بیماری‌های گوارشی در سالمندان

بیماری‌های گوارشی در سالمندان به مجموعه فرآیندهایی گفته می‌شود که برای قابل جذب نمودن غذا گونه می‌گیرند، وظیفه‌ی انجام این پروسه در بدن بر عهده‌ی دستگاه گوارش می‌باشد. در‌ هر مرحله مسئولیت بخش‌های مختلف تفکیک شده و بصورت هماهنگ اعمال می‌شوند.

واضح می‌باشد که همانند سایر ارگان‌های حیاتی بدن، دستگاه گوارش هم از اختلالات و بیماری سالمندان مصون نیست و حتی زیاد شدن سن هم می‌تواند تأثیرات قابل توجهی بر این دستگاه بگذارد.

چگونگی تاثیر زیاد شدن سن بر گوارش افراد

حتماً تا به حالا به این موضوع فکر کرده‌اید که به طورکلی زیاد شدن سن می‌تواند افراد را تا چه حد در معرض مشکلات سطحی یا اساسی قرار دهد.

همراه با مسن‌تر شدن سرعت بسیاری از عملکردهای جسمی کاهش می‌یابد؛ این جمله می‌تواند صرفاً به این معنی باشد که دیگر کنش اعضای بدن به اندازه‌ای که انتظار داریم مؤثر واقع نمی‌شوند، زیرا سفت و ضعیف شدن ماهیچه‌ها در میان‌سالی رخ می‌دهد.

بر اساس تحقیقات انجام شده، از بیماری‌های گوارشی در سالمندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سوزش سرمعده
  • زخم معده
  • اسهال
  • بواسیر (هموروئید)
  • نفخ
  • درد معده
  • سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر
  • بی‌اختیاری مدفوع
  • برگشت اسید معده به مری (ریفلاکس گاستروازوفاژیال)

از متداول‌ترین مشکلات ذکر شده می‌توان به ریفلاکس معده به مری، اسهال و بواسیر اشاره کرد که به شرح مختصری از آن‌ها می‌پردازیم.

ریفلاکس اسید معده (ریفلاکس گاستروازوفاژیال)

در تعریف غیرتخصصی با عنوان ترش نمودن در میان مردم شناخته می‌شود و افراد در طول عمر خود حداقل چندین بار آن را تجربه می‌کنند. مری لوله‌ای می‌باشد که معده را به حلق متصل می‌کند؛

در انتهای مری دریچه‌ای عضلانی وجود دارد که تنها به هنگام فرآیند بلع می‌بایست باز باشد، باز شدن آن در خلال پروسه‌ی هضم یا هنگامی که مقدار اسید در معده بالاست سبب وارد شدن محتوای اسیدی معده به مری می‌شود، در این هنگام فرد سوزشی را در قسمت فوقانی معده‌ی خود احساس می‌کند.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد ضعیف شدن ماهیچه‌ها از موارد اجتناب ناپذیری است که زیاد شدن بیماری‌های گوارشی در سالمندان با خود به همراه دارد و به این علت ریفلاکس بیشتری را در افراد مسن شاهد هستیم.

اسهال

اسهال مزمن حالتی می‌باشد که مدفوع به شکلی شل دفع می‌شود و حداقل چهار هفته به طول می‌انجامد و معمولاً به معنی اتفاق افتادن آن، سه بار یا بیش دریک روز می‌باشد. طیف گسترده‌ای از مشکلات می‌تواند باعث اسهال مزمن شود؛

یکی از علل آن سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) می‌باشد که به عنوان بیماری التهابی روده شناخته می‌شود، به طور کلی‌تر سندرم سوء جذب می‌باشد که در گونه بروز، غذا هضم و جذب نمی‌شود.

اسهال مزمن می‌تواند به علت برخی عفونت‌های کهنه هم رخ دهد و همچنین از دیگر علت‌های مهم، می‌توان به بیماری کرون و کولیت اولسراتیو اشاره نمود، این بیماری امکان دارد زمانی درست کردن شود که سیستم ایمنی بدن به بخش‌هایی از دستگاه گوارش حمله می‌کند.

از سرنخ‌های حضور بیماری التهابی روده، وجود خون در مدفوع می‌باشد که می‌بایست در گونه دیده شدن جدی گرفته و پیگیری شود.

بواسیر (هموروئید)

مجرای مقعدی در کنترل مدفوع نقش دارد؛ هنگامی‌که رگ‌های این مجرا ملتهب شوند و زیاد شدن حجم بیابند با مشکل بواسیر روبرو هستیم.

بواسیر در بین بزرگ‌سالان ۴۵ تا ۶۵ ساله بیش دیده می‌شود، ولی این بدان معنا نیست که جوانان و کودکان به آن مبتلا نمی‌شوند.

علل زیادی وجود دارد که می‌تواند زمینه‌ساز بروز بواسیر شود، ولی با بالا رفتن سن و ضعیف شدن ماهیچه‌ها کشیدگی در روده و مخرج راحت‌تر گونه می‌پذیرد.

اسهال و یبوست مزمن که از بیماری‌های شایع گوارشی در سالمندان به شمار می‌روند امکان دارد سبب بروز بواسیر شوند، به این شکل که اسهال با بالا بردن فشار خون امکان بروز بواسیر را زیاد شدن می‌دهد.

یبوست مزمن هم به دلیل افرایش فشار وارده به دیواره‌ی رگ‌های خونی ناحیه مخرج برای اجابت مزاج، می‌تواند در بروز این مشکل نقش داشته باشد.

جلوگیری از بیماری‌های گوارشی در سالمندان

نمونه کارهایی که پرستار در منزل سالمند می‌تواند برای جلوگیری از بروز مشکلات گوارشی فرد انجام دهد به شرح ذیل است:

  • چک نمودن عوارض داروهای مصرفی: گاهی امکان دارد داروهایی که مصرف آن‌ها لازم می‌باشد عوارض ناخواسته‌ی گوارشی درست کردن کنند که نارضایتی سالمند را به همراه دارد.
    پرستار با تحت پیشنهاد داشتن واکنش فرد به داروها و در میان گذاشتن یافته‌های خود با دکتر مریض می‌تواند به دکتر در تغییر میزان یا نوع داروی مصرفی برای رسیدن به دوزی مؤثر یاری بکند تا علاوه بر اثربخشی، عوارض درست کردن شده هم از بین بروند.
  • فعال نگه داشتن سالمند: تحرک برای سالمندانی که توانایی فعالیت دارند، در جلوگیری از بروز امراض گوارشی زیاد مؤثر می‌باشد.
    پرستار در منزل می‌تواند با تخصیص دادن زمانی در روز برای فعالیت و نرمش‌هایی که مانعی برای انجام آن‌ها وجود ندارد، نقش مؤثری در اعتلای سطح سلامت سالمند ایفا بکند.
  • مصرف فیبر: غذاهای با فیبر بالا همچون میوه‌ها، سبزیجات، غلات سبوس‌دار و لوبیا مغذی و کم‌چرب هستند و قرار گرفتن آن‌ها در برنامه‌ی غذایی امری لازم می‌باشد.
    مصرف فیبرها امکان بروز یبوست و ابتلا به سرطان کولون را کاهش می‌دهند.
  • نوشیدن مایعات کافی: بهبود عملکرد دستگاه گوارش به علت نوشیدن آب و مایعات ضروری در روز، دارای اثری انکارناپذیر می‌باشد.
    در گونه مصرف داروی ادرارآور هم می‌توان با دکتر درباره‌ی مدیریت مصرف دارو مشورت نمود تا بدن دچار کم‌آبی یا بی‌آبی نشود.
  • تعادل وزنی: رسیدن به وزن متعادل و حفظ آن می‌تواند به جلوگیری از بسیاری مشکلات سلامتی دارای ارتباط با سن، همچون بیماری‌های قلبی، دیابت و فشار خون بالا یاری بکند و تعداد داروهای مورد نیاز به علت مشکلات عنوان شده را هم کاهش دهد.
    این بدان معناست که نگرانی کمتری از عوارض جانبی، به خصوص پیامدهای گوارشی برای فرد درست کردن می‌شود.
    پرستار سالمند می‌تواند با محدود نمودن چربی در رژیم غذایی، انتخاب غذاهای کامل به جای غذاهای فرآوری شده سبب کنترل آسان‌تر وزن سالمند شود.
  • چکاپ منظم: در گونه انجام منظم آزمایش‌ها بررسی روند سلامت افراد آسان‌تر خواهد بود.
    همچنین از این راه می‌توان در گونه وجود بیماری‌های قبلی، از میزان بهبود بصورت شفاف آگاه شد و تا حد امکان از بروز مشکلات قابل قبل بینی هم جلوگیری نمود.

مواردی که در زمینه‌ی جلوگیری از بیماریهای گوارشی سالمندان عنوان شد بوسیله پرستار می‌تواند به طور تخصصی کنترل شود.

طبق تحقیقات انجام شده، سرعت روند متعادل سازی بیماری یا شرایط فرد در گونه وجود پرستار زیاد شدن می‌یابد، علاوه بر آن بسیاری از افراد آسیب پذیری که در خانه هستند با ناامنی غذایی، انزوای اجتماعی و سایر مشکلات مبارزه می‌کنند، همچنین دسترسی محدودی به مراقبت‌های اساسی دارند.

این بخش تنها به سالمندان خلاصه نشده و برای نوزادان و پرستار نوزاد هم صادق می‌باشد. بودن پرستار در منزل افراد حساس و آسیب پذیر، از راه پوشش دهی نیازها نقشی کلیدی در درست کردن وضعیت متناسب برای آن‌ها دارد.

طبق نتایج به دست آمده از پژوهش‌ها، حضور پرستاران در محیط خانه‌ی کسانی که به مراقبت بیش و ویژه تری نیاز دارند، موجب کاهش قیمت‌ها هم می‌شود.

همراه شما آماده خدمات رسانی در زمینه‌های پرستاری از سالمند، نگهداری از بیمار در منزل، تزریقات در منزل، ویزیت پزشک در منزل ، پرستاری از کودک و …. به شما همراهان گرامی می‌باشد. جهت مشاوره و هرگونه سوال با ما تماس بگیرید.

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *