بیماری پارکینسون در سالمندان

بیماری پارکینسون در سالمندان – علائم و نکته هایی برای پیشگیری : بیماری پارکینسون در سالمندان ، ۱ مشکل رایج به خصوص برای افراد سالمند و بالای ۵۰ سال میباشد که به تدریج گریبان گیر افراد مسن شده و در گونه عدم درمان و پیشگیری، پیشرفت میکند. شناخت علائم بیماری پارکینسون در سالمندان ۱ قدم زیاد مهم برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری و نحوه برخورد با این افراد میباشد که می تواند مشکلات آن ها را بصورت کامل بیان بکند. در این مقاله با ما باشید تا بیش راجع به علائم بیماری پارکینسون در سالمندان صحبت کنیم.

بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون (که با نام Parkinsons) شناخته می شود) نوعی اختلال حرکتی میباشد که می تواند توانایی انجام فعالیتهای معمول و روزمره را تحت تاثیر قرار دهد. پارکینسون ۱ بیماری مزمن و پیشرونده میباشد، به این معنی که علائم با گذشت وقت بدتر میشوند. نشانه های این بیماری به طور معمول با علائم حرکتی آن مشخص میشود. این نشانه ها می تواند لرزش (نوعی لرزش ریتمیک)، سفتی عضلات و کندی حرکت باشد. هم چنین بیماری پارکینسون علائم غیر حرکتی هم دارد که از جمله آن میتوان به مشکلات خواب، یبوست، اضطراب، افسردگی و خستگی اشاره کرد.

تخمین زده میشود بیشتر از ده میلیون شخص در سراسر جهان با این مشکل زندگی می کنند. بیش کسانی که علائم بیماری پارکینسون را پیدا می کنند، مدتی بعد از ۵۰ سالگی این مشکل بروز پیدا میکند، ولی بیماری پارکینسون می تواند افراد جوانتر را هم تحت تاثیر قرار دهد. تقریباً ۱۰٪ از موارد تشخیص پارکینسون پیش از ۵۰ سالگی اتفاق می افتد که به این تشخیص ها بیماری پارکینسون آغاز زودرس (یا آغاز جوان) گفته میشود.

بیماری پارکینسون در سالمندان

علائم بیماری پارکینسون در سالمندان

بصورت کلی، مهمترین و واضح ترین نشانه ها در بیماری پارکینسون در سالمندان لرزش دستان میباشد که می تواند در پایان دست، انگشتان یا تنها در ۱ دست دیده شود اما با گذشت وقت، این لرزش دست یا انگشت به مرور به بخش های دیگر بدن هم سرایت کرده و می تواند حتی در لب ها، پاها، زبان و … دیده شود.

به طور کلی علائم پارکینسون عبارتند از:

مشکلات گوارشی: یکی از مشکلات و عوارضی که با ابتلا به بیماری پارکینسون درست کردن میشود، مشکلات گوارشی میباشد که سبب کاهش قدرت هضم غذا میشود و به تدریج سطح انرژی بدن را کم کرده و بدن را تضعیف نماید. این نشانه هم چنین می تواند با یبوست در فرد همراه باشد.

حساسیت به دما: احساس گرگرفتگی و یا عرق نمودن بیشتر از حد نرمال، علامت دیگری از علائم بیماری پارکینسون در سالمندان میباشد. دیگر علائم مشابه با این مورد را میتوان احساس سوزش و گرفتگی در قسمت های از بدن همچون عضلات پا دانست. به تدریج این نشانه ها موجب کاهش توانایی فرد در حفظ تعادل، از دست رفتن قوه فرد در درست کردن هماهنگی بین عضلات و زمین خوردن فرد بصورت مکرر در حالت پیشرفته تر شود.

بررسی علائم بیماری پارکینسون

در ادامه بررسی علائم بیماری پارکینسون در سالمندان هم چنین میتوان گفت:

لرزش: این نشانه از علائم بیماری پارکینسون در سالمندان به طور مشخص در حالت استراحت رخ میدهد که همراه با لرزش آرام و ریتمیک در مریض بوده که به تدریج از دست ها و پاها آغاز شده و کل بدن را فرا میگیرد. لرزش بیماری پارکینسون در حالا استراحت هم چنین می تواند در فک، چانه، دهان یا زبان درست کردن شود. علاوه بر این، برخی از افراد مبتلا به علائم بیماری پارکینسون در سالمندان، می توانند احساس لرزش داخلی را تجربه کنند، که لزوما برای دیگران قابل مشاهده نیست.

فشردگی و سفتی اندام: فشردگی یا سفتی اندام و بدن علامت دیگر افراد مبتلا به این بیماری میباشد. سفتی اندام ها، به ویژه در مراحل اولیه بیماری، امکان دارد به اشتباه به آرتروز یا مشکلات ارتوپدی نسبت داده شود.

بیماری پارکینسون در سالمندان

کندی حرکت: علائم دیگر شایع برای نشانه های پارکینسون در سالمندان، کندی در حرکت میباشد که می تواند همراه با کاهش حرکات گونه، پلک زدن و مشکلاتی در هماهنگی قسمت های مختلف بدن باشد.

بی ثباتی وضعیتی: در مراحل بعدی که بارزتر میباشد، بی ثباتی وضعیتی شامل عدم توانایی در حفظ حالت ایستاده ، قائم و یا جلوگیری از سقوط در فرد مشاهده میشود. چنین مشکلات تعادلی در بیماری پارکینسون با مشکلات تعادلی از جمله به جلو یا عقب افتادن همراه میباشد. در حقیقت، ۱ فشار سبک سبب میشود که فرد مبتلا به پارکینسون به عقب برود یا حتی زمین بخورد.

مشکلات راه رفتن

دیستونی

از دیگر علائم بیماری پارکینسون در سالمندان که در دسته غیر حرکتی تقسیم بندی میشود، میتوان نام برد از:

آشفتگی در حس بویایی

مشکلات خواب

افسردگی و اضطراب

درد

بیماری های روانی همچون توهم

خستگی

تغییرات شناختی

از دست دادن وزن

سبکی سر یا احساس ضعف

مشکلات ادراری

نگرانی های جنسی

خطر ابتلا به سرطان پوست (ملانوم)

عرق نمودن

مشکلات در بینایی

تغییرات در شخصیت

علائم پارکینسون در حالت پیشرفته

علائم پارکینسون در حالت پیشرفته

اگر بخواهیم بیماری پارکینسون را مرحله بندی کنیم، میبایست گفت مرحله پنج که آخرین مرحله پیشرفت بیماری میباشد، جایی میباشد که علائم بیماری پارکینسون در سالمندان به حادترین حالت خود می رسد و در این حالت، فرد قادر به راه رفتن نبوده و میبایست برای مراقبت از وی، پرستار یا ۱ همراه مواظب او باشد.

پرستاری بیماران پارکینسون در سالمندان ۱ امر واجب میباشد زیرا در گونه عدم رسیدگی متناسب به مریض این بیماری به سرعت رشد میکند. ولی با وجود پرستاری سالمند مجرب و مراقبت هایی که برای مریض انجام میدهد می تواند در بهبود حالا مریض زیاد موثر باشد.

یخ زدگی در راه رفتن: در حالت پیشرفته، امکان دارد افراد در اثر ناتوانی این تجربه را داشته باشند که پاهای آن ها به زمین چسبیده و یخ زده میباشد.

مشکل در تکلم: همانطور که در بالا هم اشاره شد، لرزش در قسمت های مختلفی از بدن رخ میدهد و سبب میشود تا در عملکرد اندام های بدن تداخل درست کردن گردد. بنابراین در افراد با نشانه های حادتر، امکان دارد تکلم سریع تر رخ داده و کلمات و جملات در هم جمع شوند و یا لکنت زبان رخ دهد.

مشکلات ذهنی: درست کردن مشکلات ذهنی، یافتن کلمات و هم چنین تضعیف قدرت قضاوت بیش میشود.

مراقبت از مریض پارکینسون

اگر فرد یا افراد مبتلا به بیماری پارکینسون سالمندان دارید، نظر میکنیم برای بهبود و جلوگیری از تشدید علائم بیماری این اشخاص، حتما نکته ها ذیل را در پیشنهاد داشته باشید:

برای بهبود و درمان پارکینسون بهتر میباشد از ۱ کادردرمانگر برای ارائه توصیه های مفید، تمرین ها و روشهای تخصصی برای رشد فعالیتهای فیزیکی فرد استفاده شود.

گفتار درمانگر می تواند مشکلاتی که در بخش ضعف عضلات و صحبت نمودن وجود دارد را بهبود بخشد.

بهتر میباشد حتما از ۱ مشاور تغذیه برای ارائه برنامه غذایی، نوشیدنی و تعیین رژیم غذایی فرد سالمند استفاده شود.

بهتر است برای سالمندانی که به این مشکل دچار هستند، بیش زمان بگذارید و آن ها را به فعالیتهای روزمره تشویق کنید.

محیط اطراف را برای فرد بی خطر نمایید.

برای بهبود فرد، ۱ برنامه دارویی منظم در پیشنهاد بگیرید.

بهتر میباشد برای تقویت ذهن وی، بازی های فکری، ورزشی و حرکتی را با او تمرین نمایید.

جمع بندی

علائم بیماری پارکینسون در سالمندان

در ۱ جمع بندی کلی میتوان گفت علائم بیماری پارکینسون در سالمندان شامل ۲ بخش کلی یعنی علائم فیزیکی و علائم روانی میشود که مهمترین این علائم در بخش فیزیکی شامل لرزش دست و اندام های مختلف بدن به خصوص در هنگام استراحت، عدم حفظ تعادل و در بخش علائم روانی شامل زوال عقل، تغییرات شناختی، افسردگی و خستگی هستند.

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *