یائسگی چگونه رخ میدهد؟ (3)

یائسگی چگونه رخ میدهد؟​​​یائسگی، از اون دوران خاص تو زندگی خانوماست که استرس به همراه داره. هنگامی دوره‌ی پریود شدن تموم میشه، و دیگه لکه و خون نمی‌بینید احتمال فراوان دارین وارد این دوره خاص می‌شین. دقیقا معلوم نیست چه زمانی یائسگی اتفاق می‌افته، اما اغلب تو سن ۴۵ تا ۵۵ سالگی آغاز می‌شه. در این مقاله قصد داریم علائم قاعدگی رو بررسی کنیم تا استرس‌تون کاهش پیدا کنه.

یائسگی چیست؟

یائسگی دوره‌ایه که خیلی از خانم‌ها در طی زندگی‌شون می‌گذرونن. یائسگی به معنای انتها یافتن دوره‌ قاعدگی (حیض) و هم چنین از دست دادن قابلیت باروری و تولید مثل میباشد. در این دوره، خانم‌ها به دلیل تغییرات شدید هورمونی، علائم متوسط تا شدیدی رو تجربه می‌کنن. در این دوره، تخمدان‌ها توانایی کافی برای انجام فعالیت‌های دوران باروری را از دست می‌دن و تخمک‌گذاری متوقف می‌شه.

در اول دوره‌های قاعدگی نامنظم می‌شن و بعد از آن قاعدگی به طور کامل قطع می‌شه. یائسگی زمانی رخ می‌ده که ۱ سال از آخرین پریودی فرد گذشته باشه.خیلی مهمه که بدونین یائسگی ۱ بیماری نیست و نبایستی هرگز فکر کنین که با رخ دادن یائسگی به انتها زندگی‌تون نزدیک شدین. یائسگی یک بخش طبیعی در زندگی هر خانمی میباشد.

یائسگی چگونه رخ میدهد؟

یائسگی چگونه رخ میدهد؟

 

علائم یائسگی چیست؟

تجربه هر خانم از یائسگی زیاد منحصر به فرده. هنگامی یائسگی بصورت ناگهانی رخ می‌ده یا در مدت وقت کوتاه‌تری اتفاق می‌افته، معمولا علائم آن شدیدتر احساس می‌شه.عواملی همچون سرطان و مصرف سیگار می‌تونن بر سلامت تخمدان‌ها تأثیر گذار باشن و می‌تونن شدت و مدت وقت علائم یائسگی در خانم‌ها رو زیاد شدن بدن.

برخی از شایع‌ترین علائم زودهنگام پیش از یائسگی عبارتند از:

-کاهش تناوب قاعدگی
-تغییر در شدت یا میزان خونریزی نسبت به نرمال
-علائم دارای ارتباط با گرفتگی و گشاد شدن عروق، از جمله عرق شبانه و سرخی‌ پوست
-حدود ۷۵ درصد از خانم‌ها تجربه گرگرفتگی دارن.

زمانیکه به یائسگی نزدیک می‌شین، تغییرات فیزیکی و روانی مختلفی رخ می‌ده که می‌تونه منجر به ظهور علائم مختلفی بشه. برخی از این علائم پیش از یائسگی آغاز می‌شن و برخی از آن‌ها تا بعدش ادامه دارن.

کاهش باروری

در نزدیکی انتها دوران باروری و پیش از آغاز یائسگی، میزان استروژن در بدن پایین میاد. به این ترتیب، احتمال بارداری هم کم میشه.

بی‌نظمی قاعدگی

نزدیک شدن به یائسگی ممکنه سبب به هم خوردن نظم قاعدگی بشه. این ممکنه زودتر یا دیرتر از موعد رخ بده و شدتش ممکنه کم و فراوان بشه. اگه نگران تغییرات در نظم قاعدگیتون هستین، بهتره به ۱ متخصص زنان مراجعه کنین، چرا که این تغییرات ممکنه نشانه حاملگی یا مشکلات دیگه باشن.

خشکی واژن

در طول یائسگی و پیش از آن، ممکنه در واژنتون احساس خشکی، ناراحتی یا خارش پیدا کنین. این احساسات ممکنه سبب ناراحتی و درد هنگام روابط جنسیتون بشه. استفاده از مرطوب‌کننده، روغن و داروهای مختلف می‌تونه در کاهش خشکی و ناراحتی و مشکلات واژنی یاری کنه.

گر گرفتن

این حالت هنگامی که به یائسگی نزدیک می‌شین، طبیعیه. هنگامی ناگهان احساس گرما کنی، این حس از گونه، گردن یا قفسه سینه آغاز می‌شه و به سمت بالا یا پایین می‌ره.

این گر گرفتگی ممکنه سبب بشه:

-تعریق کنین.
-پوستتون گل بیفته.
-دچار لرز بشین.
-معمولا ۱ سال بعد از این که قاعدگی تموم شده، این گر گرفتگی آغاز بشه، اما ممکنه تا ۱۴ سال بعد از یائسگی هم ادامه داشته باشه.

مشکلات خواب در یائسگی

هنگامی دارین به یائسگی نزدیک می‌شین، ممکنه مشکلاتی در خوابتون درست کردن بشه. این مشکلات معمولا به این عوامل برمی‌گرده:

-نگرانی
-تعریق شبانه
-تکرار مراجعه به دستشویی
-ورزش فراوان و جلوگیری از خوردن غذاهای چرب پیش از خواب می‌تونه به کنترل این مشکلات یاری کنه.

تغییرات خلق و خو در یائسگی

هنگامی یائسه می‌شین، احتمال داره که احساسات منفی مثل افسردگی، اضطراب و کمبود انرژی به سراغتون بیان. این حالت‌ها خیلی رایجه و بخش طبیعی این دوره‌ان. اوقاتی که دلتون ناخوشه، یا کم انرژی می‌شین و یا احساس ناخوشی و نگرانی می‌کنین، به طور کامل معمولیه.

اختلالات هورمونی و مشکلات در خواب می‌تونن دلیل این تغییرات باشن. حتی عدم راحتی نسبت به تغییرات بدنی، کاهش میل جنسی یا انتها دوره باروری هم ممکنه به افسردگی منجر بشه.

پیشگیری از یائسگی زودرس

یکی از راه‌های رایج برای درمان، استفاده از هورمون‌های جایگزینه. برای درمان یائسگی زودرس، یکی از روش‌های رایج استفاده از هورمون استروژنه. اینکار می‌تونه از پوکی استخوان جلوگیری کنه. با توجه به سن شما، ممکنه دکترتون بهتون هورمون‌های مخصوص تجویز کنه. استفاده از مکمل‌های کلسیم و ویتامین D هم برای جلوگیری از پوکی استخوان مهمه.

برای جلوگیری از یائسگی زودرس، ورزش رو تو برنامه‌ی روزانتون قرار بدین. هم چنین حواستون به تغذیه‌تون باشه و از سیگار دوری کنین. این کارها می‌تونه از ابتلا به یائسگی زودرس جلوگیری کنه.

مطالب مرتبط:

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *