ترک لب و راههای درمان آن

ترک لب و راههای درمان آن :تقریبا پایان افراد در برخی زمان‌ها همچون فصول سرد سال دچار ترک لب می‌شوند و این ۱ موضوع به طور کامل طبیعی میباشد ولی مشکل از جایی شروع می‌شود که این ترک گوشه لب برای برخی افراد بصورت مداوم و همیشگی اتفاق می‌افتد یا دلیلی به‌جز سرما و دهیتراته شدن پوست لب دارد.

اگر شما هم همچون بسیاری از کسانی هستید که مدام دچار ترک لب می‌شوند و این موضوع شما را کلافه کرده میباشد، توصیه می‌کنم حتما این مقاله را تا پایان مطالعه نمایید.در ادامه می‌خواهیم درمورد علت‌های ترک لب، راه‌های درمان آن و چگونگی مقابله و جلوگیری از آن مطلب ها مفیدی را با شما به اشتراک بگذاریم.

ترک لب نشانه چیست؟

لب‌های ما یکی از حساس‌ترین اعضای بدن ما هستند که بیشتر از ۱ میلیون رشته عصبی در آن‌ها وجود دارد و برای سالم ماندن به مراقبت‌های ویژه‌ای نیاز دارند. علاوه‌بر آن لب‌های ما می‌توانند به نوعی ما را از وضعیت داخلی بدنمان آگاه کنند و آیینه‌ای از درون بدنمان باشند.

ترک گوشه لب

یکی از علل آن می‌تواند جمع شدن بزاق دهان ما در اطراف و گوشه‌های لب به خاطر ترکیبات بزاق دهان ما باشد. البته ترک لب تنها به خاطر تجمع بزاق یا سرد بودن هوا به وجود نمی‌آیند و گاهی دلایل جدی‌تری همچون کمبود ویتامین هم دارند.ترک گوشه لب کمبود کدام ویتامین است؟ معمولا کمبود ویتامین‌های گروه ب یعنی b2, b3, b6 و ویتامین آ می‌توانند این عارضه را برای شما به وجود بیاوند.

منبع طبیعی این ویتامین‌ها در غلات، حبوبات، گوشت، سبزیجات، تن ماهی، گوشت گاو، شیر، تخم مرغ، دانه های آجیل و… میباشد.البته تشخیص این که علت ترک لب کمبود چه ویتامینی میباشد فقط از عهده پزشک بیماریهای پوست برمی‌آید و شما نبایستی به‌هیچ عنوان خودتان بدون تجویز و مشورت دکتر اقدام به مصرف ویتامین‌ها بکنید.

ترک لب و راههای درمان آن

ترک لب و راههای درمان آن

عدم رطوبت و دهیتراته شدن

امکان دارد ترک‌های روی لب شما نشانه عدم رطوبت کافی و متناسب در بدنتان باشند. هم چنین عوامل دیگری همچون استرس و اضطراب، شرایط آب‌وهوایی و… هم در به وجود آمدن آن بی‌تأثیر نیستند.

درماتیت

اگر ترک لب بصورت ۱ حلقه قرمز و ملتهب بر روی لب شما ظاهر شد، احتمال دارد هلت آن درماتیت باشد که در اثر زبان زدن‌های مکرر لب‌ها و خشک شدن و ازبین رفتن رطوبت و چربی طبیعی لب به وجود می‌آید.

ترک لب همراه با تغییر رنگ

اگر ترک لب شما با نشانه‌هایی همچون تغییر رنگ لب شما همراه باشد، احتمال دارد علت آن گردش خون ضعیف باشد. البته گردش خون ضعیف نشانه‌های خودش را در سایر قسمت‌های بدن همچون دست و پا هم نشان می‌دهد.

باز هم تأکید می‌کنم که تشخیص این که وضعیت گردش خون شما به چه گونه میباشد، نیاز به تخصص دارد و کسی جز پزشک پوست یا پزشکان دیگر نمی‌تواند آن را تشخیص داده یا درمان بکند.

روش‌های درمان خانگی ترک لب

لب‌های ترک خورده علاوه‌بر التهاب، قرمزی و پوسته پوسته شدن سبب سوزش و گاها زخم می‌شوند که هم ظاهر ناخوشایندی به لب‌های شما می‌بخشد و هم سبب اذیت شما به جهت سوزش و زخم و… می‌شود.

به همین دلیل در ادامه برخی از راه‌های درمان خانگی و آسان ترک لب را برای شما آورده‌ایم تا با به‌کار گیری آن‌ها لب‌هایتان را دوباره مثل روز ابتدا قشنگ و سالم نمایید و دیگر ضروری نباشد سختی‌های ترک لب را تحمل نمایید.

البته توصیه می‌کنم پیش از این که هرکدام از روش‌های درمان خانگی را امتخان نمایید، با ۱ پزشک پوست آنلاین مشورت نمایید تا خیال‌تان آسوده‌تر باشد.

۱. محصول های با کیفیت استفاده نمایید

تلاش نمایید همیشه از لوازم آرایش و رژهای طبیعی، بدون سرب و باکیفیت استفاده نمایید. لوازم آرایشی و بهداشتی نامناسب و بی‌کیفیت می‌تواند قاتل زیبایی شما باشد.

ترک لب و راههای درمان آن

ترک لب و راههای درمان آن

۲. لب‌های خود را مرتبا مرطوب نمایید

حتی اگر لب‌های شما ترک هم ندارند، تلاش نمایید همیشه چندین‌بار در طی روز و حتما پیش از خواب، لب‌های خود را با کرم‌های مرطوب‌کننده، بالم لب یا روغن‌هایی مانند: روغن کرچک، نارگیل یا آلوورا و عسل مرطوب نمایید.

۳. ضد آفتاب مخصوص لب استفاده نمایید

نور مستقیم خورشید می‌تواند سبب ترک خوردن لب‌های شما و دهیدراته شدن آن‌ها شود. اگر نمی‌خواهید آفتاب زیبایی لب‌ شما را از بین ببرد، همیشه پیش از بیرون رفتن مقدار زیادی از بالم لب SPF دار استفاده نمایید.

۴. آب کافی بنوشید

بسیاری از خشکی‌های پوست و لب‌ها به خاطر عدم نوشیدن آب کافی در طی روز برای ما به وجود می‌آیند. تلاش نمایید هرروز به مقدار کافی آب بنوشید.

ترک لب و راههای درمان آن

ترک لب و راههای درمان آن

۵. لب‌های خود را مدام زبان نزنید

اگر عادت دارید مرتبا لبتان را زبان بزنید، گاز بگیرید، مک بزنید یا کارهایی از این قبیل انجام بدهید، هرطور شده این عادات بد و مضر را ترک نمایید. این کارها علاوه‌بر خشکی و ترک لب، سبب می‌شود لب‌های شما فرم زیبایش را هم از دست بدهد.

 

مطالب مرتبط:

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *