زگیل چیست و چگونه ایجاد می شود؟

زگیل چیست و چگونه ایجاد می شود؟ : زگیل ها Warts این توده های کوچک و غیر سرطانی زمانی ظاهر میشوند که پوست به یکی از ویروس های متعدد خانواده ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) آلوده شده میباشد.

علایم زگیل

این ویروس باعث رشد سلول های اضافی میشود ، که باعث میشود لایه بیرونی پوست در آن نقطه ضخیم و سخت شود.
در حالی که زگیل ها می توانند در هر نقطه ای از پوست رشد کنند ، به احتمال فراوان شما زگیل روی دست یا پا بیش مشاهده میشود . نوع زگیل بستگی به محل و ظاهر آن دارد. (زگیل چیست و چگونه ایجاد می شود؟)

زگیل چیست و چگونه ایجاد می شود؟

 

از آن جا که سیستم ایمنی بدن هر فرد به طور متفاوتی به ویروس واکنش نشان میدهد ، هر فردی که با HPV تماس پیدا بکند دچار زگیل نمی شود.

ولی اگر به طریقی به پوست آسیب وارد شود ، امکان دارد راحت تر ب این ویروس درگیر بشوید . به همین دلیل میباشد که کسانی که بیماری مزمن پوستی دارند ، همچون اگزما ، یا کسانی که ناخن های خود را می جوند بیش مستعد ابتلا به زگیل هستند.

شیوع زگیل 

کودکان و نوجوانان بیش از بزرگسالان دچار زگیل میشوند زیرا سیستم ایمنی بدن آنان در برابر بسیاری از انواع HPV دفاع نمی کند.
کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند – همچون کسانی که مبتلا به HIV هستند یا از داروهای بیولوژیکی برای بیماریهایی همچون RA ، پسوریازیس و IBD استفاده می کنند – هم مستعد ابتلا به زگیل هستند زیرا بدن آنان امکان دارد نتواند با ویروس مقابله بکند.

نحوه انتقال زگیل (زگیل چیست و چگونه ایجاد می شود؟)

زگیل ها زیاد مسری هستند و عمدتاً از راه تماس مستقیم با پوست منتقل میشوند ، همچون زمانیکه زگیل ها لمس شوند و بعدا ناحیه دیگری از بدن با همان دست آلوده لمس گردد .

هم چنین امکان دارد زگیل با چیزهایی همچون حوله یا تیغ که روی بدن فرد مبتلا یا بدن دیگران استفاده شده است ، پخش گردد . زگیل ها پوست مرطوب و نرم یا آسیب دیده را یار دارند.

افسانه ها و باورهای نادرستی در مورد زگیل وجود دارد که از آن جمله میتوان به دو مورد اشاره کرد : میتوانید همه قورباغه ها و وزغهای مورد علاقه خود را لمس کرده یا ببوسید زیرا آنان به شما زگیل نمی بدهند. هم چنین داشتن زگیل روی بینی – یا هرجای دیگر ، شما را جادوگر نمی کند.

زگیل چیست و چگونه ایجاد می شود؟

زگیل معمولی

این رویش های گوشتی رنگ اغلب در پشت دست ها ، انگشتان ، پوست اطراف ناخن ها و پاها وجود دارد. آنان معمولا کوچک هستند و به شکل برآمدگی های سخت و سفت طاهر میشوند . (زگیل چیست و چگونه ایجاد می شود؟)

آنان امکان دارد دارای نقاط سیاه رنگی باشند که شبیه دانه میباشد ، که واقعاً لخته های زیاد کوچکی را بوجود می آورد . به طور معمول زگیل ها در جایی که پوست پاره شده میباشد ظاهر میشوند ، همچون بروز پارگی در پوست اطراف ناخن ناشی از جویدن ناخن . در صورت ادامه جویدن ناخن امکان دارد ویروس از دستان بصورت فرد منتقل شود.

میخچه کف پا

آیا احساس می نمایید که در کفشتان سنگریزه رفته میباشد ؟ کف پای خود را چک نمایید. این زگیل ها نام خود را به این دلیل گرفته اند که در همچون میخ در کف پا احساس میشوند .

برخلاف سایر زگیل ها ، فشار ناشی از راه رفتن و ایستادن باعث رشد آنان در پوست میشود. امکان دارد فقط یک میخچه یا یک خوشه از میخچه (به نام زگیل موزاییک) داشته باشید.

از آن جا که میخچه ها صاف ، محکم و ضخیم هستند ، به راحتی میتوان آنان را با پینه کف پا اشتباه گرفت. برای تفکیک این دو از یکدیگر به دنبال نقاط سیاه روی سطح میخچه باشید.

زگیل چیست و چگونه ایجاد می شود؟

زگیل های صاف

جنبه مثبت این زگیل ها کوچک تر بودن آنان (شاید عرض آن ۱/۸ ) و نرم تر بودن از انواع دیگر میباشد. آنان تمایل دارند در تعداد زیادی رشد کنند – اغلب ۲۰ تا ۱۰۰ عدد از آنان در یک وقت رشد می نمایند . این نوع معمولاً روی صورت کودکان ، نواحی ریش مردان و پاهای زنان ظاهر میشوند.(زگیل چیست و چگونه ایجاد می شود؟)

زگیل های نخی شکل

این زگیل ها که سریع رشد می کنند ، شبیه نخ هستند و گاهی اوقات همچون برس های ریز هستند. از آن جا که آنان روی صورت – در اطراف دهان ، چشم ها و بینی رشد می کنند – امکان دارد دردناک و آزاردهنده باشند ، حتی اگر صدمه ای به آنان وارد نشود.

زگیل ناحیه تناسلی

همانطور که امکان دارد انتظار داشته باشید ، این نوع زگیل تز راه رابطه جنسی با فرد آلوده منقل میشود . آنان امکان دارد شبیه برجستگی های کوچک ، پراکنده ، همرنگ پوست یا شبیه خوشه ای از برآمدگی ها باشند که شبیه کمی گل کلم در اندام تناسلی ظاهر میشود.

این ویروس امکان دارد در ناحیه تناسلی منتشر شود ، حتی اگر به راحتی آن را نبینید. تلاش نکنید شخصا زگیل تناسلی را از بین ببرید. سریعا به دکتر مراجعه کنید تا اقدامات درمانی ضروری برای شما انجام بگیرد .

انواع دیگر HPV که می توانند باعث سرطان شوند امکان دارد از راه جنسی هم منتقل شوند ، از جمله از راه رابطه دهانی و مقعدی.
زگیل ها تا چه مدتی بر روی پوست باقی می همچون.

با گذشت وقت ، بدن اغلب مقاومت درست کردن میکند و با زگیل مبارزه میکند. ولی امکان دارد ماه ها یا حداکثر ۲ سال طول بکشد تا آنان ناپدید شوند.

در بزرگسالان ، زگیل ها اغلب حتی بیش ، شاید چندین سال یا بیش ، می همچون. برخی از زگیل ها هرگز از بین نمی روند. پزشکان مطمئن نیستند که چرا برخی زگیل ها مقاومت زیادی دارند و برخی دیگر به سرعت از بین می روند .

زگیل چیست و چگونه ایجاد می شود؟

آیا ضروری میباشد زگیل درمان شود ؟

اکثر زگیل ها بی ضرر هستند و نیازی به انجام هیچ کاری ندارید – مگر این که زگیل دردناک یا خجالت آور باشند. منتظر ماندن برای از بین رفتن زگیل ها می تواند نتیجه معکوس داشته باشد: امکان دارد زگیل بزرگتر شود ، امکان دارد زگیل های جدیدی ظاهر شود ، یا آنان را به نفر دیگری انتقال بدهید .

برترین درمان بستگی به سن و سلامتی جسمی و نوع زگیل دارد. ولی هیچ درمانی قطعی برای HPV وجود ندارد ، بنابراین برخی از ویروس ها امکان دارد پس از از بین رفتن زگیل در پوست باقی بمانند و بعداً دوباره زگیل هایی ظاهر شوند.

چه زمانی برای زگیل میبایست به دکتر مراجعه نمود؟ (زگیل چیست و چگونه ایجاد می شود؟)

اگر مطمئن نیستید که رشد پوست شما زگیل میباشد (برخی از سرطان های پوست ظاهری شبیه به زگیل دارد ) و با درمان خانگی بهتر نمی شود ، درد میکند یا تعداد زیادی از آنان رشد کرده میباشد ، با دکتر خود مشورت نمایید. در صورت ابتلا به دیابت یا ضعف سیستم ایمنی بدن ، پیش از خود درمانی زگیلها ، میبایست به دکتر مراجعه نمایید.

پرستاران ما در سایت خدمات پرستاری در منزل همراه شما ، با تجربه و تخصص در پرستاری کودک ، سالمند و بیمار در منزل و همچنین ارائه خدماتی نظیر کاردرمانی در منزل ، فیزیوتراپی در منزل ، تزریقات در منزل و ….؛ ساده ترین راه را در اختیار شما قرار می هند.

مطالب مرتبط :

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *