لامبدا جهش جدید کرونا

لامبدا جهش جدید کرونا

لامبدا جهش جدید کرونا : با گذشت بیشتر از هجده ماه از آغاز همه گیری جهانی بیماری کووید -۱۹ ، محققان جهان در حالا حاضر اخبار جدیدی مربوط به نوع جدید این ویروس به نام سویه لامبدا را مخابره می کنند.

جهش جدید ویروس کرونا به نام لامبدا ، شرایط خطرناکی را برای کشورهای جهان رقم زده میباشد زیرا این واریانت خطرناک ، سرایت پذیری بیش و هم چنین قدرت گریز بیشتری از اثرگذاری واکسن ها را نشانه گرفته میباشد.

بر اساس مطالعه ای گونه گرفته بوسیله محققان در کشور شیلی، مشخص شده میباشد که سویه نو ویروس کرونا به نام لامبدا نخستین بار در پرو و در حدود ۱ سال قبل ظاهر شده میباشد.

لامبدا

هم چنین متاسفانه مشخص شده این جهش ویروس کرونا زیاد عفونی بوده و آنتی بادی های واکسن کرونا بر روی آن بی تاثیر میباشد.

محققان پزشکی در شیلی پس مطالعه بر سویه نو ویروس کرونا نتیجه گیری کرده اند که سویه لامبدا کرونا ویروس ۹ تنها از نوع SARS-CoV-2 عفونی تر میباشد ، بلکه احتمالاً واکسن های کرونا موجود هم ، بر روی آن بی تاثیر میباشد.

لامبدا جهش جدید کرونا

لامبدا جهش جدید کرونا

تاکنون ثابت شده میباشد که سویه لامبدا کرونا در برابر واکسن ها مقاوم میباشد. هم چنین تاکنون هیچ موری از این ویروس در ایران مشاهده نشده میباشد.

خانم عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی کشوری کووید-۱۹ ، نسبت به نزدیکی یک گونه نو کرونا به ایران هشدار داده میباشد. بر طبق اعلام خانم عاطفه عابدینی ، هرچه لود ویروس در جامعه بیش باشد، امکان جهش ویروس در جامعه بیش میباشد.

در عین حالا در گونه عدم رعایت افراد جامعه، سویه های جدیدی همچون لامبدا هم می‌تواند وارد کشور شود.

لامبدا در ایران

عاطفه عابدینی می گوید: تاکنون در ایران هیچ موری از این جهش گزارش نشده میباشد ولی در دنیا در کشورهایی همچون آمریکا مواردی گزارش شده میباشد و ۱ شخص در ترکیه گزارش شده میباشد و اگر مراقب نباشیم و پروتکل ها را رعایت نکنیم، لامبدا می‌تواند موج بعدی ما باشد.

البته طبق پیشنهاد محققان مسئله هنوز جدی نیست و دلیلی برای به صدا درآوردن زنگ هشدار جهانی جهت این ویروس نو وجود ندارد.

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، کشور پرو دارای بالاترین نرخ بیماری و میزان مرگ و میر ناشی از این سویه لامبدا کرونا ویروس در بین کشورهای دیگر جهان میباشد.

لامبدا جهش جدید کرونا

جهش جدید کرونا

حدود ۶۰۰ شخص از هر ۱۰۰۰۰۰ شخص مبتلا به کرونا ویروس به این جهش ویروس کرونا مبتلا شده اند.

سویه لامبدا در بین حدودا ۳۰ کشور جهان از جمله انگلیس و هم چنین کشور همسایه ما ترکیه هم مشاهده شده میباشد.

بر اساس آخرین داده های سازمان بهداشت جهانی در ۲۴ ژوئن، تا کنون نوع لامبدا در ۲۶ کشور شناسایی همچون شیلی ، آرژانتین ، پرو ، اکوادور ، برزیل و کلمبیا و هم چنین ایالات متحده ، کانادا ، آلمان ، اسپانیا ، اسرائیل ، فرانسه ، بریتانیا و زیمبابوه شده میباشد.

جلوگیری از مریض شدن بوسیله سویه لامبدا

ماسک های تنفسی با کیفیت بالا می توانند قرار گرفتن در معرض ویروس کرونا را تا شش برابر کاهش بدهند و اینکار می تواند به ۱ مکمل مهم برای افرادیکه واکسن زده اند تبدیل شود.

علیرضا ناجی رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی می گوید: تقویت سرمایه گذاری در سیستم بهداشتی و درمانی، زیاد شدن ظرفیت تخت های بستری و مراقبت ویژه، تسریع در روند واکسیناسیون، توسعه ظرفیت انجام تست های تشخیصی، تقویت توان اقتصادی مردم و جمعیت بالای خانواده ها را از مهم ترین اقدامات برای پیشگیری از سویه نو کرونا به نام لامبدا را ذکر نمود.

لامبدا جهش جدید کرونا

تاثیر بر روی انواع واکسن ها

محققان می گویند جهت جواب به این سوال به مطالعات بیشتری در مورد تاثیری که نوع لامبدا بر روی افرادیکه واکسن زده اند ،نیاز میباشد.

ولی چیزی که اکنون مشخص شده میباشد این میباشد که در بخش هایی از آمریکای جنوبی ، اثربخشی واکسن های چینی ، که بیش در منطقه استفاده میشود ، ذیل پرسش رفته میباشد.

زیرا در کشورهای برزیل ، شیلی و پرو درصد زیاد بالایی از افراد جامعه واکسن سینوواک (Sinovac) و هم چنین واکسن سینوفارم چینی (Sinopharm) را دریافت کرده اند.

سویه لامبدا (Lambda) ویروس کرونا از کشور پرو شروع شده میباشد و تاکنون به ۳۲ کشور جهان انتقال یافته میباشد، ولی در حالا حاضر همچنان به‌عنوان ۱ سویه با خطر کمتر طبقه‌بندی می‌شود.

6 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *