود و فعالیت ضروری را نداشته باشد نمیتواند یک زندگی خوشحال و به دور از بیماری داشته باشد.

بنابراین میبایست روش هایی برای افزایش سطح فعالیت های بدنی در سالمندان ارائه شود تا به بهبود کیفیت زندگی آنان منجر شود.

بالا رفتن سطح فعالیت بدنی سالمندان با مراقبت های پرستاران و مراقبین:

بعضی از سالمندان به دلیل کهولت سن مجبور هستند دائما در بستر باشند و بعضی از سالمندان با یاری پرستار منزل خود می توانند بکار ها و فعالیتهای روزانه مخصوصا فعالیتهای بدنی در کمال امنیت و آرامش بپردازند.

برای افزایش سطح فعالیت بدنی در سالمندان می‌توانیم به موارد ذیل اشاره کنیم:

افزایش سطح فعالیت بدنی سالمندان

انجام فعالیتهای منظم جسمانی:

مراقب و پرستارسالمند میبایست میزان فعالیتهای سالمند را تحت پیشنهاد داشته باشد و یک فضای متناسب برای انجام فعالیتهای کششی و قدرتی برای سالمند به وجود بیاورد. این ورزش ها میبایست طوری باشد که برای سالمند سبک باشد زیرا اگر فعالیت سنگین باشد میتواند روی قلب سالمند تاثیرات بدی داشته باشد این تمرینات کششی روی قسمت هایی از بدن شامل گردن، قسمت کتف، مچ پاها و عضلات چهر سر ران صورت می گیرد که میتواند بدن سالمند را در این نواحی منعطف سازد.

ورزش ها و فعالیتهای جسمانی را در رده ابتدا برنامه روزانه سالمند قرار دهید: مراقبین سالمند میبایست آنان را به الویت قرار دادن ورزش در کار های روزانه ترغیب نمایند زیرا مفصل و ماهیچه سالمند در تحرک آنان نقش مهمی دارد.

انواع ورزش های مناسبی که برای سالمند در نظر گرفته شده  و میتواند باعث زیاد شدن سطح فعالیت بدنی در سالمندان شود به شرح ذیل است:

-پیاده روی 
-انجام حرکات یوگا
-شنا نمودن در آب های کم عمق
-ورزش همراه رقص
-دو آرام
-دوچرخه سواری 

پیاده روی سالمند برای افزایش سطح فعالیت بدنی:

این ورزش یکی از مهم ترین ورزش هایی میباشد که علاوه بر متعادل نگه داشتن وزن سالمند میتواند باعث افزایش سطح فعالیت بدنی او هم شود سالمندان معمولا در خانه به سر میبرند و فعالیتهای آن چنانی ندارند ولی بهتر میباشد برای حفظ روحیه سالمندان و هم چنین فعالیت بدنی آنان را پیاده روی تشویق کنید پیاده روی در دل طبیعت و در پارک های محیط اطراف منزل میتواند برای آنان زیاد مفید واقع شود.افزایش سطح فعالیت بدنی سالمندان

سالمندان برای ارتقاء فعالیت های بدنی خود به وسایل کمکی نیاز دارند:

سالمندان با توجه به تغییر و تحولی که در جسم آنان به وجود می آید ضروری میباشد برای امنیت بیش آنان از وسایل کمکی همچون واکر یا عصا برای زیاد شدن سطح فعالیتهای بدنی آنان استفاده شود زیرا سالمندان تعادل کامل ندارند پس ضروری میباشد علاوه بر وسایل کمکی یک نفر مراقب در کنار آنان باشد که از آنان حمایت بکند.

رژیم غذایی متناسب برای افزایش سطح فعالیت بدنی سالمندان:

سالمندان برای بالا بردن فعالیت بدنی خودشان میبایست در روز مقدار قابل توجهی پروتئین مصرف کنند تا قدرت ماهیچه ها و عضلات آن بالاتر رود و توجه به میزان وزن آنان در این سنین هم حائز اهمیت میباشد که میبایست بین قد و وزن آنان تناسب ضروری برقرار شود.

جلوگیری از آسیب دیدگی سالمند در جهت افزایش سطح فعالیت بدنی:

سالمندان به دلیل پیری و عدم توانایی ضروری در این دوران می میبایست مورد مراقبت و نگهداری قرار بگیرند زیرا آسیب وارده بر سالمندان در این دوران باعث میشود مدت وقت طولانی آنان را بستر بکشاند که این خود میتواند محدودیت حرکتی برای آنان درست کردن بکند بنابراین زمانیکه سالمندان به فعالیتهای بدنی می پردازند میبایست دائما مراقب آنان باشید و از آسیب دیدگی احتمالی آنان پیشگیری کنید .افزایش سطح فعالیت بدنی سالمندان

راههای جلوگیری از آسیب دیدگی سالمند میتواند شامل موارد ذیل باشد:

یاری نمودن به سالمندان در حین راه رفتن
پرهیز از بلند نمودن وسایل سنگین
دور ماندن از فعالیت هایی که در محیط های نا متناسب میباشد همچون زمین های پر برف یا سطح های لغزنده

افزایش سطح فعالیت های بدنی در سالمندان و تاثیرات آن در امنیت جانی و جسمی سالمند:

زمانیکه یک سالمند فعالیتهای بدنی منظمی داشته باشد به مراتب میتواند جلوی یک سری از آسیب های جسمانی را در وجود خود پیشگیری نماید به این صورت که فرد سالمند با تحرکات بدنی میتواند تعادل بدن خود را بالا ببرد و از زمین خوردگی و آسیب های ناشی از آن پیشگیری نماید و این خود میتواند روی سلامت فرد سالمند زیاد کارآمد باشد.

اگر برای سالمند خود در خانه به پرستاری مجرب و کارآمد نیاز دارید، با ما تماس بگیرید.

مطالب مرتبط :

ورزش سالمندان در منزل

ازدواج مجدد سالمندان

عوارض واکسن کرونا در سالمندان

بیماری زونا در سالمندان

بیماری های شایع سالمندان

کم خونی در سالمندان: علائم، دلیل ابتلا و درمان

پرستاری از سالمند افسرده و دلایل افسردگی درسالمندان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *