بازی فکری سالمندان

بازی فکری سالمندان

بازی فکری سالمندان نه تنها جذاب میباشد بلکه می تواند حافظه، مهارت های زندگی روزانه، و سلامت ذهن آن ها را زیاد شدن دهد.

جدول کلمات و بازی فکری سالمندان

تمرین های ذهنی برای فعال نگه داشتن ذهن به اندازه تناسب اندام و قدرت بدنی در سنین بالا اهمیت دارد. در پایان طول عمر، مغز مسئول خوشحال نگاه داشتن ماست و هرچه سن ما بالاتر می رود سلامت ذهنی بخش بزرگی از داشتن زندگی مستقل است.

برای اطمینان از این که مغز ما به برترین وجه ممکن کار میکند، ذهن هر روز میبایست به چالش کشیده شود. خوشبختانه، ورزش های ذهنی به لطف بازیهای سریع و فعالیت هایی که همه مکان و برای همه امکان پذیر و لذت بخش هستند می تواند سرگرم کننده و آسان باشد.

ما تعداد زیادی ازبهترین بازی فکری سالمندان و فعالیت هایی که برای سالمندان متناسب و در عین حالا سرگرم کننده و موثر هستند و آزمایش شده اند را در این جا ذکر میکنیم.

بازی فکری سالمندان و بازی های که ذهن را فعال و دستان را چابک نگه میدارند

برای سالمندان ساختن وسایل ۹ تنها ۱ راه عالی برای استفاده از تخیل است بلکه یاری به حفظ چابکی دست ها و انگشتان درهنگام ساختن وسایل خانه یا هدیه برای دوستان و خانواده میکند. کارهای هنری و صنایع دستی نبایستی خیلی پیچیده و گران باشد. چرا تلاش نمی نمایید که قاب تصویر های قدیمی را با کولاژ کاغذی تعویض نمایید و یا از مجلات، کارت های تبریک بسازید یا برای نوزادان وسایل مورد نیاز ببافید؟

جدول کلمات و بازی فکری سالمندان

مغز را با جدول کلمات مشغول نگهدارید

جدول کلمات یک چالش لذت بخش میباشد که مغز را مشغول نگه میدارد و ورزشی برای ذهن محسوب میشود. حتی اگر پایان بخش های ۱ جدول حل نشود، سعی برای به دست آوردن جواب، کار با دیگران و سعی بیش باعث تغییر در سلامت مغز میشود.

در این جا ۱ نمونه از بازی کلمات می آوریم. ستونی از کلمات که در هر ردیف ۱ جفت کلمه وجود دارد که هر ۲ در ۱ کلمه وجه اشتراک دارند. برای مثال ردیف اول: قفل و پیانو. پاسخ کلید میباشد، هر ۲ در داشتن کلید مشترک هستند.

کلید – پیانو
کشتی – کارت
درخت – ماشین
مدرسه – چشم

بازی فکری سالمندان

بینگو و سلامت ذهن سالمند

بینگو( ۱ بازی شبیه دبرنا) بازی سرگرم کننده و راحتی ست که با تعداد کم یا فراوان افراد می تواند انجام شود. این بازی فکری سالمندان یکی از رایج ترین بازی ها برای افراد مسن میباشد که علاوه بر جذاب و انگیزشی بودن دارای فواید زیادی برای سلامت سالمندان میباشد.

برای مثال این بازی ۳ حس شنوایی (زمانیکه شماره ها گفته می شود)، بینایی( دیدن کارت ها) و لامسه (پیدا نمودن شماره ها و کارت ها) را تحریک میکند. این بازی فعالیت گروهی زیاد خوبی میباشد که حس تنهایی را کم کرده و حس تندرستی را زیاد شدن میدهد.

کامپیوتر و بازی فکری سالمندان

بازی های سرگرم کننده و تعاملی آنلاین

صد ها بازی تقویت کننده مغز به صورت آنلاین وجود دارد که باعث بهتر شدن حافظه و سلامت روان در سالمندان در سنین بالا و حتی پیش از آن میباشد. حتی افرادی که فراوان با تکنولوژی آشنایی ندارند بازی های آنلاین را به راحتی می توانند بیابند و دسترسی سریع داشته باشند و از انجام آن لذت ببرند. حتی می توانند آن را با چند نفره بازی کنند.

معماهای منطقی برای داشتن فکر متفاوت

معماهای منطقی فعالیتی هیجان انگیز میباشد که توانایی فرد در استفاده از اطلاعات فراهم شده و بدست آوردن پاسخ منطقی را امتحان میکند. معماهای منطقی امکان تفکر خارج از چهارچوب، آفرینش راه حل های نو و تثبیت خاطرات را برای شما فراهم میکند.

معماهای منطقی برای سالمندان زیاد ایده آل هستند زیرا تفکر جانبی را بکار انداخته و مسیرهای عصبی را که احتمالا بعد از بازنشستگی غیر فعال شده اند را فعال میکند.

پازل ها برای تحریک نمودن مغز

برای بسیاری از افراد، پازل ها نخستین بازی های پروش مغز هستند که ما انجام داده ایم. با این حالا، با زیاد شدن سن ، در خصوص بازی فکری سالمندان امکان دارد فراموش کنیم پازل ها چقدر در تحریک ذهن موثر هستند. فایده دیگر پازل این میباشد که با کم نمودن فشار خون و کاهش سرعت تنفس به آهسته شدن افراد مسن یاری میکند. حتی بعضی، پازل ها را نوعی از مراقبه می دانند که برای سالمندان با ذهن مشغول ایده آل میباشد.

کارهایی برای تقویت حافظه و سلامت ذهن سالمند

در این جا تعدادی بازی برای تقویت حافظه و توجه که مهارتهای اساسی برای سالمندان هستند که در اثر استفاده نکردن به راحتی ضعیف میشوند ذکر میشود.

با هر ۱ از حروف اسمتان ۲ شیء نام ببرید. تا ۵ مورد زیاد شدن بدهید و تلاش نمایید هربار از موارد نو استفاده نمایید.
ماه های سال را به ترتیب حروف الفبا بگویید.
۶ چیزی که میتوانید با آنان پاهای خود را بپوشانید و با “س” آغاز میشود نام ببرید.
هرکجا هستید به اطرافتان نگاه نمایید و طی ۲ دقیقه ۵ شی قرمز پیدا نمایید که در جیب مکان شود و ۵ شی آبی که در جیب مکان نمی شود.

بازی فکری سالمندان

بازی فکری سالمندان و سودوکو

سودوکو بازی ذهنی عالی برای افراد در پایان سنین و توانایی های مختلف میباشد. به زبان ساده، سودوکو بازی منطقی ست که قدرت حل مسئله و پیدا نمودن الگوهای عددی را درگیر می کند. مهارت هایی که با این بازی رشد می کنند، پیامدهایی واقعی دارند چرا که آنان به سالمندان در ارزیابی نتایج تصمیماتی که در زندگی با آنان مواجه هستند یاری می کند. از آنجاییکه سودوکو یک چالش میباشد، کامل نمودن این معما حس موفقیت را می دهد که در فعالیتهای دیگر در سن بالا به سختی به دست می آید.

شطرنج و بازی فکری سالمندان

بازی فکری سالمندان و شطرنج برای تقویت مهارت برنامه ریزی

قرن هاست که شطرنج وجود دارد ولی به آن به عنوان بازی که سلامت ذهن و روان را تقویت می کند کمتر پرداخته شده میباشد. شطرنج تماما درباره استراتژی ، برنامه ریزی از پیش و تفکر خارج از چارچوب میباشد – به بیان ساده ، این ۱ فعالیت عالی برای پایان سنین میباشد.

بعضی از افراد امکان دارد از شطرنج اجتناب کنند ، زیرا تصور می کنند برای بازی نمودن میبایست نبوغ داشته باشند ، ولی این طور نیست: شگفت آور میباشد که ، فقط پس از چند ماه بازی ، شطرنج حتی می تواند به تقویت ضریب هوشی شما یاری بکند. اگر تنها هستید و یا نیاز به تقویت مهارت خود دارید میتوانید آنلاین شطرنج بازی نمایید. سالمندانی که با تمرکز نمودن مشکل دارند، شطرنج می تواند به آنان یاری بکند تا تمرکزشان زیاد شدن پیدا بکند.

بازی فکری سالمندانی که زوال عقل دارند

بازی هایی که مغز را تحریک می کند روند زوال عقل را بکند می کند.

فعال نگه داشتن ذهن در سالمندان زیاد حیاتی ست. همانطور که ذکر شد راههای زیاد زیادی برای انجام اینکار وجود دارد.

۱ تحقیق به تازگی نشاده داده میباشد که سالمندانی که ۵ تا ۶ هفته مدوام به کامل نمودن تمرینات مغزی از قبیل بازی های حافظه یا معماهای اعداد می پردازند سلامت روان آنان در حوزه حافظه، منطق و پردازش اطلاعات پیشرفت داشته میباشد. تاثیر این تمرینات حداقل ۵ سال دوام دارد.

انجام بازی های مغزی می تواند تاثیرات منفی ذهنی ناشی از پیری را کاهش داده و سرعت آن را کم بکند و چندین سال به عمر مغز اضافه بکند. مطالعات اخیر نشان میدهد که اگر شما فقط ۵ دقیقه در روز نیاز دارید تا بازی یا معماهای تقویت ذهن را انجام بدهید تا بتوانید سلامت روان خود را به طرز قابل توجهی زیاد شدن بدهید. دست بکار بشوید، ذهن را به چالش بکشید و از بازی لذت ببرید!

مرکز پرستاری همراه شما با کادری ماهر و با تجربه آماده ارائه خدمات به سالمندان گرامی بصورت شبانه روزی میباشد.

 

مطالب مرتبط :

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *