درباره ی شوک حساسیتی بیشتر بدانیم

درباره ی شوک حساسیتی بیشتر بدانیم: تصویر العمل شدید بدن نسبت به مواد حساسیت زا را شوک حساسیتی می گویند. این عکس‌العمل بعد از استفاده از بعضی مواد همچون وایتکس، جرمگیرو….،ویا بوی گل ها و گیاهان، در بعضی موارد استفاده از بعضی ادویه ها در غذا و یا خوردن غذاهایی همچون تخم مرغ و بادام زمینی و …. سبب درست کردن حساسیت درگلو و ریه و مخاط بینی میشوند و فرد دچار عطسه یا سرفه و یا آبریزش بینی میشود.

گاهی اوقات این حساسیت در مواردی چون استفاده از داروها و یا تزریق بعضی آمپول ها در بدن درست کردن میشود، که امکان دارد برای فرد زنگ خطری باشد .لاجرم موقع استفاده میبایست دقت نمود هنگام تزریق آمپول پنی‌سیلین آن را به ۲ قسمت میبایست نمود و اول تست نمود، اگر بدن نسبت به آن تصویر العملی نشان داد، میبایست مابقی را تزریق نکنیم.

هدفت از انتشار این مقاله بوسیله کارشناسان بخش مراقبت های پرستاری از بیماران در موسسه آتیه پرستاران سلامت، یاری و آموزش به کسانی میباشد که وظیفه ی ارائه خدمات پرستاری از بیماران در منزل را برعهده دارند، میباشد . امیدواریم این نکته ها برای شما عزیزان و پرستاران مریض در منزل مفید باشد . با ما همراه باشید.

علل به وجود آمدن شوک حساسیتی

پرستاران و مراقبین در منزل در مرحله ابتدا میبایست علت بوجود آمدن شوک حساسیتی را بدانند تا بتوانند به مریض خود یاری کنند این علائم شامل :گزیدگی بوسیله حشرات همچون پشه مالاریا، نیش زنبور که در بدن سبب حساسیت می شوند و جای نیش حشرات متورم شده همراه با خارش می شود.خوردن بعضی از غذا سبب بروز حساسیت در بدن می‌شود. استفاده از ادویه جات تند در غذاها.مواد استنشاقی که از راه دهان یا بینی وارد ریه می شود و در درست کردن حساسیت بی تاثیر نیستند. همچون وایتکس و یا مواد شوینده قوی.تزریق بعضی از داروهایی که درست کردن حساسیت شدید میکند.تماس بدن با بعضی از مواد شیمیایی که باعث بروز حساسیت پوستی در بدن می شود.

درباره ی شوک حساسیتی بیشتر بدانیم

نشانه های شوک حساسیتی چیست؟

وقتی که فردی دچار حساسیت شدید می شود درصد هوشیاری اش زیاد پایین می آید و امکان دارد از هوش برود.
در نفس کشیدن دچار مشکل شود و به راحتی نمی تواند اکسیژن به بدن خود برساند.
نبض او گاهی اوقات ضعیف می زند و در حالت شدید حساسیت ،نبض فرد احساس نمی شود.

درست کردن اختلال در فشار خون

پوست فرد امکان دارد تاول بزند و یا خارش شدید پیدا بکند.
تورم گلو ،زبان ،دست و پا همراه با رنگ پریدگی در گونه و لبها
داشتن حالت تهوع شدید هم از نشانه های شوک حساسیتی میباشد.

راههای درمان حساسیت:

بعد از این که پرستاران و مراقبین در منزل علت شوک حساسیتی را فهمیدند می توانند به درمان آن بپردازند که راههای درمان این مشکل در ذیل برای شما شرح داده ایم .با دادن تنفس مصنوعی به نفس کشیدن مریض یاری کنیم و اکسیژن ضروری را به بدن مریض برسانیم .
رساندن مریض به مراکز پزشکی و گفتن اطلاعات دقیق از علل حساسیت مریض به دکتر معالج .اگر مریض بر اثر حساسیت علائم حیاتی خود را از دست داده بود، میبایست کارهای ضروری جهت به هوش آمدن مریض انجام بدهیم ،لحظه به لحظه علائم حیاتی او را چک کنیم.

درباره ی شوک حساسیتی بیشتر بدانیم

شوک حساسیتی چیست؟

 

افراد بیماری که دارای حساسیت شدید هستند، اگر به جا هایی که عوامل حساسیت زا در آن جا فراوان باشد بروند به بیماری آنافیلاکسی دچار می‌شوند. بیماری آنا فیلا کسی تصویر العمل شدید پایان بدن در برابر عوامل حساسیت زا میباشد که آلرژن نامیده میشود. در گونه بروز چنین حالتی سیستم دفاعی بدن به تولید هیستامین میپردازد .اگر هیستامین بیشتر از اندازه تولید شود سبب افت فشار خون می‌شود، که آن هم مشکلات خاص خود را در بردارد.

شوک آنافیلاکسی چه عارضه ای را به دنبال دارد؟

شوک آنافیلاکسی راه‌های تنفسی را می بندد و در نتیجه عمل اکسیژن رسانی به بدن پسندیده انجام نمی شود طبیعتاً قلب هم خون را به اندامها نمی‌تواند برساند. از دیگر عوارض این بیماری میتوان ، آسیب به مغز، مشکلات کلیه، شوک قلبی، اختلال در نظم بدن و مرگ اشاره نمود. در گونه بروز هر کدام از این علائم میبایست سریعا به اورژانس مراجعه کنیم.

تاثیر میوه ها در شوک حساسیتی:

استفاده از میوه ها برای بدن لازم میباشد. ولی با توجه به وضعیت بدن در دوران حساسیت میبایست از خوردن بعضی از میوه ها دوری نمود. خوردن بعضی ها جهت درمان تاکید میشود، که به چند موارد اشاره میکنیم:

انگور، عناب، پرتقال، لیمو شیری و نارنج سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند و به بهبود حساسیت در بدن می پردازند. به دلیل دارا بودن ویتامینهای موجود در آنان ضد آلرژی به حساب می آیند
سیب،کیوی، خربزه، گلابی، گیلاس و نارنگی سبب زیاد شدن حساسیت میشود، و در خوردن آنان میبایست دقت کنیم. تاثیر این میوه ها در افراد متفاوت میباشد. استفاده از بعضی از ادویه ها در بهبود حساسیت ها مفید است .همچون :دارچین، زنجبیل، زردچوبه در برطرف نمودن بسیاری از مشکلات از جمله حساسیت بسیار نافع هستند.

درباره ی شوک حساسیتی بیشتر بدانیم

 شوک حساسیتی و تاثیر گیاهان دارویی

یکی از گیاهانی که در بهبود حساسیت تأثیرگذار میباشد ،حریره بادام نام دارد، که طریقه صحیح نمودن آن بدین شکل میباشد، بادام ها را چند ساعت در آب می گذاریم تا پسندیده خیس خورده وبه راحتی پوست آنان کنده شود ،بعد به یاری اسیاب آن را به گونه پوره در می‌آوریم، بعدا پوره ی بادام را با عسل و آب ولرم مخلوط می کنیم و روی حرارت میگذاریم تا غلیظ شود.سیاهدانه در راستای بهبود حساسیت مریض اهمیت دارد و ۱ ضد حساسیت قوی به شمار می رود.با تهیه خمیر جو دوسر در بهبود التهابات پوست از آن یاری بگیریم و با گذاشتن خمیر جو دوسر بر روی جوش ها و کهیر ها به درمان آنان بپردازیم .
از گیاه جو دوسر میتوانیم ضماد صحیح کنیم ودر جهت درمان کهیر استفاده کنیم. ۱ قاشق غذاخوری جو را با ۱ لیوان آب گرم مخلوط وله میکنیم و با استفاده از باند تمیز روی کهیر می گذاریم.سیر به دلیل خاصیت ضدعفونی کنندگی به آنتی‌هیستامین معروف است. علاوه بر آن در درمان بسیاری از بیماری ها تاثیر زیاد دارد. با استفاده از سیر در غذاها میتوانیم به کاهش حساسیت یاری کنیم.

6 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *