نحوه مراقبت از زخم و جراحت

خطر کرونا برای سالمندان و بیماران : یک دکتر عمومی گفت: ویروس کرونا بیش برای افراد سن بالایی که از آنان مراقبت نشود، افرادی که بیماری‌های زمینه ای مزمن دارند همچون افراد مبتلا به دیابت، بیماران دارای نقص ایمنی، بیماران کلیوی و افراد مبتلا به برونشیت‌های مزمن خطر دارد.

حسین مهدلو روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: ویروس کرونا همان آنفلوآنزایی می‌باشد که جهش یافته و امروز شایع شده می‌باشد. به هیچ عنوان وحشتناک نیست و حتی عوارض آن کمتر از آنفلوآنزاهای رایج می‌باشد و کل نرخ مرگ و میر مبتلایان به این ویروس دو و نیم درصد می‌باشد به طوری که در آقایان ۲.۸ درصد و در خانم‌ها ۱.۷ درصد می‌باشد.

کرونا واکسن ندارد

وی با بیان این که ویروس کرونا جهانی می‌باشد و در فصول سرما بیش به آن مبتلا می‌شوند، گفت: ویروس کرونا واکسن و دارو ندارد و افراد مبتلا به آن بعد از این، نسبت به این ویروس مقاوم می‌شوند.

مهدلو با بیان این که در همه گروههای سنی امکان ابتلا به کرونا وجود دارد، اظهار داشت: این بیماری امکان دارد در هر فردی با علایم خاص بروز بکند و اگر افراد کمتر از پنج سال به آن مبتلا  شوند، آنتی بادی‌های قوی تری در بدن آنان تولید می‌شود، همچنین افراد بزرگسال و سالمند دارای بیماری‌های زمینه ای خاص مزمن، این بیماری را سخت تر و با علایم بیش تجربه می کنند و اگر نوزادان شیرخوار هم به آن مبتلا شوند، زیاد خفیف می‌باشد.

دوره کرونا از ابتلا تا دوران پنهان۱۰ روز می‌باشد

وی ادامه داد: دوره بیماری کرونا از ابتلا تا دوران پنهان ۱۰ روز می‌باشد و علایم آن همان علایم ویروس آنفلوآنزا، تب، لرز، کوفتگی بدن، دردهای عضلانی گاهی دل پیچه، تهوع و استفراغ و سرگیجه است و در برخی موارد باعث تنگی نفس و به ندرت موجب زجر تنفسی می‌شود.

مهدلو گفت: ۷۷ درصد از مبتلایان به ویروس کرونا دچار تب، ۸۰ درصد سرفه، ۵۲ درصد کوفتگی و بدن درد، ۲۱ درصد سردرد و چهار درصد دچار تنگی نفس می‌شوند.

این دکتر عمومی افزود:‌ ویروس کرونا بیش برای آقایان و خانم‌های سنین بالایی که از آنان مراقبت نشود، افرادی که بیماری‌های زمینه ای مزمن دارند همچون افراد مبتلا به دیابت، بیماران دارای نقص ایمنی، بیماران کلیوی، افراد مبتلا به برونشیت‌های مزمن خطر دارد.
کرونا تهدیدی برای مادران باردار نیست.

وی درمورد ابتلای خانم‌های باردار به ویروس کرونا گفت: امکان ابتلا به ویروس کرونا در خانم‌های باردار وجود دارد و هیچ خطری آنان را تهدید نمی بکند طبق بررسی‌ها برای مادر و نوزاد مشکل خاصی قبل نیامده می‌باشد و نشانه ای مبنی بر این که آنان شدیدتر از بقیه مبتلایان این بیماری را تجربه کرده‌اند، وجود ندارد.

این دکتر عمومی ادامه داد: ویروس کرونا همان آنفلوآنزای معمولی می‌باشد و حداقل ۵۰ سال می‌باشد که این  ویروس در دانشگاه‌های علوم پزشکی شناخته شده و چند سال پیش هم با عنوان ویروس سارس گسترش یافت.

مهدلو با اشاره به شایعات ویروس کرونا به ویژه در فضای مجازی خاطرنشان کرد: قبل از این هم بیماری‌های واگیردار و اپیدمیک در جامعه شایع بوده ولی به این شدت آثار نگرانی و استرس در جامعه درست کردن نمی نمود و این نگرانی‌ها بیشتر از واقعیت ویروس کرونا می‌باشد.
کرونا فقط ۵ ساعت زنده می ماند.

وی با بیان این که این ویروس بیش روی اجسام می نشیند، افزود: به طور دقیق مشخص نیست ولی حداکثر پنج ساعت این ویروس زنده می ماند و اگر محل آلوده با  مواد ضدعفونی کننده شسته شود به طور کامل از بین می‌رود. ضروری به توضیح می‌باشد که دو تا پنج روز دوران نهفتگی این بیماری می‌باشد و امکان دارد فردی که به آن آلوده شده می‌باشد در این مدت وقت علائم بیماری نداشته باشد.

استفاده از ماسک لزومی ندارد

مهدلو درمورد اصول پیشگیری از ابتلا اظهار داشت: رعایت مسائل بهداشتی از جمله شستن دست‌ها با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه، پرهیز از دست دادن و روبوسی با افراد، سرفه و عطسه با استفاده از دستمال یک بار مصرف، پرهیز از استفاده وسایل نقلیه عمومی و توجه به علائم بیماری و کنترل تب توصیه می‌شود.

این دکتر درمورد استفاده از ماسک برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا گفت: لزومی ندارد همه از ماسک استفاده کنند و فقط کسانی که علائم بیماری دارند یا بیمار شده اند می‌بایست ماسک استفاده کنند.

وی افزود: تهویه منزل زیاد مهم می‌باشد می‌بایست مطمئن شد که خانه از هوای مطبوع برخوردار می‌باشد و استفاده از دستگاه‌های تهویه هوا و باز نمودن پنجره‌ها توصیه می‌شود همچنین سطوح خاص مشترک همچون پیشخوان آشپزخانه، تلفن، وسایل حمام و توالت ضدعفونی شود.
مهدلو با تاکید بر استفاده از غذاهای پخته و پرهیز از غذاهای رستوران‌های ناشناخته گفت: حتما بعد از تماس دست با گوشت خام دست‌ها شسته شود همچنین توصیه می‌شود حتما تخته گوشت مواد خام و پخته جدا باشد.

از کرونا  نترسید، مقاومت بدن خود را بالا ببرید

این دکتر با تاکید بر این که از کرونا  نترسید و مقاومت بدن خود را بالا ببرید، گفت: منابع غذایی دارای ویتامین ب۶، دی، آ، ب ۹ و ای موثر است؛ جعفری، شلغم، پیاز، اسفناج، مارچوبه، بروکلی، گل کلم، فلفل دلمه ای، سیب زمینی، کلم ورق، کاهو، هویچ، زیتون، چغندر قند، دانه‌های کنجد و آفتابگردان، نخود سبز، لوبیا چیتی، خیار، کیوی، پرتغال،توت فرنگی،انبه و آواکادوو از جمله مواد غذایی مفید هستند.

وی اضافه کرد: همچنین گوشت گوساله، ماهی تن، کپور، انواع قزل آلا، ساردین، روغن کبد ماهی، تخم‌مرغ، شیر، جگر مرغ، جگر گاو، سینه بوقلمون و مرغ از دیگر مواد غذایی مفید برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا محسوب می‌شود.

مهدلو توصیه نمود تا جایی که ممکن است سفرهای غیرضروری به تعویق افتد و در گونه ضرورت از وسیله نقلیه شخصی استفاده شود و چنانچه نشانه‌های ابتلا به ویروس کرونا مشاهده شد، خدمه سفر را در جریان قرار بدهید و از دست زدن به سطوح وسیله نقلیه  عمومی حتی المقدور اجتناب نمایید همچنین پد الکلی همراه داشته باشید.

ویروس کرونا از دی ماه گذشته تا کنون بیشتر از دو هزار قربانی گرفته می‌باشد. تقریبا تمامی جانباختگان از چین، ‌کشوری که ویروس از آن جا شیوع پیدا نمود، هستند. چهار شخص هم در ایران بر اثر ابتلا به این بیماری جان باخته‌ اند. ایران بعد از چین دومین آمار فوتی کرونا در جهان را دارد.

بیماری نو کرونا با نام «کووید-۱۹» از اوایل ماه دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در استان هوبی چین شیوع یافت و تاکنون ۷۵ هزار شخص را در این کشور مبتلا کرده و جان ۲ هزار و ۲۳۳ تن را گرفته می‌باشد.

کیانوش جهانپور رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته(شنبه) گفت: تعداد مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در ایران به ۲۸ شخص و تعداد افراد فوت شده به پنح شخص رسید.

کرونا همان آنفلوآنزای معمولی می‌باشد و حداقل ۵۰ سال می‌باشد که این  ویروس در دانشگاه‌های علوم پزشکی شناخته شده و چند سال پیش هم با عنوان ویروس سارس گسترش یافت.

همراه شما آماده خدمات رسانی در زمینه‌های خدمات پرستاری

 

————————————————

مطالب مرتبط:

خدمات پرستاری در منزل و بیمارستان – خدمات پزشکی در منزل مرکز خدمات پرستاری همراه شما

 

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *