درمان و نشانه های استرس در سالمندان

درمان و نشانه های استرس در سالمندان : استرس در سالمندان Stress in the elderly از مشکلات رایجی است که با شناختن ۶ نشانه اصلی آن میتوان به وجود استرس در زندگی سالمند پی برد و برای درمان آن اقدام کرد.

۶ نشانه قابل توجه وجود دارد که نشان میدهد فرد سالمند تحت فشار و استرس قرار گرفته است. به دلیل بسیاری از موانع خارج از کنترل، امکان دارد سالمندان استرس زیادی را تجربه کنند.

بنابراین توصیه میگردد که مراقبان و پرستاران سالمند مراقب بروز این شش علامت استرس در سالمندان باشند.

آشنایی با درمان و نشانه های استرس در سالمندان

۱٫ تغییر در الگوهای غذا خوردن

اگر سالمند به طور ناگهانی عادات غذایی خود را تغییر دهد، امکان دارد تحت استرس زیادی قرار گرفته باشد. هنگامی سالمند احساس فشار میکند، امکان دارد آغاز به پرخوری نماید و در مقابل عده ای از سالمندان امکان دارد در شرایط استرس زا کم تر از پیش غذا بخورند.

درمان و نشانه های استرس در سالمندان

۲٫ افراط در خرج پول

خرج نمودن بیشتر از حد پول یکی دیگر از علائم هشدار دهنده استرس در سالمندان است. این امر به ویژه در صورتی صدق میکند که فرد سالخورده معمولاً به دلیل محدودیت های بودجه پول زیاد کمی خرج می کرد. برخی از سالمندان از خرید به عنوان راهی برای جلوگیری از مشکلاتی که با آن روبرو هستند استفاده می کنند.

۳٫ بروز فراموشی

وقتی که سالمند تحت فشار قرار بگیرد، امکان دارد مشکلات حافظه را تجربه نماید. اگر سالمند دچار استرس شده است، امکان دارد در به خاطر آوردن نام‌ها، مسیرها یا سایر مواردی که معمولاً به راحتی به خاطر می‌آورد با مشکل مواجه شود.

درمان و نشانه های استرس در سالمندان

۴٫ بی خوابی مکرر

افراد سالمندی که با استرس سر و کار دارند اغلب از حملات مکرر بی خوابی رنج می برند. اگر فرد سالخورده به طور ناگهانی نمی تواند در شب بخوابد، میبایست به سرعت علت مشکل او را بررسی نمایید.

درمان و نشانه های استرس در سالمندان

۵٫ نوسانات خلقی

استرس باعث میشود برخی از افراد سالمند نوسانات خلقی ناتوان کننده ای را تجربه کنند. اگر سالمند احساس فشار و استرس نماید، امکان دارد علایم ذیل را تجربه نماید:
تحریک پذیری
افسردگی
بی حالی
احساس انزوا

۶٫ بیماری های مکرر

اگر سالمند برای مدت طولانی تحت استرس باشد، امکان دارد سیستم ایمنی بدن او اسیب ببیند. استرس طولانی مدت باعث میشود که فرد سالمند مستعد تسلیم شدن در برابر بیماری ها شود. استرس هم چنین می تواند طول مدت یک بیماری را طولانی تر بکند.

اگر پرستار سالمند هستید، هرگز نبایستی علائم استرس ذکر شده را نادیده بگیرید. در صورت عدم درمان استرس، این مشکل رایج می تواند منجر به عواقب جدی روحی و جسمی در سالمندان شود.

استرس امکان دارد یک مسئله ذهنی باشد، ولی تأثیر واقعی و خطرناکی بر سلامت جسمی سالمندان دارد. استرس مزمن می تواند فشار خون را زیاد شدن دهد و خطر ابتلا به دیابت، بیماری قلبی و سایر مشکلات را زیاد شدن دهد.

در این قسمت با چند راه مفید برای کاهش استرس سالمندان بیان شده است.

تشویق سالمند به ورزش نمودن

استرس یک واکنش را در بدن انسان درست کردن میکند که می تواند باعث زیاد شدن فشار خون شود. یک راه آسان برای استفاده از این انرژی از راه ورزش میباشد، همچون پیاده روی یا وزنه زدن.

ورزش، هورمون های استرس را متابولیزه میکند و سطح دوپامین و سایر هورمون های آرامش بخش را زیاد شدن میدهد.

سالمندانی که محدودیت‌های حرکتی یا سایر مشکلات سلامتی را دارند امکان دارد انجام ورزش ایمن برای آنان به تنهایی دشوار باشد.
انواع مختلفی از بیماری ها ی دارای ارتباط با سن وجود دارد که می تواند زندگی مستقل را برای سالمندان چالش برانگیزتر بکند. (درمان و نشانه های استرس در سالمندان)

درمان و نشانه های استرس در سالمندان

با این حال، اگر برای این سالمندان از خدمات مراقبت و پرستاری در منزل استفاده شود مدیریت بسیاری از چالش‌هایی که با آن‌ها روبرو هستند، آسان‌تر میشود.

مرکز پرستاری همراه شما ، با پرستاران با تجربه و مراقبان ماهر آموزش دیده در هر ساعت از شبانه روز آماده ارائه خدمات پرستاری به همشهریان گرامی میباشد.

برخورداری از خواب با کیفیت

یکی از راه‌های اصلی کاهش استرس طبیعی بدن از راه بهبود کیفیت خواب میباشد. سالمندانی که به اندازه کافی نمی خوابند احتمالا روز بعد را با احساس بدخلقی و عصبانیت سپری می کنند،

بنابراین همیشه وقت کافی برای خواب سالمند درنظر بگیرید. برای یاری به رفع بی خوابی، یک اتاق خنک، ساکت و تاریک برای خواب سالمند تهیه کنید و مطمئن بشوید که او هر روز در ساعت مشخصی به رختخواب می رود و از خواب بیدار میشود.

ضروری میباشد فرد سالمند از تماشای صفحه نمایش یا فعالیت‌های تحریک‌کننده ذهنی در آخرین ساعت پیش از خواب اجتناب نماید.
اگر اعضای خانواده سالمند از او مراقبت می کنند ضروری میباشد به سطح استرس خود هم توجه کنند. مراقبان خانوادگی گاهی اوقات نیاز به استراحت از مسئولیت های مراقبتی خود دارند.

مرکز پرستاری زندگی برتر اکسین با مراقبان حرفه‌ای در هر ساعت از شبانه روز آماده پشتیبانی از سالمندان و خانواده های آنان میباشد.

استفاده از تکنیک های آرامش بخش

ضروری میباشد فرد سالمند تکنیک های کسب آرامش را بیاموزد و تمرین نماید. انواع تکنیک های آرام سازی ذهن و جسم وجود دارد، از تنفس آگاهانه گرفته تا تکرار یک مانترای مثبت.

بسیاری از سالمندان استفاده از تکنیک‌های انتخابی خود را هر وقت که احساس استرس می‌کنند مفید می‌دانند، زیرا روش‌های آرامش‌بخش مورد علاقه‌شان می‌تواند با افکار مزاحم مبارزه بکند، تنش را آزاد بکند و ناامیدی را به شیوه‌ای مثبت مدیریت بکند.

حتی اگر فرد سالمند نتواند از علت استرس اجتناب بکند، تنفس متمرکز و فکر نمودن به تکنیک های آهسته سازی ذهن می تواند مانع از واکنش منفی او به استرس شود.

درمان و نشانه های استرس در سالمندان

کاهش مصرف محرک ها

محرک هایی همچون کافئین و نیکوتین می توانند مشکلات استرس را بدتر کنند، بنابراین میبایست فرد سالمند را تشویق نمایید که از آنان استفاده نکند.

الکل از لحاظ فنی یکی از عوامل اصلی افسردگی میباشد، می تواند برخی ویژگی های محرک داشته باشد که استفاده از آن را مشکل ساز میکند.

دمنوش های گیاهی و آب میوه های بدون قند جایگزین خوبی برای سالمندانی میباشد که میبایست به نوشیدنی های بدون کافئین و بدون الکل روی آورند.

مراجعه به مشاور (درمان و نشانه های استرس در سالمندان)

همه استرس های زندگی ناشی از مزاحمت های روزانه همچون ترافیک یا برنامه شلوغ زندگی نیست. برخی از سالمندان با مسائل زیاد شدیدی همچون مرگ یکی از عزیزان یا کاهش تدریجی توانایی‌های بدنی روبرو هستند که آرامش را برای آنان چالش برانگیز می‌کند.

در این موارد، برنامه ریزی برای گفتگو با یک درمانگر می تواند مفید باشد. داشتن یک فرد قابل اعتماد برای گوش دادن به صحبتها و دریافت مشاوره یک راه ارزشمند برای مبارزه با استرس است.


اگر برای مراقبت و پرستاری از عزیزانتان به یک مرکز عالی با پرستاران مجرب نیاز داشتید ، مزکط خدمات پرستاری در منزل همراه شما با بهترین و مجرب ترین کادر در پرستاری از سالمند در منزل ، پرستاری از کودک در منزل ، پرستاری از بیمار در منزل و…. در خدمت شماست.

برای مشاوره رایگان و تخصصی پرستاری با ما تماس بگیرید.

مطالب مرتبط :

3 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *