ویژگی های رژیم غذایی سالمندان

ویژگی های رژیم غذایی سالمندان : مدیریت رژیم غذایی سالمندان Elderly diet به درک جامعی از نیازهای غذایی آنها و همچنین صرف وقت کافی برای آماده سازی آن دارد. حفظ یک رژیم غذایی متعادل برای دفع اثرات سو تغذیه زیاد مهم است و می تواند به بهبود کیفیت زندگی و (در بعضی موارد) قدرت دفاع بدن در برابر شرایط خاص یاری کند.

در اینجا ، برخی از توصیه های رژیم غذایی معمول و ویژه ای را که باید برای سالمندان خود در نظر بگیرید ، بررسی خواهیم کرد.
لطفاً به یاد داشته باشید که تغییرات رژیم غذایی بهتر است با یاری یک متخصص تغذیه واجد شرایط ، متخصص بهداشت یا مراقبت سالمند برنامه ریزی و اجرا شود.

آشنایی با ویژگی های رژیم غذایی سالم سالمندان

نیازهای اولیه غذایی معمولاً با افزایش سن تغییر نمی کنند. یک رژیم متعادل باید شامل موارد زیر باشد:

پروتئین (گوشت ، ماهی ، تخم مرغ و نبض)
میوه و سبزیجات (پنج وعده در روز)
کربوهیدرات (سیب زمینی ، غلات و ماکارونی)
مواد غذایی مضر مانند نمک فقط در حد متوسط مصرف شوند.

ویژگی های رژیم غذایی سالمندان

عواملی که بر تغذیه سالمندان تأثیر می گذارند

مجموعه ای از عوامل می توانند در رژیم غذایی افراد مسن تأثیر بگذارند ، از جمله:
بیماری
تداخلات دارویی و غذایی
عدم تحرک
درآمد کم
انزوای اجتماعی
دندان ضعیف
کاهش حس بویایی و چشایی
توانایی جذب مواد مغذی

یک مطالعه جدید نشان داده است که یک رژیم غذایی غنی از پروتئین و کم کالری می تواند به افراد سالمند مبتلا به چاقی یاری کند تا ضمن حفظ توده عضلانی و بهبود تراکم استخوان ، وزن بیشتری کم کنند.
کاهش وزن به عنوان یک فرد سالمند چالش هایی را به همراه دارد. افراد سالمند معمولاً وقتی تمرکز خود را روی کاهش وزن می گذارند ، تراکم استخوان و توده عضلانی خود را از دست می دهند. (ویژگی های رژیم غذایی سالمندان)

این از دست دادن ناخواسته استخوان و عضله می تواند منجر به مشکلات حرکتی شود و حتی می تواند خطر آسیب دیدگی و افتادن فرد سالمند را افزایش دهد.

مطالعات اخیر که دانشگاه ویک فارست پیشتاز آن است ، نشان داده است که یک رژیم غذایی پر پروتئین و کم کالری می تواند به بزرگسالان یاری کند تا از این مشکلات جلوگیری کنند . محققان در این مطالعه ۹۶ بزرگسال بالای ۶۵ سال را به طور تصادفی انتخاب و آنها را به یکی از دو گروه تقسیم کردند.

آنها گروه اول را در برنامه ۶ ماهه وعده غذایی کم کالری قرار دادند که دارای پروتئین زیادی نیز بود – بیش از ۱ گرم (گرم) پروتئین در هر کیلوگرم (کیلوگرم) وزن بدن. آنها گروه دیگر را به برنامه حفظ وزن اختصاص دادند كه شامل ۰٫۸ گرم پروتئین به ازای هر كیلوگرم وزن بدن بود.

ویژگی های رژیم غذایی سالمندان

رژیم با پروتئین بالا و کالری کم :

کسانی که در گروه رژیم های غذایی پر پروتئین و کم کالری بودند بیشترین کاهش وزن را تجربه کردند ، اما آشکارتر اینکه افراد این گروه توده عضلانی خود را حفظ کرده بودند. همچنین این سالمندان در قسمتهای معده ، باسن ، ران و عقب وزن خود را از دست دادند ، که می تواند خطر ابتلا به برخی مشکلات پزشکی از جمله دیابت و سکته را کاهش دهد.

علاوه بر این ، محققان دریافتند که شرکت کنندگان در گروه پروتئین بالا، کیفیت استخوان خود را بهبود بخشیده بودند و ۰٫۷۵ امتیاز در نمرات شاخص پیری سلامتی خود کسب کردند که شامل نشانگرهای زیستی طول عمر و مرگ و میر است.

محققان شاخه علوم بهداشت و ورزش مطالعات کوچکتری را در این حوزه انجام دادند و در آنجا برنامه ریزی و تهیه وعده های غذایی شرکت کنندگان را موشکافی کرد. گرچه برای این مطالعه ، با تعداد بیشتری از شرکت کنندگان ، او می خواست یک روش مقرون به صرفه تر پیدا کند.

در نتیجه ، این مطالعه از افراد گروه کاهش وزن خواست که هر روز از چهار وعده غذایی استفاده کنند و هر روز دو وعده پروتئین بدون چربی و سبزیجات میل نمایند.

این تیم به هر شرکت کننده اجازه داده است هر روز یک میان وعده سالم و غذایی کم کالری و پروتئین بالا مصرف نماید . به افراد گروه دیگر دستور داده شد که رژیم منظم و فعالیتهای معمول خود را حفظ کنند.

در ان قسمت لازم است با تعدادی از غذاهای کم کالری و پر پروتئین که براحتی در دسترس شماست آَشنا شوید :

غذاهای کم کربوهیدرات عبارتند از:

گوشت های بدون چربی ، سینه مرغ
ماهی
تخم مرغ
سبزیجات سبز برگ 

گل کلم و کلم بروکلی
آجیل و دانه ها ، از جمله کره مغزها مانند کره بادام زمینی
روغن ها ، مانند روغن نارگیل ، روغن زیتون و روغن کلزا
برخی از میوه ها مانند سیب ، زغال اخته و توت فرنگی
محصولات لبنی شیرین نشده شامل شیر کامل و ماست ساده یونانی

ویژگی های رژیم غذایی سالمندان

غذاهای پر پروتئین عبارتند از: (ویژگی های رژیم غذایی سالمندان)

پروتئین برای حفظ و ترمیم بافت بدن ضروری است. همچنین ممکن است به شما در کاهش وزن یاری کند. طیف گسترده ای از مواد غذایی حاوی پروتئین هستند. غذاهای گیاهی مانند عدس گزینه خوبی برای گیاهخواران است.

تخم مرغ
بادام
سینه مرغ
جو
پنیر
ماست یونانی
شیر
بروکلی
گوشت گوساله
ماهی تون
کینوا
عدس
نان غلات
دانه کدو تنبل
سینه بوقلمون
میگو
کلم بروکلی
بادام زمینی

ویژگی های رژیم غذایی سالمندان

افراد سالمند و تغذیه

افراد سالمند نیازهای تغذیه ای ویژه ای دارند و ممکن است لازم باشد با گذشت سالها تغییراتی در رژیم غذایی خود ایجاد کنند. توده عضلانی می تواند به عنوان بخشی طبیعی ازروند پیری کاهش یابد . به همین دلیل افراد سالمند با همان سرعت سالهای جوانی کالری نمی سوزانند.

اولویت قرار دادن غذاهای غنی از مواد مغذی برای افراد سالمند ضروری است و پرهیز از غذاهای پرکالری که فاقد مواد مغذی حیاتی هستند در دوران سالمندی زیاد مهم است.

غذاهای مفید شامل میوه ها ، سبزیجات ، غلات سبوس دار ، گوشت بدون چربی ، غذاهای دریایی ، مرغ ، تخم مرغ ، حبوبات و لبنیات کم چرب است.
کنترل حجم وعده غذایی نیز ممکن است لازم باشد – مخصوصاً برای سالمندان – زیرا افراد سالمند ممکن است بیش از نیاز خود غذا بخورند.
آشپزی برای خانواده کوچکتر ممکن است چالش برانگیز باشد ، بنابراین کارشناسان تغذیه گاهی اوقات نظر می کنند که قبل از غذا پخت و پز کنید و بعداً قسمتهایی را بخورید که پخت و پز کمتر جذاب باشد.

محققان پیشنهاد می دهند که افزودن پروتئین بیشتر می تواند کلید جلوگیری از برخی از مشکلات جسمی باشد که می تواند در هنگام کاهش وزن یک فرد سالمند رخ دهد.


ما در سایت خدمات پرستاری در منزل همراه شما با ارائه بهترین خدمات پرستاری در منزل و پزشکی در منزل با کادری مجرب و متخصص نیازهای شما را در زمینه پرستاری کودک در منزل ، پرستاری سالمند در منزل ، فیزیوتراپی در منزل ، پرستار بیمار در منزل ، پرستار بیماران مبتلا به ام اس و …. رفع می کنیم و با خیالی آسوده می توانید مراقبت از عزیزانتان را به ما بسپارید.

مطالب مرتبط :

3 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *