سرفه های خونی

سرفه های خونی :هموپتیزی را می‌توان یکی از نشانه‌های شایع سرطان ریه دانست. با این حالا، همه افراد مبتلا به سرطان ریه، سرفه‌خونی را تجربه نمی‌کنند. در واقع، متخصصان معتقدند اگر بیماری سرطان ریه پیشرفته شود، احتمال بروز سرفه‌های خونی زیاد شدن می‌یابد.

به طور کلی می‌توان علت سرفه‌های خونی را در سرطان ریه ناشی از دلایل ذیل دانست:

تومور ریه: فرد به دلیل خونریزی تومور دچار سرفه‌های خونی می‌شود.
عفونت ریه: عفونت ریه یکی از عوارض شایع سرطان ریه محسوب می‌شود و معمولا به شکل سرفه‌های خونی بروز پیدا می‌کند.
تحریک و التهاب راه‌های هوایی: سرطان ریه، راه‌های هوایی و تنفسی را ملتهب می‌کند که نتیجه آن خارج شدن خون همراه با سرفه میباشد.
لخته شدن خون: لخته شدن خون در ریه یکی از دلایل دیگر سرفه‌خونی به‌شمار می‌آید که معمولا به ندرت رخ می‌دهد.

از مهم‌ترین نشانه‌های هموپتیزی می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

خروج خون قرمز روشن همراه با سرفه
خون رقیق، منعقد یا کف‌آلود

این عارضه امکان دارد به دلیل اختلالات و بیماری‌های مختلفی (از سرطان گرفته تا عفونت برونش‌ها) بروز پیدا بکند. اغلب افراد سرفه‌خونی را با علائم دیگری تجربه می‌کنند که عبارت‌اند از:

تنگی نفس
درد قفسه سینه
تب
تاکی پنه (تنفس زیاد تند)
حالت تهوع و استفراغ

سرفه های خونی

سرفه های خونی

چه زمانی برای سرفه‌های خونی (هموپتیزی) به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر همراه با سرفه، خون از مجاری تنفسی شما خارج شد، حتما به پزشک عفونی مراجعه نمایید. کسانی که به بیماری برونشیت مبتلا هستند، معمولا خروج مقدار کمی خون هنگام سرفه را تجربه می‌کنند، در غیر این گونه سرفه‌خونی می‌تواند نشانه ۱ بیماری جدی باشد. در گونه تجربه هر ۱ از علائم ذیل سریعا به اورژانس بیمارستان مراجعه کنید:

-وجود خون در مخاط بیشتر از ۱ هفته
-درد قفسه سینه
-کاهش وزن بدون علت
-تعریق شبانه شدید
-تب بالای ۴۰ درجه سانتی‌گراد
– تنگی نفس بدون داشتن فعالیت شدید

سرفه خونی در کودکان خطرناک است؟

پزشکان متخصص بیماری‌های عفونی معتقدند، این عارضه در کودکان خطرناک است و میبایست جدی گرفته شود. خروج خون همراه با سرفه‌های شدید از مجاری تنفسی معمولا به دلیل ۱ بیماری جدی رخ می‌دهد و والدین پس از مشاهده آن در فرزند خردسال خود میبایست سریعا به دکتر مراجعه کنند تا علت اصلی این عارضه مشخص شود.

در گذشته، هموپتیزی کودکان بیش به دلیل بیماری سل بروز پیدا می‌کرد، ولی در حالا حاضر این عارضه دلایل متفاوتی دارد که اصلی‌ترین علت آن را می‌توان ناشی از عفونت، تروما به علت عوارض تراکئوستومی (لوله‌گذاری) یا آسپیراسیون جسم خارجی دانست.

سرفه خونی در صبح نشانه چیست؟

ترک سیگار برترین کاری میباشد که برای درمان هموپتیزی می‌توانید انجام بدهید.تجربه هموپتیزی در صبح امکان دارد نشانه التهاب، عفونت حاد یا مزمن ریه باشد.

در برخی موارد، این اتفاق به دلیل تجمع ترشحات ریه در طول شب و خروج آن‌ها هنگام صبح رخ می‌دهد. با این حالا، بهتر میباشد برای اطمینان از سلامت خود با متخصص عفونی آنلاین درمانکده مشورت نمایید تا علت اصلی این مشکل را بررسی بکند و در گونه نیاز برنامه درمانی مناسبی ارائه شود.

علت سرفه خونی در بارداری

هموپتیزی در دوران بارداری امکان دارد نشان‌دهنده ۱ بیماری جدی باشد. متخصصان معتقدند این عارضه در بارداری به دلیل التهاب ریه، عفونت‌های تنفسی یا پره‌اکلامپسی (فشار خون بارداری) رخ می‌دهد و نیاز به ارزیابی پزشکی دارد.

این مشکلات می‌توانند سلامت مادر حامله و جنین‌ را به خطر بیندازند؛ بنابراین هر وقت که متوجه شدید سرفه‌های شما با خون همراه میباشد، سریعا به دکتر متخصص زنان خود اطلاع بدهید.

هموپتیزی چطور تشخیص داده می‌شود؟

پزشک، بررسی بیماری هموپتیزی را با رد احتمال استفراغ خونی (هماتمز) آغاز می‌کند؛ بعدا از مریض درمورد علائم بیماری پرسش می‌پرسد و معاینه فیزیکی انجام می‌دهد. آزمایشاتی که در جدول ذیل مشاهده می‌کنید برای مشخص نمودن علت اصلی این عارضه، تجویز می‌شوند:

-اشعه ایکس قفسه سینه بررسی وجود توده در قفسه سینه یا اطراف ریه
-سی‌تی اسکن بررسی دقیق داخل قفسه سینه و ارزیابی دلایل سرفه خونی
-برونسکوپی بررسی نای و مجاری تنفسی به یاری لوله قابل انعطاف و دارای دوربین کوچک در انتهای آن
-آزمایش شمارش کامل خون (CBC) بررسی تعداد گلبول‌های سفید، گلبول‌های قرمز و پلاکت خون
-آزمایش ادرار بررسی عملکرد کلیه‌ها و اندازه‌گیری الکترولیت‌ها
-اکسیمتری اندازه‌گیری سطح اکسیژن خون

درمان سرفه خونی چطور است؟

درمان این عارضه بر اساس شدت خونریزی و علت اصلی بروز وضعیت هموپتیزی انتخاب می‌شود. معمولا دکتر از موارد ذیل مناسب با نیاز بدن هر فرد و با هدف متوقف نمودن خونریزی استفاده می‌کند:

-آنتی‌بیوتیک‌ها (در مواقع ذات‌الریه و سل)
-استروئیدها (در مواقع التهاب)
-جراحی (در مواقع وجود تومور بدخیم و سرطانی)

اگر شدت خون خارج شده همراه با سرفه زیاد شدید باشد، فرد میبایست در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) بستری شود. دکتر در چنین مواقعی از رویکردهای درمانی ذیل استفاده می‌کند:

-از بین بردن لخته‌های راه هوایی به روش برونکوسکوپی
-توقف جریان خون در رگ‌های خونی به یاری آنژیوگرافی شریان برونش و آمبولیزاسیون
-قطع خونریزی شدید به یاری داروی ترانگزامیک اسید

در طول دوره درمان سرفه‌خونی به یکی از روش‌های بالا، دکتر سعی می‌کند تا متوجه علت اصلی این عارضه شود. در نهایت دکتر برترین برنامه درمانی را برای بهبود علائم و بیماری زمینه‌ای به وجود آورنده وضعیت هموپتیزی ارائه می‌دهد.

آیا خلط خونی در نوجوانان نگران‌کننده است؟

بروز این عارضه در هر سنی می‌تواند نشان‌دهنده بیماری جدی باشد. در واقع، هر گونه تغییر در الگوی سرفه، مخصوصا سرفه‌های همراه با خون، به ارزیابی دقیق بوسیله دکتر نیاز دارد.

اگر فرزند نوجوان شما طی دفعات متعدد، سرفه‌های خونی را تجربه نمود، امکان دارد به عفونت ریه، آسم یا بیماری‌های خونی مبتلا باشد. برای اطمینان از وضعیت سلامت فرزند خود، پس از مشاهده سرفه‌خونی حتما به دکتر متخصص مراجعه نمایید تا علت اصلی آن مشخص شود.

سرفه های خونی

سرفه های خونی

سرفه‌خونی در ۱ نگاه

سرفه‌خونی که پزشکان از آن به عنوان هموپتیزی یاد می‌کنند، ۱ وضعیت پزشکی جدی میباشد که میبایست در اسرع زمان مورد بررسی و درمان قرار گیرد. این عارضه می‌تواند نشان‌دهنده بیماری جدی باشد و عوارض جدی جبران‌ناپذیری درست کردن بکند. بنابراین پس از مشاهده خروج خون همراه با سرفه در کودکان، نوجوانان، بزرگسالان و حتی زنان باردار، سریعا به دکتر مراجعه نمایید.

 

مطالب مرتبط :

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *