داروهای عامل پوکی استخوان

داروهای عامل پوکی استخوان :برخی داروها از جمله داروهای کورتون، شیمی درمانی، رادیوتراپی، ضدتشنج، تیروئید، مهارکننده هورمون های جنسی و داروهای مهار ایمنی زمینه ساز پوکی استخوان هستند. در این مطلب داروهای به وجود آورنده پوکی استخوان را بررسی میکنیم.

داروهای عامل پوکی استخوان

مصرف داروها برای بیماری های مختلف در کنار اثرات سودمندی که دارند امکان دارد عوارض جانبی هم داشته باشند که خود این عوارض سبب درست کردن بیماری های جدیدی از جمله پوکی استخوان شوند.

داروهای عامل پوکی استخوان

داروهای عامل پوکی استخوان

داروهای عامل پوکی استخوان

گلوکوکورتیکوئیدها یا کورتیکواستروئیدها: کورتیزون، دگزامتازون، متیل پردنیزولون و پردنیزون، مهم ترین اشکال این خانواده دارویی که به کورتون معروف هستند، قلمداد میشوند که بصورت خوراکی یا وریدی برای درمان آسم، آرتریت روماتویید، لوپوس، آلرژی، انواع سرطان و بیماری های خود ایمنی تجویز میشوند.

مصرف داروهای استروییدی به میزان پنج میلی گرم به بالا در روز و بیشتر از ۳ ماه، خطری جدی برای سلامت استخوان ها محسوب میشوند. محققان به پزشکان توصیه می کنند که در تجویز این دارو ها دقت کافی داشته باشند و تا حد امکان از داروهای جایگزین استفاده کنند. آزمایش سنجش تراکم استخوان، رژیم غذایی حاوی کلسیم و زندگی پرتحرک در گونه استفاده از این داروها لازم میباشد.

هورمون درمانی

معمولا داروهای رایجی که برای درمان اختلالات تیرویید مورد استفاده قرار میگیرد، با خطر کاهش تراکم استخوان ها دارای ارتباط میباشد. از طرفی هورمون آزاد کننده گنادوتروپین که غالبا برای درمان اندومتریوز، سرطان پروستات و ناباروری در زنان تجویز میشود، احتمال پوکی استخوان را زیاد شدن میدهد.

داروهای ضد تشنج

داروهای فنی توئین و فنوباربیتال که معولا برای درمان تشنج مورد استفاده قرار میگیرد، خطر کاهش تراکم استخوان ها را به دنبال دارد.

داروهای ضد افسردگی

داروهای مهارکننده جذب مجدد سروتونین یا SSRIs که به وفور برای درمان افسردگی و استرس استفاده میشوند، با پوکی استخوان دارای ارتباط هستند. فلوکستین، سرترالین، سیتالوپرام و پاروکستین از مهم ترین داروهای این خانواده محسوب میشوند.

داروهای پزشکی دیگر

آنتی اسیدهای حاوی آلومینیوم برای درمان سوزش سر دل، داروهای شیمی درمانی، داروهای سیکلوسپورین و تاکرولیموس برای پیشگیری از رد اعضای پیوند شده، هپارین برای پیشگیری از لخته شدن خون، فوروزماید و تورزماید برای درمان نارسایی قلب، مدروکسی پروژسترون استات برای پیشگیری از بارداری، متوترکسات برای درمان سرطان و آرتریت روماتویید و پیوگلیتازون و یا رزیگلیتازون برای درمان دیابت هم باعث کاهش تراکم استخوان ها میشوند.

داروهای عامل پوکی استخوان

داروهای عامل پوکی استخوان

وزرش منظم روزانه، تامین هزار و ۲۰۰ میلی گرم کلسیم در روز، اجتناب از مصرف غذاهای آماده و چرب و کاهش مصرف نمک، باعث کاهش عوارض ناشی از این داروها میشود.

 

مطالب مرتبط:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *