عفونت گوش در نوزادان و کودکان

عفونت گوش در نوزادان و کودکان : عفونت گوش در Ear Infections در نوزادان و کودکان نوپا زیاد شایع است. در واقع، طبق گفته متخصصان از هر شش کودک، پنج کودک قبل از تولد سه سالگی خود دچار عفونت گوش می شوند.

بر طبق نظر محققان بسیاری از والدین نگران هستند که عفونت گوش به طور غیر قابل برگشتی بر شنوایی فرزندشان تأثیر بگذارد – یا اینکه عفونت گوش تشخیص داده نشود و به موقع درمان نشود اما خبر خوب این است که اکثر عفونت‌های گوش خود به خود از بین می‌روند و آنهایی که درمان نمی‌شوند معمولاً سطحی هستند.

آناتومی گوش

عفونت گوش زمانی اتفاق می‌افتد که به دلیل باکتری های گیر افتاده در گوش میانی التهابی در این قسمت بروز می کند. گوش میانی بخشی از گوش است که به پشت بینی و گلو متصل می‌شود.

شایع ترین نوع عفونت گوش، اوتیت میانی است که وقتی مایع در پشت پرده گوش جمع می شود و قسمت هایی از گوش میانی عفونی و متورم می شود، ایجاد می گردد.

اگر کودک دچار گلودرد، سرماخوردگی یا عفونت دستگاه تنفسی فوقانی شود، باکتری ها می توانند از طریق شیپورهای استاش (کانال هایی که گوش میانی را به گلو متصل می کنند) به گوش میانی سرایت کنند. در جواب به عفونت، مایع در پشت پرده گوش جمع می شود.

عفونت گوش در نوزادان و کودکان

کودکان به دو دلیل بیشتر از بزرگسالان از عفونت گوش رنج می برند:

سیستم ایمنی کودکان توسعه نیافته است و برای مبارزه با عفونت ها کمتر آمادگی دارد.
شیپورهای استاش کودکان کوچکتر و افقی تر است که خروج مایع از گوش را دشوارتر می کند.
براساس نظر متخصصان در برخی موارد، مایع برای مدت طولانی در گوش میانی گیر می‌افتد یا به طور مکرر به این قسمت برمی‌گردد که ممکن است منجر به بروز عفونت گردد.

علائم و نشانه های عفونت گوش در نوزادان و کودکان

علامت بارز عفونت گوش درد در گوش و اطراف آن است. کودکان خردسال ممکن است قبل از اینکه به یک سالگی برسند و بتوانند صحبت کنند دچار عفونت گوش شوند.

این بدان معناست که والدین اغلب باید حدس بزنند که چرا کودک به نظر مریض است و از مشکلی رنج می برد. وقتی کودک نمی تواند بگوید که “گوش من درد می کند”، علائم زیر می تواند به والدین نشان دهد که کودک دچار عفونت گوش شده است:

عوارض عفونت گوش

کشیدن یک یا هر دو گوش
گریه و عصبانیت
مشکل در خوابیدن
تب، به ویژه در کودکان کوچکتر
خروج مایع از گوش
از دست دادن تعادل
مشکل در شنیدن یا جواب ندادن به نشانه های شنوایی
علائمی که نیاز به توجه فوری دارند عبارتند از تب بالا، درد شدید یا خروج ترشحات خونی یا چرک مانند از گوش.

عفونت گوش در نوزادان و کودکان

درمان عفونت گوش

اکثر عفونت های گوش بدون درمان از بین می روند. اگر کودک درد شدیدی ندارد، دکتر ممکن است یک رویکرد «انتظار و مشاهده» همراه با مسکن‌های بدون نسخه را نظر کند تا ببیند که آیا عفونت خود به خود از بین می‌رود یا خیر.

دلیل این کار چیست ؟

درمان عفونت با آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است باعث شود باکتری‌های عامل عفونت نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم شوند و این امر درمان عفونت‌های آینده را دشوارتر می‌کند

در بیشتر موارد استفاده از آنتی بیوتیک ضروری نیست. مشکل عفونت گوش بدون این داروها بهتر می شود. در حالی که ممکن است وسوسه شوید عفونت گوش فرزندتان را با داروهای هومیوپاتی یا طبیعی درمان کنید، متخصصان هشدار می دهند که به اندازه کافی روی این داروها تحقیقات انجام نشده است.

بهترین کار این است که با دکتر فرزندتان برای تعیین مسیر مناسب اقدام کنید. تقریباً در هر مورد، تصمیمات درمانی به سن، درجه درد و علائم ارائه شده کودک بستگی دارد.

زیر ۶ ماه

نوزادان زیر شش ماه تقریبا همیشه آنتی بیوتیک دریافت می کنند. در این سن، کودکان به طور کامل واکسینه نمی شوند. هیچ تحقیقی در مورد بی خطر بودن حذف آنتی بیوتیک برای نوزادان زیر ۶ ماه وجود ندارد .

عوارض ناشی از عفونت گوش زمانی که در نوزادان رخ می دهد می تواند شدیدتر باشد. باکتری های گیر افتاده در پشت پرده گوش می توانند به سایر قسمت های بدن گسترش یافته و باعث عفونت های جدی در کل سطح بدن شوند.

عفونت گوش در نوزادان و کودکان

عفونت گوش در کودک ۶ ماه تا ۲ سال

برای کودکان بین ۶ ماه تا ۲ سال، تصمیم گیری مشترک بین والدین و ارائه دهندگان را در مورد درمان عفونت های گوش که شدید نیستند توصیه می کند.

بهترین راه اغلب این است که کودک را به مدت دو تا سه روز قبل از تجویز آنتی بیوتیک تحت نظر داشته باشید. اگر کودک درد دارد یا عفونت گوش پیشرفته است، دکتر کودک شما ممکن است درمان آنتی بیوتیکی فوری را نظر کند.

عفونت گوش در کودک بیش از ۲ سال

در کودکان بالای ۲ سال، عفونت‌های گوش که شدید نیستند، خود به خود و بدون درمان برطرف می‌شوند. در عین حال، می توان درد را با داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن درمان نمود. اگر بعد از دو تا سه روز بهبودی حاصل نشد، ممکن است آنتی بیوتیک تجویز شود.

متأسفانه برخی از کودکان از عفونت های مکرر گوش رنج می برند، گاهی اوقات ممکن است کودک پنج یا شش بار در سال دچار مشکل گوش درد شوند .

کودکانی که دچار عفونت های مکرر می شوند ممکن است از یک روش جراحی بهره ببرند که در آن پزشکان لوله های کوچکی را در پرده گوش قرار می دهند تا جریان هوا را بهبود بخشند و از تجمع مایع جلوگیری کنند.

لوله‌ها از همه عفونت‌های گوش جلوگیری نمی‌کنند، اما مدیریت آن‌ها را به‌طور قابل توجهی آسان‌تر می‌کنند.

عفونت گوش در نوزادان و کودکان

پیشگیری از عفونت گوش

چندین مرحله وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به عفونت گوش در کودک انجام دهید، از جمله:

کودک خود را واکسینه کنید:

کودکانی که واکسن های خود را به روز می کنند نسبت به همتایان واکسینه نشده خود کمتر دچار عفونت گوش می شوند. واکسن کونژوگه پنوموکوکی ۱۳ ظرفیتی (PCV13) در برابر ۱۳ نوع باکتری عامل عفونت اثر محافظتی دارد.

تغییر روش شیردهی:

شیر مادر حاوی آنتی بادی هایی است که ممکن است به کاهش خطر عفونت گوش و بسیاری از بیماری ها یاری کند. چه کودک شیر مادر بخورد و چه شیر خشک، لازم است که کودک در حین شیر خوردن بنشیند تا از جریان یافتن مایعات به گوش میانی جلوگیری شود.

عفونت گوش در نوزادان و کودکان

دست های خود را مرتب بشویید:

بهترین راه برای محافظت از کودک در برابر سرماخوردگی و آنفولانزا تمیز نگه داشتن دست هاست. دست های خود را با آب و صابون بشویید و هر بار که به دستشویی می روید به مدت ۲۰ ثانیه آن ها را تمیز کنید.

از افراد مریض دوری کنید:

اجازه ندهید فرزندتان با کودکان یا بزرگسالانی که مریض هستند ارتباط نزدیک داشته باشند.

از دود سیگار اجتناب کنید: (عفونت گوش در نوزادان و کودکان)

مطالعات نشان می‌دهد کودکانی که در معرض دود سیگار هستند تا سه برابر بیشتر از کودکانی که در معرض دود سیگار نیستند، در معرض ابتلا به عفونت‌های گوش قرار دارند.

چه کودک دچار عفونت گوش شده باشد یا نه، مهم است که مطمئن شوید که در هر شرایطی وضعیت شنوایی کودک در وضعیت خوبی قرار داشته باشد .

معاینات وآزمایش شنوایی می تواند در هر سنی انجام شود . پزشکان از تکنیک های مختلفی برای آزمایش شنوایی نوزادان استفاده می کنند و می توان مشکل شنوایی را حتی در نوزادان تازه متولد شده شناسایی نمود.


مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل همراه شما با بهترین کادر پرستاران با تجربه و متخصص در زمینه هایی نظیر پرستاری کودک در منزل ، پرستاری نوزاد در منزل ، پرستار بیمار در منزل ، پرستار سالمند در منزل ، کاردرمانی در منزل ، فیزیوتراپی در منزل ، پرستاری از بیمار نیازمند خدمات ICU و CCU در منزل و … به شما خدمات می رساند. برای مشاوره رایگان تخصصی پرستاری با ما تماس بگیرید.

مطالب مرتبط :

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *