همه چیز درباره وابستگی کودک به مادر

همه چیز درباره وابستگی کودک به مادر : همه ما به نوعی در زندگی با مقوله وابستگی آشنایی داریم و آن را تجربه کرده ایم . هر کدام از ما در طول زندگی به فرد یا حتی اشیاء اطرافمان وابستگی پیدا کرده ایم. در برخی از موارد وابستگی یک مقوله طبیعی میباشد و یک اختلال روان شناختی محسوب نمی شود ولی برخی از افراد به نوعی از وابستگی به شکل افراطی دچار هستند. این نوع از وابستگی در کودکان بیش دیده میشود و کودک بصورت افراطی به والدین خود وابسته میباشد.

همه چیز درباره وابستگی کودک به مادر

وابستگی شدید عواقب نامطلوبی دارد و اثرات نامطلوبی را در زندگی آینده کودکان می گذارد. در این بخش از خدمات پرستاری در منزل همراه شما به بررسی علل وابستگی کودک به والدین و طرز درست برخورد با کودکان وابسته میپردازیم.

وابستگی کودک به مادر به ۳ دسته تقسیم می گردد:

۱- دلبستگی ایمن

۲- دلبستگی اجتنابی

۳- دلبستگی آشفته

همه چیز درباره وابستگی کودک به مادرهمه چیز درباره وابستگی کودک به مادر

تعریف دلبستگی ایمن

مطلوب ترین حالت، انواع دلبستگی ، دلبستگی ایمن میباشد. در دلبستگی ایمن . مادر فرزندش را فرد اضافه در زندگی اش نمی داند و به او محبت میکند و وقت خود را در کناراو می گذراند و به این صورت دلبستگی ایمن را برای فرزند خود شکل میدهد. کودکی که دچار دلبستگی ایمن میشود در صورت نبود مادر کمی گریه میکند و غمگین میشود ولی با بازگشت مادر به خانه آهسته میشود. این کودکان در بزرگسالی کسانی اجتماعی و بامحبت هستند و روابط عاطفی متعهدانه و صمیمی تری خواهند داشت.

کودکان از لحاظ رفتاری به ۴ دسته تقسیم می شوند:

کودک از ۸ تا ۱۲ ماهگی دچار اضطراب قرینگی و از ۱۲ تا ۱۸ ماهگی دچار اضطراب جدایی میشود.

نخستین دسته :

کودکان به والدین خصوصا مادر خود دلبستگی توام با احساس امنیت دارند. این کودکان پس از بازگشت مادر تعامل خوبی با مادر برقرار می کنند.

دسته دوم:

کودکانی که دلبستگی آنان بدون احساس امنیت میباشد. بدین معنی که اگر مادر آنان را ترک بکند پس از بازگشت مادر با مادر ارتباط برقرار نمی کنند.

دسته سوم :

کودکانی که دلبستگی آنان بدون احساس امنیت میباشد. فرق این دسته با دسته قبلی در این میباشد که این کودکان با این که نیازمند تماس جسمی با مادر هستند ولی پس از بازگشت مادر در پذیرش مجدد مادر دودل هستند و از خود مقاومت نشان می بدهند.

دست چهارم :

کودکان نابسامان با رفتارهای متقانض می باشند. این کودکان که اغلب افسردگی دارند بعد از نزدیک شدن به مادر بلافاصله از او فاصله می گیرند.

علت های وابستگی کودک به مادر

هدایت نشدن دلبستگی در کودک به شکل درست

کودک برای کسب احساس امنیت یار دارد با اطرافیان ارتباط صمیمی برقرار بکند و از همین مکان وابستگی شکل میگیرد ولی اگر دلبستگی در کودک به شکل درست هدایت شود منجر به وابستگی نمی شود. اگر کودک در سالهای ابتدایی دلبستگی توام با امنیت را تجربه نکند در بزرگسالی نمی تواند یک رابطه سالم عاطفی برقرار کند.

همه چیز درباره وابستگی کودک به مادر

رفع نشدن نیازهای عاطفی

اگر نیازهای عاطفی کودک برطرف نشود و او احساس ایمنی نکند دچار درماندگی و نوعی حالت وابستگی می شود. شخصیت های وابسته در سنین یک تا سه سالگی طرد شدگی را تجربه کرده اند.

محبت افراط گونه والدین

رفتار والدین بر روی کودک زیاد اثرگذار میباشد مثلا مادری که خود دچار وابستگی باشد . کودک او هم دچار وابستگی خواهد شد. این والدین مهربان افراط گونه برای از دست ندادن حمایت کودک او را به خود وابسته می کنند تا کودک از کنار آنان جدا نشود.

مشکلات خانوادگی

بسیاری از مشکلات زناشوئی عاملی در درست کردن ترس و عدم امنیت کودک میباشد که در بزرگسالی باعث وابستگی شدید کودک میشود. این حالات اگر ادامه پیدا بکند فرد دچار اختلال شخصیت وابسته میشود. کسانی که دچار این اختلال هستند به نوعی در انجام فعالیتهای روزانه خود محتاج دیگران هستند،از دیگران متوقع بوده ومسئولیت های مهم زندگی را به دیگران محول می کنند.

تربیت غلط والدین

کودکی که در محیط امنی تربیت نشده میباشد و احساس تنهایی دارد . در معرض وابستگی قرار دارد. هم چنین کودکی که والدین او پایان کارهایش را انجام می بدهند و او از استقلال می ترسد و از مسئولیت فرار میکند و فاقد اعتماد به نفس میباشد دچار وابستگی میشود.

وابستگی کودکان نوپا به والدین از چه زمانی آغاز می شود؟

وابستگی کودکان به والدین از شش تا هشت ماهگی آغازمی شود و تا حدود دو سالگی ادامه می یابد. بروز اضطراب جدایی از ده تا هجده ماهگی طبیعی میباشد و این مرحله جزو رشد و بزرگ شدن اوست. این کودکان بر اساس نیازهای احساسی و رشدی یک والد را نسبت به دیگری ترجیح می بدهند.اگر در این دوره کودک به پدر علاقه نشان دهد . پدر می تواند به بچه یاری بکند تا راهی برای جداشدن از مادرش پیدا بکند و به ااحساس استقلال دست یابد. والدین در دوران میبایست احساسات خود را مدیریت کنند تا شخصیت کودک رشد بکند و تکامل یابد.

همه چیز درباره وابستگی کودک به مادر

ویژگی های رفتاری کودک وابسته چیست؟

این کودکان برای جلب نظر والدین به خود، فراوان پرسش می کنند.

برای کارهای کوچک خود هم به والدین مراجعه می کنند.

به والدین خود می چسبند و یار ندارند از آنان جدا شوند.

از تنهایی وحشت دارند و برای این که تنها نمانند همیشه همراه والدین خود هستند.

در جمع مضطرب هستند.
علاقه ندارند والدین آنان به دیگری توجه بکند بنابراین برای جلب نظر کارهایی همچون گریه نمودن . جیغ زدن و… می کنند.

آمار چه می گوید

وابستگی در دختران و در کودکانی که فرزند آخر هستند بیش میباشد زیرا این کودکان ترس از دست دادن اطرافیان را دارند. هم چنین کودکانی که دچار بیماریهای مزمن میشوند بیش به والدین خود وابسته هستند. اگر مشکل وابستگی در کودک درمان نشود . همه اختلالات و مشکلاتی که از وابستگی نشأ ت میگیرد وارد زندگی زناشوئی فرد میشود.

پیشگیری از مشکل (همه چیز درباره وابستگی کودک به مادر)

کودک خود را برخی مواقع تنها بگذارید

برای اینکه کودک شما بداند همیشه در کنار او نیستید او را از همان کودکی برای مدت زمانی کوتاه نزد فردی مطمئن همچون مادر خود بگذارید. به کودکتان بگویید که برای چه از خانه خارج می بشوید تا هنگامی شما هم از او درمورد کارهایش می‏پرسید جوابتان را بدهد.

بعدا درمورد کارهایی که در نبود خودتان کودکتان انجام خواهد داد صحبت نمایید مثلا بگویید من به خرید می روم و بعد از این که ناهارت را خوردی و مادر بزرگ برایت کتاب خواند بر می گردم. اگر بدون اطلاع قبلی خانه را ترک نمایید، کودک فکر میکند که اینکار در آینده هم تکرار خواهید نمود و او به شما بی اعتماد میشود بنابراین اجازه نمی دهد دیگر از خانه خارج بشوید.

با کودک قایم موشک بازی نمایید

با انجام این بازی ساده کودک اطمینان می یابد که دوباره می تواند کسانی را که دوستشان دارد را ببیند پس با کودک خود قایم موشک بازی نمایید. هنگام ترک نمودن کودک ساعت بازگشت خود را به او بگویید و در همان ساعت که قول داده اید برگردید زیرا کودکان زیر پنج سال به شدت نگران عدم بازگشت و از دست دادن والدین شان هستند.

کودک را برای دوری از خود آماده نمایید

به کودکتان بگویید در نبود شما در خانه اتفاق بدی برای او نمی افتد و او می تواند برخی از کارهای سرگرم کننده همچون دیدن فیلم و… را انجام دهد.

همه چیز درباره وابستگی کودک به مادر

برای سروصدای کودک خود را آماده نمایید

امکان دارد در اول کودک شما گریه و زاری بکند ولی رفته رفته هنگامی کودک متوجه شود که در وقت غیبت شما می تواند به زندگی ادامه دهد، گریه و فریادهای او کم میشود چون می داند مادرش دوباره باز خواهد گشت و با او بازی خواهد نمود.

از کودک تمجید نمایید

هنگامی در کنار فرزندتان نیستید و او دوری شما را می پذیرد، از او تمجید نمایید و بگویید خیلی خوشحالم که تو دیگر بزرگ شده ای و می توانی بدون مادرت خوش بگذرانی.

از صندلی نق زدن استفاده کنید

ضروری میباشد کودک زمانی نزدیک و زمانی دور از شما باشد. زمانی را صرف انجام کارهایتان نمایید و زمانی را به کودک خود محبت نمایید تا او یاد گیرد شما بعد از کارتان به سراغ او می آیید و او دیگر برای جلب نظر یا اطمینان به شما نمی چسبد. اگر کودک در زمانیکه شما مشغول انجام کارتان هستید . گریه و زاری میکند او را روی صندلی نق زدن بگذارید و بگذارید کودک دور از شما به گریه نمودن ادامه دهد.

بازی مسابقه با وقت را اجرا نمایید

با کودک خود بازی مسابقه با وقت را اجرا نمایید. پنج دقیقه از زمان خود را به او دهید و پنج دقیقه زمان بگذارید تا او با خود بازی بکند. به تدریج مدت بر وقت تنها بازی نمودن او بیافزایید. با این روش کودک می تواند به تنهایی با خود بازی بکند.

چه کار هایی نبایستی انجام بدهیم ؟ (همه چیز درباره وابستگی کودک به مادر)

خشمگین نگردید.

احساس آشفتگی و پریشانی نداشته باشید و از کودک خود عصبی نگردید زیرا کودک با شما بودن را بیش از هر چیزی دیگری در این دنیا ترجیح میدهد.

پیام های مغشوش به کودک ندهید.

وقت گرفتن کودک در آغوش و نوازش او نگویید که از شما دور شود زیرا اینکار موجب گیج شدن کودک میشود و او نمی داند که بماند یا برود.

در وقت بیماری کودک برنامه را تغییر ندهید

وقت مریض بودن کودک به او اجازه ندهید که کارهایی را که در مواقع عادی برایش مجاز نیست انجام دهد زیرا با این کارتان کودک یار خواهد داشت که مریض شود تا شما به او توجه نمایید. وقتی که کودک مریض میباشد میبایست واقع بینانه و با کمترین تغییر در برنامه روزانه با کودک برخورد نمایید.

همه چیز درباره وابستگی کودک به مادر


توجه داشته باشید که انتخاب پرستار کودک ، پرستار سالمند و … چالش های بزرگی دارد. مرکز خدمات پرستاری در منزل همراه شما ؛ با بهترین و مجرب ترین کادر پرستاری کودک در منزل ، پرستاری بیمار در منزل ، پرستاری سالمند در منزل ، پرستاری بیمار در بیمارستان و …. در خدمت شماست. برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

مطالب مرتبط :

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *