بازی درمانی در کودکان

بازی درمانی در کودکان : بازی درمانی Play Therapy نوعی مشاوره یا روان درمانی میباشد که از بازی برای ارزیابی ، پیشگیری یا درمان چالش های روانی-اجتماعی کودک استفاده میکند. اگرچه بازی درمانی را میتوان در مورد بزرگسالان هم استفاده نمود ، ولی اکثرا در کودکان استفاده میشود.

مزایای بازی درمانی

در ظاهر به نظر می رسد که بازی درمانی فقط در مورد سرگرمی با اسباب بازی میباشد. با این حالا ، تحقیقات نشان میدهد بازی درمانی در درمان انواع مشکلات روان و اختلالات رفتاری موثر میباشد

علل استفاده از بازی درمانی

کودکان فاقد مهارت های شناختی و کلامی برای گفتگو در مورد برخی موضوعات هستند. به عنوان مثال غم و اندوه می تواند برای آنان زیاد پیچیده باشد و کودک امکان دارد در بیان افکار و احساسات خود دچار مشکل شود.بازی می تواند راهی عملی برای کودکان باشد تا بتوانند روی موضوعاتی که برای آنان غمگین کننده میباشد کار کنند. آنان می توانند صحنه ها را بازی کنند ، به مشکلات خاصی بپردازند ، یا شخصیت هایی خلق کنند که احساسات خود را با آنان به اشتراک می گذارند.

کودکان اغلب احساسات خود را با اسباب بازی ها به نمایش می گذارند . کودکی که یکی از عزیزان خود را از دست داده میباشد امکان دارد با استفاده از عروسک ها شخصیتی ناراحت را بسازد که دوستش را از دست داده میباشد.یا امکان دارد کودکی که شاهد خشونت خانگی بوده میباشد ، از یک خانه عروسک برای ترسیم کودکی که ذیل تخت مخفی شده میباشد استفاده بکند زیرا بزرگسالان در حالا دعوا هستند.

بسته به نوع بازی درمانی که استفاده میشود ، درمانگر امکان دارد در نقاط مختلف بازی مداخله بکند تا به حل یک مسئله یاری بکند.

بازی درمانی در کودکان

بازی درمانی در کودکان چیست و چگونه به آنان کمک می‌کند؟

بازی درمانی می تواند بصورت ذیل به کودکان کمک کند:

مسئولیت پذیری در رفتارهای آنان بیش شود

همدلی و احترام در آنان پرورش یابد

اعتماد به نفس در کودک درست کردن میشود تا بتوانند نسبت به توانایی های خود اطمینان بیشتری داشته باشند

احساسات را به روشی سالم شناسایی و بیان بکند

مهارت های بین فردی آنان را بهبود می بخشد

مهارت‌های اجتماعی تازه می آموزد

مهارت های بهتر حل مسئله را تمرین میکند

چه مشکلاتی در بازی درمانی مورد درمان قرار می گیرند :

بازی‌درمانی اغلب برای یاری به کودکان در پردازش و درک رویدادهای استرس زای زندگی همچون جابجایی ، بستری شدن در بیمارستان ، آزار جسمی و جنسی ، خشونت خانگی و بلایای طبیعی مورد استفاده قرار میگیرد.

هم چنین می تواند برای درمان بیماری های روانی یا مشکلات رفتاری مورد استفاده قرار بگیرد.

در این جا برخی از رایج ترین موضوعات مطرح شده در بازی درمانی وجود دارد:

بیشتر فعالی

پرخاشگری

مدیریت خشم

اختلالات اضطرابی

اختلال طیف اوتیسم

افسردگی

طلاق

غم و اندوه

ناتوانی های جسمی و یادگیری

مشکلات مربوط به مدرسه

معضلات اجتماعی

ضربه و بحران

بازی درمانی در کودکان

ابزارهای بازی درمانی و رویکردهای مشترک

بسیاری از درمانگران بازی‌درمانی یک اتاق بازی درمانی اختصاصی دارند که مملو از وسایلی میباشد که به روند درمانی کودک کمک می کنند. برخی از اسباب بازی های شایع بازی درمانی عبارتند از:

روش بازی درمانی

چهره های اکشن

مجسمه های حیوانات

لوازم هنری

نقاب

عروسک های مختلف

آشپزخانه با غذای مصنوعی

اسباب بازی های ادوات موسیقی

دستبند

سینی شن و ماسه

ماشین های اسباب بازی

رویکرد کودک محور یا غیر مستقیم و مستقیم

بازی‌درمانی به دو شکل اساسی وجود دارد: غیر مستقیم (یا کودک محور) و مستقیم . در بازی درمانی کودک محور به کودکان اسباب بازی و وسایل خلاقانه داده میشود و به آنان اجازه داده میشود که چگونه زمان خود را بگذرانند.

در مورد کارهایی که میبایست انجام بدهند یا این که چطور میبایست مشکلات خود را حل کنند هیچ راهنمایی یا دستورالعملی به آنان داده نمی شود.

روش غیر مستقیم:

نوعی درمان روان پویایی میباشد. قبل فرض اصلی این میباشد که هنگامی کودکان اجازه چنین کاری را بیابند ، راه حل هایی برای مشکلات خود پیدا می کنند.

کل جلسه معمولاً بدون ساختار میباشد. درمانگر امکان دارد کودک را بی سر و صدا مشاهده بکند یا در مورد آنچه کودک انجام میدهد اظهارنظر بکند. اگر کودک از درمانگرکمک بخواهد و به بازی دعوت شود ، امکان دارد درمانگر درگیر بازی شود. ولی در نهایت ، انتخاب اصلی به عهده کودک میباشد.

رویکرد مستقیم :

در برخی شرایط ، درمانگران امکان دارد از استراتژی های مستقیم استفاده کنند. هر جلسه امکان دارد دارای موضوع یا هدفی خاص باشد که میبایست به آن پرداخته شود.

امکان دارد به کودک گفته شود ، “امروز ما قصد داریم با عروسک ها بازی کنیم. این عروسک شما خواهد بود “، یا امکان دارد درمانگر یک بازی خاص را برای انجام آن انتخاب بکند.

امکان دارد درمانگر برای کارگردانی و هدایت داستان درگیر بازی شود. به عنوان مثال ، اگر كودكی از عروسك برای نشان دادن اذیت و آزار یک كودك استفاده می كند ، درمانگر ممكن میباشد مداخله كند تا به عروسك در یافتن راه هایی برای ایستادن در برابر زورگو یا یافتن یک كمك کننده ، كمك كند.

 

بازی درمانی در کودکان

انواع بازی درمانی در کودکان :

علاوه بر رویکردهای اساسی ، انواع مختلفی از بازی درمانی هم وجود دارد. در این جا برخی از شایع ترین انواع وجود دارد:

فرزند درمانی:

والدین وارد بازی میشوند و درمانگر به والدین می آموزد که چطور از راه بازی با کودک تعامل کنند. هدف از بین بردن شکاف ارتباطی بین کودک و والدین میباشد.

سینی درمانی با شن و ماسه:

کودک می تواند با استفاده از اسباب بازی های کوچک همچون افراد و حیوانات صحنه ای را در یک جعبه کوچک پر از شن و ماسه درست کردن بکند.

صحنه درست کردن شده به عنوان بازتاب زندگی خود کودک عمل میکند و فرصتی را برای حل تعارض ، رفع موانع و به دست آوردن پذیرش خود فراهم میکند.

کتاب درمانی:

درمانگر و کودک امکان دارد برای کشف مفاهیم یا مهارت های خاص ، کتاب هایی را با هم بخوانند.

بازی خیالی:

امکان دارد به کودک اسباب بازی هایی داده شود که باعث درست کردن تخیلاتی همچون لباس پوشیدن برای اجرای یک نقش خالص باشد که امکان دارد این بازی ها مستقیم یا غیر مستقیم باشد.

بازی درمانی رفتاری شناختی:

درمانگر امکان دارد از بازی برای یاری به کودک در یادگیری نحوه تفکر و رفتارهای متفاوت استفاده بکند. امکان دارد به یک عروسک مشاوره داده شود که چطور فکر خود را تغییر دهد یا درمانگر از کودک بخواهد که یک حیوان پر استرس را در مورد چگونگی کنار آمدن با یک موقعیت استرس زا راهنمایی بکند.

مشارکت خانوادگی :

خانواده ها معمولاً بخش مهمی از درمان کودک هستند. سطح مشارکت خانواده در روند درمان ، بوسیله درمانگر تعیین میشود.

گاهی اوقات ، والدین امکان دارد با کودک در جلسات شرکت کنند. اگر هدف جلسه درمانی در مورد مسائل خانوادگی باشد ، والدین امکان دارد مستقیماً در بازی درمانی (مثلاً در مورد فرزندپروری) نقش داشته باشند.

در شرایط دیگر ، کودک امکان دارد به تنهایی در جلسات شرکت بکند. درمانگر معمولاً در مورد اهداف و پیشرفتهای درمانی با والدین گفتگو و مشورت خواهد کرد .

گروه درمانی

بازی درمانی امکان دارد در شکل گروهی استفاده شود. به عنوان مثال ، گروه درمانی غم و اندوه کودکان امکان دارد شامل کودکان هم سنی باشد که برای کنار آمدن با غم از دست دادن یک عزیز در خانواده ، در بازی درمانی شرکت می کنند. کودکان امکان دارد با عروسک ها بازی کنند ، بازی هایی انجام بدهند که به آنان یاری میکند احساسات خود را تشخیص بدهند یا بصورت گروهی درگیر پروژه های هنری شوند.

بعضی از مدارس بازی درمانی گروهی را ارائه می بدهند. کودکان امکان دارد در یک کار گروهی و با یک درمانگر برای مهارت های اجتماعی همچون نحوه به اشتراک گذاشتن احساسات ، ابراز مهربانی و احترام بکار گیرند.

بازی درمانی در کودکان

طول جلسه بازی درمانی

طول جلسات بازی درمانی بسته به اهداف درمان و نیازها و توانایی های کودک متفاوت میباشد. بیش جلسات بین ۳۰ تا ۵۰ دقیقه طول می کشد. قرار ملاقات ها می تواند ماهی یکبار تا دو بار در هفته باشد.

به طور متوسط ​​، ۲۰ جلسه بازی درمانی برای حل مشکلات ضروری میباشد ، ولی برخی از کودکان زیاد سریعتر بهبود می یابند در حالی که برخی دیگر امکان دارد به جلسات درمانی بیشتری نیاز داشته باشند.

اثرات بازی درمانی :

مطالعات اثبات نموده که بازی درمانی می تواند برای کودکان و خانواده های آنان زیاد موثر باشد. در این جا فقط چند نمونه از مطالعات تحقیقاتی در مورد بازی درمانی بیان میشود .

کاهش بیشتر فعالی در کودکان مبتلا به ADHD

در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۲ در ژورنال ADHD منتشر شد نشان داد كه كودكانی كه مبتلا به ADHD تشخیص داده شده بودند ، پس از بازی درمانی شناختی رفتاری ، كاهش قابل توجهی در بیشتر فعالی نشان دادند. کودکان پس از هشت جلسه گروه درمانی بهبودی زیادی را نشان دادند

کاهش مشکلات رفتاری ، مشکلات درونی کمتر ، بهبود عملکرد تحصیلی:

یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ که بر روی ۵۲ کودک انجام شد به این نتیجه رسید که بازی درمانی تأثیرات قابل توجهی در درمان برای انواع مشکلات ، از جمله مسائل رفتاری ، افسردگی و اضطراب فراهم میکند. کودکان به طور متوسط ​​در ۱۲ قرار ملاقات درمانی شرکت نمودند.

کاهش پرخاشگری:

مطالعه ای در سال ۲۰۱۷ تأثیر بازی درمانی را بر روی کودکان دارای نگرانی رفتاری بررسی نمود. کودکان بین ۶ تا ۹ سال داشتند و آنان ۲۰ جلسه درمان (دو جلسه ۳۰ دقیقه ای در روز به مدت ۱۰ روز) دریافت کردند. نتایج درخشانی در کاهش مشکلات رفتاری کودکان ، از جمله پرخاشگری و قانون شکنی مشاهده شد.

بهبود روابط والدین و فرزندان در خانواده های فرزندخواندگی:

یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان داد که بازی درمانی فرزندان در یاری به پیوند خانواده های فرزندخواندگی موثر میباشد. بعد از هفت جلسه به مدت ۳۰ دقیقه ، رفتارهای همدلانه والدین و کودکان زیاد شدن یافت ، استرس روابط والدین و کودک کاهش یافت و مشکلات رفتاری فرزندان خوانده ها بهبود یافت.

یافتن یک بازی درمانگر :

یک متخصص بهداشت روان دارای مجوز کارشناسی ارشد یا بالاتر می تواند از بازی درمانی در روش های درمان استفاده بکند. برخی از درمانگران آموزش های تخصصی در زمینه بازی درمانی دیده اند ، در حالی که برخی دیگر از این روش استفاده نمی کنند

اگر فکر می نمایید امکان دارد فرزند شما از بازی درمانی سود ببرد ، با دکتر متخصص اطفال صحبت نمایید. متخصص اطفال می تواند نیازهای کودک شما را ارزیابی کرده و به یک متخصص بهداشت روان واجد شرایط ارجاع بکند. هم چنین میتوانید در وبسایت انجمن های بازی درمانی به دنبال یک بازیگر درمانی باشید.


اگر شما به پرستار کودک در منزل، پرستار سالمند در منزل و پرستار بیمار در منزل احتیاج دارید و نمی‌دانید کدام مرکز را برگزینید ؛ سایت خدمات پرستاری در منزل شما با بهترین پرستاران و متخصصان بهترین انتخاب است.

مطالب مرتبط :

3 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *