علل و درمان دندان قروچه

علل و درمان دندان قروچه : دندان قروچه Bruxism زمانی است که فرد دندان هایش را به هم می ساید در حالی که چیزی را نمی جود. هنگامی که فرد نا آگاهانه فک خود را به زور از یک طرف به آن طرف دیگر یا عقب و جلو حرکت می دهد ، دندان ها ساییده می شوند.

افراد ممکن است دندان های خود را در طول روز و شب بر هم بسایند یا فشار دهند ، اما دندان قروچه مرتبط با خواب چالش بزرگتری را ایجاد می کند زیرا کنترل آن دشوارتر است. دندان قروچه یکی از شایع ترین اختلالات خواب است زیرا یک فعالیت عصبی عضلانی ناخودآگاه است.

درد عضله میوفاشیال ، اختلال عملکرد مفصل گیجگاهی فکی و سردرد ممکن است در اثر دندان قروچه رخ دهد. موارد شدید می تواند منجر به آرتروز مفاصل گیجگاهی- فکی شود.

تاثیرات دندان قروچه :

دندان قروچه شامل ساییدن یا فشردن دندان به روی یکدیگر است. ساییدن دندانها می تواند باعث از بین رفتن مینای دندان ها شود و این شرایط می تواند دندان ها را کوتاه ، صاف یا دچار شکستگی نماید . انقباض عضلات در اثر دندان قروچه سبب تحت فشار قرار گرفتن ، بافت ها و سایر ساختارهای اطراف فک می شود .

علل و درمان دندان قروچه

این شرایط می تواند منجر به موارد زیر شود:

درد و سفتی فک

لثه دردناک

دندانهای حساس ، شل و یا شکسته

صدای تق تق در مفصل فک

سردرد های غمگین کننده

همچنین گوش درد نیز می تواند در این شرایط رخ دهد زیرا ساختارهای مفصل گیجگاهی- فکی نزدیک به مجرای گوش هستند.

سایر علائم اصلی دندان قروچه شامل اضطراب ، افسردگی ، اختلالات خوردن و بی خوابی است. اگر سر و صدای حاصل از دندان قروچه همسر فرد را در هنگام خواب آزار می دهد ، ممکن است مشکلات روابط بین دو همسر ایجاد شود.

دندان قروچه شدید می تواند به سطوح دندان های عقب ، به ویژه دندانهای آسیاب آسیب برساند و ممکن است به سندرم مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) منجر شود .

آشنایی با علل و درمان دندان قروچه

علل دندان قروچه :

علت دندان قروچه هنوز نامشخص است ، اما عوامل مختلفی ممکن است در این امر دخیل باشند. در کودکان ، دندان قروچه معمولاً پس از ظهور اولین دندان ها و دوباره هنگام رویش دندان های دائمی اتفاق می افتد و معمولاً پس از رویش کامل دندانهای بزرگسالی متوقف می شود.

دندان قروچه اغلب در وقت استرس اتفاق می افتد ، به عنوان مثال در وقت عصبانیت ، اضطراب یا تمرکز این کار انجام می شود . تحقیقات نشان داده است که فعالیت مغز و ضربان قلب ممکن است قبل از یک دوره دندان قروچه افزایش یابد ، که نشان می دهد سیستم عصبی مرکزی در بروز این حالت نقش دارد

دندان قروچه ممکن است مربوط به قرار گیری غیرطبیعی دندانها به روی یگدیگر باشد ، به این معنی که دندان ها با بسته شدن فک به درستی در جای خود قرار نمی گیرند . (علل و درمان دندان قروچه)

علل و درمان دندان قروچه

اگر فرد نتواند دندان های بالا و پایین را به درستی روی یگدیگر قرار دهد ، این مشکل یک اختلاف مغزی نامیده می شود. با این حال ، آکادمی پزشکی دهان و دندان آمریکا یادآور می شود که تحقیقات علمی این موضوع را ثابت نکرده است.

در بعضی از افراد ، عضلات صورت هنگام خواب دچار اسپاسم می شوند. داشتن دندان هایی یا کج هستند یا دندان های افتاده می توانند دندان های دیگر را ساییده کنند و تحریک ممکن است یک عامل بروز دندان قروچه باشد.

دندان قروچه می تواند یکی از عوارض جانبی برخی از داروها باشد ، از جمله برخی از داروهای ضد افسردگی و ضد روان پریشی و آمفتامین ها.

شرایط عصبی مانند بیماری هانتینگتون یا پارکینسون نیز می تواند باعث آن شود. سایر عواملی که ممکن است مرتبط باشند عبارتند از: خستگی ، مصرف الکل ، سیگار کشیدن ، آپنه خواب و خروپف.

ارقام ذکر شده توسط بنیاد ملی خواب حاکی از آن است که ۸ درصد بزرگسالان و بین ۱۴ تا ۲۰ درصد کودکان زیر ۱۱ سال دندان های مشکل دندان قروچه دارند .

در مطالعه دیگری ، ۳۸ درصد والدین گزارش داده اند که فرزندان زیر ۱۷ سال آنها دندان قروچه دارد . دندان قروچه بیشتر در دوران کودکی دیده می شود. کمترین میزان مربوط به افراد بالای ۶۵ سال است.

در بچه های کوچک ، دندان قروچه ممکن است پاسخی به درد دندان درآوردن یا احساس فشار باشد همچنین کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی ممکن است دندان قروچه داشته باشند.

علل و درمان دندان قروچه

تشخیص دندان قروچه

یک دکتر یا دندانپزشک در مورد سابقه مریض سوالاتی خواهد پرسید و معایناتی را انجام می دهد. علائمی که دکتر به دنبال آنها می گردند عبارتند از:

ناراحتی فک هنگام بیدار شدن از خواب

سایش دندان

عضلات فک بزرگ شده

سایش دندان همچنین می تواند به دلیل مسواک زدن بیش از حد ، ساینده های موجود در خمیردندان ، نوشابه های اسیدی و غذاهای سخت باشد ، اما یک متخصص آموزش دیده می تواند تفاوت بین الگوی سایش مشخص هر علت را تشخیص دهد.

مطمئن ترین روش برای تشخیص دندان قروچه اندازه گیری الکترومیوگرافی (EMG) است. در این روش سیگنالهای الکتریکی از عضلات مورد استفاده برای جویدن دریافت می شود و وضعیت عضلات مورد بررسی قرار می گیرد.

درمان دندان قروچه :

۱۴-۲۰٪ کودکان شب ها دندان های خود را به روی هم می سایند. درمان این مشکل به علت ایجاد کننده دندان قروچه بستگی خواهد داشت. برای دندان قروچه هیچ درمانی وجود ندارد ، اما گزینه هایی برای تسکین علائم در دسترس هستند و می توان با دلیل اصلی آن مقابله کرد.

دندان قروچه در طول روز ممکن است با افزایش آگاهی ، فیزیوتراپی یا ورزش بهبود یابد ، اما دندان قروچه شبانه به استراتژی های دیگری نیاز دارد ، زیرا خارج از کنترل فرد است.

اگر مشکل اساسی استرس یا آپنه خواب باشد ، درمان این شرایط ممکن است در بهبود دندان قروچه یاری کند. پس از درمان ، می توان دوباره وضعیت فرد را ارزیابی کرد. در سال ۲۰۰۲ ، محققان دریافتند که درمان آپنه خواب علائم دندان قروچه را کاهش می دهد. خواب کافی در شب یا ورزش منظم ممکن است به کاهش دندان قروچه یاری کند.

برای محافظت از دندان ها می توان از محافظ دهان در شب استفاده کرد و استفاده کوتاه مدت از داروی شل کننده عضلات یک گزینه مناسب و موثر احتمالی است.

آکادمی پزشکی دهان و دندان آمریکا محافظ دهانی سخت پلاستیکی را توصیه می کند که پایان دندان های قوس بالا یا پایین را می پوشاند.

علل و درمان دندان قروچه

محافظ های دهان ورزشی توصیه نمی شوند ، زیرا ممکن است از جای خود خارج شوند ، زیاد حجیم بوده و باعث ناراحتی فرد می شود. با گذشت وقت ، محافظ دهان می تواند فرسوده شود و کارایی خود را از دست بدهد. اگر فرد از استفاده از محافظ دهان دست بردارد و علائم ممکن است دوباره برگردد ، بنابراین این روش ممکن است یک راه حل دائمی نباشد.

آتل ها گزینه دیگری هستند. برخی از آتل ها روی دندان های بالایی ، برخی در پایین قرار می گیرند. بسته به نوع طراحی ، آتل ممکن است فک را در وضعیت آهسته تری نگه دارد یا مانعی ایجاد کند تا آتل ها به جای دندان آسیب ببینند. آتل ها را می توان تنظیم یا جایگزین کرد.

وقتی دندان قروچه در اثر فک نامناسب یا دندانهای کج ایجاد می شود ، ممکن است دندانپزشک یا ارتودنتیست نظر کند که فک را دوباره مرتب کند و از ارتودنسی استفاده نماید.

پرهیز از غذاها و نوشیدنی هایی که حاوی غلظت بالای کافئین یا الکل هستند ، ممکن است برای رفع دندان قروچه مفید باشد. آدامس ممکن است دندان قروچه را تشدید کند ، زیرا می تواند باعث انقباض و انبساط عضله فک شود (علل و درمان دندان قروچه)

نکته دیگر این است که حداقل یک بار در روز عضلات فک را با یک حوله آب گرم گرم یا یک پد گرم کننده ماساژ دهید ، تا انقباض آنها کاهش یابد.

پیشگیری از دندان قروچه

مدیریت استرس و اضطراب ممکن است به کاهش یا جلوگیری از دندان قروچه در افراد مستعد یاری کند. بنیاد ملی خواب رعایت بهداشت خوب را از جمله اتاقی خنک ، تاریک و ساکت و آهسته برای خواب ، بدون تلویزیون ، کامپیوتر و سایر موارد مرتبط با کار ، در رفع دندان‌قروچه موثر می داند .

متخصصان نظر می کنند در ساعات قبل از خواب آهسته باشید و فعالیت های آرامبخش انجام دهید ، این فعالیت ها ممکن است شامل حمام گرم ، مطالعه کتاب یا گوش دادن به موسیقی باشد. در صورت داشتن دندان قروچه ، دکتر متخصص اطفال می تواند به کودک یاری کند.


برای مراقبت و نگهداری از عزیزانی که در منزل دارید و شرایط پرستاری از آن هارا ندارید به دنبال پرستار قایل اطمینان ، متخصص و مجرب هستید؟ مرکز خدمات پرستاری در منزل همراه شما می تواند به شما در این زمینه کمک کند. پرستاری سالمند در منزل ، پرستاری کودک در منزل ، پرستاری بیمار در منزل ، پرستاری و مراقبت بعد از عمل های جراحی ، تزریقات در منزل ، فیزیوتراپی در منزل و … برخی از خدمات این مرکز می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

مطالب مرتبط :

4 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *