یبوست در نوزادان

یبوست در نوزادان : Constipation in Children کمتر از یک سال معمول میباشد ، ولی می تواند باعث نگرانی والدین شود. بعضی اوقات کودک شما واقعاً یبوست ندارد ، ولی میبایست به او وقت بدهید تا برنامه خود را برای دفع مدفوع تنظیم بکند.

علل یبوست در نوزادان

به طور معمول مدفوع نوزاد نرم و به راحتی دفع میشود. حتی اگر یک نوزاد یبوست نداشته باشد ، حرکات روده ای او امکان دارد نامنظم باشد.

در موارد نادر ، یبوست امکان دارد به دلیل کمبود اعصاب یا مشکلات ساختاری در بخش تحتانی روده بزرگ باشد. اگر دکتر احساس بکند کودک شما امکان دارد این مشکل را داشته باشد برای او آزمایش تجویز میشود .

غیرمعمول میباشد که نوزادانی که مواد جامد را آغاز نکرده اند ، یبوست بگیرند یا در تولید پوسته مشکلی داشته باشند. قرمز شدن یا غر زدن بعضی از نوزادان هنگام پوپ زدن امری طبیعی میباشد. اگر فکر می نمایید کودک شما یبوست دارد ، در دفع مدفوع مشکل دارد یا به نظر می رسد هنگام مدفوع درد دارد ، با دکتر متخصص اطفال صحبت نمایید.

یبوست در نوزادان

چه عواملی باعث یبوست در نوزادان می شود؟

به دلایل مختلف یبوست امکان دارد در کودکان رخ میدهد. رژیم غذایی. تغییر در رژیم غذایی یا کافی نبودن فیبر یا مایعات در رژیم غذایی کودک باعث یبوست میشود.

بیماری.

اگر کودک شما بیمار میباشد و اشتهای خود را از داده میباشد ، تغییر در رژیم غذایی او می تواند سیستم گوارش کودک را تحت تاثیر قرار دهد و باعث یبوست شود.

یبوست امکان دارد از عوارض جانبی برخی داروها باشد. یبوست امکان دارد در اثر برخی بیماری ها کم کاری تیروئید (غده تیروئید کم کار) درست کردن شود.

اجتناب از مدفوع

کودک شما امکان دارد به دلایل مختلف مدفوع خود را نگه دارد . امکان دارد کودک جهت جلوگیری از درد ناشی از دفع مدفوع از اینکار اجتناب نماید . اگر کودک شما به پوشک حساسیت داده باشد حتی می تواند درد ناشی از مدفوع دردناک تر باشد. یا امکان دارد با مسائلی در مورد استقلال و کنترل سروکار درگیر باشد که این مسئله در سنین ۲ تا ۵ سالگی معمول است.

درمان یبوست در نوزادان

به این معنا که فرزند شما امکان دارد جلوی دفع مدفوع خود را عمدا گیرد زیرا نمی خواهد از بازی فاصله گیرد.

کودک بزرگتر شما امکان دارد وقتی که از خانه یا مدرسه دور میباشد ،از دفع مدفوع خودداری بکند زیرا از استفاده از توالت عمومی خجالت می کشد یا احساس راحتی نمی بکند.تغییرات دیگر به طور کلی ، هرگونه تغییر در روال زندگی کودک ، همچون مسافرت ، هوای گرم یا موقعیت های استرس زا ، امکان دارد بر سلامت کلی وی و نحوه عملکرد روده های او تأثیر بگذارد.

اگر یبوست درمان نشود ، امکان دارد بدتر شود. مدفوع هرچه بیش در مجاری تحتانی روده بماند ، بزرگتر ، محکم و خشک میشود. بعدا دفع مدفوع دشوارتر و دردناک تر میشود. کودک شما امکان دارد به دلیل درد مدفوع خود را نگه دارد. این یک چرخه معیوب درست کردن میکند.

یبوست در نوزادان

علائم یبوست در نوزادان

مدفوع کم که دفع آن دشوار باشد

بیش از حد طبیعی فشار آوردن تا دفع مدفوع داشته باشید

مدفوع همچون سنگریزه های کوچک و سخت تشکیل میشود.

مدفوع مایع (مانند اسهال) که امکان دارد از اطراف مدفوع جامدی که در داخل آن باقی مانده میباشد عبور بکند

شکم (شکم) با گاز ورم میکند

گرفتگی های دردناک

درمان یبوست در نوزادان :

اگر کودک شما به اندازه کافی بزرگ میباشد و می تواند غذاهای پرآب بخورد ، امکان دارد به او میوه و سبزیجات دهید. اگر کودک شما هنوز شیرخوار باشد و غذای کودک نمی خورد ، امکان دارد روزانه ۲ تا ۴ اونس آب میوه ( گلابی ، گیلاس یا سیب) به او دهید. اگر مدفوع او خیلی شل شد ، آب کمتری به کودک خود دهید.

اگر کودک شما غلات برنج میخورد ، امکان دارد تغییر آن به تغییر غلات جو دوسر یا جو یاری بکند. فرنی برنج می تواند در برخی کودکان باعث یبوست شود. به کودک خود ، تنقیه ، ملین یا شیاف ندهید ، مگر این که پزشک به شما گفته باشد.

تشخیص یبوست در نوزادان

درمان یبوست در نوزادان از راه اقدامات پزشکی
پزشک شما درمان های ذیل را سفارش داده است:

با استفاده از یک دماسنج رکتوم روان شده ، درجه حرارت کودک خود را با مقعد بررسی نمایید. این امکان دارد کودک را برای دفع مدفوع تحریک بکند.

در صورت بروز هر یک از موارد ذیل در مورد یبوست در نوزادان با دکتر کودک خود تماس بگیرید:

کودک شما تحریک پذیر میباشد و به پیشنهاد می رسد درد شکم دارد.

در مدفوع کودک خود خون مشاهده می نمایید.

با درمان فعلی ، یبوست کودک شما بهبود نمی یابد.

والدین هم چنین نگران هستند که نوزادان آنان به اندازه کافی ادرار نداشته باشند.در صورت شیر خشک خوردن معمولا کودک ً در بیش روزها حداقل یک بار مدفوع دارد ، ولی امکان دارد بین دفع مدفوع ۱ تا ۲ روز طول بکشد.

برای نوزادان شیر خوار میزان مدفوع بستگی به سن دارد. در طی ماه ابتدا زندگی ، مدفوع کمتر از یک بار در روز امکان دارد به این معنی باشد که نوزاد شما به اندازه کافی غذا نمی خورد.

با این حال ، نوزادان شیرخوار امکان دارد چند روز یا حتی یک هفته بین حرکات روده ای فاصله داشته باشند و از هر قطره ای که می خورند برای تغذیه استفاده کنند ، نه مدفوع.

نوزادان به طور معمول برای دفع مدفوع زیاد سخت به خود فشار می آورند ، بنابراین طول کشیدن وقت مدفوع لزوماً نگران کننده نیست ، حتی هنگامی کودک گریه میکند یا صورت او قرمز میشود.

حرکات روده برای یک نوزاد می تواند یک سعی اساسی باشد و این حالت چهره این موضوع را نشان میدهد. فقط تصور نمایید که بخواهید به پشت بخوابید و عمل دفع را انجام بدهید ، دراین حالت شاید احساس کودک درهنگام دفع را درک کنید .

یبوست در نوزادان

برای نگرانی ها در مورد یبوست در نوزادان ، سوالات ذیل را از خود بپرسید:

آیا کودک من بیشتر از حد کلافه است؟

آیا کودک من بیشتر از حد معمول تف می کند؟

آیا کودک من به طور چشمگیری بیش از پیش مدفوع دارد یا کمتر؟

آیا مدفوع کودک من به طور غیرمعمولی سفت میباشد یا حاوی خون مربوط به مدفوع سخت است؟

آیا کودک من بیشتر از ۱۰ دقیقه بدون موفقیت به خود فشار می آورد؟

همه این علائم می توانند نشان دهنده یک یبوست واقعی باشد .

آنچه والدین می توانند برای یبوست در نوزادان انجام دهند:

بعد از ماه ابتدا زندگی ، اگر فکر می نمایید کودک شما یبوست دارد ، میتوانید کمی آب سیب یا گلابی به او دهید. قندهای موجود در این آب میوه ها خیلی پسندیده هضم نمی شوند ، بنابراین مایعات را به روده می کشند و به شل شدن مدفوع یاری می کنند.

به عنوان یک قاعده کلی ، شما میتوانید برای هر ماه زندگی کودک، حداکثر تا ۴ ماه روزانه یک اونس به او آّب میوه دهید (کودک ۳ ماهه ۳ اونس ).

بعضی از پزشکان توصیه می کنند از شربت ذرت همچون کارو ، معمولاً حدود ۱ تا ۲ قاشق چای خوری در روز ، برای نرم شدن مدفوع استفاده نمایید.

وقتی که کودک شما از مواد غذایی جامد استفاده میکند میتوانید سبزیجات و میوه ها را امتحان نمایید ، به خصوص آلو خشک که در آب خیس خورده باشد و خوردن آن آسان تر باشد . اگر این تغییرات غذایی کمکی نکرد ، زمان آن میباشد که با دکتر متخصص اطفال تماس بگیرید.

هنگامی کودک شما رشد میکند ، مدفوع کمتری دفع میکند و امکان دارد نگران باشید که علت کم شدن میزان مدفوع او چیست ؟

نوزادان شیر خوار در ماه ابتدا زندگی زیاد مدفوع می کنند ، بعدا امکان دارد به سرعت به مرحله ای بروند که چند روز بدون پوشک کثیف بمانند. نوزادان هم چنین هنگامی به سمت غذای جامد می روند کمتر مدفوع می کنند.

بهترین خدمات پرستاری در منزل و پزشکی در منزل با سال های تجربه ی مثبت در سایت خدمات پرستاری در منزل همراه شما.برای داشتن پرستار کودک در منزل، پرستار بیمار در منزل، پرستار سالمند در منزل و خدمات پزشکی نظیر فیزیوتراپی در منزل و… می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید تا مشاوره رایگان دریافت کنید.

مطالب مرتبط :

4 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *