شقاق دندانی چیست؟

شقاق دندانی چیست؟ترک دندان می تواند منجر به از دست دادن دندان شما شود. در این مطلب بیتوته ما به شما می گوییم اگر ترک در دندان های خود دارید چه کاری انجام دهید و چگونه آن را درمان کنید.

شقاق دندانی چیست؟

شقاق دندانی یک ترک بدون جدا شدن در ساختار دندان می باشد. ترکی می باشد که روی سطح دندان باز می شود. این عدم تداوم در دندان ها می تواند مورد توجه قرار نگیرد، به خصوص زمانی که فقط مینای دندان را درگیر می کند. این موارد، معمولاً توسط دندانپزشک در طی معاینات دندانپزشکی پیدا می شود.

اما در موارد دیگر، شقاق دندانی باعث عوارض مختلفی مانند حساسیت، عفونت و یا حتی از دست دادن دندان می شود.وضعیتی وجود دارد که به نام سندرم دندان ترک خورده شناخته می شود ، یک آسیب شناسی که با درد هنگام جویدن مشخص می شود که به دلیل وجود یک شقاق صحیح نمودن می شود. چون ترک فراوان کوچکی می باشد و بیمار سابقه ضایعات قبلی را ندارد، تشخیص آن مشکل می باشد.

سن عامل مهمی در بروز این شرایط می باشد. همانطور که اشاره کردیم، معمولا در افراد بالای ۳۰ سال و به خصوص بعد از ۵۰ سالگی بروز می کنند.با این حال، سن تنها عنصری نیست که باید در نظر گرفته شود. آنها همچنین می توانند در جوانان رخ دهند. بیایید با جزئیات به علل آنها نگاه کنیم.

شقاق دندانی چیست؟

شقاق دندانی چیست؟

ترک های دندانی چگونه صحیح نمودن می شوند؟

با اطلاع از عوامل ترک خوردن دندان می‌توانیم از این مشکل پیشگیری کنیم یا در زمان مناسب آن را درمان نماییم.

-گاز گرفتن یا جویدن غذای سخت
-کمبود کلسیم در بدن
-تراشیدن بیش از حد دندان در ترمیم های دندانپزشکی که پیش از این داشته اید
-ساییده شدن دندان ها بر روی هم در مشکلاتی مانند دندان قروچه
-تغییر دمای ناگهانی دندان بر اثر نوشیدن مایعات گرم و سرد
-برخی بیماری های لثه
-وارد آمدن ضربه به فک یا دندان ها
-استفاده از دندان به جای ابزار برای شکستن آجیل یا باز کردن در بطری
-پوسیدگی های درونی دندان

انواع شقاق دندان

ترک های سطحی : خطوط شقاق که فقط روی مینای دندان تاثیر می گذارند باعث درد نمی شوند و هیچ مشکل واقعی صحیح نمودن نمی کنند، بنابراین نیازی به درمان ندارند، اگرچه در گونه نفوذ احتمالی باکتری از حفره دهان، بهتر می باشد آنها را ببندید.

شکاف های عمیق: شقاق های عمیقی که از لایه خارجی دندان خارج می شوند و به عاج می روند می توانند باعث درد شدید شوند. اگر در اثر ترک خوردگی عصب دندان آسیب ببیند، برای حفظ دندان نیاز به درمان ریشه می باشد.همچنین، اگر آن نوع ترک به خط لثه گسترش نیابد، اغلب می توان دندان را نجات داد. با این اوصاف، اگر ترک تا خط لثه برود، ممکن است نیاز به کشیدن دندان باشد.

علائم شقاق دندانی

همه ترک ها یا شکستگی های دندان علائمی ندارند. با این حال، تجربه هر یک از علائم زیر می تواند نشانه ای از وجود ترک در دندان باشد:

دردی که می آید و می رود.
-درد هنگام گاز گرفتن یا جویدن.
-حساسیت به شیرینی، گرما یا سرما.
-لثه های متورم اطراف دندان که درد می کند.

دندان شکسته درد می کند زیرا فشار جویدن باعث باز شدن ترک می شود. هنگامی که جویدن متوقف می شود، فشار آزاد می شود و ترک به سرعت بسته می شود و باعث درد شدید دیگری می شود. اگرچه این ترک ها تقریباً میکروسکوپی هستند، اما هنگامی که ترک باز می شوند، پالپ حساس داخل دندان را آشکار می کنند.

شقاق دندانی چیست؟

شقاق دندانی چیست؟

درمان شقاق دندان

از آنجایی که بافت دندان به طور طبیعی قابل ترمیم نیست، بهترین راه این می باشد که از ترک خوردگی دندان جلوگیری کنیم. چنانچه علائم ترک را مشاهده کردید، باید در اسرع وقت به دندانپزشکی مراجعه کنید تا بر اساس نوع ترک دندان، درمان انجام شود.

تعدادی از پیشنهاد های درمانی برای ترک خوردگی دندان شامل موارد زیر است:

اگر ترک فراوان ریز و سطحی باشد، دندانپزشک از چسب مخصوص برای ترمیم آن استفاده خواهد کرد.اگر ترک پیشرفت کرده باشد، از ونیر برای ترمیم آن کمک می گیرند. ونیر درمانی می باشد که عموما برای ترک خوردگی دندان های جلویی استفاده می شود.

در مواردی که ترک مویی و فراوان سطحی می باشد، دندانپزشک می تواند با انجام عمل جرم گیری علاوه بر سفید کردن دندان ها، ترک ها را از بین برده و سطح دندان را یک دست کند.چنانچه ترک خوردگی در دندان های آسیا اتفاق بیفتد، دندانپزشک ناچار می باشد از روش های ترمیمی گسترده تری مانند باندینگ استفاده کند. در این روش با استفاده از رزین ترک پوشانده می شود.

همان طور که گفتیم گاهی ترک خوردگی در تاج دندان مشاهده می شود که در چنین مواقعی دندانپزشک دندان را ترمیم می کند و برای جلوگیری از شکستگی، دندان را با روکش محافظت خواهد کرد.وقتی ترک خوردگی عمیق باشد و تا ریشه ادامه پیدا کند، تنها راه درمان کشیدن دندان می باشد. بنابراین باید این دندان شکسته را بکشید و در فرصتی مناسب که دندانپزشک تشخیص می دهد ایمپلنت انجام دهید.

 

مطالب مرتبط:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *