پارگی پرده گوش

پارگی پرده گوش:پارگی پرده گوش به پارگی یا سوراخی کوچک تا بزرگ بر روی پرده گوش گفته می‌شود. از آنجایی که سلامت گوش و شنوایی از اهمیت زیاد بالایی برخوردار میباشد، در گونه پارگی پرده گوش میبایست هر چه سریع‌تر به فوق متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمود تا از بروز مشکلات جدی جلوگیری شود.

امروز در ادامه این مقاله قصد داریم تا به طور کامل در مورد پارگی پرده گوش، علل، علائم و راههای درمان آن برای شما بگوئیم. پس تا پایان با ما همراه باشید.

پارگی پرده گوش چیست؟

محل قرارگیری بین گوش میانی و گوش بیرونی میباشد. به این پرده که زیاد نازک میباشد و گوش بیرونی و خارجی را از هم جدا می‌کند پرده گوش یا پرده صماخ گفته می‌شود. پس از این که صدایی وارد گوش می‌شود، این پرده به دلیل نازکی بیشتر از حد خود، حالت لرزشی پیدا می‌کند و بعدا امواج صوتی به ۳ استخوان گوش میانی می‌رسد و بعدا گوش داخلی می‌شود و در نتیجه ما صدا را خواهیم شنید.

هر زمانیکه به هر دلیلی پرده گوش یا غشای نازک آن دچار آسیب شود، خیلی سریع پاره یا سوراخ می‌شود و به بیان دیگر دچار پارگی پرده گوش خواهد شد و در نتیجه انتقال امواج صوتی با مشکل مواجه می‌شود و فرد دچار کم‌شنوایی و یا ناشنوایی خواهد شد.به دلایل خیلی زیادی امکان دارد دچار پارگی پرده گوش بشویم که با داشتن آگاهی و محافظت هرچه بیش از گوش، می‌توان از این مشکل جلوگیری نمود.

پارگی پرده گوش

پارگی پرده گوش

علت پارگی پرده گوش چیست؟

علت پارگی پرده گوش زیاد متفاوت میباشد و به عوامل زیادی بستگی دارد. از جمله رایج‌ترین علل این مشکل عبارتند از:

عفونت

اگر به هر دلیل فرد دچار عفونت‌های گوش شود، امکان دارد دچار پارگی پرده گوش شود. این مورد در کودکان به دلیل فشار ناشی از رسوب مواد سیال میباشد که آنان را در خطر جدی این موضوع قرار می‌دهد.

تغییرات فشار

به آسیب‌هایی که در اثر تغییرات فشار محیط بر روی گوش درست کردن می‌شود، باروتروما گفته می‌شود. از جمله فعالیت‌های شدیدی که موجب این اختلال می‌شود می‌توان به غواصی، پرواز در هواپیما، رانندگی در ارتفاع فراوان و یا امواج حاصل از شوک الکتریسیته اشاره نمود.

جراحت یا تروما

هر آسیب یا ضربه شدیدی که به گوش وارد شود، می‌تواند موجب پارگی پرده گوش شود. از جمله این آسیب‌ها می‌تواند وارد نمودن گوش پاک‌كن یا اشیایی مثل مداد، کلید و…، آسیب‌دیدگی حین ورزش، تصادفات شدید و…

علائم پارگی پرده گوش چیست؟

یکی از نخستین علائم پارگی پرده گوش، احساس درد در همان ناحیه میباشد. گاهی امکان دارد این درد در طول روز ادامه‌دار باشد و یا این که به مرور بیش یا کمتر شود. هنگامی که احساس درد شدید به انتها می‌رسد، در این مرحله گوش آغاز به تخلیه نمودن خود می‌کند که این نشان‌دهنده پاره شدن پرده گوش شماست. این تخلیه امکان دارد با خونریزی و یا خارج شدن ۱ مایع و یا چرک از گوش همراه باشد.

بعد از این مرحله امکان دارد فرد با کاهش شنوایی و یا از دست دادن شنوایی موقت مواجه شود و یا این که گوش آغاز به وزوز نمودن بکند و احساس سرگیجه بکند.علائم پارگی گوش می‌تواند در هر فردی متفاوت باشد، مهم‌ترین نکته پس از پارگی پرده گوش، مراجعه به دکتر و درمان فوری آن میباشد

تشخیص پارگی پرده گوش

تشخیص پارگی پرده گوش را میبایست بوسیله دکتر انجام شود و دکتر شما می‌تواند از چندین روش برای کار استفاده بکند. پس از معاینه دقیق دکتر شنوایی در گونه نیاز به معاینات تخصصی یا درمان پاره شدن پرده گوش، امکان دارد به متخصص گوش، حلق و بینی ارجاع داده بشوید.

۱) نمونه‌گیری از مایع خارج شده از گوش

در این روش دکتر مایعاتی را که امکان دارد از گوش خارج شده میباشد را از پیشنهاد عفونی بودن مورد آزمایش قرار دهد (عفونت امکان دارد سبب این مشکل شده باشد)

۲) معاینه اتوسکوپی

در معاینه اتوسکوپی دکتر از ۱ دستگاه تخصصی با نور مخصوص برای بررسی کانال گوش استفاده می‌کند

۳) تست معاینه شنوایی سنجی

در تست معاینه شنوایی سنجی دکتر محدوده شنوایی و ظرفیت پرده گوش را مورد بررسی قرار می‌دهد

۴) تمپانومتری

تمپانومتر نام وسیله‌ای میباشد که دکتر آن را در گوش شما قرار می‌دهد و جواب پرده گوش آسیب‌دیده به تغییرات فشار را آزمایش بکند.عکس پزشکی که در حالا معاینه گوش مریض میباشد.روش‌های درمانی که امروز برای پارگی پرده گوش وجود دارد، خطر ناشنوایی را به حداقل رسانده میباشد.

پارگی پرده گوش

پارگی پرده گوش

درمان پارگی پرده گوش

درمان‌های مربوط به پارگی پرده گوش عمدتا جهت از بین بردن درد و یا جلوگیری از عفونت هستند. از روش‌های درمانی عبارتند از:

پچ نمودن پرده گوش

اگر گوش شما به خودی خود در حالا بهبود نباشد، دکتر از روش پچ تست برای درمان استفاده می‌کند. بصورت که پچ پزشکی بر روی غشای نازک گوش قرار می‌دهد و این پچ‌ها تشعشع غشا را به هم می‌ریزد که در روند بهبودی پرده می‌تواند موثر باشد

مصرف آنتی‌بیوتیک‌‌

مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند عفونت‌هایی را که به دلیل آسیب پرده گوش درست کردن شده‌اند را از بین ببرد و از درست کردن عفونت‌های نو و یا سوراخ شدن پرده گوش به واسطه آن‌ها محافظت بکند.

عمل تیمپانوپلاستی

تیمپانوپلاستی جراحی است که برای سوراخ نمودن پرده گوش و خارج نمودن مواد عفونی که در پشت آن قرار گرفته‌اند انجام می‌شود. دراین جراحی بافتی از ناحیه دیگری از بدن فرد گرفته می‌شود و آن را به سوراخ گوش پیوند می‌زنند

درمان‌های خانگی درمان‌های خانگی مثل قرار دادن کمپرس گرم چند بار در روز می‌تواند موثر باشد و یا این که بینی را بگیرید و تلاش نمایید نفس را در سینه و سر خود حبس نمایید، شاید این زیاد شدن فشار کمی دردناک باشد، اما به مرور روند بهبود گوش را بهتر خواهد نمود.

پارگی پرده گوش در کودکان

پارگی پرده گوش در کودکان به دلیل باریک بودن مجرا گوش و حساس‌تر بودن بافت آن، زیاد رایج میباشد. بسیاری از والدین برای تمیز نمودن گوش فرزندان‌شان از گوش پاک‌کن استفاده می‌کند که زیاد خطرناک میباشد و خیلی راحت می‌تواند به پرده گوش کودک آسیب برساند.

وارد نمودن هر نوع جسم خارجی مثل مداد یا سنجاق سر و… اگر بیشتر از حد در مجرای گوش قرار گیرند، می‌تواند به راحتی پرده گوش کودک را دچار آسیب‌های جدی یا پارگی بکند.عفونت گوش یکی از شایع‌ترین علت این مشکل در کودکان میباشد. از هر شش کودک، ۵ کودک در سن سه سالگی حداقل یک‌بار تجربه عفونت گوش را خواهد داشت.

کودکانی که بصورت خوابیده از شیشه شیر استفاده می‌کنند و یا کودکانی که مدت وقت زیادی را در روز در مهد کودک‌ها یا مکان‌های عمومی هستند، خیلی بیش از سایر کودکان در معرض خطر ابتلا به عفونت گوش هستند.

در گونه مشاهده هر ۱ از علائم ذیل، فوراً به دکتر کودک خود مراجعه کنید:

 

درد خفیف تا شدید

ترشحات خونی یا پر از چرک که از گوش نشت می‌کند

حالت تهوع، استفراغ یا سرگیجه مداوم

وزوز نمودن گوش

از آنجایی که پرده گوش کودکان زیاد ظریف میباشد، در گونه آسیب دیدن می‌تواند اثرات طولانی مدتی بر شنوایی او داشته باشد. به کودک خود بیاموزید که اشیا خارجی را وارد گوشش نکند و در گونه سرماخوردگی یا عفونت سینوسی، تلاش نمایید تا جایی که می‌توانید او را معرض تغییرات فشار مثل هواپیما سوار شدن و… قرار ندهید.

چرا که تغییرات فشار می‌تواند به شدت پرده گوش او را تحت تاثیر آسیب‌های جدی قرار دهد.کودکان خیلی بیش از بزرگسالان در خطر پارگی پرده گوش قرار دارند.

عوارض پارگی پرده گوش

پارگی پرده گوش معمولا از مقدار خیلی کم آغاز و به تدریج زیادتر خواهد شد و در نهایت تاثیر زیادی بر روی شنوایی درست کردن می‌کند. در برخی موارد هم امکان دارد فرد دچار عفونت‌های گوشی مزمن شود.

هر چه میزان پارگی پرده گوش بیش باشد، بالطبع مشکلات و عوارض پاره شدن پرده گوش بیش هم خواهد بود. اگر به همراه پارگی، ۳ استخوان متصل به آن هم آسیب دیده باشد، شنوایی فرد زیاد کم خواهد شد و در نهایت به ناشنوایی کامل منجر خواهد شد.

پیشگیری از پارگی پرده گوش

چندین راه‌کار ساده وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از پارگی پرده گوش در آینده انجام دهید:

-برای جلوگیری از ابتلا به عفونت گوش، همیشه گوش‌های خود را خشک نگه دارید.

-هنگام استحمام گوش‌های خود را با استفاده گوش‌گیر یا پنبه پر نمایید تا از ورود آب به مجرای گوش جلوگیری شود

-در گونه احساس گوش درد یا عفونت‌های گوش، از شنا نمودن خودداری نمایید

-در گونه ابتلا به عفونت گوش، فورا به دکتر مراجعه نمایید

-هنگام سرماخوردگی یا عفونت‌های سینوسی تلاش نمایید از پرواز با هواپیما خودداری نمایید

-برای ثابت نگه داشتن فشار گوش از گوش‌گیر، جویدن آدامس یا خمیازه کشیدن استفاده نمایید

-از اشیاء خارجی برای تمیز نمودن جرم گوش استفاده نکنید (دوش گرفتن روزانه برای متعادل نگه داشتن سطح جرم گوش کافی است)

-زمانیکه در جاهای پر سر و صدا هستید از گوش‌گیر استفاده نمایید.

پارگی پرده گوش

پارگی پرده گوش

جراحی ترمیم پارگی گوش

انواع مختلفی از جراحی ترمیم پارگی گوش وجود دارد. از جمله رایج‌ترین عمل‌های جراحی گوش عبارتند از:

۱) عمل جراحی میرنگوپلاستی

اگر پاره شدن و یا آسیبی که پرده گوش وارد شده باشد کم باشد، با استفاده از چربی یا بافت کاغذ همچون اقدام به بستن سوراخ گوش می‌کنند که به آن عمل میرنگوپلاستی گفته می‌شود. این عمل بصورت سرپایی و تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه وقت نیاز دارد.

۲) عمل جراحی تمپانوپلاستی

عمل تمپانوپلاستی زمانی نظر می‌شود که سوراخ موجود در پرده گوش بزرگ باشد و یا عفونت مزمن گوش مریض را درگیر کرده باشد و با مصرف آنتی بیوتیک درمان نشود. این عمل کمی پیچیده‌تر از عمل پیش میباشد و معمولا در بیمارستان و با بی‌هوشی کامل انجام می‌شود.

۳) عمل اسیکولوپلاستی

هنگامی که ۳ استخوانچه گوش میانی که اسیکل نام دارد، در اثر عفونت گوش یا ضربه آسیب دیده باشد، این جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود که در آن استخوانچه‌ها را با پیوند استخوان و یا با پروتز جایگزین می‌کنند.

 

مطالب مرتبط:

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *